• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akta er för husbilsförmedlare

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men om alla vänder den andra kinden till och skamset tar med sig förlusten i det dolda så kommer aldrig sanningen fram och i det här fallet har Vincents husbilar inte förändrat sin affärsidé.
Vi kan läsa om liknande sak 6år tidigare och är man som du så kommer bedrägeriet få fortgå i all evighet, Vincent husbilar vet att den här tråden finns, så det behöver du inte vara orolig för.

Och dom som blev utsatta och kom ut i metoo tycker nog jämförelsen är vidrig, bättre jämförelse får du nog försöka fila fram i fortsättningen.
Det handlar inte så mycket om att vända andra kinden till. Det handlar om att inte döma på förhand utan att ha fått en bättre bild av vad som hänt.
Det är det beteendet som är det skrämmande och där kan vi absolut dra paralleller med hur Metoo drevs fram i framförallt media.

Det här är väl något mystiskt flockbeteende där vi bara hänger på andra och kastar sten utan att vara helt säkra på att det verkligen är rätt. Kanske är det någon form av inbyggd blodtörst vi har eller kanske en rädsla över att hamna utanför och riskera att själva bli attackerade?

Jag försvarar inte Vincents agerande i detta fall då jag inte vet mer än vad som skrivits här men om jag skall sticka in huvudet i snaran så kan jag ju undra varför inte fler klagar på dem om dom nu är så usla? Jag kan tänka mig att dom och Svea förmedlar en jäkla massa bilar per år.
Saker går fel, misstag görs och missförstånd uppstår.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Jag har både köpt och sålt husbil hos Vincent i Varberg, det man måste tänka på vid inlämnandet är att verkligen kolla vad dom påstår att måste göras, ex dom ville byta 2st slangklämmor på alde värmaren kostnad 12000 kr, dom påstod att det måste tömmas system och återfyllas med massa avluftning till följd, jag sa till dom klipp bort dom gamla klämmorna skruva dit nya kostnad ca 850 kr material + arbete. man ska vid en offert verkligen stå på sig och ifrågasätta allt dom säger sig vilja göra, min totala offert var på ca 23500kr det blev till slut ca 6500kr.
Men alltid ett trevligt bemötande.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Skulle vara intressant att se hur avtalen mellan säljare och förmedlare ser ut. Ingen som kan lägga ut en kopia?
Har nu tillgång till Vincent's förmedlingsavtal men vill inte lägga ut det här.
Det man kan konstatera är att det finns många tillägg som kan tillkomma och samma tillägg nämns på flera ställen. Vissa skrivningar verkar inte vara gjorda av jurist. Ganska rörigt och svårt att veta vilka kostnader som kan tillkomma!
Man kan avbryta förmedlingen när man vill men det kostar minimum 6000:-. Uppdraget har ej någon tidsbegränsning utan man måste själv säga upp det.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det handlar inte så mycket om att vända andra kinden till. Det handlar om att inte döma på förhand utan att ha fått en bättre bild av vad som hänt.
Det är det beteendet som är det skrämmande och där kan vi absolut dra paralleller med hur Metoo drevs fram i framförallt media.

Det här är väl något mystiskt flockbeteende där vi bara hänger på andra och kastar sten utan att vara helt säkra på att det verkligen är rätt. Kanske är det någon form av inbyggd blodtörst vi har eller kanske en rädsla över att hamna utanför och riskera att själva bli attackerade?

Jag försvarar inte Vincents agerande i detta fall då jag inte vet mer än vad som skrivits här men om jag skall sticka in huvudet i snaran så kan jag ju undra varför inte fler klagar på dem om dom nu är så usla? Jag kan tänka mig att dom och Svea förmedlar en jäkla massa bilar per år.
Saker går fel, misstag görs och missförstånd uppstår.
Jo, det är bra att välja källa, och rätt källa.
Vad vincent tycker vet vi inte, men många, inte alla, men många kan nog föreställa sig om dom håller med eller ej. Om dom inte håller med,R det då sanningen eller försvarar dom sig, på samma sätt som alla andra företag i samma sits skulle gjort?
Men även om sanningen skulle ligga på mitten, kan nog många, inte alla, men många, dra sina slutsatser av det.
Att allt bara är författardrömmar och fabler, betvivlar jag.

