• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5 ans växel

F

F.d. 53079

Guest
Sv: 5 ans växel

Finns det någon som har några bra adresser på firmor som säljer drevsatser (5ans) till
Fiat dukato 2,8 99 (gammla lådan) i Tyskland, är väl billigare där?

PG :mcride:

Hej !
Hakar på lite här, jag skulle gärna vilja dreva om min låda men förstår ingen tyska.
Jag har en 2,8 jtd kommonrail -03 och vill öka varvtalet med 2-3 hundra varv,
nu ligger det på ca 2000 varv vid 90 och det verkar som kraften kommer lite högre i varvtalet, är det någon som vet artikelnummer på dessa drev jag söker,
tänkte på Autoteile Augustin.
Mvh Esset
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: 5 ans växel

Om det är lättare att använda engelska så maila dina önskemål till Augustin, de svarar snabbt med förslag på drevsats.

PS
Kan web sammanföra trådarna om 5ans växel, jag tror att det finns tre olika.
DS
 
T

Teddi

Guest
Sv: 5 ans växel

ni som vill ha momenten på växellåda kan ringa leif på varla bil i kungsbacka,,
 
F

F.d. 14175

Guest
Sv: 5 ans växel

hej helst i sverige för jag kan ingen tyska. ja söker ev hel låda eller drev sats o axel till femte växelen
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

hej helst i sverige för jag kan ingen tyska. ja söker ev hel låda eller drev sats o axel till femte växelen
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Om du behöver delar till lådan i Sverige så är nog den här firman den lämpligaste...BLD/Bossings. Ring verkstaden de har drevsatser till lådorna och kan förmodligen skaffa andra delar också.

BLD

Eller renoverade här.

Växellådor Fiat

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: 5:ans växel

Det talas mycket om detta, myter, tro, föreställningar, hörsägner av alla de slag.
Men det verkar finnas en röd tråd och det är att vad som går sönder är just ingreppskuggarna.

Därmed skulle man då kunna sluta fundera på oljekvalitet, överfyllning etc.
Ingreppskuggarna går knappst sönder, bryts av, om de blir mer eller mindre smorda.
eller?

På något ställe såg jag att man kan vända växelförargaffeln, den är av brons, lagermetall, och slits på ena sidan, därmed skulle den inte föra över ingreppsringen tillräckligt långt och ingreppet sker på mycket kort yta av ingreppskuggarna.
Att vända den borde vara enkelt, men möjligen måste dreven ner.
Eller?

Genom att köra med mycket måttligt pådrag vid körning på femman, kan man förlänga livslängden mycket. Sammetsfot på femman. All acceleration på de övriga växlarna.
Eller?

För att byta drev kan det krävas specialverktyg. En specialnyckel för att lossa muttern över ena drefvet. Kanske går det med en rörtång och lite våld??
Rätt?


de
Roy
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Enligt en stor tysk Fiatverkstad var materialet i de ursprunliga 5:ans kugghjul (tom 2001) av undermålig kvalitet, så att de förr eller senare kom att rasa. När man väl en gång fått bytt ut kugghjulen lär inte problemet uppstå igen.

Vanligtvis är det "bara" 5:ans synkringar som brister så att växeln hoppar ur, detta kan ske redan efter mellan 2000 - 4000 mil och kan normalt lagas utan att hela växellådan behöver tas ner.

I mitt fall kan det till och med vara så att genom min försiktighet med växellådan tröttades materialet ut långsamt och skadan blev mycket större. När väl en kugge brast slets även resten av kuggarna sönder.

Man fick man ta ner hela växellådan och byta alla lager och flera kugghjul eftersom spåner från de trasiga kugghjulen följt med oljan in bland övriga kugghjul.

Denna förklaring med bilder finns på min hemsida, klicka på min signatur nedan så länkar den dit.
 
