• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil på vintervägar

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Vår nya har oxå AL-KO chassi och vi ska ha den året om, jag fråga om underredsbehandling och fick till svar att det gjorde man inte på sådana chassin.
Det behövs inte påstod dom.

Om det behövs eller inte vet jag inte - men nog verkar det lite märkligt att man underredsbehandlar personbilar som ska gå i norden ganska ordentligt - men inte uderredsbehandlar alls när det gäller lastbilar. Vår Renault är relativt "naken inunder" - vaxad, men hur länge håller det?
:mad:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Hej Gurra!

Nu blev jag lite nyfiken,varför inte ??

/Pilot
Hello Pilot

Givetvis är ju en bil som inte gått i salt att föredra mindre rost och oxid. även kallstarter sliter mera på motorn.
Köper du bilen ny och byter med täta mellan rum får ju inte du problemen utan det blir ju efterkommande köpare (jag:mad:) som kommer att upptäcka rost, oxid, jordfel mm vilket orsakats av saltet. Nu tror jag för min del att det inte varit så vanligt tidigare att det funnits så många som kört i salt därför ser husbilsparken ut som den gör (fräch), men husbilarna ökar i antal och fler och fler kör ju då året runt vilket måste innebära att flera bilar körs i salt, när bilen fått några år på nacken kommer ju detta att synas vilket ju självklart innebär lägre andrahandsvärde.
Kolla bara på budbilar, postbilar mm inte många som är rostfria. Bodelen kommer att överleva bildelen. Det kommer säkert att bli mängder med begagnade bilar till salu framledes, vissa vinterkörda andra inte, om man som köpare då kan välja och vraka tror jag inte valet blir så svårt.

Gurra
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Utan tvekan så kan du ha en poäng där, Gurra. Har haft lite samma funderingar inblandade i mina tankegångar. Och då blir det väl i slutänden en fråga om värderingar. Få en del här och ge en del där! Så är det ju ofta lite varstans i livet.

Ha det gott och njut av husbilslivet, vare sig det försiggår året om eller enbart vår till höst!

Hälsn. S-E i E-tuna
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Hej igen Gurra!

Jo det är ju klart, det måste ju synas att bilen går året runt..men jag tycker själv att det är så himla skönt och avslappnande att bara ta bilen på fredageftermiddag och bege ( oss ) ut efter en lång arbetsvecka sedan må det vara vilken årstid som helst!
Dessutom, en personlig reflektering, jag tycker våra bilar kostar för mycket för att bara köras på drygt 3 säsongert med.
Jag hävdar att är man bara noga med att tvätta av bilen (ovan/under) så håller den nog rätt så bra.
Jag monterade inför denna säsong dessutom in en Ebersprächer som värmer upp kylvattnet innan jag sätter i gång bilen, så jag känner mig rätt så rustad inför vintern (hoppas jag)!

Mvh, Pilot
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Husbil på vintervägar

Jag har haft en kontakt med KABE och fått denna information av konstruktören:
"Alla 750 och 880 bilar bygger på ett galvaniserat chassi från AL-KO som i princip är helt underhållsfritt. Dock så kan det finnas en del hålrum i hyttdelen (FIAT-delen) som kan må bra av en rostskyddsbehandling emellanåt. Hänvisar till FIATs instruktion.
700 och 740 bilarnas chassi (som helt bygger på FIAT) har ett lackat chassi som är mer känsligt för angrepp. Här bör man följa anvisningar från FIAT.
Angående golvet på samtliga bilar så krävs det ingen ytterligare behandling av detta."
V-backen :)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på vintervägar

Utan tvekan så kan du ha en poäng där, Gurra. Har haft lite samma funderingar inblandade i mina tankegångar. Och då blir det väl i slutänden en fråga om värderingar. Få en del här och ge en del där! Så är det ju ofta lite varstans i livet.

Ha det gott och njut av husbilslivet, vare sig det försiggår året om eller enbart vår till höst!

Hälsn. S-E i E-tuna

Kan bara instämma , det är tråkigt om man är så rädd om den nya bilen att man inte kan använda den. Det är förstor investering för att bara användas några veckor på sommaren. Jag märker på min bil att den mår bäst av att köras bli uppvärmd en gång i veckan! Bilen är skön att ha på stormarknader , bra för hunden och dieseln har gått ner i pris och bensinen för den andra bilen har gått upp i pris!!!!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på vintervägar

Man använder väl bilen som man själv vill. Vinter och sommar eller bara det ena.

