IMG_1410.PNG

Den dagen kan komma då man vill - eller av olika orsaker måste - göra sig av med ögonstenen, som står där ute på uppfarten.

Att sälja sin husbil är en stor affär och de flesta av oss har inte vana att sälja våra ägodelar och absolut inte för så mycket pengar som en husbil representerar. När det är stora pengar i omlopp finns även lycksökare, mindre seriösa företag och rena skojare som försöker tjäna lättförtjänta pengar och det ibland med rent kriminella metoder.

Det finns en tråd på Forumet, som just handlar om att sälja sin husbil, som du kan läsa här: Stor bedrägerihärva, husbilsägare lurade på miljoner Ett aktuellt fall där ett antal husbilsägare blivit offer för ett mycket avancerat och utstuderat kriminellt upplägg. När jag läser upplägget så förstår jag hur husbilsägarna har kunnat gå i fällan, som resulterat i att de förlorat sin husbil. Det senaste jag läst i det aktuella fallet, är att flera av bilar är återfunna i Estland - sålda till ett pris långt under marknadsvärdet. Den estniska domstolen har konstaterat att köparna har handlat i ”i God Tro”. En juridisk term som i Sverige ändrades år 2003 , så att man som köpare inte kan hävda att man handlat i ”i God Tro” och därmed få behålla det man köpt, även om varan är stulen. Men i Estland får köparen behålla bilen, vilket innebär en tragedi för de drabbade svenska husbilsägarna som troligen inte får en krona, eftersom försäkringarna inte heller träder in när man själv överlämnat fordonet till försäljning.

De vanligaste alternativen vi har när det är aktuellt med försäljning är;
  • Sälja privat t.ex. via Blocket. Kan vara en modell om man är van att göra affärer, vet vad som man skall göra och vad man absolut inte göra. Du kommer garanterat att främst bli kontaktad av s.k. Husbilsförmedlare eller mäklare - alltså en mellanhand som vill tjäna en hacka på din husbil. Vissa av dessa är självklart seriösa företag som funnits en tid i marknaden och har goda vitsord, men det finns även en del ”fula fiskar” som bara är ute för att lura dig. Argumenten från de s.k. bilförmedlarna är ofta att de redan har kunden, men kunden vill inte köpa bilen direkt av dig, för han vill ha garantierna som förmedlaren ger kunden. Ett viktigt och riktigt argument om det kommer från ett seriöst företag, men bara tomma ord när det kommer från en oseriös förmedlare. Uppdatering: En just publicerad artikel i Teknikens Värld, berättar om hur modern teknik kan hjälpa till att skapa enklare och säkrare affärer, när vi säljer vår husbil privat. Här kan du läsa mer om det: Så ska begbilsaffären äntligen bli enkel och trygg
  • Sälja via förmedlingsföretag. Det finns ett antal etablerade i marknaden, men det finns även ”skojare” med kontoret på fickan, som man absolut inte skall överlämna bilens nycklar och dokument till. Fördelen med det seriösa förmedlingsföretaget är att det kan ta inbyten när de säljer din bil, ordna finansiering för köparen, lösa eventuella restskulder och ge garantier på husbilen - och man slipper svara på konstiga frågor och däcksparkarna.
En medlem berättar sin historia
Själv har jag ingen egen erfarenhet av förmedlingsföretagen, men en av HBK:s medlemmar som hade sin husbil till salu hos en av de större förmedlingsföretag under sommaren och hösten, den erfarenheten visade sig skulle bjuda på flera överraskningar och besvikelse.

Det fanns en överenskommelse om ett försäljningspris, och att provisionen skulle vara 8% på försäljningspriset. Man gick igenom bilen tillsammans, man upptäckte att plasten var sprucken på två takluckor 40x40 cm och skulle bytas på säljarens bekostnad. Vidare så hade förmedlingsföretaget 3 månader på sig för att sälja bilen, om man inte gjort det inom den tiden så kunde ägaren komma och hämta bilen.

Bilen blev inte såld under de tre månaderna. Efter 4 månader och bilen var fortsatt inte såld, ville ägaren ta hem bilen för vinterkonservering. Då kom den första överraskningen. Företaget hade vid avtalets undertecknande, muntligen sagt att om bilen inte var såld efter tre månader, så var det bara att hämta bilen. När det nu blev aktuellt stod man inte längre vid det utan nu var förutsättningarna, uppsägningstid 1 vecka och företaget skulle kompenseras med 9000 kr. Vidare så debiterade företaget en parkeringsavgift på 300 kr/dygn om inte bilen hämtades efter 1 vecka.