M

mosses

Guest
Sv: 5 ans växel

Hej, vi har en beg 5:ans drevsats till Fiat Ducati 2,8 TDI 2000. Tror du det passar till din bil? Hör i så fall av dig. Hälsningar
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: 5 ans växel

hej helst i sverige för jag kan ingen tyska. ja söker ev hel låda eller drev sats o axel till femte växelen
Hej Lasses.Det finns personal hos Axel Augustin som pratar engelska om det underlättar, jag har bara goda erfarenheter av firman.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Hej, vi har en beg 5:ans drevsats till Fiat Ducati 2,8 TDI 2000. Tror du det passar till din bil? Hör i så fall av dig. Hälsningar
-----------------------------------------------------------------------------------
Hej, byte av växellåda skedde ca. 2001/2002 så det är troligen olika lådor i era bilar.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5:ans växel

-Därmed skulle man då kunna sluta fundera på oljekvalitet, överfyllning etc.
Ingreppskuggarna går knappst sönder, bryts av, om de blir mer eller mindre smorda.
eller?

--På något ställe såg jag att man kan vända växelförargaffeln, den är av brons, lagermetall, och slits på ena sidan, därmed skulle den inte föra över ingreppsringen tillräckligt långt och ingreppet sker på mycket kort yta av ingreppskuggarna.
Att vända den borde vara enkelt, men möjligen måste dreven ner.
Eller?

---För att byta drev kan det krävas specialverktyg. En specialnyckel för att lossa muttern över ena drefvet. Kanske går det med en rörtång och lite våld??
Rätt?

de
Roy
-----------------------------------------------------------------------------------------------

-Hej. Det påstås ibland att infon om att överfylla olja i lådorna skapades av att i de äldre lådorna finns det en oljesticka, och på någon omgång lådor så hade de gjort märket för nivån på stickan för lågt och i de lådorna så skulle man ha i lite extra olja för att komma upp till rätt nivå. Men jag vet inte om det stämmer tyvärr. Men bra olja i lådan (ShockProof) kan säkert fungera som lite dämpande kudde mellan ingreppskuggen.

--Jag vet inte om man kan vända på gaffeln för fästskruven hamnar olika och jag har för mig att det är en avslipning på axeln där skruven trycker, men stora drevet med ringen/spåret måste bort. Akta så inte mittendelen/drevet och ringen hoppar itur för då far tre kulor och tre fjädrar åt h..... Lägg gärna ett lakan under bilen först :). Oljan behöver inte tappas, för det ligger bara en eller två dl. i plåtkåpan. fyll på genom backljuskontakten. Lossa inte en bult halvvägs upp på lådans framsida, för det är inte en nivåskruv vilket man inser när man får ut en avancerad tillsvarvad sak som nog bör sitta där den sitter.
P8020153-400.jpg

---Med lite våld, fantasi, ett drivdorn samt en hammare eller en haknyckel så går det bra utan specialverktyg :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14175

Guest
Sv: 5 ans växel

Är det någon som vet vilka växellådor som passar på en fiat ducato turbo diesel 1992 ,och när dom ändra detta i så fall tacksam för svar snarast
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: 5 ans växel

Det slår mig att det inte finns synkringar på femman.
Dvs mässingkonor som i vanliga VX-lådor. Som bromsar ihop till samma varvtal innan synk-kuggkransen förs över.

Har jag rätt där?

Kanske är det så att när femman skall in så behövs inte detta då det är ganska liten varvtalskillnad.?

Om det är så kan man tänka sig att det är vikigt att verkligen koppla ur ordentligt och föra in växeln med känsla.

Eftersom det är synkuggarnas första ingrepp, spetsarna som verkar ta stryk.

Jag vet att det finns förare som rycker in växlarna med våld och som trampar ner kopplingen bara halvvägs.

de
Roy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Det slår mig att det inte finns synkringar på femman.
Dvs mässingkonor som i vanliga VX-lådor. Som bromsar ihop till samma varvtal innan synk-kuggkransen förs över.

Har jag rätt där?

Eftersom det är synkuggarnas första ingrepp, spetsarna som verkar ta stryk.

Roy
------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Göte J har ju redan svarat, men vi kan ta några bilder också.
Synkkonorna är av stål och integrerade med drev och ring. Att ingreppskuggen bara är skadade i toppen beror på att de helt enkelt inte har mera ingrepp i varandra än den lilla skadade biten.

