• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

bryngan

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
3001
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Tack för mycket kloka ord!
Ska snarast tala med Kabe om underredsbehandling på vår nya bil som levereras i maj.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Hej.
Min Concorde Carver var ordentligt underredsbehandlad när jag fick den.Jag hade inte sagt till om någon behandling och den kom direkt från fabriken till mig.
Mvh Jan-E.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Då är behandlingen klar och han skulle bara tvätta av det dammet på karossen som blir efter sprutningen så jag får hämt den imorgon .

Visst ser det fantastiskt ut eller det kanske blev lite mycket blider men 1 bild säger ju mera än 1000 ord säger dom så med 10 bilder så slipper man skriva en hel del ;) :)

Eller vad säger ni ? Har ni kikat något på hur era dyrgripar ser ut under ?
 

Bilagor

  • P1070860 (Small).JPG
    P1070860 (Small).JPG
    55,2 KB · Visningar: 43
  • P1070862 (Small).JPG
    P1070862 (Small).JPG
    56,7 KB · Visningar: 37
  • P1070863 (Small).JPG
    P1070863 (Small).JPG
    66,4 KB · Visningar: 34
  • P1070864 (Small).JPG
    P1070864 (Small).JPG
    58,9 KB · Visningar: 34
  • P1070871 (Small).JPG
    P1070871 (Small).JPG
    66,6 KB · Visningar: 39
  • P1070874 (Small).JPG
    P1070874 (Small).JPG
    41 KB · Visningar: 34
  • P1070875 (Small).JPG
    P1070875 (Small).JPG
    39,2 KB · Visningar: 3.316
  • P1070879 (Small).JPG
    P1070879 (Small).JPG
    66,7 KB · Visningar: 36
  • P1070882 (Small).JPG
    P1070882 (Small).JPG
    66,8 KB · Visningar: 36
  • P1070884 (Small).JPG
    P1070884 (Small).JPG
    67,4 KB · Visningar: 32
F

F.d. 12602

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Ser ju helt fantastiskt ut!!Får man fråga vem som gör en sån behandling, samt vad den kostar!?
Hälsningar Hansjöran
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Jag lämnade den till Lasse som ha BJS rostskydd i Falköping och han utför även Ditec lackkonservering .
Falköpings diteccenter

Jag skall ju hämta den imorgon så det blir att betala då vad slutsumman blir för jag ville att han skulle spraya även oljetråget som Dethleffs tipsade om samt även bakre delen på balkarna .

Det var ju en herre här på HBK som har en ny Kabe som åkte från Göteborg 13 mil (enkel resa) för att få denna förstklassiga behandling , tur jag har ju bara 2 kilometer dit .
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Det ser mycket trevligt ut, vilket fint oljetråg du har nu. Den ljusa bruna färgen är mycket bättre än den svarta som jag är van vid. Om du öppnar huven och tittar bakom Hymer nosen så ser du säker plåtgrejorna på bild 20 för dom är säkert kvar för att hålla ihop kylarna och strålkastarna. Och om du har dessa, blev dom då rostskyddade? När bild 20 är tagen så har det inte gått 2år. Din rostskyddsbehandling är väl investerade pengar.
Att du har reservhjulet i dubbelgolvet skall du vara glad för.

Vet inte varför det skrivs som att det skulle vara extra problem att köra med en Fiat på saltade vägar. Vår bil har rullat till och från vintersportlovet i 4 år och det ger 8 dagars vinterkörning. 8 dagars vinterkörning och ni ser resultatet på mina bilder.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Ser ju helt fantastiskt ut!!Får man fråga vem som gör en sån behandling, samt vad den kostar!?
Hälsningar Hansjöran


Då har man hämtat bilen och en rostskyddsbehandling kostar 5700:- för framdel och jag tog hela och det kostade 8000:- och det var välinvesterade pengar med tanke på vad bara ett oljetråd skulle kosta om det skulle rosta hål på som Dethleffs nästan hade gjort enligt bilderna .

När bilen sedan säljs om X-antal år så ser nog även köparen att bilen ser bra ut under .
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

