• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akta er för husbilsförmedlare

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Vi försökte sälja vår bil hösten 2020 på Vinsents men de anonserade den till ett för kraftigt överpris 525 men efter en månad avbröt de försäljningen,
så det blev ett försök i mars i år på Svea Husbilar, men på 4 månader lyckades de inte att säja den. Även dom satte ett kraftigt över pris 549 ´men med få kunder så vi tog hem den igen efter att fått betalat 11 000. i avbrutet avtal
Det börjar vara dagens hästhandlare
 

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Jag håller absolut med, jävligt svinigt gjort. Men tyvärr kan vi nog dissa alla "förmedlare" då och inte bara Vincents.
Hört skit om dom flesta mer namnkända mäklarna, och även positivt av både dom som sålt och köpt.
Dom mindre sticker inte ut på samma sätt-

Man måste tänka på att företag som Vincents inte köper bilen utan förmedlar den med konsekvenser för prutning och åtgärder på brister och det utnyttjar dom förstås till egen vinning.
Men jag skulle känna mig säkrare att köpa från dom än att sälja genom dom, dom lämnar oftast trots allt garantier.
Vilka garantier är det,kanske RH-garanti=( runt hörnet).Ett sådant företag som Vincent,skulle jag aldrig köpa någon husbil av
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Utan att på något sätt ifrågasätta vare sig uppgifter eller hur någon känner sig behandlad, vore det kanske snyggt och på din plats om Vincents, som är så påtagligt utpekade, erbjödes ta del av vad som skrivits här i tråden liksom att ge sin syn.

J Peter
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Varför ska HBK lägga sig i meningsmotsättningar mellan leverantörer och kunder?
Vi driver ett forum för medlemmarnas meningsutbyte och är ingen klagomur eller rättskipningsinstans.
Om du vill tipsa leverantören så får du gärna göra detta så får vi se om de går i svaromål.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Varför ska HBK lägga sig i meningsmotsättningar mellan leverantörer och kunder?
Vi driver ett forum för medlemmarnas meningsutbyte och är ingen klagomur eller rättskipningsinstans.
Om du vill tipsa leverantören så får du gärna göra detta så får vi se om de går i svaromål.
Det kanske inte riktigt var vad jag skrev, men jag hoppas det är ok att jag har den uppfattningen (?) och då det skett vid vid några tillfällen tidigare tyckte jag det var snyggt.

J Peter
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Varför ska HBK lägga sig i meningsmotsättningar mellan leverantörer och kunder?
Vi driver ett forum för medlemmarnas meningsutbyte och är ingen klagomur eller rättskipningsinstans.
Om du vill tipsa leverantören så får du gärna göra detta så får vi se om de går i svaromål.

Normalt hör det till god ton att den som driver ett forum, eller är ansvarig för någon annat form av media – exempelvis ett trycket media – informerar "motparten" och låter denne komma med ett bemötande.

Pålle
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Men då kan ju ni kontakta leverantören och påpeka detta om ni tycker det är så viktigt. Ni är ju HBK och forummedlemmar precis som vi som ägnar vår fritid till att sköta forumet.
Vi har uppenbart olika uppfattning i dessa frågor eftersom jag tycker att det i första hand åligger den som driver ett forum, men för att tråden inte ska tyngas av dessa meningsskiljaktigheter föreslår jag att vi fortsätter eventuell dialog via meddelandefunktionen.

J Peter
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
I inlägg #16 finns en länk till en annan tråd där Vincents har bemött klagomål. De är med andra ord fullt medvetna om möjligheten att skriva här och jag skulle bli förvånad om de inte läser vårt forum då och då, kanske till och med gör en sökning på sin firma för att ha lite koll om de nämns i nya inlägg och trådar.

Eller menar ni att HBK Web skall kontakta företag varje gång det skrivs om dem?

//Michael, HBK Web
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Media har en ansvarig utgivare med utgivningsbevis och kan inte jämföras med ett forum.
En relevantare jämförelse är Facebook som tillhandahåller en plattform för meningsutbyte precis som HBK.
Varje person är ansvarig för det som skrivs i forumet och det enda HBK är ansvarig för är att inläggen håller sig inom Stadgar och Forumregler samt relevant lagstiftning.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vilka garantier är det,kanske RH-garanti=( runt hörnet).Ett sådant företag som Vincent,skulle jag aldrig köpa någon husbil av

Så kan det absolut vara, men jag tror att själva grundidén är att blåsa husbilsägarna som vänder sig till Vincents husbilar för att sälja sin husbil.

Min egen slutsats.

Man får in husbilar med en lockelse att man kan sälja den för mycket mer än vad någon är villig att betala.
Man hittar fel och brister efteråt som husbilsägaren får betala för att man ska kunna sälja husbilen överhuvudtaget med dom garantier företaget ska stå för. Företaget åtgärdar inte felen som husbilsägaren fått betala och den som köper bilen har ingen vetskap om detta skulle vara åtgärdat utan utgår från att priset är satt i befintligt skick.

