• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag har idag lämnat in min bil på rostskydd och det är en Hymer 544 05:a med 3000 mil på mätaren .

Man blev väl inte förvånad men ändå lite att det inte finns inte en enda tendens till rostskydd på bilen inget på bränsletanken/hålrum heller .

Det är ju inte konstigt att det blir rostskador efter ett antal mil och år .

Det kan ju vara så att även era bilar ser ut som min under och det är ju en investering man gör när man rostskyddar anser jag för man bevarar ju skickat på bilen , tänk på hur den hade sett ut om 5-10 år .

När man sen även tänker att dom har skurit i en "riktig" bil för att sedan bygga en husbil på hur många är det då som målar i snitt ytandär dom har skurit ? Jag tror dom är 0 i antal .

Har man snarare råd att inte göra det ?
 

Bilagor

  • bottenplatta.JPG
    bottenplatta.JPG
    67,6 KB · Visningar: 124
  • hålrum_hjulhus.JPG
    hålrum_hjulhus.JPG
    51,6 KB · Visningar: 90
  • höger.JPG
    höger.JPG
    57,8 KB · Visningar: 87
  • over_tank.JPG
    over_tank.JPG
    34,1 KB · Visningar: 94
  • vänster.JPG
    vänster.JPG
    55,7 KB · Visningar: 93
  • vänster_hjulhus.JPG
    vänster_hjulhus.JPG
    54,6 KB · Visningar: 99
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Trodde jag alla visste. Tur man inte kör i saltet, fast min är behandlad ändå :D

Tillägg: Inan G..e.. komenterar så gäller detta alla transportbilar och inte Bara Fiat:music-icon:

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Tror ni det ser bättre ut på personbilar?? som skall gå i alla väder.
Fattar inte riktigt varför man inte skall kunna använda husbilen på saltade vägar. Gör en riktig rostskyddsbehandling innan det rostat för mycket och kör för glatta livet. Vilken glädje ger det att sitta inomhus och titta -längta ut till husbilen?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Bengt Åkes bilder säger väl allt om hur viktigt det är att behandla en bil som vinterkörs.

Och här är det väl inte någon som inte håller med Gurra när han hellre köper en bil som inte har vinterkörts. Speciellt om den aldrig behandlats.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Jag har en pilot -98 årsmodell den är underredsbehandlad och eftersom jag kör även på vintern så har jag lagt på med lite linoljespray från biltema undertill.

VÅGAR man ens tänka tanken att byta till en HYMER efter dessa bilder HUA!!!!!!

///Pilot
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Jobbar med bilar varje dag som bilplåtslagare i mer än 40 år. Vad man kan säga om rostskydd så finns det inte alls. De flesta bilar ser ut som det man ser på bilderna. Alla har ju en ganska generös rostskyddsgaranti som dock inte är värt ett skvatt. Om det rostar hål och man påtalat garantin så hävdar garanigivaren att man inte skött sitt fordon och får ingen ersättning.
Förstår egentligen inte att bil/husbilsägare som köper dyra bilar ( och billiga också för den delen ) att inte förse bilen med en riktig behandling trots att det kan kosta 6-10000 kr. Måste för en del bilägare vara nålpengar om bilarna kostar 7-8-9-hundra tusen eller kanske mera. Har ofta under mitt yrkesverksamma liv med bilar och bilskador förundrat mig över just att man inte behandlat sin stora ekonomiska investering. Vet att vissa har sin bil bara ett fåtal år och struntar i detta och skjuter detta problem till nästa ägare . Ibland kan det vara sent nog med en rostskyddsbehandling om rosten varit för utbredd. Vet att det finns folk runt om som har för vana att spruta sitt underrede med gammal spillolja ( bra i dessa miljötider????) men som kan hålla rosten stången om det gäller en äldre bil. Såvitt jag vet så har ingen transportbil rostskyddsbehandlats från start om inte en förutseende ny bilägare beställt och betalt för detta.
De bilar som våra husbilar byggs på - FIAT Peugeot Citroen Ford och Mercedes - är uteslutande riktiga rosthögar och om dessa inte sköts så blir resultatet rost. Om man kollar där ombyggnad skett så ser man inte spår av vare sig grungfärg eller rostskydd. De som har ett hum om detta kan inse vad som kommer efter x antal år-----rost.
Sparkar säkert en och annan husbilsägare på smalbenet nu men tar detta. Detta är ett faktum.
Rostskydda bilen ordentligt!!!!!!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Trodde jag alla visste. Tur man inte kör i saltet, fast min är behandlad ändå :D

Tillägg: Inan G..e.. komenterar så gäller detta alla transportbilar och inte Bara Fiat:music-icon:

Gurra

Nej du Gurra, nu får du ta dig till Nybergs Transportbilsmodeller Renault i Jönköping. Där kryper du under en Master och kan se att det ser helt annorlunda ut än på en Fiat angående rostskyddet.