En brasa, favorittofflorna, fotpallen, tidningen och en Whiskey :D

Gurra

Håller med vintern kan dom köra som byter bil varje eller varannat år. Traktorer är inte heller ens grundmålade bara sprutad färg direkt på plåten, fråga dom som ser sina traktorer försvinna i snösvängen.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Jobbar med bilar varje dag som bilplåtslagare i mer än 40 år. Vad man kan säga om rostskydd så finns det inte alls. De flesta bilar ser ut som det man ser på bilderna. Alla har ju en ganska generös rostskyddsgaranti som dock inte är värt ett skvatt. Om det rostar hål och man påtalat garantin så hävdar garanigivaren att man inte skött sitt fordon och får ingen ersättning.
Förstår egentligen inte att bil/husbilsägare som köper dyra bilar ( och billiga också för den delen ) att inte förse bilen med en riktig behandling trots att det kan kosta 6-10000 kr. Måste för en del bilägare vara nålpengar om bilarna kostar 7-8-9-hundra tusen eller kanske mera. Har ofta under mitt yrkesverksamma liv med bilar och bilskador förundrat mig över just att man inte behandlat sin stora ekonomiska investering. Vet att vissa har sin bil bara ett fåtal år och struntar i detta och skjuter detta problem till nästa ägare . Ibland kan det vara sent nog med en rostskyddsbehandling om rosten varit för utbredd. Vet att det finns folk runt om som har för vana att spruta sitt underrede med gammal spillolja ( bra i dessa miljötider????) men som kan hålla rosten stången om det gäller en äldre bil. Såvitt jag vet så har ingen transportbil rostskyddsbehandlats från start om inte en förutseende ny bilägare beställt och betalt för detta.
De bilar som våra husbilar byggs på - FIAT Peugeot Citroen Ford och Mercedes - är uteslutande riktiga rosthögar och om dessa inte sköts så blir resultatet rost. Om man kollar där ombyggnad skett så ser man inte spår av vare sig grungfärg eller rostskydd. De som har ett hum om detta kan inse vad som kommer efter x antal år-----rost.
Sparkar säkert en och annan husbilsägare på smalbenet nu men tar detta. Detta är ett faktum.
Rostskydda bilen ordentligt!!!!!!

Bra skrivet, instämmer helt och fullt.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Nej du Gurra, nu får du ta dig till Nybergs Transportbilsmodeller Renault i Jönköping. Där kryper du under en Master och kan se att det ser helt annorlunda ut än på en Fiat angående rostskyddet.

Bengt-Åke, när du hämtat din bil och den är alldeles nybehandlad kan du beskriva hur man behandlat följande ytor som visas på bild 20, 37 och 38. Dethleffskvalite's bilder - Fotogalleri

Utomodentligt fint dokumenterat, tyvärr är det säkert inte helt ovanligt på något märke. Husbilsfabrikanterna har lång väg till kvalitet, mest bling bling som säljer. Mest rädd är man att köpa bil över huvudtaget under dessa kristider som bilbranchen genomlider. Italienare är inte helt intresserade av att göra rätt från början som Alfa Romeo gjorde förr med underredsbehandling dom fick ta ner folk från Sverige för att spruta bilarna som skulle till Norden, dom förstod inte vad som kunde hända med dom......ingen har väl sett någon Alfa i trafik fån 1900 talet som inte står på museum.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Man får vara försiktig har man otur så bygger massan in fukten i skarvar, plåten kanske ligger bar innanför tectylen och fukten kommer inte ut.
Kolla Bengt Åkes bild 4 innan behandlingen, är det rost i skarven :confused:

Gurra som flexar hem nu :D
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Det som var som du ser på den bilden behandlades men något annat innan och likaså fjäderbenen , han kallde det för "rostätare" (vet inte den riktiga benämningen) och det var bara dom 2 fläckarna som han sprayade på också .
Jag fick den uppfattningen att det skulle verka lite för det sprayades på i fredags och den behandlades den i måndags .
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Rostätare är fosforsyra som omvandlar den instabila järnoxiden (rost) till mera stabil järnfosfat. Används ofta i rostskyddet på större järnkonstruktioner som broar och liknande.
EssoJ
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Billigt rostskydd finns inte. Kolla Rostskyddsmetoder i Vällingby, finns säkert flera. Finns en firma på Ekerö som behandlar med linolja som då är mycket billigare och fungerar säkert lika bra
Lycka till
Bror
Funderar på linoljesprutning - behandla både trät under bodelen mot fukt och plåten mot rost (kanske lite mera kortsiktig effekt förvisso på plåt jämfört med tectyl).

Nån som prövat live och har erfarenhet?
Ställen söder om Ekerö som sprutar Linolja?
 
F

F.d. 10602

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Håller med dej! Så gott att åka på vintern i salt eller ej.
Min årsmodell 08 behandlades direkt hos Skeppsbrons underedsbehandling i Göteborg, vi åker hela vintern. Jag kollade under när jag tvättade för någon vecka sedan, bad även bilprovningen kolla när jag besiktigade för en tid sedan. Bilen är kanonfin under!
 
F

F.d. 51491

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Kul med inlägg som inte handlar om bara svensk kvalite utan visar att det finns en helt och klart bättre husbilskonstruktion i utlandet
 
P

per-olof

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

hej bengt -åke! jag skall inte kommentera rostskydd,jag tänkte fråga dig om du har några ledlampor kvar jag har en hymer b544-98.har du några som kan passa till den.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Inte helt kopplat till rostskydd? :)
 
Senast ändrad:
Toppen