• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akta er för husbilsförmedlare

Lasse Sjösten

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Ronneby
Jag pratade med Vincents i Varberg om försäljning av min Hymer 704 från 2019.
De satte priset till 1299 tkr där de ville ha 100 tkr i provision. Jag accepterade detta och körde upp bilen till Varberg, med följebil.
Efter några dagar ringde de och ville att jag skulle godkänna en lista på åtgärder till en kostnad om ca 20 tkr. Jag protesterade och menade att bilen var i mycket fint skick och den var ju trots allt inte ny. De svarade att de då inte kunde sälja bilen eftersom de lämnar garanti. De meddelade också att åtgärderna inte skulle fixas innan försäljningen. Jag kände mig trängd, men gick med på detta.
Tiden gick och efter drygt en månad ringde jag och frågade hur försäljningen gick. De svarade då att de nu upptäckt att bilen inte hade Aldes vattenburna system utan Trumas luftburna. Därför ville de sänka priset med 150 tkr. Detta trots att de själva minutiöst gått igenom bilen och skrivit en utrustningslista. De hade även publicerat egna bilder på bilen som visar att bilen hade luftburet system.
Jag gick självklart inte med på deras förslag utan sa att jag vill hämta hem min bil. Detta fick jag göra, men först måste jag betala 20 tkr. De ville bla ha 6 tkr för brutet avtal, trots att de själva orsakat det. De hade också bytt en liten, tunn plywoodskiva som finns under en av sofforna (över ett litet utrymme) skivan var ca 30x50 cm och för detta ville de 3500 kr. De hade även kört bilen till en glasfirma för lagning av en litet stenskott. De tog 1500 kr för att köra bilen till grannverkstaden, m.m. Totalt blev det nästan exakt 20 tkr.
Jag tycker detta är mycket dåligt och att behandla sina kunder på detta sätt är näst intill bedrägeri. Mina utgifter kanske bara stannar på 20 tkr, men jag har varit utan husbil i drygt 1 1/2 månad och behövt köra många mil för att lämna/hämta hem bilen efter ogjort ärende.
Ett tips till läsare i husbilsklubben; var på er vakt och kräv allt på bordet innan ni lämnar ifrån er bilen för förmedling.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack för tipset och jag har inte hört en sådan historia tidigare. Jag har själv haft tanken att sälja min plåtis via Vincents men nu får jag väl tänka om
Skrev tidigare en artikel i ämnet, med rubriken Att sälja sin husbil. En av Husbilsklubbens medlemmar berättade där om sina dyrköpta erfarenheter, efter att ha sålt sin bil genom företaget, som påstår sig vara störst i branschen. Det kostade honom
98 783 kr i oförutsedda utgifter, plus de 8% som var den avtalade försäljningsprovisionen.

Här gäller det att hålla tungan rätt i mun, det kan bli dyrt och det finns som bekant exempel på ägare som blivit av med sin husbil utan att få någon betalning alls.