Metod? Var det bara påhitt? Eller tycker du att den andra sidans version skulle rättfärdiga det? (Varför det nu kom in i husbilsförmedlingen)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Känner igen ett par här som råkat illa ut hos Vincents, men vem som felat ska vi nog ta med en nypa salt. Vincents har sålt 3 bilar åt mig och dom har varit oerhört proffsiga, så döm inte utan att ha hört deras version
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Jag håller absolut med, jävligt svinigt gjort. Men tyvärr kan vi nog dissa alla "förmedlare" då och inte bara Vincents.
Hört skit om dom flesta mer namnkända mäklarna, och även positivt av både dom som sålt och köpt.
Dom mindre sticker inte ut på samma sätt-

Man måste tänka på att företag som Vincents inte köper bilen utan förmedlar den med konsekvenser för prutning och åtgärder på brister och det utnyttjar dom förstås till egen vinning.
Men jag skulle känna mig säkrare att köpa från dom än att sälja genom dom, dom lämnar oftast trots allt garantier.
Prova Bengt i Örkelljunga. De är inga hästhandlare. Min dotters husbilsförsäljning i våras sköttes klockrent.
Har även hört mycket gott om Husbilslandet.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är i stort sett omöjligt för en större handlare eller förmedlare att inte någon gång få klagomål och visst det begås säkert misstag någon gång men i ett fall som Vincents så gör de årligen hundratals förmedlingar med nöjda kunder.
Att kunder ibland blir missnöjda kan ha många orsaker, ibland kan naturligtvis något fel vara begånget eller har säljaren haft för höga förväntningar men det är nog också så att i flera fall så har säljaren inte läst/satt sig in i avtalen ordentligt eller rent av inte till fullo förstått innehållet i det.
PS. Detta inlägg refererar inte på något sätt till trådskaparen utan är rent allmänt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Det är i stort sett omöjligt för en större handlare eller förmedlare att inte någon gång få klagomål och visst det begås säkert misstag någon gång men i ett fall som Vincents så gör de årligen hundratals förmedlingar med nöjda kunder.
Att kunder ibland blir missnöjda kan ha många orsaker, ibland kan naturligtvis något fel vara begånget eller har säljaren haft för höga förväntningar men det är nog också så att i flera fall så har säljaren inte läst/satt sig in i avtalen ordentligt eller rent av inte till fullo förstått innehållet i det.
PS. Detta inlägg refererar inte på något sätt till trådskaparen utan är rent allmänt.
Begär man högt pris på sin bil och inte får den såld, så kan man inte skylla på förmedlaren.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det där har jag funderat över när jag sett en del priser som begärs.

Säkert inte helt enkelt heller att vara förmedlare om man får en envis kund som kanske har en något skev uppfattning om bilens marknadsvärde. Förmedlaren tjänar ju i princip lika mycket på att sätta ett lägre pris som ett högre men dom riskerar att säljaren istället väljer en annan förmedlare som "lovar" ett högre pris.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Har förmedlaren tydligt sagt 450’ och säljaren envisas med 700’ är det ju okey.
Men det kan ju också vara exakt lika åt andra hållet med. Förmedlaren lovar minst 700’ för att få uppdraget.
En ärlig hederlig förmedlare säger 450’ och kan även visa för säljaren att allt annat är orimligt
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Jag har inte själv haft med Vincents att göra men svågern lämnade sin motorcykel där för försäljning. Han var helt nöjd med resultatet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Har förmedlaren tydligt sagt 450’ och säljaren envisas med 700’ är det ju okey.
Men det kan ju också vara exakt lika åt andra hållet med. Förmedlaren lovar minst 700’ för att få uppdraget.
En ärlig hederlig förmedlare säger 450’ och kan även visa för säljaren att allt annat är orimligt
Kruxet är kanske att säljaren redan bestämt sig för ett lägstapris och anser att förmedlaren som vill sätta ett lägre pris bara vill rea iväg bilen för att få den såld snabbt och tjäna enkla pengar. Då hjälper det nog inte alla gånger att man är en ärlig förmedlare.
En bra förmedlare vill och skall ju också försöka få ut max för bilen och då kan det ju hända att priset hamnar lite i överkant i början och måste justeras efter att man känt av marknaden ett tag. Det är ju trots allt säljaren som tjänar mest på ett högre pris.

