• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka laddning från generatorn till bodelsbatteriet

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Jag har en Rimor från 2014, i den sitter ett elsystem från Arsciilii, närmare bestämt S-TKK. I praktiken en liten box där bilbatteriet -> kopplas till boxen , bodelsbatteriet kopplas till boxen och däremellan sitter ett relä. till boxen sitter sedan all el kopplad till lampor, 12v kyl vid körning osv...

Enligt arsillici så finns inget som hindrar större strömmar i denna box. Nu till rpoblemet.
Jag har ett renault chassi som jag förstått har en generator som är på 125A (max antar jag) . den laddar bilbatteriet och även bodelsbatteriet, med ca 11A (börjar vid start på runt 19A och sjunker sedan för att stabilisera sig på 10-12A konstant laddning. kör jag kylskåpet på 12v under färd så är det i princip 0A som laddas och kör man värmen också så blir det -3A ungefär. (har en Victron Batterimonitor kopplad till bodelsbatteriet)

Så vad är mina val? Skulle det räcka att öka dimensionerna på kablarna mellan generator->bilbatteriet från bilbatteiet -> boxen från boxen till bodelsbatteriet till ex. 30mm2 (eller vad det nu finns tillgängligt), kan det i sig ge mer laddning?, eller är booster det enda alternativet, och isåfall var sätter man den (innan startbatteriet?)
 

Bilagor

  • IMG_2239.jpg
    IMG_2239.jpg
    3,8 MB · Visningar: 174

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Anslut den mellan startbatteriet och bodelbatteriet. På min bil klippte jag av kabeln som går från startbatteriet till EBL och lät startbatterisidan ev kabeln gå till ingången på DC/DC. Den andra kabeländen anslöt jag till utgången på DC/DC.

Kontakta ev. "Olof G" med ett meddelande. Har för mig att han har en likadan DC/DC som den du köpte.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har nu köpt en Victron dc/dc laddare 30ah, Behöver jag gå ända till generatorn för att hämta ström eller går det bra om jag tar det från anslutningarna på startbatteriet?
fråga 2. går jag förbi elblocket? Tacksam för all hjälp, ni är suveräna!
Jag har monterat Voitronic,klippte + kabeln innan EBL i mitt fall ca 3m innan där jag enklast kom åt.
Du behöver inte gå till generatorn, utan Voitronic monteras efter startbatteriet all laddning från motorn skall gå genom den.
Jag fick montera bygel en kort kabel enligt. manualen för att få rätt visning på bilens elpanel.
D+ är inte nödvändigt, men du måste koppla en kabel till denna ingång som är strömsatt när tändningen är på tex. kyl eller något annat lämpligt som du hittar i säkringsboxen.
Nu ser jag att du har en Victron min är en Voitronic,förvillande lika namn....
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Jag har monterat Voitronic,klippte + kabeln innan EBL i mitt fall ca 3m innan där jag enklast kom åt.
Du behöver inte gå till generatorn, utan Voitronic monteras efter startbatteriet all laddning från motorn skall gå genom den.
Jag fick montera bygel en kort kabel enligt. manualen för att få rätt visning på bilens elpanel.
D+ är inte nödvändigt, men du måste koppla en kabel till denna ingång som är strömsatt när tändningen är på tex. kyl eller något annat lämpligt som du hittar i säkringsboxen.
Nu ser jag att du har en Victron min är en Voitronic,förvillande lika namn....
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag var för sen med ett svar ber om ursäkt.
Däremot sså har jag en Victron dc laddare. Bilbatteriet sitter som vanligt i förargolvet men bobatterierna längst bak i garaget så det blir långa kabellängder. Kopplade allt med 16 kvm men de blev lite varma vid anslutningarna, jag var lite under tidspress då och hade inte tid att byta alla kablar till 25kvm så jag drog en från bobatteri till chassiet, ca 1 m lång blev den. Verkligen stor skillnad, allt laddar som bara den (ser inte A men tiden är kort till fulladdat) och ingen värme utveckling i kablarna. Får dra om allt med 25kvm när det blir varmare ute, ända från startbatteri även om det är trångt där.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Att det blir varmt vid anslutningarna tyder mera på dålig kontaktering/pressning än på för klena kablar. Förtenta rörkabelskor pressade med hydraulik eller med tång som ger rätt presskraft. Hade kabeln varit för klen hade kabeln blivit varm inte bara anslutningarna. Sedan är det ju så att ju grövre dess bättre ur aspekten spänningsfall m.m.

