• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Är detta en jordfelsbrytare?

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.
Svår för mig men lätt för den som kan.

I elcentralen 230 v så sitter det en dubbelbrytare där dragregaget sitter ihop.

Den vänstra på bilden är säkringen vad jag förstår.

Är den högra då en jordfelsbrytare eller saknar min husbil jordfelsbrytare?
 

Bilagor

  • 20210317_100127.jpg
    20210317_100127.jpg
    295,5 KB · Visningar: 208

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Jag höll kurs på jobbet i elteknik (för våra elinstallatörer) ett flertal av dessa visste inte hur jordfelsbrytaren fungerade trots att de monterar dessa dagligen....
Flera visste heller inte om vad äldre tiders kabelfärger betydde....
Så man ska inte lita blint på en elektriker :)
Har man så dåliga tekniker bör man nog se över det. Blir förvånad av det du påstår med tanke på den lilla kundkap som behövs för att veta det. Sedan vill jag veta vilket företag du är involverad i. Det här är något som handlar om kompetensdokumentering i ditt företag. Tycker dina påståenden är mycket allvarliga.
 
F

F.d. 22252

Guest
Problemet är ju om det är strömlöst och återstartar när man håller på och letar efter anledningen och tror att det är strömlöst, det är så det brukar bli elolyckor på industrier. Kommer så mycket nya saker hela tiden som jag är tveksam till när det handlar om elsäkerhet.
Jag bodde i ett hyreshus som var byggt på 70-talet där var jord röd. Vad jag vet så hade man bytt till gul/grön långt tidigare. Var kanske ett gammalt lager med röd kabel man ville tömma, röd kabel för 230v finns ju inte att få tag i eller använda ens som tändtråd men man kan ju köpa sån kabel för bilbruk.
Jordfelsbrytare testade vi regelbundet på skolan tillsammans med elever använde en mA meter och en stor vridresistor som vi minskade resistansen på tills vi fick 20mA och den löste ut. Så alla fick klart för sej hur funktionen var utan att bara trycka på knappen. Vi hade en elektriker hemma när jag var ung han stod vid mätarskåpet och tog mellan fasledare och jord för att kolla att det var rätt spänning, ville väl göra sej märkvärdig visste väl inte att jag läst en massa el fast jag inte var så gammal. Tyckte det var ganska dumt. Men det var ett tvåfassystem med 110v till jord.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Problemet är ju om det är strömlöst och återstartar när man håller på och letar efter anledningen och tror att det är strömlöst, det är så det brukar bli elolyckor på industrier. Kommer så mycket nya saker hela tiden som jag är tveksam till när det handlar om elsäkerhet.
Finns tydliga regler för att skydda sig mot detta. Gäller även att följa regler som gäller för elarbete. Kan man inte det råkar man garanterat illa ut.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Roligt att läsa, hur många felaktigheter i denna tråd är vi nu uppe i? Var tvungen att gå direkt ut i servicebilen och ta bilder. Helt okej igen att använda röd FQ. Använder den är alla andra färger är slut.
IMG_6066[1].JPG
IMG_6068[1].JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag är nästan helt säker på att den är att betrakta som en fast installation i husbilen. Om du inte kör allt med lösa skarvkablar från en lös skarvkontakt. Jag själv ligger väl på gränsen eftersom jag installerat ett fast utttag men det uttaget är inkopplat i ett annat eluttag med en stickkontakt jordad.
Enbart nödig kännedom röcker inte för nyinstallation enbart att byta t.ex. ett trasigt eluttag.