Inte lätt i sådana affärer och det är väl därför det dyker upp lite exempel på säljare som är missnöjda. Men med tanke på hur många affärer som ändå görs tycker jag det verkar vara relativt få ändå.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
”Kruxet är kanske att säljaren redan bestämt sig för ett lägstapris och anser att förmedlaren som vill sätta ett lägre pris bara vill rea iväg bilen för att få den såld snabbt och tjäna enkla pengar.”

-inga problem, för förmedlaren har väl förmodligen berättat att det är förmycket både muntligen o på papper, så säljaren lär vara medveten, men framförallt kommer han säga satt förmedlaren tyckte eller förmedlaren ansåg.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Kruxet är kanske att säljaren redan bestämt sig för ett lägstapris och anser att förmedlaren som vill sätta ett lägre pris bara vill rea iväg bilen för att få den såld snabbt och tjäna enkla pengar. Då hjälper det nog inte alla gånger att man är en ärlig förmedlare.
En bra förmedlare vill och skall ju också försöka få ut max för bilen och då kan det ju hända att priset hamnar lite i överkant i början och måste justeras efter att man känt av marknaden ett tag. Det är ju trots allt säljaren som tjänar mest på ett högre pris.

Inte lätt i sådana affärer och det är väl därför det dyker upp lite exempel på säljare som är missnöjda. Men med tanke på hur många affärer som ändå görs tycker jag det verkar vara relativt få ändå.
För min del hade jag inte satt något försäljningspris själv utan det gjorde Vincents helt på egen hand. Efterhand ville jag sänka priset för att få bilen såld men lyckades inte få kontakt med Vincents förrän efter många försök på olika sätt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Då överlät du alltså medvetet helt till dem att sätta ett pris. I princip skulle dom då ha kunnat "lurat" dig och satt ett riktigt lågt pris och sålt den direkt och därmed snabbt fått in sina pengar men det gjorde dom alltså inte. Det är ju i alla fall positivt. Bra betalt för bilen ligger ju ändå främst i ditt intresse och påverkar ju inte deras provision nämnvärt. Dom tjänar ju bäst på snabba affärer.

OBS jag försvarar ingen eller deras eventuella agerande i övrigt. Jag försöker bara se det ur ett annat perspektiv.:)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Då överlät du alltså medvetet helt till dem att sätta ett pris. I princip skulle dom då ha kunnat "lurat" dig och satt ett riktigt lågt pris och sålt den direkt och därmed snabbt fått in sina pengar men det gjorde dom alltså inte. Det är ju i alla fall positivt. Bra betalt för bilen ligger ju ändå främst i ditt intresse och påverkar ju inte deras provision nämnvärt. Dom tjänar ju bäst på snabba affärer.

OBS jag försvarar ingen eller deras eventuella agerande i övrigt. Jag försöker bara se det ur ett annat perspektiv.:)
Jo och du är skicklig på att vända på det mesta. Givetvis visste jag vad som var ett rimligt pris på min bil som bara var ett år gammal. Försäljningspriset satte Vincents innan de fick uppdraget. Ett högt pris i det läget ligger i deras intresse för att få in uppdraget. Sedan har du rätt i att det slutliga priset inte påverkar deras provision så mycket som det påverkar säljaren.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jo och du är skicklig på att vända på det mesta.....

Tack! Jag tar det faktiskt som en komplimang ;)

Det är givetvis inte i syfte att medvetet försöka flytta någon skuld. Det är bara att jag tycker det ofta finns så många olika perspektiv att försöka se saker ur vilket i sin tur ofta kan förklara en hel del.:)
 
Toppen