Bilen fick därför stå kvar och såldes kort efteråt. Då kom nästa otrevliga överraskning, man gjorde en s.k. ”funktionskontroll” innan leverans, som visade sig skulle komma att kosta säljaren 98 783 kr! Det var de två mindre takluckorna, som ägaren året innan bytt ut en identisk till kostnaden 750 kr, medan de nya kostade strax under 8 000 kr. Vidare så var det till exempel torkarblad, tvätt av bil, till byte av ett fungerande startbatteri, osv. Fakturan på funktionskontrollen drogs av direkt vid slutavräkningen - bara för säljaren att acceptera.

Resultatet för ägaren som hade räknat med en försäljningskostnad på 8% + kostnaden för plasten på 2 ventilationsluckor, fick i stället till sin besvikelse se att kostnaden i stället blev 8% i försäljningsprovision + 98 783 kr för funktionskontrollen, total ”försäljningskostnad” 26%!

Enligt ägaren var det obehagligaste, oron vid ägarbytet. Hans egna ord; — I mitt fall var min bil inte min bil i 6 veckor, innan pengarna betalades till mig. Ställer firman in betalningarna har man varken bil eller pengar.

Troligen gjorde förmedlingsföretaget inget formellt fel, säkert fanns allt det här med i avtalet - bland ”det finstilta”. Det är nog så att vi lite till mans slarvar med det finstilta och om vi läser, är det ofta så luddigt formulerat att vi inte förstår vad det egentligen innebär.

Det är väl inte så att företagen uppfunnit nya affärsmodeller, där funktionskontrollen blivit en lönsammare del än den traditionella försäljningsprovisionen?

Sammanfattningsvis tänker man spontant: OK, det blir dyrt för ägaren/säljaren, men det måste vara bra för den nya köparen, eftersom man lagt ner så stora pengar på att leverera en bil i toppskick.

Men är det verkligen så.? Återkommer om det i en annan artikel……

Men visst kan förmedlingsföretaget vara en bekväm form och visst kan det fungera. Men kolla upp företaget den formella vägen, organisationsnumret på företaget, Trust Pilot och gärna referenser genom att söka på vårt eget forum för att se om om det finns erfarenheter i klubben av företaget. Se till att få gå igenom avtalet i lugn och ro innan underskrift - du kanske kan konsultera någon med djupare kunskap i juridiken innan du skriver på.

  • Sälja via KVD-Auktioner. Har sett att det på KVD´s veckoauktioner den här sommaren sålts ett antal husbilar. Fördelen är att din husbil troligen blir såld redan första veckan, men till vilket pris?
En god vän som lever på att sälja bilar gav mig de goda råden om bilauktioner, –– På auktioner köper vi handlare, men säljer gör vi aldrig där! Av det förstår jag att man får dåligt betalt för sin bil på auktionen.

IMG_1096 (Medium).JPG
IMG_1911.JPG

  • Sälja bilen via HRF-anslutet företag (Husvagnsbranschens Riksförbund). Skulle det bli aktuellt för oss själva att sälja så skulle det bli vårt val, av den enkla anledningen att det skulle kännas tryggast. Medlemskapet i HRF innebär nämligen en rad skyldigheter, som är ett skydd för oss, både när vi säljer som köper hos företaget.
  • I HRF:s stadgar läser man bland annat:
  • § 7 MEDLEMS SKYLDIGHETER Medlemsföretaget förbinder sig att följa de för branschen gemensamma avtal som HRF tecknar med berörda myndigheter – exempelvis Konsumentverket.
  • Medlemsföretag som bedriver handel med begagnade husvagnar/husbilar skall använda den varudeklaration som HRF tagit fram samt tillämpa de gemensamma garantivillkor (VDH-garanti) som styrelsen fastställt.
  • Medlemsföretaget förbinder sig att, vid händelse av tvist, följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
  • Medlemsföretaget skall hålla sig informerat om, och följa, de lagar och övriga föreskrifter som reglerar arbetsplatsens miljö, personalskydd och säkerhet samt uppfylla de aktuella krav som ställs från HRF. Nackdelen med det traditionella husbilsföretaget är att din bil knappast får den högsta prioriteten, när handlarens hall är full av egna bilar som skall säljas. Men å andra sidan husbilskunden har nog en ganska klar uppfattning vilken typ av bil han söker och i vilken prisintervall, ligger din bil rätt där, ja då blir den säkert såld.
Konklusion. Tryggast är att vända sig till etablerade branschföretag innan man släpper sin husbil ifrån sig, men läs först avtalet med dina skarpaste ”Argusögon”, innan uppdraget undertecknas.

När det gäller att sälja sin husbil gäller alltid den vanliga försiktigheten och att komma ihåg det gamla talesättet: ”Om ett erbjudande från ett företag låter för bra för att vara sant är det sällan sant”. Om erbjudandet lockar dig trots detta, sök information på webben och på vårt Forum, om andra människors erfarenheter av erbjudandet. Om erbjudandet fortfarande lockar dig efter detta, läs avtalsvillkoren för att kontrollera vad du förbinder dig vid.

Tommy