• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Femmans växel problem i alla Fiat?

F

F.d. 3426

Guest
Jag skall byta husbil och även om jag helst skulle fortsätta med bakhjulsdrift (har nu LT35:a) så är det svårt att hitta Mercor i den modelltyp jag vill ha. Alltså har jag funderat på Fiats problem med den femte växeln. Men det jag inte riktigt fattat, efter att ha plöjt igenom en himla massa insändare om ämnet, är huruvida denna växelkonstruktion finns på alla Fiat/Iveco oavsett chassimodell. Eller om det bara är i dom mindre <3500kg bilarna. Man kunde tro att dom tyngre chassina även har en annan växellåda?

Henka
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Problemet beror på årsmodellen, alle med 5 gir (veksel) før en ganske ny årgang har samme kasse. I en annen tråd var overgangen til den nye kassen tidsfestet. Bruker en ikke 5an under 80 så er det ingen problemer uansett, jeg kjørte over 100.000 km på den måten før jeg byttet til annen utveksling på 5. De drev vi byttet ut var ikke slitt, så de kunne godt blitt brukt i flere år til.
Med den "korte" utgave så kan jeg kjøre i 70 på 5.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Hej!
Problemen med femte växeln finns i dom bilar som har femte växeln ner till höger,alla efter 2002 har femte växeln upp till vänster och då finns inga problem.Detta gäller oavsett vikt eller 15" eller 16" hjul.
Ha det Anders¨.B
 
Senast ändrad:
F

F.d. 673

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Så svaret på en av frågorna som ställs är då alltså att detta gäller Fiat mellan 94-01? Inte äldre?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Jag förmodar att det gäller tidigare än 2001-06, dvs även tidigare än 1994. Åtminstonne hade vi lite problem (för att uttrycka det milt) med vår -88. När det hände 1992 visade det sig att det var ett allmänt känt problem.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Jag fick reparera min Fiat -88 med bensinmotor och senare också min Fiat -99 med 2,8 l dieselmotor.
Jag trodde i min enfald att det var löst på 99:an, så jag kollade inte efter det när jag köpte den begagnad. Rasade vid c:a 4.000 mil. 88:an rasade efter c:a 6.000 mil.
Ett bra tips som stått i en annan tråd för att känna om det är på gång, är att köra i femman och släppa gasen respektive dra på. Rör sig växelspaken då märkbart, då kan det vara läge att bereda sig på det värsta.

// Roland
 

tobbeg

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
357
Medlemskap
2024
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Jag talade med en fiatverkstad för en tid sedan. Dom menade, att haverit med 5-ans växel väldigt ofta drabbar de som kör med farthållare. Det är kanske lätt att låta bilen segdra.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Det finns många teorier varför 5:ans växel rasar i Fiat fram till 2001 år modell, det har skrivits en del trådar i ämnet här på HBK:s hemsida.
 
F

F.d. 50016

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

När jag körde Fiat hade jag en egen regel, "under 80km/tim = 4:an eller lägre beroende på vägens beskaffenhet". Hade aldrig något problem med växellådorna. Blev lite irriterad när man körde 70-sträckor på 4:ans växel pga högt motorvarv, men det var ju nödvändigt för växellådans hållbarhet.

Jonas796
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Hej, här kommer en liten vinkling på problemet!
Drivlinor konstrueras, dimensioneras och utprovas av konstruktörer baserat på de krafter/moment som skall hanteras (mellan motor - drivhjul), det är normalt inga större konstigheter med detta.
Problem med "drivlinans" hållbarhet uppstår i den svagaste länken av den kompletta kedjan (motor till drivhjul), kanske är det 5-ans växel enligt vad som sägs ovan.

Orsaker till problemet kan möjligen finnas i t.ex "momentryck" som uppstår vid;
--> körning på för hög vxl med för lågt motorvarv (motorn rycker)
--> acceleration där drivhjulen studsar fram på asfalt el dyligt (mkt gropig stenig mark)
--> acceleration blandat med motorbroms om vartannat
--> körning i mycket branta och långa uppförsbackar (bergstrakter, etc)
detta bara nämnt som ex som kan knäcka drivlinor i husbilar och som drivlinorna inte är dimensionerade för.

