• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka laddning från generatorn till bodelsbatteriet

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Jag har en Rimor från 2014, i den sitter ett elsystem från Arsciilii, närmare bestämt S-TKK. I praktiken en liten box där bilbatteriet -> kopplas till boxen , bodelsbatteriet kopplas till boxen och däremellan sitter ett relä. till boxen sitter sedan all el kopplad till lampor, 12v kyl vid körning osv...

Enligt arsillici så finns inget som hindrar större strömmar i denna box. Nu till rpoblemet.
Jag har ett renault chassi som jag förstått har en generator som är på 125A (max antar jag) . den laddar bilbatteriet och även bodelsbatteriet, med ca 11A (börjar vid start på runt 19A och sjunker sedan för att stabilisera sig på 10-12A konstant laddning. kör jag kylskåpet på 12v under färd så är det i princip 0A som laddas och kör man värmen också så blir det -3A ungefär. (har en Victron Batterimonitor kopplad till bodelsbatteriet)

Så vad är mina val? Skulle det räcka att öka dimensionerna på kablarna mellan generator->bilbatteriet från bilbatteiet -> boxen från boxen till bodelsbatteriet till ex. 30mm2 (eller vad det nu finns tillgängligt), kan det i sig ge mer laddning?, eller är booster det enda alternativet, och isåfall var sätter man den (innan startbatteriet?)
 

Bilagor

  • IMG_2239.jpg
    IMG_2239.jpg
    3,8 MB · Visningar: 173

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag rekommenderar en booster.
Att öka kabeldimension hjälper inte nödvändigtvis. Att du inte får mer laddningsström skulle jag tro beror mest på att laddregulatorn i en vanlig bilgenerator är ganska dålig på att optimera laddningen. Den är ju faktiskt bara till för att få upp bilbatteriet till fullt efter det att du har startat bilen.

En laddbooster är i realiteten en fullfjädrad batteriladdare med ordentlig laddkarakteristik. Det står i monteringsanvisningarna var den skall sitta litet beroende på. I praktiken ersätter den reläet som binder ihop bil- och bodelsbatterierna.

MVH
Hans
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.774
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har CTEK S250 Duo och Smartpass kopplat direkt mellan startbatteri och bodelsbatterierna. Satt dit en 100 Amp automatsäkring bredvid originalsäkringen på 50 A vid startbatteriet. Då kan jag välja vilken slinga jag vill använda genom att ta ur originalsäkringen. Även solcellerna kopplade till CTEK S250 Duo som är en MPPT-regulator. Har laddator och ser att det är stor skillnad i laddning och bodelsbatterierna blir fulladdade trots kortare tid.
 
Senast ändrad:

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag antar att booster är samma sak som dc-dc laddare. Jag monterade en Victron Orion 12V 30Amp. Orion-Tr Smart DC till DC isolerad laddare - Victron Energy.
Mycket bra laddare som jag upplever det i alla fall, men har ju inte provat någon annan. Det finns säkert fler märken som är bra, men valde denna för att vi har redan en Victron solladdare och att man kan läsa av den på en platta eller mobil över blåtand.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag har CTEC S250 Duo och Smartpass kopplat direkt mellan startbatteri och bodelsbatterierna. Satt dit en 100 Amp automatsäkring bredvid originalsäkringen på 50 A vid startbatteriet. Då kan jag välja vilken slinga jag vill använda genom att ta ur originalsäkringen. Även solcellerna kopplade till CTEC S250 Duo som är en MPPT-regulator. Har laddator och ser att det är stor skillnad i laddning och bodelsbatterierna blir fulladdade trots kortare tid.
Samma som jag har och solpaneler (240w) kopplade till Ctec ..har alltid ström trots kompressorkylen
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.774
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Att jag har CTEK Smartpass beror på att jag har en inverter och via den kan köra Dometic 2200 AC:n på taket under färd och kortare stunder innan läggdags om det behövs och vi inte står på el vilket vi sällan gör.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Titta också på Büttner MT-LB 25. Funkar bra för mig.

