• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil på vintervägar

F

F.d. 55306

Guest
Go´kväll alla trevliga.

Efter många år med husvagn så bytte vi till husbil för två år sedan. Så vitt jag kan begripa med mitt rudimentära förstånd så har vi en välanpassad vinterbil. Åtminstone om man ska tro sluttillverkaren (Kabe). Ser i flera trådar och sammanhang att det är många som använder sina bilar även vintertid trots att man inte lämnar gamla kära Svedala.

Och då kommer min fundering: Hur grejar ni vägsaltet som man slösar med vintertid, åtminstone här, söder om Dalälven? Jag vet ju hur grisig den vanliga bilen blir under vintern och jag vet vad det gör med lack och underrede. Och husbilen är ju knappast lättare att tvätta än personbilen, snarare tvärt om. Mycket tvärt om! Är det ett evinnerligt spolande och gnuggande, eller???

Känner mig ganska sugen på det där med året-runt-åkande men har tvekat p.g.a ovanstående. I vinter blir det hur som helst inte. Har redan gjort upp om uppställning för denna vinter. Så vi får avvakta nästa och se hur det blir då.

Hälsningar / Sven-Erik i E-tuna
 
F

F.d. 6734

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Hejsan

Har under flera år åkt omkring med vår Nordic i ur och skur även vinter, vist det finns salt och en massa asfaltsfläkar efter en tripp i södra Sverige, men Globex 80 som man blandar lite starkar fungerar utmärkt, samt god avspolning av salt när man kommer hem. Så tveka inte utan ut i det underbara Sverige på vintern inget går upp mot en klar dag med minus och sol. Jokkmokks marknad är ju ett trevligt resmål.
Hälsningar Olof i en Nordic
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Go´kväll alla trevliga.

Efter många år med husvagn så bytte vi till husbil för två år sedan. Så vitt jag kan begripa med mitt rudimentära förstånd så har vi en välanpassad vinterbil. Åtminstone om man ska tro sluttillverkaren (Kabe). Ser i flera trådar och sammanhang att det är många som använder sina bilar även vintertid trots att man inte lämnar gamla kära Svedala.

Och då kommer min fundering: Hur grejar ni vägsaltet som man slösar med vintertid, åtminstone här, söder om Dalälven? Jag vet ju hur grisig den vanliga bilen blir under vintern och jag vet vad det gör med lack och underrede. Och husbilen är ju knappast lättare att tvätta än personbilen, snarare tvärt om. Mycket tvärt om! Är det ett evinnerligt spolande och gnuggande, eller???

Känner mig ganska sugen på det där med året-runt-åkande men har tvekat p.g.a ovanstående. I vinter blir det hur som helst inte. Har redan gjort upp om uppställning för denna vinter. Så vi får avvakta nästa och se hur det blir då.

Hälsningar / Sven-Erik i E-tuna

Hej Sven-Erik!
Du har ju en Kabe..ut och kör för "glatta" livet, precis som Nordic husbilar så är den ju vintern personifierad. Jag har själv en Pilot som är helintegrerad som jag tycker är rätt hyffsad på vintern, vi har campat i många minusgrader med den inga problem.
Det där med att hålla rent är ju ungefär som med personbilen..bara lite större ytor!

Kör på! :)
Mvh, Pilot
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

När vi hade firman och brukade husbilarna året om så får man ju vara noga med tvätten efter varje tur på saltade vintervägar.
Likaså rejäla underredsbehandlingar.Men alla åtgärder hjälper inte när tillverkaren av Sveriges enda "vinterhusbil"inte tänker tanken rakt igenom,o inte använder rostfria skruvar och popnitar på utsatta ställen.
Saltlösning,aluminium och rostftitt går inte så bra ihop,således ramlade lastluckan i bak bort rätt snart,likaså försvann en bit värmerör ,det går ut under golvet och in i trapphuset,bakom bakhjulet mitt i spruten,(skitmart) .
Men Du har ju en Kabe så då är det väl inga problem,ut och kör.
Mvh Bernt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på vintervägar

På fredag skall jag lämna in bilen på rostskydd/underredsbehandling för bilarna är för dyra för att slarva med .
Vi skall också använda vår i vinter och det kommer säkert finnas dagar då man kan tvätta den .
Skulle nog inte vara omöjligt att komma in och tvätta den på Ok/Q8 .
 