MVH
Hans
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Bara så jag fattar er korrekt, jag klipper +mellan startbatteri och bodels batteri och skarvar en kabel som innan till elblocket och +ut från dcdc
till bobatterierna så elblocket fungerar som vanligt?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bara så jag fattar er korrekt, jag klipper +mellan startbatteri och bodels batteri och skarvar en kabel som innan till elblocket och +ut från dcdc
till bobatterierna så elblocket fungerar som vanligt?
Du klipper +,förlänger/skarvar så du kan koppla ihop båda+ in/ut från dc/dc laddaren.
Dvs. koppla så + går genom laddaren,allt kommer fungera som normalt,ev. kan visningen av laddning till startbatteriet(om du har det) visa fel.
Nu har du en Victron,jag vet inte hur den hanterar laddning till startbatteriet,jag har Voitronic med den inga problem.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Kapa + från startbatteri till bodel elb.in på + på dc/dc och ut från + dc/dc vidare till elb. Så all 12v till bodel går genom dc/dc laddaren, det var detta jag tyckte vara oklart.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Jag är kanske otydlig men dc-dc laddaren står på lithiumläge eftersom jag har lithiumbatterier, skall det verkligen då gå igenom ebl?
Det var därför jag tänkte ta + från startbatteri och direkt till +på dc-dc laddaren sedan vidare och helt förbi ebl eftersom dc-dc laddaren är inställd på lithiumläge för mina 2 lithiumbatterier. Men jag har kanske är ute å cycklar...:)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag är kanske otydlig men dc-dc laddaren står på lithiumläge eftersom jag har lithiumbatterier, skall det verkligen då gå igenom ebl?
Det var därför jag tänkte ta + från startbatteri och direkt till +på dc-dc laddaren sedan vidare och helt förbi ebl eftersom dc-dc laddaren är inställd på lithiumläge för mina 2 lithiumbatterier. Men jag har kanske är ute å cycklar...:)
Det har ingen betydelse vilken laddkurva du ställer in på dcdc-laddaren,det enda som skiljer mellan litium och agm,bly är några 10dels volt laddspänning.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Varför har laddkurvan ingen betydelse menar du? tänker du att batteriernas bms sköter det?
För om jag skickar in lithium kurvan genom ebl så är det väl inbyggda laddaren i ebl som sköter
laddningen? skall jag ta bort säkringen för den inbyggda laddaren?
Har jag helt i onödan köpt en dcdc laddare för litiumbatteri?
Om du orkar får du gärna förklara så att jag förstår ditt resonemang!
Tack för att du orkar!
Uppskattar din hjälp!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Laddaren i Ebl är en 230V laddare fungerar endast när du har sladden 230v inkopplad,laddning när du har motorn igång sker endast från bilgeneratorn, samt från ev. solcellsladdare.
Meningen med en dcd laddare är att ge en effektivare laddning från bilens generator, med rätt spänning,nya bilar med smart generator kräver detta annars får du nästan ingen laddning under körning,men även äldre bilar förbättrrar laddningen betydligt samt laddar med rätt spänning till batteriet är fullt.
Dcdc laddaren fungerar som 230V laddare, men drivs istället av 12v från bilen generator.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Jag har nu kopplat in Victron orion smart 30a genom att kapa kablarna från startbatteriet och in på dc-dc laddaren och ut från den sedan in i elblocket, Kopplat all förbrukning på - polen via Victron smart shunt och vidare till elblocket. Det går en + ut från blocket som jag antar är laddning till startbatteriet när 220 är inkopplat. Det är en del inställningar i dc-dc laddaren typ avkänning av start av motorn, typ av generator (smart eller regular). Detta med automatisk avkänning behöver jag det? eller låta den var i läget där den är ställd på motor alltid på? När jag stannar och parkerar startar den om strömmatningen till bodelen, varför? jag har väldigt korta kablar då allt finns typ 1 meter ifrån varandra så jag använder 10mm² som rekommenderas av Victron.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har nu kopplat in Victron orion smart 30a genom att kapa kablarna från startbatteriet och in på dc-dc laddaren och ut från den sedan in i elblocket, Kopplat all förbrukning på - polen via Victron smart shunt och vidare till elblocket. Det går en + ut från blocket som jag antar är laddning till startbatteriet när 220 är inkopplat. Det är en del inställningar i dc-dc laddaren typ avkänning av start av motorn, typ av generator (smart eller regular). Detta med automatisk avkänning behöver jag det? eller låta den var i läget där den är ställd på motor alltid på? När jag stannar och parkerar startar den om strömmatningen till bodelen, varför? jag har väldigt korta kablar då allt finns typ 1 meter ifrån varandra så jag använder 10mm² som rekommenderas av Victron.
Läs manualen noga och sätt in spänningsnivåer så som det rekommenderas där så har det fungerat för andra tidigare. Är bilen en Fiat så har du en "dum" generator (regular), har du en Mercedes så är den "smart". Sedan spelar batterityp in också.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hittade den gamla tråden där samma sak diskuterades. Titta på det här och kanske de efterföljande också:

MVH
Hans
 
Toppen