Ja röd var bannlyst i många år visste inte att den var godkänd numera har inte sett den sen jordtiden men varit pensionerad en massa år. Men hur gör du när du kommer till en gammal installation med röd jord tar du röd eller gul/grön? Sen vill man inte ha röd till 230v i en husbil den färgen vill man ha till +12v.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Problemet är ju om det är strömlöst och återstartar när man håller på och letar efter anledningen och tror att det är strömlöst, det är så det brukar bli elolyckor på industrier. Kommer så mycket nya saker hela tiden som jag är tveksam till när det handlar om elsäkerhet.
Jag bodde i ett hyreshus som var byggt på 70-talet där var jord röd. Vad jag vet så hade man bytt till gul/grön långt tidigare. Var kanske ett gammalt lager med röd kabel man ville tömma, röd kabel för 230v finns ju inte att få tag i eller använda ens som tändtråd men man kan ju köpa sån kabel för bilbruk.
Jordfelsbrytare testade vi regelbundet på skolan tillsammans med elever använde en mA meter och en stor vridresistor som vi minskade resistansen på tills vi fick 20mA och den löste ut. Så alla fick klart för sej hur funktionen var utan att bara trycka på knappen. Vi hade en elektriker hemma när jag var ung han stod vid mätarskåpet och tog mellan fasledare och jord för att kolla att det var rätt spänning, ville väl göra sej märkvärdig visste väl inte att jag läst en massa el fast jag inte var så gammal. Tyckte det var ganska dumt. Men det var ett tvåfassystem med 110v till jord.
Vad va problemet att mäta så om han ville veta systemspänningen
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Problemet är ju om det är strömlöst och återstartar när man håller på och letar efter anledningen och tror att det är strömlöst, det är så det brukar bli elolyckor på industrier. Kommer så mycket nya saker hela tiden som jag är tveksam till när det handlar om elsäkerhet.
Jag bodde i ett hyreshus som var byggt på 70-talet där var jord röd. Vad jag vet så hade man bytt till gul/grön långt tidigare. Var kanske ett gammalt lager med röd kabel man ville tömma, röd kabel för 230v finns ju inte att få tag i eller använda ens som tändtråd men man kan ju köpa sån kabel för bilbruk.
Jordfelsbrytare testade vi regelbundet på skolan tillsammans med elever använde en mA meter och en stor vridresistor som vi minskade resistansen på tills vi fick 20mA och den löste ut. Så alla fick klart för sej hur funktionen var utan att bara trycka på knappen. Vi hade en elektriker hemma när jag var ung han stod vid mätarskåpet och tog mellan fasledare och jord för att kolla att det var rätt spänning, ville väl göra sej märkvärdig visste väl inte att jag läst en massa el fast jag inte var så gammal. Tyckte det var ganska dumt. Men det var ett tvåfassystem med 110v till jord.
Om jag inte missminner mig så var röd tillåtet som jord fram till -74 eller -75.
Så det kan ha varit tillåtet när huset byggdes.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag är nästan helt säker på att den är att betrakta som en fast installation i husbilen. Om du inte kör allt med lösa skarvkablar från en lös skarvkontakt. Jag själv ligger väl på gränsen eftersom jag installerat ett fast utttag men det uttaget är inkopplat i ett annat eluttag med en stickkontakt jordad.
Enbart nödig kännedom röcker inte för nyinstallation enbart att byta t.ex. ett trasigt eluttag.

Ja röd var bannlyst i många år visste inte att den var godkänd numera har inte sett den sen jordtiden men varit pensionerad en massa år. Men hur gör du när du kommer till en gammal installation med röd jord tar du röd eller gul/grön? Sen vill man inte ha röd till 230v i en husbil den färgen vill man ha till +12v.
Eftersom husvagn/husbil är flyttbart räknas det inte som fast installation dock kräver de flesta försäkringsbolag att installationerna har utförts med behörighet (läst i artikel i husbilstidning).
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Ja röd var bannlyst i många år visste inte att den var godkänd numera har inte sett den sen jordtiden men varit pensionerad en massa år. Men hur gör du när du kommer till en gammal installation med röd jord tar du röd eller gul/grön? Sen vill man inte ha röd till 230v i en husbil den färgen vill man ha till +12v.
Jo det är riktigt men sedan något år tillbaka så får man använda den igen. Utökning av befintlig anläggning används gul/grön. Beroende på årtal så har vi snart alla färger i en anläggning. Renoverade ett kontor på Södertull (byggt 1962) för något år sedan, skulle byta central. Där var blå jord och det är den ända gången jag sett det, och vad jag kunde se så var det orört sedan det byggdes. Det kan kräva sin man, Elkul som håller bra kurser hade ett exempel där man skulle utöka med en extra utearmatur. Där var tändtråden röd och den unge mannen som var där mätte i dosan och är då brytaren öppen och där redan är några armaturer med 60W glödlampor i så blir det låga värden till nollan. Hittar det inte nu men i det fallet det blev det fel och den nyuppsatta armaturen blev spänningssatt när man tände.
Pensionerad, jo det händer mycket i branschen. Det som det var dödsstraff på att göra för några år sedan är okej nu. Men bara för att man får lov att sätt upp ett vägguttag i zon 0 i taket (dusch) så gör man ju inte det. Även om det hade varit bekvämt med att ha hårfönen hängandes på duschkabin väggen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du får ju använda blå till annat (dock inte jord) om den inte kan förväxlas med noll...
Jag har aldrig stött på det i modernare anläggningar.
Sedan har vi svart som oftast är fas men ibland kan vara noll och vit som ibland är noll och ibland fas.
Och grön som ibland är tändtråd men som folk även använt som jord.
Så det är inte dumt med ett instrument...
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja elbranchen var stark en gång har ganska många gånger suttit i yrkesrådsmöte med både fack och och firmaägare.
De flesta bränder beror/berodde på elfel. Genom ordning och reda och bra godkänd elmateriel och efterbesiktningar så har vi ju haft en bra standard i sverige men sen blev vi med i eu....

