• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

hej bengt -åke! jag skall inte kommentera rostskydd,jag tänkte fråga dig om du har några ledlampor kvar jag har en hymer b544-98.har du några som kan passa till den.

Klicka på Bengt-Åkes namn så kan du skicka ett privat meddelande.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Då har bilen gått 2 vintrar och jag fick frågan om jag kunde ta bilder så man såg hus det ser ut efter 2 år .
 

Bilagor

  • P1000201 (Large).JPG
    P1000201 (Large).JPG
    110 KB · Visningar: 44
  • P1000208 (Large).JPG
    P1000208 (Large).JPG
    122,9 KB · Visningar: 29
  • P1000209 (Large).JPG
    P1000209 (Large).JPG
    127,3 KB · Visningar: 28
  • P1000210 (Large).JPG
    P1000210 (Large).JPG
    75,1 KB · Visningar: 28
  • P1000211 (Large).JPG
    P1000211 (Large).JPG
    107,3 KB · Visningar: 28
  • P1000213 (Large).JPG
    P1000213 (Large).JPG
    133,2 KB · Visningar: 28
  • P1000215 (Large).JPG
    P1000215 (Large).JPG
    120,1 KB · Visningar: 27
  • P1000216 (Large).JPG
    P1000216 (Large).JPG
    117,5 KB · Visningar: 27
  • P1000217 (Large).JPG
    P1000217 (Large).JPG
    146,1 KB · Visningar: 31
  • P1000218 (Large).JPG
    P1000218 (Large).JPG
    126,6 KB · Visningar: 29
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Då har man hämtat bilen och en rostskyddsbehandling kostar 5700:- för framdel och jag tog hela och det kostade 8000:- och det var välinvesterade pengar med tanke på vad bara ett oljetråd skulle kosta om det skulle rosta hål på som Dethleffs nästan hade gjort enligt bilderna .

När bilen sedan säljs om X-antal år så ser nog även köparen att bilen ser bra ut under .

:yes:Så kom man då äntligen till skott , har nu underreds behandlat bilen efter allt som skrivits i ämnet , jag har ju fuskat i branchen under ett antal år med ytbehandling , blästring och rostskyddsmålning , så kunskapen om att kunna fixa det hela själv finns men det är den där latmasken i mig som gjort att jag inte kommit till skott förrän nu .
Hur som helst har jag ägnat 3 dagar eller totalt ca 5,5 timmar åt detta nu återstår ca 1 timmes arbete i morgon innan allt är ok .
Har använt ca 3 lit av PPs tjocka rostskydd + ca 1 lit dinitrol tunnflytande för hålrum i balkar ,ovanståend prudukter är avsedda att sprutas , har också gjort av med 2-3 liter lacknafta .
En del av det använda var saker som jag hade kvar sedan förut så förutom min egna arbetsinsats + nyinköpt lacknafta belöper sig kostnaden i skrivandes stund till ca 65kr.
Bilen jag behandlat är en Burstner i 821 boggi så det blir ju en rätt stor botten yta därav materiel åtgången .
Kan hända att jag varit lite överambisjös för en stor del av chassit är ju galvat , men eftersom vi använder bilen året om så skyddar det väl ändå en del extra mot om inte annat stensprut osv , sand och grus har ju en blästrande effekt .
:yes:Rulla Lugnt !
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