Nackdelen med CTEK är att den inte underhållsladdar bilbatteriet "bakvägen" när man står vid stolpe och bodelens batterier är fulladdade. Något som man mest har nytta av om man t.ex. står med underhållsladdning hemma (på vintern t.ex.).

MVH
Hans
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.774
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Titta också på Büttner MT-LB 25. Funkar bra för mig.

Nackdelen med CTEK är att den inte underhållsladdar bilbatteriet "bakvägen" när man står vid stolpe och bodelens batterier är fulladdade. Något som man mest har nytta av om man t.ex. står med underhållsladdning hemma (på vintern t.ex.).

MVH
Hans
Det gör våran och så står det också i bruksanvisningen. Har haft den sedan 2006 så den börjar bli till åren men fungerar ypperligt. Kan möjligen vara bara från solcellerna den laddar startbatteriet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Titta också på Büttner MT-LB 25. Funkar bra för mig.

Nackdelen med CTEK är att den inte underhållsladdar bilbatteriet "bakvägen" när man står vid stolpe och bodelens batterier är fulladdade. Något som man mest har nytta av om man t.ex. står med underhållsladdning hemma (på vintern t.ex.).

MVH
Hans

Enligt uppgift gör den precis det! :)

 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Fel och delvis rätt av mig.
Det är när man inte kan koppla förbi eller koppla bort sammanbindningsreläet som CTEK får problem. Kan man ta bort det eller kortsluta det så funkar CTEK utmärkt.

Jag hade just det problemet eftersom reläet sitter monterat på kretskortet inne i EBL.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag kör nedanstående Booster,fungerar utmärkt laddar startbatteriet bakvägen,enkel att koppla in mellan elblocket och startbatteri.
Jag har Gelbatteri och dom 15A som blir kvar när kylen går räcker gott,redan efter 30 minuters körning är för det mesta laddningen nere under 15A
pga. batteriernas motstånd,spänningen ligger konstant på 14,2-14.4V.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Jag kör nedanstående Booster,fungerar utmärkt laddar startbatteriet bakvägen,enkel att koppla in mellan elblocket och startbatteri.
Jag har Gelbatteri och dom 15A som blir kvar när kylen går räcker gott,redan efter 30 minuters körning är för det mesta laddningen nere under 15A
pga. batteriernas motstånd,spänningen ligger konstant på 14,2-14.4V.
Vi kör bara korta sträckor på max någon timme per dag och står ofta still, så här års och vintertid ger inte solcellerna mycket...

En "utanför boxen"-fråga: skulle man kunna använda två stycken och koppla en direkt på varje bodelsbatteri för att få 2 * 30A laddning?

Skapar boostern laddningen eller lurar den bara generatorn så att det är risk att man förstör generatorn?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vi kör bara korta sträckor på max någon timme per dag och står ofta still, så här års och vintertid ger inte solcellerna mycket...

En "utanför boxen"-fråga: skulle man kunna använda två stycken och koppla en direkt på varje bodelsbatteri för att få 2 * 30A laddning?

Skapar boostern laddningen eller lurar den bara generatorn så att det är risk att man förstör generatorn?
Förstör generatorn: ingen fara.
Två boosters? Billigare att köpa en dubbelt så kraftig booster i så fall. Fast det är tveksamt om bodelsbatterierna kan svälja så höga strömmar. Litium kan ta emot högre laddström men blybatterier kan inte ta emot hur mycket som helst.
Boostern är en "vanlig" batteriladdare, precis som en som går på 230V, fast den drivs med generatorspänningen.

MVH
Hans
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Tack @skalman52 Hans!

Köpte en 30A booster samtidigt som jag köpte 2 x 83AH LiFePO4.
Den är ännu ej inkopplad eftersom bilen laddar med 7-14,5A som respektive batteris app visar, så jag har snålat på installationen. När jag nu ska beställa inkoppling funderar jag på en vassare lösning...