Tommy
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag pratade med Vincents i Varberg om försäljning av min Hymer 704 från 2019.
De satte priset till 1299 tkr där de ville ha 100 tkr i provision. Jag accepterade detta och körde upp bilen till Varberg, med följebil.
Efter några dagar ringde de och ville att jag skulle godkänna en lista på åtgärder till en kostnad om ca 20 tkr. Jag protesterade och menade att bilen var i mycket fint skick och den var ju trots allt inte ny. De svarade att de då inte kunde sälja bilen eftersom de lämnar garanti. De meddelade också att åtgärderna inte skulle fixas innan försäljningen. Jag kände mig trängd, men gick med på detta.
Tiden gick och efter drygt en månad ringde jag och frågade hur försäljningen gick. De svarade då att de nu upptäckt att bilen inte hade Aldes vattenburna system utan Trumas luftburna. Därför ville de sänka priset med 150 tkr. Detta trots att de själva minutiöst gått igenom bilen och skrivit en utrustningslista. De hade även publicerat egna bilder på bilen som visar att bilen hade luftburet system.
Jag gick självklart inte med på deras förslag utan sa att jag vill hämta hem min bil. Detta fick jag göra, men först måste jag betala 20 tkr. De ville bla ha 6 tkr för brutet avtal, trots att de själva orsakat det. De hade också bytt en liten, tunn plywoodskiva som finns under en av sofforna (över ett litet utrymme) skivan var ca 30x50 cm och för detta ville de 3500 kr. De hade även kört bilen till en glasfirma för lagning av en litet stenskott. De tog 1500 kr för att köra bilen till grannverkstaden, m.m. Totalt blev det nästan exakt 20 tkr.
Jag tycker detta är mycket dåligt och att behandla sina kunder på detta sätt är näst intill bedrägeri. Mina utgifter kanske bara stannar på 20 tkr, men jag har varit utan husbil i drygt 1 1/2 månad och behövt köra många mil för att lämna/hämta hem bilen efter ogjort ärende.
Ett tips till läsare i husbilsklubben; var på er vakt och kräv allt på bordet innan ni lämnar ifrån er bilen för förmedling.
Det är ju jättetråkigt att ”seriösa” förmedlare gång på gång agerar oseriöst. Jag skulle i dina kläder inte gå med på någonting som dom säger utan beroende på hur ditt avtal ser ut vänta och se. har dom en tidsram att sälja bilen? Finns det en limit hur mycket dom får pruta eller du måste godkänna eventuella prutning, i så fall godkänn ingen prutning, då kan dom inte sälja och till sist har tiden gått ut för dom. Du äger ju bilen fortfarande så dom kan väl knappast byta någon plyfaskiva eller åka till glasmästaren utan ditt godkännande.
jag har skrivit lite vad som hände mej sommaren 2021, i mitt fall var det köp.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
En annan sak är väl priset. Är försäljnings priset realistiskt? Eller tar de in till överpris för att få in objektet och sedan kommer prutandet.
 
Senast ändrad:

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Har du plockat hem bilen?
jag hittar den inte bland de Hymer som är till salu hos Vincent’s.
 

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
Jag tänker att TS hade gått med på att slanta upp 20k för åtgärderna som behövdes göras, även om det utförda jobbet ses som överprisat.

Däremot så sitter jag bara och gapar när jag läser om värme system... Det, låter helt sjuk.
 

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
God kväll,
Träffade en husbils kompis som sålt sin husbil hos Vincents i Varberg.
Vincents i Varberg hade tagit betalt för att åtgärda vissa skönhetsfel av säljaren, säljaren kom i kontakt med köparen efter ett tag och dessa skönhets detaljer hade inte åtgärdats av Vincents i Varberg utan man hade tagit betalt igen av familjen som köpte den.
Håll er borta från detta företag, definitivt inte seriösa.
Trevlig helg
 

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
God kväll,
Träffade en husbils kompis som sålt sin husbil hos Vincents i Varberg.
Vincents i Varberg hade tagit betalt för att åtgärda vissa skönhetsfel av säljaren, säljaren kom i kontakt med köparen efter ett tag och dessa skönhets detaljer hade inte åtgärdats av Vincents i Varberg utan man hade tagit betalt igen av familjen som köpte den.
Håll er borta från detta företag, definitivt inte seriösa.
Trevlig helg
Jag håller absolut med, jävligt svinigt gjort. Men tyvärr kan vi nog dissa alla "förmedlare" då och inte bara Vincents.
Hört skit om dom flesta mer namnkända mäklarna, och även positivt av både dom som sålt och köpt.
Dom mindre sticker inte ut på samma sätt-