F

F.d. 2911

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Jag använder våran Hymer från 1998 hela året. Jag var på besigtningen förra veckan det gick igenom utan problem. Då passada jag på att gå ner i gropen med killen som jobbade där bilen såg lika dan ut som en personbil. Det som rostar på en vanlig bil rostar på min husbil. Det var första gången i mitt liv som jag har fått en bil genom besigtingen på första fösöket. Min 4 senaste bilar har varint 2 nya volvo, 2 nya saabar. Jag tycker folk är för rädda för att änvanda husbilarna så åk du på vintern med din bil.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Våran är vinterkörd sen 96 utan problem men då mest på vinterväglag norr om daläven.. inga problem! (en vinterbil)
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på vintervägar

Vilka däck har du/ni satsat på? Går i dubbfria Michelin Agilis-tankar för att därmed, grunda för ett mer utnyttjande av investeringen.
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Tack alla ni som svarar. Alla synpunkter är viktiga, men i slutänden kommer jag väl ändå att följa det där som brukar kallas magkänsla. Det här med däck är en intressant fråga. Ska vi vintercampa så måste vi fixa sådana. Och då tror jag nog att man får bättre på fötterna genom att lägga ut frågan här än att lita på aldrig så många reklamöverdrifter. Fast det finns ju förstås oberoende tester att ta del av. Men var? Ska bli intressant att se vad du får för synpunkter, California.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Klart att du ska använda bilen året runt. Vi använder våran vid alla tidpunkter på året både för kortare och längre turer.
Även om vi bara ska göra en dagsutflykt tar vi husbilen. Man har möjlighet att fixa fika och ev. ta middagen med sig, en halv timme på örat kan det ju också bli och till sist men kanske mest så har våra hundar det mycket bättre i husbilen än att sitta i en personbil som på vintern blir kall på nolltid.

Har också Kabe och vi har då aldrig haft några problem med att få det prescis så varmt som vi vill ha det.

Ett tips - till Kabes nya bilar kan man nu få matta med vattenburen värme (standard i 880 LT) ända fram i förarhytten. Tror inte det är riktigt klart än men jag vet att man också jobbar på att göra det möjligt med ftermontering på befintliga bilar.

Ut o kör och njut av friheten.

Skipper
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Husbil på vintervägar

Hej

Nu har även vi köpt vinterdäck och tänker förlänga säsongen en aning.
(Maken är fortfarande skeptisk, men jag är envis)

Har förstått att bilen behöver en underredsbehandling. Vad kostar denna ungefär?
Kan man göra det själv?

MVH
Karianne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 279

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Hej, tänkte själv lämna in husbilen för underredsbehandling. Har någon några bra rekommendationer i Stockholmstrakten?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Husbil på vintervägar

Hej Sven-Erik,
vi tänker använda vår TM även på vintern som ju ofta är ganska lång och snöfattig i de mellersta och södra delarna av landet. Man behöver ju inte precis välja att åka då det är snöstorm och annat olämpligt väder på gång. Fördelen med husbil är ju att man kan stanna och vänta in att det blir plogat om man skulle överraskas av mycket snö och extremt halt väglag. För det mesta är ju vägarna fullt farbara på vintern. Det finns mycket vackert att beskåda och göra på vintern också.
Det är klart att husbilsåkande på vintern behöver kanske planeras något mer eftersom, då det är mycket snö, inte är möjligt att komma av vägen lika lätt och ställa sig var som helst. Snökedjor och slirunderlag kan säkert vara bra att ha med sig på vintern.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Kanon tack! Då ringer jag dit och kollar.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på vintervägar

Jag skall ju lämna in min på Fredag hos Lasse och jag kanske kan tjöta mej till så man får se bilen underifrån och ta lite bilder före och efter .

Om man gör det själv så är det nog svvårt att få spridning på rostskyddet inuti balkarna .



California : Jag har dom däcken och dessa har rullat utmärkt i sommar och har inte märkt att dom är M&S däck .
 
F

F.d. 50117

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Hej på er alla Har läst alla olika åsikter om vinterkamping och körning på vintervägar i salt. Har inte fått min nya Burster viseo än, men har tänkt och använda den året om. mina tankar om bilen är att den har al-ko chassi och ser ut som en husvagnsunderede från förarhytten bakåt,antagligen liknande golv utåt som husvagnar har,vad undersbehandlar man då där? Åsikter!
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Husbil på vintervägar

Vår nya har oxå AL-KO chassi och vi ska ha den året om, jag fråga om underredsbehandling och fick till svar att det gjorde man inte på sådana chassin.
Det behövs inte påstod dom.




Hej på er alla Har läst alla olika åsikter om vinterkamping och körning på vintervägar i salt. Har inte fått min nya Burster viseo än, men har tänkt och använda den året om. mina tankar om bilen är att den har al-ko chassi och ser ut som en husvagnsunderede från förarhytten bakåt,antagligen liknande golv utåt som husvagnar har,vad undersbehandlar man då där? Åsikter!
 
Toppen