Får titta efter en 60A booster - Håller verkligen generatorn för att mata detta?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Precis som Hans skriver, 30A räcker gott för en vanlig batteribank upp till 250-300A. Hur det är med litium vet jag inte. Man laddar ju ner en app till sin Orion, där kan man ändra diverse parametrar och i vilken laddnings fas den är i, det dumma med den appen är att man inte ser hur många Amp den laddar med.
Det är med andra ord inte säkert att du får ut 30A till dina batterier, kabellängder, area på dem och kontaktpunker kan göra att du får spänningsfall, olika stort i olika fall. Det finns säkert något som går att koppla på så att man ser Amp men jag vet inte vad, kanske Hans kan svara på det?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack @skalman52 Hans!

Köpte en 30A booster samtidigt som jag köpte 2 x 83AH LiFePO4.
Den är ännu ej inkopplad eftersom bilen laddar med 7-14,5A som respektive batteris app visar, så jag har snålat på installationen. När jag nu ska beställa inkoppling funderar jag på en vassare lösning...

Får titta efter en 60A booster - Håller verkligen generatorn för att mata detta?
Nja, generatorn kanske inte klarar att mata alla ampere som boostern klarar men den kommer inte att gå sönder. Resultatet blir så mycket ström som det går att få ut ur generatorn. Jag skulle nog nöja mig med 30A booster och mäta och se hur resultatet blir. En booster inställd för Litium kör med ca 14.2V hela tiden tills batteriet är fullt. Med blybatterier har man ju en annan laddkurva med flera steg (IUoU). Se bara till att boostern slår av laddningen till Litium vid en batteritemperatur under noll. Inte alltid den inbyggda BMS:en gör det.

Det är med andra ord inte säkert att du får ut 30A till dina batterier, kabellängder, area på dem och kontaktpunker kan göra att du får spänningsfall, olika stort i olika fall. Det finns säkert något som går att koppla på så att man ser Amp men jag vet inte vad, kanske Hans kan svara på det?
Det enda säkra sättet att hålla koll på ström in och ut ur batteriet är en batterimonitor i stil med Victron BMV712.

Har boostern sensekablar så kan den kompensera för långa anslutningar. Om inte så kan man ju räkna ut spänningsfallet och kanske ställa in boostern för att kompensera.
Spänningsfallet = 0.0164 * strömmen * längden / kabelarean.
Längden skall räknas som summan av plus och minusledare.

MVH
Hans
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Nja, generatorn kanske inte klarar att mata alla ampere som boostern klarar men den kommer inte att gå sönder. Resultatet blir så mycket ström som det går att få ut ur generatorn. Jag skulle nog nöja mig med 30A booster och mäta och se hur resultatet blir. En booster inställd för Litium kör med ca 14.2V hela tiden tills batteriet är fullt. Med blybatterier har man ju en annan laddkurva med flera steg (IUoU). Se bara till att boostern slår av laddningen till Litium vid en batteritemperatur under noll. Inte alltid den inbyggda BMS:en gör det.

Har en tempkabel så det ska vara säkert :msn_thumbup:
Andra kablar är korta :msn_thumbup:

Provar med den jag har :msn_thumbup:

Ovetenskapligt räknat utan förluster och annat: Två 80Ah batterier som har SOC 20% var = 16Ah/st , jag kör en timme får då till varje batteri i 15A under samma timme - Då har varje batteri 31Ah (39%) m.a.o. laddar jag 19% per timme.
Tänker jag rätt?
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Precis som Hans skriver, 30A räcker gott för en vanlig batteribank upp till 250-300A.
Jag är ute efter att trycka in så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt eftersom vårt mönster är mycket stilla och lite köra... stämmer min kalkyl ovan så laddar jag "bara" 19% per timme körning, det tar då fyyyyra timmar från 20% till 100%
 
Toppen