Om du tittar på ingreppskuggen i drevet så ger de inte mera ingrepp än den bit som är skadat i ringens ingreppskugg. Mindre än 4 m.m. tror jag.
P8010127.JPG



Den översta blanka ytan på drevet är lite konisk och fungerar som den ena synkkonan.
P8010138.JPG



Den räfflade ytan inne i ringen är också lite konisk och och trycks mot drevets kona och jämnar ut rotationshastigheten innan ingreppskuggen går i varandra.
P8020150.JPG



M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag tog mig friheten att låna bilderna för jag har inga egna som är bra.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: 5 ans växel

Tack Göte och JANKRO.
Fulllständigt klart perfekta bilder!!!
Jag har bara öppnat VX-lådor med bronsynkringar, men det är väl då historsikt.

Vad man då kan göra vid körning på femman är att belasta den måttligt, ha silkesfot på gasen, undvika ryckig körning på femman, (eller alltid) Släpp gasen lika mjukt.

Läste någonstans att förlusten i dessa drev är 2 kW vid fullbelastning, dvs vid max vrid under körning (gasen i bött).
2 kW vet vi hur varmt det blir från en kamin. På samma ställe, minns ej var, nämndes att oljan skall kyla dreven, och att det är lättare gjort att skada dreven när det är mycket varmt ute.
Värme minskar då livslängden.
Kuggar på sådan här drev är härdade på ytan och sega invändigt. Och sist slipade till rätt mått. För att tåla slitage på ytan och inte gå av. Om härdningen går för djupt kan de föståss gå av lättare. Kanske är det problemet från tillverkningen?

Mycket lärorikt i denna tråd!!


de
Roy
 
F

F.d. 14175

Guest
Sv: 5 ans växel

finns det ingen som har kontakter i sverige på delar till växel låda
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 5 ans växel

Tack Göte och JANKRO.
Fulllständigt klart perfekta bilder!!!
Jag har bara öppnat VX-lådor med bronsynkringar, men det är väl då historsikt.

Vad man då kan göra vid körning på femman är att belasta den måttligt, ha silkesfot på gasen, undvika ryckig körning på femman, (eller alltid) Släpp gasen lika mjukt.

Läste någonstans att förlusten i dessa drev är 2 kW vid fullbelastning, dvs vid max vrid under körning (gasen i bött).
2 kW vet vi hur varmt det blir från en kamin. På samma ställe, minns ej var, nämndes att oljan skall kyla dreven, och att det är lättare gjort att skada dreven när det är mycket varmt ute.
Värme minskar då livslängden.
Kuggar på sådan här drev är härdade på ytan och sega invändigt. Och sist slipade till rätt mått. För att tåla slitage på ytan och inte gå av. Om härdningen går för djupt kan de föståss gå av lättare. Kanske är det problemet från tillverkningen?

Mycket lärorikt i denna tråd!!


de
Roy

Värt att notera i samband med växellådor är att så länge de får rotera ordenligt (hög hastighet) så tål de väldigt mycket belastning. Motsatsen, hög belastning (högt vridmoment vid låga varv, som våra turbodieslar är så bra på. inte minst när vi trímmar dom) är direkt skadligt för växellådan. Därför skall man inte ligga och segra på hög växel om man är rädd om växellådan. Vissa motorer har effektbegränsningar på låga varv för att skydda växellådan. :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Är det någon som vet vilka växellådor som passar på en fiat ducato turbo diesel 1992 ,och när dom ändra detta i så fall tacksam för svar snarast
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Troligen alla diesellådor från 1982 till 1994 från europachassit d.v.s. Fiat, Citroën eller Peugeot med rattväxel. När den nya rundare hytten kom och växelspaken flyttades till instrumentpanelen -94/-95 så kom den nyare lådan.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

finns det ingen som har kontakter i sverige på delar till växel låda
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Om inte Bossings i Linköping som jag hänvisade dig till tidigare funkade så blir det nog svårt.
Men, men, egentligen så skall man kunna gå till vilken Cittra, Peugeot eller Fiat försäljning/verkstad som helst och tala om vilka delar man behöver.
De som har tagit över verkstad, ansvar och reservdelshållning på de märkena borde få en spark i än... lyfta sagda del från stolen och leta fram delarna man skall ha :rolleyes:.

Lycka till. JANKRO.
 
Toppen