Man måste tänka på att företag som Vincents inte köper bilen utan förmedlar den med konsekvenser för prutning och åtgärder på brister och det utnyttjar dom förstås till egen vinning.
Men jag skulle känna mig säkrare att köpa från dom än att sälja genom dom, dom lämnar oftast trots allt garantier.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Jag pratade med Vincents i Varberg om försäljning av min Hymer 704 från 2019.
De satte priset till 1299 tkr där de ville ha 100 tkr i provision. Jag accepterade detta och körde upp bilen till Varberg, med följebil.
Efter några dagar ringde de och ville att jag skulle godkänna en lista på åtgärder till en kostnad om ca 20 tkr. Jag protesterade och menade att bilen var i mycket fint skick och den var ju trots allt inte ny. De svarade att de då inte kunde sälja bilen eftersom de lämnar garanti. De meddelade också att åtgärderna inte skulle fixas innan försäljningen. Jag kände mig trängd, men gick med på detta.
Tiden gick och efter drygt en månad ringde jag och frågade hur försäljningen gick. De svarade då att de nu upptäckt att bilen inte hade Aldes vattenburna system utan Trumas luftburna. Därför ville de sänka priset med 150 tkr. Detta trots att de själva minutiöst gått igenom bilen och skrivit en utrustningslista. De hade även publicerat egna bilder på bilen som visar att bilen hade luftburet system.
Jag gick självklart inte med på deras förslag utan sa att jag vill hämta hem min bil. Detta fick jag göra, men först måste jag betala 20 tkr. De ville bla ha 6 tkr för brutet avtal, trots att de själva orsakat det. De hade också bytt en liten, tunn plywoodskiva som finns under en av sofforna (över ett litet utrymme) skivan var ca 30x50 cm och för detta ville de 3500 kr. De hade även kört bilen till en glasfirma för lagning av en litet stenskott. De tog 1500 kr för att köra bilen till grannverkstaden, m.m. Totalt blev det nästan exakt 20 tkr.
Jag tycker detta är mycket dåligt och att behandla sina kunder på detta sätt är näst intill bedrägeri. Mina utgifter kanske bara stannar på 20 tkr, men jag har varit utan husbil i drygt 1 1/2 månad och behövt köra många mil för att lämna/hämta hem bilen efter ogjort ärende.
Ett tips till läsare i husbilsklubben; var på er vakt och kräv allt på bordet innan ni lämnar ifrån er bilen för förmedling.
Sicka jävla luffare
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
De förnekar säkert bara att de gjort något fel. Jag känner igen deras förfärliga sätt att behandla sina kunder sedan jag gjorde misstaget att försöka sälja min NB där 2015. Då skyllde de på att de var nya i branschen och tyckte jag som kund borde ha förståelse för deras klantiga beteende. Efter 6 år borde de lärt sig så detta handlar mer om inbyggda värderingar och beteende.

Läs gärna även denna tråd: Vincents i Varberg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Möjligt men det finns alltid två sidor och innan man hört den andra skall man vara väldigt försiktig med att döma.

För övrigt tycker jag faktiskt Vincents gick ut med flaggan i topp i ditt ärende Livibil även om det som hände på vägen givetvis var tråkigt.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Möjligt men det finns alltid två sidor och innan man hört den andra skall man vara väldigt försiktig med att döma.

För övrigt tycker jag faktiskt Vincents gick ut med flaggan i topp i ditt ärende Livibil även om det som hände på vägen givetvis var tråkigt.
På vilket sätt den flaggan var i topp har jag svårt att se med en misshandlad osåld husbil som jag fick ta tillbaka har jag svårt att se men du tycker tydligen annorlunda. Att de fortsätter på samma sätt mot säljare nu är verkligen oroväckande.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Alla kan göra misstag och fel. Det viktigaste är väl ändå att man tar sitt ansvar, tar åt sig och försöker rätta till det som blev fel.
Läser man din tråd från början till slut så tar Vincent sitt ansvar, har bra förklaringar på vad som felat och ersätter även skadorna. Jag kan inte se att dom kan göra annat. I min bok är det ett plus.
Nu ändrar ju detta tyvärr inte din upplevelse längs med vägen.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Alla kan göra misstag och fel. Det viktigaste är väl ändå att man tar sitt ansvar, tar åt sig och försöker rätta till det som blev fel.
Läser man din tråd från början till slut så tar Vincent sitt ansvar, har bra förklaringar på vad som felat och ersätter även skadorna. Jag kan inte se att dom kan göra annat. I min bok är det ett plus.
Nu ändrar ju detta tyvärr inte din upplevelse längs med vägen.
Ersättning bestod i att jag slapp betala för det uppdrag de misslyckades med att genomföra och den rekonditionering de aldrig gjorde. Priset bilen marknadsfördes med satte Vincents och inte jag, tvärtom försökte jag vid flera tillfällen kontakta företaget för att sänka priset. Tyvärr hade de inte tid att svara på mail.

Slutklämmen jag fick var denna: ” Man ska inte var rädd att prova nya saker och misslyckas för det är då vi lär oss mest. Det gjorde vi med dig.
Enormt mycket faktiskt och det är vi tacksam för. Tråkigt bara att du inte har lite förståelse för detta...”

Utifrån det trodde jag faktiskt de lärt sig något......
 
Toppen