Företagen plockar även ut den lösa extrautrustningen som husbilsägaren haft med för att nästa köpare ska kunna använda det och tycka att husbilen är värd sitt pris, pga all den extrautrustning som finns med.

Skulle inte förvåna mig om företaget prutar ner den bil han ska sälja åt er men att då måste den nya köparen köpa loss den extrautrustning företaget har plockat ut vid sidan av, som sen inte syns på kontraktet.

Ni som väljer att sälja via förmedlare, ni möter ett proffs som kommer dribbla bort er så ni inte ens vet vad ni heter när ni går därifrån, det är därför dom är en bra säljare, för företaget.

Skriv alltid in i kontraktet vad som finns i extrautrustning.
Låt inte förmedlaren få ett livstidskontrakt på sig att sälja husbilen, skriv att kontraktet gäller i 3 månader och vill dom inte gå med på det så är det förmodligen för att dom själva vet att det är omöjligt att sälja bilen för det dom lovat från början.

Behövs det byta kamrem och göras en service får förmedlaren ta det från sitt arvode, dom är proffs och dom vet vad dom skall sälja, dom har ju besiktat bilen innan dom tar in den.

Undvik affärer med Vincents husbilar och var tuffare mot Svea husbilar vid förmedlingsuppdrag.

Kör försiktigt, det börjar bli halt nu!
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Den här tråden börjar likna metoo för handlare.
Häng dom högt och skoningslöst utan minsta försök till objektivitet. Dom anklagade behöver inte höras och ge sin version för att kunna dömas.

Man blir lite rädd när man märker hur lättstartad en stenkastarmobb är. Skit i eftertanke och sunt förnuft, bara man får vara med och kasta sten.

I rest my case
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Den här tråden börjar likna metoo för handlare.
Häng dom högt och skoningslöst utan minsta försök till objektivitet. Dom anklagade behöver inte höras och ge sin version för att kunna dömas.

Man blir lite rädd när man märker hur lättstartad en stenkastarmobb är. Skit i eftertanke och sunt förnuft, bara man får vara med och kasta sten.

I rest my case

Men om alla vänder den andra kinden till och skamset tar med sig förlusten i det dolda så kommer aldrig sanningen fram och i det här fallet har Vincents husbilar inte förändrat sin affärsidé.
Vi kan läsa om liknande sak 6år tidigare och är man som du så kommer bedrägeriet få fortgå i all evighet, Vincent husbilar vet att den här tråden finns, så det behöver du inte vara orolig för.

Och dom som blev utsatta och kom ut i metoo tycker nog jämförelsen är vidrig, bättre jämförelse får du nog försöka fila fram i fortsättningen.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Nu är det ju så att båda förmedlingsfirmorna som nämns i denna tråden är medlemmar i klubben och kan bemöta inläggen om dom tycker det är befogat, men ok det har varit helg, TS har ju inte heller förklarat vad som hänt kan ju också bero på helgen.
En annan grej är att dessa förmedlingsfirmor äger en massa husbilar som också skall säljas. Vilken bil prioriteras, den egna eller förmedlingsbilen?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag köpte en husvagn en gång av en förmedlare.
Dels annonserade de på Blocket med bilder och när vi tittade tog vi egna bilder.
Blockets bilder laddades ner i paddan.

Vi köpte vagnen men som bara skulle tvättas innan vi kunde hämta den, vi bad då om att få en solpanel installerad samtidigt.
Att vi föll för den var att den var försedd med gasollarm, brandsläckare, 4x nya däck (boggi) samt förtält (allt stod med i annonsen).

Var ju glad i hågen när vi hämtade vagnen och gick inte igenom den på plats, vilket vi gjorde när vi kom hem.
Och inget av ovanstående var med, tom däcken var nästan helt utslitna.

Vi vände oss direkt till säljaren som inte visste vad vi talade om men skulle återkomma, vilket han inte gjorde.
Efter massor med påtryckningar skickade jag tillslut ett mail till VD:n med alla bilder från annonsen, annons texten samt våra krav.
Kopierade även in en nyskapad mailadress som jag förklarade gick till min advokat och att vi skulle dra upp det rättsligt....
Det tog skruv, VD:n ringde tillbaka och bad om ursäkt för behandlingen och sa att de haft problem med en säljare och högt tryck på försäljningssidan och att det bara var att komma upp med vagnen så skulle allt fixas.
När vi hämtade vagnen var allt fixat, tom solpanelen (150W, trots att vi beställt 80W) var monterad.
VD:n mötte upp vid hämtningen och bad igen om ursäkt och sa att de bjöd på solpanelen som plåster på såren och önskade oss välkomna åter....
 
Toppen