:yes:Saxade en artikel ur vi bilägare och precis som man kan ana så kan det vara vettigt att lägga på ett lager rostskydd åtminstone på dom delar av underredet som ofta utsätts för sand och sten sprut från hjulen , verkar ju vara ett ganska tunt skickt galvat så på grusade och sandade vintervägar behövs det inte mycket innan stensprutet har blästrat sig igenom .
Det är inte utan att man undrar vad begreppet garanti egentligen ska stå för. Vi Bilägare har ett samarbete sedan många år med Rostskydds-Metoder AB i Stockholm, som gör en koll av rostskyddet på alla våra testbilar.
De flesta konsumenter tycks tro att det räcker om bilen har en bra galvanisering. Och visst! Ett skyddande skikt klarar smärre skador och angrepp en viss tid. Men detta skikt är tunt och ”äts” så småningom upp. Det är bl a därför bilarna behöver ett rostskydd som dels klarar blästringen undertill men också skyddar balkarna inuti mot fukt och salt som tränger in i alla skrymslen.
”Rostskyddsgarantierna” är nästan alltid 12 år. Men rostskyddet på bilarna har mycket olika kvalitet. Så hur tänker de tillverkare vars bilar säljs helt utan rostskydd i balkar och hålrum?
Som konsument bör man fundera lite extra om man tänker behålla bilen länge, eller vid köp av en begagnad bil. Glöm inte att se efter om alla rostskyddskontroller utförts – annars gäller inte ens den garanti som tillverkaren ger. Av våra två testbilar i nr 12 saknar den ena bl a inre behandling men har lika lång rostskyddsgaranti som konkurrenten med hålrumsbehandling.

Text: Erik Rönnblom
 

mikesix

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
1317
Medlemskap
2025
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Ser ju riktigt bra ,nu vart man sugen på en behandling.
Undrar om nån behandlat sin Hb på nån bra rostskydds firma söder om stockholm?

Micke
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Ser riktigt bra ut även efter två år. Du kör väl vintertid också Bengt-Åke, om jag inte missminner mig?
En liten undran: Jag tyckte det var kul att svetsa rost för länge sen (idag kan jag inte fatta vilket korkat intresse man hade). Något jag reagerade på var hur slarviga man varit i balkar när bilarna rostskyddsbehandlades. Jag vet inte om det gjordes från fabrik på 60-70talet?
Alltför ofta såg man en fläck med tectyl precis rakt innanför hålen i balkarna. När man skar upp balken fanns det inget emellan hålen! Där var det helt rent bortsett från grus som kommit in genom åren.
Bilarna jag höll på med både som tävlingsbilar och privat var Volvo och Opel mestadels. I synnerhet Ascona var under all kritik.
Är det så att det finns firmor som slarvar så även idag?
Vet någon av er någon firma runt Växjö-Alvesta som gör bra jobb?
 
F

F.d. 17688

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Hej
Så är det nog, inget rostskydd på min Dethfleffs -07 uttagen -08. Vid bilbeskitningen nu i sep så påpekade grabbarna att det var dax:s för en underredsbehandling där var det bara gundmålat. De bakre balkarna var redan vackert roströda.:mad:

Så alla husbilsåkare se upp med era bilar.

Hälsningar
thobac 60
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Har sedan börjat av 90-talet använt enbart linolja för rostskyddet. Har en nissan Terrano från -88 som fortfarande är frisk i balkar och kaross. Normalt så rostade dessa bilar byggda på nissan KingCab sönder på några år. Sprutar ren linolja under och i hålrum nästan varje år.

Hemligheten med linolja är att oljan har små korta molekylen som kryper in i rosten och sedan reagerar med syret i rosten och bildar en mycket tålig yta som är nästan omöjlig att få bort om man mot förmodan skulle vilja. Detta i motsats till Tectyl och liknande som bara lägger sig som en hinna utanpå.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Har sedan börjat av 90-talet använt enbart linolja för rostskyddet. Har en nissan Terrano från -88 som fortfarande är frisk i balkar och kaross. Normalt så rostade dessa bilar byggda på nissan KingCab sönder på några år. Sprutar ren linolja under och i hålrum nästan varje år.

Hemligheten med linolja är att oljan har små korta molekylen som kryper in i rosten och sedan reagerar med syret i rosten och bildar en mycket tålig yta som är nästan omöjlig att få bort om man mot förmodan skulle vilja. Detta i motsats till Tectyl och liknande som bara lägger sig som en hinna utanpå.
--------------------------------------------------------------
Rå, kokt, ren linolja - vilken sort å köpt var?
Utblandad? Med vad isåfall?
Varm eller kall?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

--------------------------------------------------------------
Rå, kokt, ren linolja - vilken sort å köpt var?
Utblandad? Med vad isåfall?
Varm eller kall?

