• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka laddning från generatorn till bodelsbatteriet

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Jag har en Rimor från 2014, i den sitter ett elsystem från Arsciilii, närmare bestämt S-TKK. I praktiken en liten box där bilbatteriet -> kopplas till boxen , bodelsbatteriet kopplas till boxen och däremellan sitter ett relä. till boxen sitter sedan all el kopplad till lampor, 12v kyl vid körning osv...

Enligt arsillici så finns inget som hindrar större strömmar i denna box. Nu till rpoblemet.
Jag har ett renault chassi som jag förstått har en generator som är på 125A (max antar jag) . den laddar bilbatteriet och även bodelsbatteriet, med ca 11A (börjar vid start på runt 19A och sjunker sedan för att stabilisera sig på 10-12A konstant laddning. kör jag kylskåpet på 12v under färd så är det i princip 0A som laddas och kör man värmen också så blir det -3A ungefär. (har en Victron Batterimonitor kopplad till bodelsbatteriet)

Så vad är mina val? Skulle det räcka att öka dimensionerna på kablarna mellan generator->bilbatteriet från bilbatteiet -> boxen från boxen till bodelsbatteriet till ex. 30mm2 (eller vad det nu finns tillgängligt), kan det i sig ge mer laddning?, eller är booster det enda alternativet, och isåfall var sätter man den (innan startbatteriet?)
 

Bilagor

  • IMG_2239.jpg
    IMG_2239.jpg
    3,8 MB · Visningar: 174

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ett förslag när ni byter kablar och behöver pressa kabelskor men inte har tillgång till en press för dessa (vilket man normalt inte har över 6mm2).
Ett kraftigt skruvstycke går alldeles utmärkt att pressa med.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ett förslag när ni byter kablar och behöver pressa kabelskor men inte har tillgång till en press för dessa (vilket man normalt inte har över 6mm2).
Ett kraftigt skruvstycke går alldeles utmärkt att pressa med.
Du får aldrig en bra pressning på detta sätt,det krävs som Hans skriver rätt typ av presstång som är anpassad efter kabelskon.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ett förslag när ni byter kablar och behöver pressa kabelskor men inte har tillgång till en press för dessa (vilket man normalt inte har över 6mm2).
Ett kraftigt skruvstycke går alldeles utmärkt att pressa med.
Så gjorde jag, köpte denna. Kabelskopress
Satte den i ett stort skruvstycke och pressade ordentligt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du får aldrig en bra pressning på detta sätt,det krävs som Hans skriver rätt typ av presstång som är anpassad efter kabelskon.
Du får en tillräckligt bra pressning med ett stort skruvstycke (ja det krävs ju att man orkar dra åt) för att motivera ett icke köp av en presstång för 500-1000kr för att pressa en eller två pressningar.
Med tanke på alla inlägg på forumet om hur fattiga pensionärer är och att det (enligt andras utsagor) är mest sådana här tyckte jag att det var ett bra tips för att spara några kronor.
Men jag kan ha fel. Jag ska sluta lämna tips!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du får en tillräckligt bra pressning med ett stort skruvstycke (ja det krävs ju att man orkar dra åt) för att motivera ett icke köp av en presstång för 500-1000kr för att pressa en eller två pressningar.
Med tanke på alla inlägg på forumet om hur fattiga pensionärer är och att det (enligt andras utsagor) är mest sådana här tyckte jag att det var ett bra tips för att spara några kronor.
Men jag kan ha fel. Jag ska sluta lämna tips!

Klart du inte skall sluta lämna tips, men just det här var inte ett bra tips!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tips är alltid bra och uppskattas verkligen.
Även jag har kört med skruvstycke dom få större kabelskor jag "pressat" . Har inte ens tänkt tanken att köpa en tång enbart för dessa tillfällen.
Inte för att jag haft några problem med mina kabelskor men kommer nu att följa boankes tips och köpa pressen från Biltema och kombinera med skruvstycket.
Pressningarna blir förmodligen bättre men framför allt enklare att göra och det till en liten kostnad.
Så jag tackar för båda tipsen :)
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Det är inga problem att ha alla laddare du kan tänka dig inkopplade samtidigt. Den som för tillfället ger mest är den som laddar batterierna.
Jag har en DC-DC mellan bil- och bodelsbatterier, en solcellsladdare kopplad till bodelen och bilens ordinarie 230V-laddare kopplad via EBL till bodelens batteri. Funkar hur bra som helst.

