Sv: 5 ans växel
Jag har tidigare trott att Fiat haft en ny växellåda från 2002 i samband med common-rail motorer men någonstans har jag fått info att så ej är fallet utan att lådan är uppbyggd på samma sätt ännu idag. Möjligen kan det ju vara andra drev nu. Någon som kan bekräfta?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, det du har hört stämmer. Det är ingen hel nykonstruktion efter 2002. Växellådorna liknar varandra och femmans växel ligger i sitt eget hus längst ut mot hjulet på båda lådorna. Smörjningen funkar lika i båda men dreven och synknavet är lite annorlunda och håller bättre. Det går lika lätt att byta drev i den nyare lådan som den gamla, men det görs oftas bara i syfte att ändra utväxling.
Det skadar säkert inte att hälla i några dl. olja extra i lådorna även om det inte avhjälper felet. Det skall nog förklaras att det ibland finns en missuppfattning att det är dreven/drivkuggarna som blir utslitna och går sönder. Så är inte fallet utan det är de små ingreppskuggen som låser dreven till drivaxeln som brister av överbelastning och viberationer om man hårddrar på femman fast hela bilen ber om en lägre växel.
Även de älsta växellådorna mellan 1982-1994 är av samma konstruktion med femman i sitt eget yttre hus. Det är lite besvärligare att byta drev i dem, för ena motorfästet sitter i den växellådsgaveln och som är gjuten av aluminium till skillnad från de nyare som bara är en plåtkåpa.
Sedan finns ju de nyaste sexväxlade lådorna, som en del, enligt bekräftade rykten inte heller klarar allt på de högre växlarna.
Om man vill skilja lådorna åt med säkerhet så är det så här.
De före -94 har rattväxel, och klarar sig skapligt. Troligen beroende på rätt klena motorer
De klenare mellan -94 och -01 har backväxeln till höger och bakåt.
De hållbarare efter -02 har backväxeln till vänster och frammåt.
Drev med ett trasigt ingreppskugg, nästan i mitten på bilden. det är ca. 40st ingreppskugg på ett drev, det sista jag tittade på i en bil saknade mer än hälften av dem.
Ringen med motsvarande ingreppskugg. Inget brustet men lagom stukade, så femman kan hoppa ur.
Om man vill snåla så kan man byta drev och vända på ringen, för den är liksidig men bara ena sidan används.
Det man kan tänka på är nog också, att på många lådor är redan dreven bytta och om man inte har otur så skräpet från ingreppskuggen slår sönder dreven så kan man åka vidare eller t.o.m. hem på de första fyra växlarna.
Att fixa felet kan kosta mellan ca. 3000:- om man snålar, till ca. 7500:- om man köper en komplett (kanske omväxlad) sats i Sverige. Att byta dreven går rätt snabbt eller på 15min. om man skulle tävla i snabbyte, och kan i svårhetsgrad jämföras med en gammal ventiljustering. En del firmor vill nog som vanligt ha "lite" för mycket betalt för jobbet tyvärr. Men ändå, rädslan för växellådan är kanke lite överdriven ibland. Om man vill så kan man ta bort kåpan och kolla upp läget.....Packningen skall klara sig för den är av profilgjutet gummi och går att återanvända, ev. med hjälp av lite packningssilikon.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Jag såg inte att tråden var flera år gammal när skrev mitt inlägg. Men det får vara, och kan kanske vara till nytta för någon ändå

. JANKRO.