Bengt-Åke, när du hämtat din bil och den är alldeles nybehandlad kan du beskriva hur man behandlat följande ytor som visas på bild 20, 37 och 38. Dethleffskvalite's bilder - Fotogalleri
 
Senast redigerad av en moderator:

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Hej
intresant tråd detta. Jag hänger på med en fråga, kan någon tipsa om billig underredsbehandling i Stockholmsområdet?
Elisabeth
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Billigt rostskydd finns inte. Kolla Rostskyddsmetoder i Vällingby, finns säkert flera. Finns en firma på Ekerö som behandlar med linolja som då är mycket billigare och fungerar säkert lika bra
Lycka till
Bror
 
S

Stråken

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Br4a och billig rostskyddsbehandling får du på Österbybruks Rostskyddshall.
Tel: 0295-21050.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Hej Elisabeth,
billig och billig, ja det vet jag inte om det finns. Det kan väl inte vara det första man ska fundera på om man vill rostskydda sin husbil som ju verkligen minskar i värde om den rostar sönder.
Mer viktigt är kanske att hitta ett företag som kan utföra jobbet med hög kvalitet så att det blir ett rostskydd som funkar i praktiken.
Bifogar en länk http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/249692 till ett inlägg i en annan tråd som ger tips på ett, enligt mitt tycke, bra rostskyddsföretag i Vinsta.
V-backen ;)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Min morbror, som var en duktig bilreparatör (inte bara reservdelsbytare) lärde mig att få fort jag får en ny, eller begagnad, bil, då målar jag alla skärmkanter med tecktyl för att undvika att rosten börjar där. Dessutom brukade jag spruta hela underredet med motorolja, inte spillolja. Men när jag 1997 köpte min första helt nya bil, då gick jag på snacket om hur bra underredesbehandling som var gjord på den så det blev ingen olja på den. Men idag ångrar jag mig det hade varit mycket bättre att oljebehandla den.
Jag minns morbror Bertils argument för att oljebehandla " Gå till en bilkyrkogård och titta på de nästan helt upprostade vraken och där tittar du ner i motorrummet där det skvätt olja från motorn. Där finns det mästa kvar ". För övrigt tyckte han inte om att folk gjorde motortvätt.
" Torka bort skiten med en trasa, då blir det en skyddande hinna kvar som tränger in i kabeländar och syddar mot ärg "
Numera har jag återupptagit oljesprutandet men använder linolja. Först lägger jag ett lager med förhydringpapp som suger upp droppet som blir.

// Göte J
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Jag har en pilot -98 årsmodell den är underredsbehandlad och eftersom jag kör även på vintern så har jag lagt på med lite linoljespray från biltema undertill.

VÅGAR man ens tänka tanken att byta till en HYMER efter dessa bilder HUA!!!!!!

///Pilot

Det ser nog likadant ut på alla husbilar för att husbilsbyggarna gör nog inte rostskyddsbehandling utan det skulle nog gjorts direkt efter monteringslinan på fabriken .
Även om inte alla länder använder salt så blir ju plåten rappad av stenskott och vatten på plåt blir ju rost även om det inte är salt med .

Att : Dethleffs .
Jag vet inte om jag har den på bild 20 för min är ju helintegrerad och har glasfiberfront samt på bid 38 så har jag reservhjulet i dubbelgolvet .

Jag kommer dock ta bilder på det jag tog innan så ni ser skillnaden , jag förmodar att även detta kommer ljusisolera lite men visserligen går den ju tyst innan .
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Glasfiberkaross är heller inte underhållsfri. Den måste poleras och vaxas varje år och helst undvika sol och vatten.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Jo den vaxades samma vecka som vi fick hem den och kommer nog vaxas i "delar" när vädret är bra när jag ställer bilen här hemma så funderar jag även på att ställa bilens vänstra hjul par på rampernas 1:a steg så vattnet rinner av lättare/fortare .
 
Senast ändrad:
Toppen