Skulle vara intressant att veta om det är problem med t.ex 5-ans växel även i Fiats distr varianter, de är ju normalt lättare än husbilar (som hela tiden måste släpa på sin påbyggnad). Distr bilar kanske körs av mer körvana förare etc.
Problemet bör accentueras vid chipstrimning då momentet höjs (och ev hållfasthetsmarg minskas).

Om allt står rätt till så borde ju husbilspåbyggaren klarat ut kraven på det chassie de beställt från Fiat för att den kompletta drivlinan skall klara av huspåbyggnaden.

Detta kan väl vara något att fundera på för de praktiskt verkstadskunninga i samband med rubr problem.
/ Hälsn, Bengt 333
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Hej, nu kommer amatörens inlägg.
Nånstans har jag läst eller hört att Fiat använder stänksmörjning av femmans växel, och om kuggarna inte roterar tillräckligt snabb - tex vid segdragning och stor belastning på femman så erhåller inte femman tillräckligt med smörjning...

Stänksmörjning lär vara en billighetsvariant av smörjning.

Kanske helt ute o cyklar......på femman.

DS
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Teorin med för dålig smörjning håller inte enligt en tysk tekniker jag talat med. Om det var alltför dålig smörjning skulle kuggarna eller synkringarna ha slitits ner och inte slagits av.

Det som nu vanligtvis händer är att någon av "kuggarna" på 5:an drev slåss av och 5:ans växel hoppar ur. Man kan fortfarande utan problem köra vidare på de andra växlarna.

Jag vidhåller att själva materialet i kuggarna eller troligast härdningen av desamma var/är av undermålig kvalitet i original utförandet. Har man bytt ut kugghjulen lär det inte inträffa igen.

I mitt fall som anses mycket ovanligt, försvann alla kuggarna på dreven.
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Jag har turen? att ha lilla motorn i min bil, den med 1,9 l motorn, och enligt Bossing i Linköping har dom aldrig haft något haveri på den storleken utan det är främst på de större motorerna problemen finns. Det tycker jag tyder på att det är när man utnyttjar det stora vridmomentet som man knäcker dreven. Om jag har förstått det hela rätt så är 5:an en överväxel och den är ju alltid avsedd för höga farter och inget att ligga och segdra på.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Hej.

Ännu en åsikt om gamla 5an växel.

1. Det var tidigare för låg oljenivå i lådan, oljestickan blev från verkstäder ommärkt till högre nivå. Fyller själv i 1.8L Syntetisk transmissionsolja.

2. Det är höga momentkrfatr som dödar lådan, ex segdragning i långa backar utan nerväxling, eller att ligga med gasen i botten 110- 120 Km (stort luftmotstånd).

Kör själv även i 76 - 80 KM på 5an om det gåt lätt. Den har hållit i 14000 mil nu.

En viktig sak är kylningen av växellådan, hede en heltäckande kåpa under bilen med hål endat vi avgasörvh motorfäste, sågade upp nya hål i bakant på kåpan där det gick.

Skrev Jägarn. ;)
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Vår 99a levererades, med rejält för låg nivå, på oljan iväxellådan.
Hur många mer än jag, kollar oljan i växellådan, på en ny bil ?
Med rätt nivå, fungerade den perfekt, dom år vi hade den.
MVH Bosse B
 
F

F.d. 7180

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Våran nya 99a rasade 5ans växel efter 3000 mil. Knappt inkörd,det stämmer som Bosse
sa att det är för lite olja från början.det skall vara 5 dl mer då är det inga problem.Jag
har nu kört 13 500 mil totalt,och bilen har gått perfekt sen den fick 5 dl till.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Har man fått bytt dreven i femmans växel så kommer växellådan att klara sig, även om man inte överfyllt olja i växellådan.

Självklart skall man följa Fiats rekommendationer att öka mängden olja, men detta har inte varit det grundläggande problemet.

Med dålig smörjning ökar slitaget på kugghjul och lager, men här handlar det om brustet material, bitar av kugghjulen har gått av.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Min första åtgjärd efter påställningen till våren är att verkstaden kollar upp växellådan och femte drevet. Tiden är bokad hos Bosch service i Arlöv för denna inspektion.
Kostnad 1500 kr inklusive tillräcklig olja.

mvh
Werner
 
Toppen