• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Är detta en jordfelsbrytare?

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.
Svår för mig men lätt för den som kan.

I elcentralen 230 v så sitter det en dubbelbrytare där dragregaget sitter ihop.

Den vänstra på bilden är säkringen vad jag förstår.

Är den högra då en jordfelsbrytare eller saknar min husbil jordfelsbrytare?
 

Bilagor

  • 20210317_100127.jpg
    20210317_100127.jpg
    295,5 KB · Visningar: 208

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är en tvåpolig säkring. Symbolen är för en sådan och jag misstänker att de båda "reglagen" är hopkopplade mekaniskt. Man bryter både nolla och fasledare eftersom man inte kan vara säker på hur det är kopplat tidigare i kedjan med nolla och fas.
Är detta allt du har så har du nog ingen jordfelsbrytare.

I min bil har jag några kombinerade tvåpoliga säkringar och jordfelsbrytare. Om inte annat känner man igen jordfelsbrytaren på den lilla testknapp som alltid skall finnas.

MVH
Hans
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack för 2 bra svar.

Är en jordfelsbrytare på sladden direkt vid elkontakten att föredra då den skyddar för fel på både sladd och husbil eller är fast jordfelsbrytare i elcenralen bättre?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det spelar nog inte så stor roll. Ta det som är bekvämast och som klarar de strömmar du behöver. Tretton ampere av säkringen att döma. Jordfel i sladden är inte så vanligt. En (hos mig) vanlig orsak till jordfel är åldrande elvärmeslingor. I huset har både ugnen och diskmaskin haft jordfel i sina respektive värmeelement. I bilen hittills ingenting.

MVH
Hans
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Moderna "motorvärmaruttag" som ofta används på campingar och ställplatser har inbyggda jordfelsbrytare.
Man ser det på testknappen, som man för övrigt bör trycka på innan man ansluter sin kabel till bilen/husvagnen.
Detta för att kontrollera att jordfelsbrytaren funkar
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Du kan leva ett bra liv som du har det. Se bara till att allt är helt. Men vill du så kan du köpa en portabel jordfelsbrytare eller en för sladdmontage och montera själv. Kostar inte så mycket. Vad får dig att fundera på detta?

jordfelsbrytare-portabel.jpgJordfelsbrytare sladd.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Värt att veta är kanske att en fast monterad jordfelsbrytare löser inte ut vid strömavbrott, men många, de flesta lösa sladdjordfelsbrytare löser ut vid strömavbrott. Kanske inte så katastrofalt men kan vara irriterande om någon annan fibblar med sladdarna vid en elstolpe eller så, råkar att dra ur fel och åter sätter den på plats. Man kanske inte märker något ens om man är vaken och laddning eller kanske elvärme strular utan att man märker det i tid.

Kanske bra att veta i alla fall. M.v.h. JANKRO.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det finns tvåpoliga säkringar med inbyggd jordfelsbrytare som inte är större än den tvåpoliga automatsäkring du har. Det går alltså att byta rakt av. En elektriker gör det på 10 minuter.

MVH
Hans
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
En jordfelsbrytare har en testknapp och någonstans står det vilken felström den bryter för. I hemmet är det 35 mA (0,035 A) som gäller
Jag svarar på mitt egna inlägg (för sent att ändra det)
Det är 30 mA som gäller för personskada, inget annat.

En sak till: en jordfelsbrytare behöver inte "jord" för att fungera. Den jämför strömmen mellan fas och nolla och bryter när skillnaden blir för stor
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Om jordningen blir felaktig blir ev. hela karossen strömförande. Där av mina funderingar.
Anade detta, tänker du på samma sätt med brödrosten och kylskåpet? Att det du skriver skall hända är i min värld försumbart. Det skall nämligen till två fel för det. Först fokus på rätt anslutningskabel, sedan kan du köpa jordfelsbrytare. Vitsen med att ha den i den matande änden är att kabeln också är skyddad. Många som har ett Schuko uttag på den delen som man sätter i fordonet, då är den också skyddad. Det icke elektriker inte tänker på är att jordfelsbrytaren är en elektro mekanisk pryl som skall testas regelbundet. Undrar så hur många som inte fungerar i landet?
 

Bilagor

  • Jordfelsbrytare sönder.mp4
    9 MB · Visningar: 2

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har jordfelsbrytare i hemmet sen många år. Inkopplad så den skyddar hela bostaden.

Testar den varje kvartal.

Jag har besökt många campingar här i södra Sverige som inte har jordfelsbrytare i uttagen.

Jag tänker att mest troligt händer inget men med bra elskydd så har jag gjort vad jag kan.

Sen är brödrostar försedda med jordad kontakt + att dom är dubbel isolerade = Liten risk.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det är inget farligt i att inte ha jordfelsbrytare. Men naturligtvis en utmärkt extra försäkring. Om du saknar jord i den matande (som du funderar på) kabeln, fel i uttag eller kontakterna på anslutningskabeln. Fel 1. Så kan du ändå få spänning i hela husbilen. Vid fel 2. Trots jordfelsbrytare i bilen eller på kabeln.
Nja är där jordad kontakt så är den inte dubbelisolerad. Är där flat kontakt så kan den vara dubbelisolerad.
 
Toppen