Inte måste väl alla åka till Medelhavet bara för att en del gör det. Skulle kunna säga att "förstår inte varför alla gör det när bilen är en så dyr investering"

Tror inte det beror på att man är rädd om bilen för att man inte åker på vintern.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Husbil på vintervägar

Hej Håkan,
självklart är det så att var och en avgör om husbilen ska användas på vintern eller ej, inget är fel och inget är således rätt. Men, nu är det så att trådskaparen gärna vill höra efter vilka för- och nackdelar som kan finnas med vinteranvändning. Och samtidigt få veta hur olika vi andra resonerar och tänker i frågan. Vi behöver alltså inte följa John, det var nog inte det som var meningen.
V-backen :rolleyes:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på vintervägar

Det är så sant V-backen.

Det var det här jag tyckte till om.

"det är tråkigt om man är så rädd om den nya bilen att man inte kan använda den. Det är förstor investering för att bara användas några veckor på sommaren."
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Mycket jädra blajsnack i denna tråd asså!

Vi kommer använda vår nya bil året om, det var därför vi bytte till en bil som klarar året om för vi anser som många andra , för mycket pengar som bara står still 6 månader samt mysigt att vara ute året om. Sedan det här med salt, oxid, elfel och gud vet allt, våra andra bil en volvo 945-95:a som gått som taxi i Sthlm och som gått 46000 mil har ingen rost, varför?, jo, galvad och tvättad på vintern. En bil är gjord för drift och ska ej stå då packningar och annat torkar ihop, mycket sämre än att köra den året om.

Det är som med nykterister, dör tidigare och har ett tråkigare liv än om man tar ett glas titt som tätt:p ( finns vetenskap på detta)
 
Senast redigerad av en moderator:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på vintervägar

Om man underredsbehandlar sin husbil kan jag inte se varför den inte skulle klara vanlig svensk vinter. Vi har behandlat Maja och har utrustat henne med stänkskydd och innerskärmar och tror att hon klara även värmländsk vinter.

Men var och en blir kanske salig på sin tro!:D
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Mycket jädra blajsnack i denna tråd asså!

Vi kommer använda vår nya bil året om, det var därför vi bytte till en bil som klarar året om för vi anser som många andra , för mycket pengar som bara står still 6 månader samt mysigt att vara ute året om. Sedan det här med salt, oxid, elfel och gud vet allt, våra andra bil en volvo 945-95:a som gått som taxi i Sthlm och som gått 46000 mil har ingen rost, varför?, jo, galvad och tvättad på vintern. En bil är gjord för drift och ska ej stå då packningar och annat torkar ihop, mycket sämre än att köra den året om.

Det är som med nykterister, dör tidigare och har ett tråkigare liv än om man tar ett glas titt som tätt:p ( finns vetenskap på detta)

Tack för detta inlägg, precis mina egna tankar, började nästan känna mig ensam!

Trevlig på er alla!:)

// Pilot
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Trevlig helg på er alla menade jag (tappade helg i förra inlägget)!

/ Pilot
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Får väll sticka ut lite. Nästa bil jag byter till skall ej vara vinterkörd :music-icon:

Gurra

Visst stack jag ut lite:D

Vi kom in på både galvat, inte använda bilen alls, rostskyddsbehandla, för dyr för att stå, Kabes skrift, Fiats hålrum, rädd om bilen så den inte går att använda, nykterister dör tidigare, vaxat underrede mm.
men jag trivs ändå, vår bil står avställd 5 månader på året (salttiden) använder den alltså 7 månader intensivt sommartid mindre när det är kyla och rusk.
Nästa gång jag byter kommer jag att köpa en saltfri. En tanke om det står två exakt likadana bilar säg 5 år gamla och gått lika mycket 10000 mil en har gått i salt vilken väljer du :rolleyes:

Gurra den saltfri
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på vintervägar

"Bredbandsbanditen"
Det är som med nykterister, dör tidigare och har ett tråkigare liv än om man tar ett glas titt som tätt:p ( finns vetenskap på detta)[/quote]

( Och detta fick du 3 tack för ??? )


Hmmm . Kan kanske ligga något i det och min kontakt med alkohol var när nästan hela familjen ( 1 barn var kvar hemma) blev rammade av en kärring som hade 1,9 i promille och detta på 90 väg front mot front som tack och lov jag har så hon bara drod in i sidan på oss , jo hon fortsatte sin färd och hade inte för avsikt att stanna ( straffet blev nästan som ett hån och känslorna vill man inte fälla i skrift men fy f** ) .