Har använt både rå och kokt linolja outspädd. I teorin är rå bättre eftersom den har mindre molekyler, men någon annan får göra en avhandling om detta.

Sprutar med tryckluftsdriven fotogenspruta helst på våren när bilen är minst 100% torr i alla utrymmen. Går åt ett 1-2 liter till en personbil. Brukar bli riktigt kladdigt över hela kroppen men linoljan är inte speciellt farlig och går lätt att tvätta med tvål och vatten.

Lämnar inga garantier vad gäller brandfaran. Brukar ryka och lukta mycket om bilen de första milen. Glöm inte att elda upp eller dränka eventuella trasor som använts, självantänder vilket jag lärt mig den hårda vägen :(
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

På Fiat hemsida: Specialchassi :: Produkt :: Fiat Ducato Husbil

Kan man läsa följande:
  • Ducato-husbilen är tillverkad för en lång livslängd!
  • Strukturen är förstärkt redan från början elektrokemsikt behandlad (cataphoresis)
  • Fabriksgaranterad rostskyddsbehandling
  • Ökad robusthet
  • Ökad livslängd.
Har de, Fiat möjligen bättrat sig?
Eller är det bara ett försök att för oss bakom ljuset?
 
F

F.d. 53499

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Nu har det ju gått ytterligare en tid så är det någon som fått mera erfarenheter på vad FIAT Ducati-s rostskydd är värt?
Håller på att kolla på nyare husbil och de flesta halvintegrerade tycks vara byggda på FIAT.
Kollar man under bilarna ser det ut som någon form av svart coating.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Det är nog så att den förre ägaren har varit rädd om bilen och gjort en rostskyddsbehandling .
 
F

F.d. 53499

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Nej det har inte utförs någon extra rostskydd på husbilen har haft kontakt med förra ägaren.
Årsmodell 2013 men reggad redan 2012.
Frågan är, är det någon ide att gör ett ytterligare rostskydd?
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Som tur var lämnade jag omgående in vår nya husbil för rostskyddsbehandling.
Bodelen är byggd på Fiat Ducato Maxi Chassie i februari i år.
Den hade gått runt 20 mil och redan fanns rost på bladfjädern.
Inte en droppe rostskydd nånstans på en ny bil!
Både rostskyddsbehandling och lackkonservering tog 4 arbetsdagar.
Via länken kan ni se hur processen går till:
Dinitrol TKD Tuff Kote Dinol Rostskyddsbehandling - Dinitrol Center Karlstad // Pirkko
 
Senast ändrad:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Samma med min bil Rapido V56, fanns inget rostskydd från fabriken. Det är för dåligt, hade man kört en vinter utan skydd så kan det inte se bra ut när våren kommer. Jag gjorde också en Dinitrol behandling, tyckte det var billigt 4200:- i Lund medan Tectyl i Helsingborg skulle ha över 10000:- när jag ringde dom. Resultatet blev riktigt bra, nytvättad hela bilen plus tak när jag hämtade den.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Pirkko, balkarna o undersidan är det kanske lite dåligt med, men jag tror att du har rostkyddad insida, innanför isoleringen
 

Freeman

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6293
Medlemskap
2022
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Hört talas om linoljebehandla bilen. Letade och fick goda rekomendationer till Bilvård Johan Berg har nu fått nya bilen behandlad känns tryggt och kostade 3500:- dinitrol kostar 7900:-
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Man kanske inte ska måla f på väggen. Bilarna brukar se ganska bra ut på undersidan - faktiskt, men rostskydd behövs för att öka livslängden. Däremot ser vi inte insidan, innanför all isolering. Finns det rostskydd där eller inte?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Tyvärr så är det så att många har bara lackering / grundlack och det räcker med lite stensprut samt fukt så börjar de rosta.
Lasse på BJs Rostskydd fick tom. rostlaga en 2006:a för 2 årsedan och det är ju rätt dyra bilar för att låta dom förfalla.
Även i år sa besiktningsmannen "Denna skall du ha länge ser jag, rostskyddad"..

Ni som är intresserade kan komma på öppet hus den 5/4-14 se mer under träffar.
 
Senast ändrad:
Toppen