Jag brukar alltid tjata om självkontroll när man gjort något och se till att allt mäter som det ska när det är spänningsatt. Förståss att det bara gällde övningar. Mitt ämne var ju datorer och elektronik. Knepigt egentligen att den som ska lära ut el inte måste vara behörig för då hade jag sluppit det jobbet. Ett tag fanns det ingen med elbehörighet på elprogrammet men utbilda så att eleverna fick behörighet kunde de?!. Själv utbildade jag ju i sånt som inte krävde behörighet kattskinnselektriker fick man höra. Och sen fick man hjälpa verkstan att laga svarvar fräsar ncmaskiner svetsar osv. Eftersom en kattskinnselektriker förstår sej på elektronik men det har ju en elekriker ofta svårt för.
 
Senast redigerad av en moderator:

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
Ja elbranchen var stark en gång har ganska många gånger suttit i yrkesrådsmöte med både fack och och firmaägare.
De flesta bränder beror/berodde på elfel. Genom ordning och reda och bra godkänd elmateriel och efterbesiktningar så har vi ju haft en bra standard i sverige men sen blev vi med i eu....

Jag brukar alltid tjata om självkontroll när man gjort något och se till att allt mäter som det ska när det är spänningsatt. Förståss att det bara gällde övningar. Mitt ämne var ju datorer och elektronik. Knepigt egentligen att den som ska lära ut el inte måste vara behörig för då hade jag sluppit det jobbet. Ett tag fanns det ingen med elbehörighet på elprogrammet men utbilda så att eleverna fick behörighet kunde de?!. Själv utbildade jag ju i sånt som inte krävde behörighet kattskinnselektriker fick man höra. Och sen fick man hjälpa verkstan att laga svarvar fräsar ncmaskiner svetsar osv. Eftersom en kattskinnselektriker förstår sej på elektronik men det har ju en elekriker ofta svårt för.
I en 240 volts anläggning får man enl lag endast göra ett utbyte av uttag och strömbrytare om man har nödig kännedom enl kommerskollegiets föreskrifter, man får också tillverka en förlängningssladd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
I en 240 volts anläggning får man enl lag endast göra ett utbyte av uttag och strömbrytare om man har nödig kännedom enl kommerskollegiets föreskrifter, man får också tillverka en förlängningssladd.
Hejsan, det gäller ju också att vara väldigt avvägande, rättvis och självkritisk mot sig själv, bortsett från vad man får göra med nödig kännedom.
När/om man gör det man får göra med något så diffust som nödig kännedom och kastar sig över uppgiften utan att begripa ett dugg, även då har man ju gått för långt, fast ändå storebror tycker att man kan ge lite marginal.

Så gör inte det du inte begriper.
En bra självkontroll kan vara om man tydligt kan förklara för någon som inte kan ett endaste dugg exakt vad man gör, då har man nödig kännedom.
Nästa steg är ju om man skall göra något som man får göra bara för att det inte är fast monterat.... ännu mera självkritik gäller då.

Detta gäller ju även andra saker som man kanske borde låta bli i vissa fall :msn_tongue:.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen