• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka laddning från generatorn till bodelsbatteriet

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Jag har en Rimor från 2014, i den sitter ett elsystem från Arsciilii, närmare bestämt S-TKK. I praktiken en liten box där bilbatteriet -> kopplas till boxen , bodelsbatteriet kopplas till boxen och däremellan sitter ett relä. till boxen sitter sedan all el kopplad till lampor, 12v kyl vid körning osv...

Enligt arsillici så finns inget som hindrar större strömmar i denna box. Nu till rpoblemet.
Jag har ett renault chassi som jag förstått har en generator som är på 125A (max antar jag) . den laddar bilbatteriet och även bodelsbatteriet, med ca 11A (börjar vid start på runt 19A och sjunker sedan för att stabilisera sig på 10-12A konstant laddning. kör jag kylskåpet på 12v under färd så är det i princip 0A som laddas och kör man värmen också så blir det -3A ungefär. (har en Victron Batterimonitor kopplad till bodelsbatteriet)

Så vad är mina val? Skulle det räcka att öka dimensionerna på kablarna mellan generator->bilbatteriet från bilbatteiet -> boxen från boxen till bodelsbatteriet till ex. 30mm2 (eller vad det nu finns tillgängligt), kan det i sig ge mer laddning?, eller är booster det enda alternativet, och isåfall var sätter man den (innan startbatteriet?)
 

Bilagor

  • IMG_2239.jpg
    IMG_2239.jpg
    3,8 MB · Visningar: 174

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har också tänkt att montera en DC/DC laddare Victron Orion (smart) för att ladda mitt LiFePo.
Enligt bilden från Victrons manual känns det som att man inte behöver gå genom EBL, har inget behov över att se på panelen, när man har uppgifterna i en APP.
Visa bilaga 205044Kan man koppla/lösa det så här så sparar man både kabeldragning och effektförlust.
Eller missar jag något väsentligt när jag inte går genom EBL?
Det finns ett flertal trådar om liknande installationer,du behöver inte gå genom EBL, men behöver koppla in ett relä för att koppla till/från Victron eftersom strömmen inte kan gå bakvägen genom Victron till EBL när den är frånkopplad.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om du har en spänningstyrd DCDC laddare skulle solpanelen kunna trigga den att starta, men tämligen omedelbart kommer spänningen att sjunka då laddaren startar och den kopplar ned igen.
Lösningen blir då att låta bli att ladda startbatteriet med solcell, det är normalt inte nödvändigt om bilen inte står stilla väldigt länge.
Ja då blir det väl lite oönskad jojo-effekt på DCDC laddaren eftersom spänningen stiger direkt sen igen. Jag vill ju också helst få till någon typ av laddning av startbatteriet då 230V laddaren inte heller laddar det.
Enklast är väl kanske att koppla ur spänningsstyrningen och styra med en hederlig kabel istället.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Det finns ett flertal trådar om liknande installationer,du behöver inte gå genom EBL, men behöver koppla in ett relä för att koppla till/från Victron eftersom strömmen inte kan gå bakvägen genom Victron till EBL när den är frånkopplad.

Det går väl att koppla som Victrons shema utan relä om man sätter av och på dc-laddaren manuellt med en brytare på S1?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det går väl att koppla som Victrons shema utan relä om man sätter av och på dc-laddaren manuellt med en brytare på S1?
Strömmen måste gå från bodelsbatteriet till EBL när Victron inte laddar,därför måste du ha ett relä som förbikopplar Victron eftersom strömmen inte kan gå bakvägen genom Victron.
Jag har valt en annan typ av laddare monterat den innan EBL utan relä,nackdelen är då att den måste strömförsörja kylen under drift (15A) men laddningen som blir över räcker för mig som inte har Lithiumbatteri.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Strömmen måste gå från bodelsbatteriet till EBL när Victron inte laddar,därför måste du ha ett relä som förbikopplar Victron eftersom strömmen inte kan gå bakvägen genom Victron.
Jag har valt en annan typ av laddare monterat den innan EBL utan relä,nackdelen är då att den måste strömförsörja kylen under drift (15A) men laddningen som blir över räcker för mig som inte har Lithiumbatteri.
Jag tänkte ju att inte blanda in ebl i kopplingen alls.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Solceller laddar ju samtidigt som dc laddaren, det är ju två laddare?
Kopplar inte efter ebl utan parallellt med ebl, precis som på schemat, men en brytare för dc laddaren så att man kan stänga av den när man står på 230V.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Solceller laddar ju samtidigt som dc laddaren, det är ju två laddare?
Kopplar inte efter ebl utan parallellt med ebl, precis som på schemat, men en brytare för dc laddaren så att man kan stänga av den när man står på 230V.
Detta ger dig inte optimal laddning,varför brytare till Victron den sköter sig själv,finns flera trådar om liknande inkoppling.
Kopplingschemat visar inte EBL,utan detta kan du koppla så.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Jag tog +kabeln från startbatteri kapade innan ebl och in på + victron dc-dc sedan direkt till + på bobatterier och på 220 har jag en victron lithium som är utanför ebl direkt till bobatterier sedan tog jag bort säkringen på ebl för den inbyggda 220 laddaren och det funkar nu perfekt! Victron dc-dc laddaren inställd att känna av när motorn stannat och stoppar då laddningen. En victron smart shunt 500a håller koll på min förbrukning.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det verkar ändå finnas en del nackdelar med att trigga DC/DC laddaren med spänning i en husbil.
Har man solcellsladdning av startbatteriet kan den råka sparka igång laddningen och har man 230V laddare som laddar startbatteriet kan även den råka sparka igång laddning av bodelsbatteriet den vägen så fort man stoppar i sladden. Risk för onödig rundgång med rimligen sämre laddning som resultat.
Kanske inte hela världen så länge batterierna fylls men vi är ju alla uppenbart ute efter dom perfekta lösningarna :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skal en være litt sær så setter en solpanel og 230 volt laderen på bilbatteri og DC-DC mellom bilbatteri og bobatteri. Det blir ingen rundgang av det, og bobatteri lades når det finnes ladning til bilen og bobatteriet kan ta imot ladning. Alle batterier holdes på topp hele tiden :D

Ulempen med dette er at en bør ha åpent blybatteri i bilen og kontrollere regelmessig at det er nok vann i cellene.

Fordelener at det er kun DC-DC som trenger å tilpasses til hvilken type bobatteri en har - dette åpner for mer eksotiske batteriløsninger enn hva vi har diskutert tidligere. Selv om LFP fortsatt vil være den mest aktuelle så kan både LTO og de mer brannfarlige LiIon benyttes optimalt.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Skal en være litt sær så setter en solpanel og 230 volt laderen på bilbatteri og DC-DC mellom bilbatteri og bobatteri. Det blir ingen rundgang av det, og bobatteri lades når det finnes ladning til bilen og bobatteriet kan ta imot ladning. Alle batterier holdes på topp hele tiden :D

Ulempen med dette er at en bør ha åpent blybatteri i bilen og kontrollere regelmessig at det er nok vann i cellene.

Fordelener at det er kun DC-DC som trenger å tilpasses til hvilken type bobatteri en har - dette åpner for mer eksotiske batteriløsninger enn hva vi har diskutert tidligere. Selv om LFP fortsatt vil være den mest aktuelle så kan både LTO og de mer brannfarlige LiIon benyttes optimalt.


Så då går det att ha två eller fler laddare samtidigt på batterierna?
Och man kan låta ebl sköta sitt med 230 laddningen? Eller ta bort säkringen som Kocken1 gjort och klippa kabeln.
Skulle det bli så att dc laddaren triggas i gång kan man om man vill stänga av den med en brytare på s1 enligt Victrons schema, https://www.husbilsklubben.se/attachments/orion-tr-smart-png.205044/
Batterierna tar väll vad de vill ha från vilken spelar väll ingen roll?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har man ingen anslutning mellan startbatteri och EBL så förlorar man D+ styrning tex. kyl,ev. varningar m.m
Detta variera från bil till bil så det blir att prova och ev. koppla drift av kyl osv, på annat vis.
Som sagt en D+ styrd DCDCladdare är att föredra.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Istället för att köpa större booster kan du välja att tvångstyra kylen på gasol,detta ger 15A extra.
Jag har ampmeter vid förarplatsen, och ser för det mesta att laddningen går ned under 15A inom 30minuter,detta med blybatt. annat blir det med litiumbatterier,det är ingen mening med större booster om batterierna inte tar emot mer laddning.
Låter du originalladdaren i EBL vara med och ladda trots din dc/dc laddare?
 
Toppen