Se bara till att DC-DC-laddaren går att ställa in för att ha rätt laddcykel för Litium samtidigt som den har AGM i andra änden.

MVH
Hans
har du lagt dc-dc laddaren mellan bilbatteri och bodelsbatteri? utan att gå in i Ebl?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ja.
Den sitter på den kabel som gick från bilbatteriet till EBL. Kapade kabeln och anslöt DC/DC. För den DC/DC jag köpte fanns det beskrivet i manualen hur man skull koppla med hänsyn till reläet som sitter i EBL. Min DC/DC har också ingång för D+ så den "vet" när motorn är igång oavsett hur spänningsnivåerna ser ut. En Victron Orion styrs i stället av spänningsnivåerna men det skall inte spela så stor roll. Tror dessutom att D+ i min bil genereras med spänningsnivåerna som input. :)

230v-laddaren (original) sitter sedan ansluten till EBL, som den alltid har gjort.

Tillägg: Förlåt. läste inte tillräckligt noga. Inte till batteriet direkt utan till EBL för att komma rätt med reläet som sitter inne i EBL (på min bil)

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Du får en tillräckligt bra pressning med ett stort skruvstycke (ja det krävs ju att man orkar dra åt) för att motivera ett icke köp av en presstång för 500-1000kr för att pressa en eller två pressningar.
Med tanke på alla inlägg på forumet om hur fattiga pensionärer är och att det (enligt andras utsagor) är mest sådana här tyckte jag att det var ett bra tips för att spara några kronor.
Men jag kan ha fel. Jag ska sluta lämna tips!
Säkert bara en missuppfattning, det stod ju inte att ett pressverktyg användes i skruvstycket. Fortsätt med tips.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det kanske varit uppe i tråden redan då ber jag om ursäkt men jag chansar då jag har en fundering som påverkar mitt val av prylar :

Om man har en separat solcellsregulator som laddar bodelsbatteriet och en som laddar startbatteriet(från samma paneler) finns det då inte en risk att regulatorn som laddar startbatteriet triggar DC/DC laddaren(Victron Orion) så att den sätter igång att ladda bodelsbatteriet ?
Känns ju som att man snor kräm från panelerna som då går omvägen via startbatteriet och DC/DC laddaren innan det till slut når bodelsbatteriet.
Helst vill man ju slippa extra kopplingar och bara kunna lita på DC/DC laddarens inbyggda sensor.
 
Senast ändrad:

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Jag har läst många trådar om litiumbatterier nu och
att de skall balanseras i bland.
Varför skall det göras och hur gör man?
Tror inte man skall krångla till det för mycket, har ditt batteri bsm och du har en lithiumladdare så räcker det enligt flertalet entusiaster här inne. Vissa är väldigt nördiga/tekniska och vill pula ned på nanonivå...men för oss inte fullt så tekniska är det kanske bäst att stoppa där och njuta av att det faktiskt fungerar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det kanske varit uppe i tråden redan då ber jag om ursäkt men jag chansar då jag har en fundering som påverkar mitt val av prylar :

Om man har en separat solcellsregulator som laddar bodelsbatteriet och en som laddar startbatteriet(från samma paneler) finns det då inte en risk att regulatorn som laddar startbatteriet triggar DC/DC laddaren(Victron Orion) så att den sätter igång att ladda bodelsbatteriet ?
Känns ju som att man snor kräm från panelerna som då går omvägen via startbatteriet och DC/DC laddaren innan det till slut når bodelsbatteriet.
Helst vill man ju slippa extra kopplingar och bara kunna lita på DC/DC laddarens inbyggda sensor.
Om du har en spänningstyrd DCDC laddare skulle solpanelen kunna trigga den att starta, men tämligen omedelbart kommer spänningen att sjunka då laddaren startar och den kopplar ned igen.
Lösningen blir då att låta bli att ladda startbatteriet med solcell, det är normalt inte nödvändigt om bilen inte står stilla väldigt länge.
 

larsve

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Örebro
HBK-Nr
11307
Medlemskap
2025
Jag har också tänkt att montera en DC/DC laddare Victron Orion (smart) för att ladda mitt LiFePo.
Enligt bilden från Victrons manual känns det som att man inte behöver gå genom EBL, har inget behov över att se på panelen, när man har uppgifterna i en APP.
Orion TR smart.pngKan man koppla/lösa det så här så sparar man både kabeldragning och effektförlust.
Eller missar jag något väsentligt när jag inte går genom EBL?
 
Toppen