Så visst kan alkoholen även döda nyktra personer , sen om jag har ett tråkigt liv vet jag inte om jag vill hålla med om men det är ju väldigt ofta så med folk som dricker kommer med en sådan mening alternativ är du kristen .....


Då till handlingen ... Idag lämnades bilen in för rosktskydd och jag skall ner vid 12 tiden för att ta ltie kort "före och efter" , husbilen kommer användas året runt men dock inte lika mycket på vintern men vi skall nog hinna med en veckas skidåkning i Idre .
 
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på vintervägar

Hej Gurra.
Håller helt med dej. För dom som har råd att byta husbil när dom är 3-5 år gamla är väl saltet inget problem.
Har haft 3 Iveco servicebilar som alla rostade som f... under, men min husbil nu 17 år gammal har ingen rost under, den har aldrig körts på saltade vägar.

Dotterns Fiat Cupe som anväds som sommarbil är helt fräch under, endast klarlacken som släppt på motorhven, (omlackas av mej just nu.)

Jägarn :eek:
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Mycket jädra blajsnack i denna tråd asså!

Vi kommer använda vår nya bil året om, det var därför vi bytte till en bil som klarar året om för vi anser som många andra , för mycket pengar som bara står still 6 månader samt mysigt att vara ute året om. Sedan det här med salt, oxid, elfel och gud vet allt, våra andra bil en volvo 945-95:a som gått som taxi i Sthlm och som gått 46000 mil har ingen rost, varför?, jo, galvad och tvättad på vintern. En bil är gjord för drift och ska ej stå då packningar och annat torkar ihop, mycket sämre än att köra den året om.

Det är som med nykterister, dör tidigare och har ett tråkigare liv än om man tar ett glas titt som tätt:p ( finns vetenskap på detta)

Kostnaden blir ju inte lägre för att du använder bilen utan tvärtom ju mer den står still ju billigare blir det.
 
F

F.d. 10602

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Hej, hej!
Vi åker hela vintern med Dethleffsen/ Renault, tvättar på tomten direkt när jag kommer hem.
Kör med Nokia Hakkapelitta fast min bil ej enligt lag behöver vinterdäck! Men det känns ändå tryggt!
Det enda jag gör under bilen är en årlig täthetsbehandling hos återförsäljaren.

Just hemkommen från en vecka på Öland, årets ställsplats BÖDA HAMN, helt kanon. Var även på Kårehams ställplats o sist men inte minst på Sandviks kvarn/ hamn, ICA- butik på plats öppen pizzeria i kvarnen. Många el- uttag!
Det ösregnade i 2 dagar, perfekt för regnstället o lååångpromenader med hundarna!

Var i Sunne o Sollerön bla förra vintern. Det var 24 grader kallt på nätterna, det frös i slangarna som går ut från vattenpumpen så hustruns hårtork kom väl till pass några minuter varje morgonen.
Men på garantin hos återförsäljaren fick jag en extra värmeslang monterad som kopplades på det ordinare intilliggande värmeröret. Denna extra slangen ligger runt pumpen så sedan dess funkar allt bra på vintern. Så för vår del är vintercamping fantastiskt!
I mellandagarna åker vi till Orsa o i mars blir det en vecka i Tandådalen.

Hälsn LG
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbil på vintervägar

När jag såg din kommentar om frusna slangar, kom jag att tänka på hur viktigt det är att köra bilens eget värmesystem på vintern, där går ju slangar längs väggarna, längs vattenledningarna, till uppvärmda tankar o.s.v. det är alltså inte så lyckat med punktuppvärmning typ värmefläktar när det börjar bli riktigt kallt.
 
Toppen