• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon med erfarenhet av LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Funderar på att köpa detta batteri med trådlös Bluetooth så man ser status i mobilen rätt coolt
LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox
Extrapris 9 499,00 kr

Någon som har erfarenhet av powerbox?
Stämmer det verkligen att ett 80 amper motsvarar 160 amper bly batteri?



Årets stora nyhet!

En helt ny typ av batterisystem med Lithium-järnfosfat (LiFePO4) celler – Sunlux Powerbox!

Batteriet är avsett att användas som förbrukningsbatteri i exempelvis husbil, husvagn, båt och fritidshus. Spänningen i ett LiFePO4 batteripack är 12,8V och kan direkt ersätta ett blybatteri.

LiFePO4-tekniken är den allra säkraste typen av litium-jon batterier och har en rad olika fördelar jämfört med ett blybatteri så som lägre vikt, stabilare spänning och betydligt fler antal laddcykler. Batterikostnaden över tid är också betydligt lägre än ett AGM- eller Gel batteri.

Batteriet Sunlux Powerbox är utrustat med ett inbyggt avancerat BMS-system, som ser till att battericellerna är i perfekt balans och skyddas mot bla för hög urladdning, överladdning, kortslutning och temperaturavvikelse.

Vidare är batteriet även utrustat med trådlös Bluetooth -övervakning vilket gör att du kan ha full kontroll på batteriet och dess driftinformation direkt i din Iphone eller Android telefon! Se hur många procent du har kvar i batteriet, antal laddcykler, batteritemperatur, hur många ampere som laddas i och ut ur batteriet osv.

Ladda ner Appen och koppla upp dig mot batteriet – inget krångel med installation av extern mätutrustning – enklare kan det inte bli!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mye avhenger av BMS om en trenger å topplade eller ikke, en BMS som balanserer under ladning eller over 80% gjør at en ikke trenger å gå til 14,6V en slik strategi vil forlenge levetiden på batteriet. Men om du har en BMS som kun balanserer ved toppladning så kan dette gjøres med en liten ekstern strømforsyning som er låst til 14,6V og kobles til en sjelden gang for balanseringen. Det er en fordel om denne ikke gir mange A strøm da selve balanseringen kun flytter svært lite ladning fra celle til celle.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ett lifepo4 batteri är överlägset ett blybatteri det är sån skillnad så jag säger ett husbilsliv före lifepo4 och ett efter man måste nog ha ett sånt batteri för att fatta skillnaden det enda som stör är det där med laddning under noll men nu i vinter när man åker ut får man väl se till att mäta tempen i batteriförvaringen i vintras tog jag det säkra och fixerade batteriet bakom och bredvid förarstolen funkade utan problem.

Micke
Tänk på att det är batteriets temperatur som ska vara över noll grader inte omgivningstemperaturen dvs om batteriet står i -10 grader så tar det säkert en timme innan det blir varmt nog om omgivningstemperaturen stiger till 20 grader.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag får en LiFePO4 inte behöver sådana flerstegs-super-laddare, ??
Nej men ett problem är att man ej ska ladda dom hela tiden dvs man laddar fullt och sedan laddar man dom nästa gång när kapaciteten gått ned en 20-30%, vanliga batterier och laddare laddar iprincip direkt när kapaciteten gått ned det minsta och det förstör Li batterier.

Du behöver alltså en hysteres på laddningen, jag tror att din solcellsregulator har en sådan möjlighet

Nedan är en bild över hur den flesta kommersiella Li system är konstruerade, man har en laddare och när den är ansluten så laddaren den batterier OCH samtidigt driver den bodelen medans Li batteriet är frånkopplat från bodelen.
När man sedan bryter laddningen så kopplas laddaren ifrån och Li batteriet driver bodelen.
Detta gör att när man ansluter laddaren så laddas batteriet upp till 100% och sedan laddas det ej mer så att när man sedan kopplar ifrån laddaren så är batteriet alltid laddat till 100%.

Så man kan således alltid ha laddaren inkopplad utan den minsta risk för att "överladda" batterierna som tex var vanligt fören tid sedan i laptops, mobiler od.

Tyvärr så fungerar inte det att rita med mellanslag i början på rader så jag har lagt dit 'x', dom ska inte finnas egentligen

----LADDARE -------------------------
xxxxxxxxxx ! !
xxxxxxxxxx ! !
xxxxxxxxxx ! ----------BODELEN
xxxxxxxxxx ! /
xxxxxxxxxx ! --- BATTERI----!
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Mye avhenger av BMS om en trenger å topplade eller ikke, en BMS som balanserer under ladning eller over 80% gjør at en ikke trenger å gå til 14,6V en slik strategi vil forlenge levetiden på batteriet. Men om du har en BMS som kun balanserer ved toppladning så kan dette gjøres med en liten ekstern strømforsyning som er låst til 14,6V og kobles til en sjelden gang for balanseringen. Det er en fordel om denne ikke gir mange A strøm da selve balanseringen kun flytter svært lite ladning fra celle til celle.

Hmm, du syftar på balansering som flyttar strömmen från en cell till en annan antar jag, den typen av balansering tror inte jag att man hittar i dessa sammanhang då den är dyr, vanligare är att man "bränner" bort överspänningen på de celler som redan nått rätt spänning och då är det ett måste att man INTE har för hög ström, vi pratat nu om några få A inte 5-10 A!
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack mlaajanen och Michael S mycket nyttig läsning,
Efter att läst på lite så verkar som de flesta som får trasiga lifepo4 inte hade ett inbyggt bra BMS i batteriet eller andra BMS fel,
Det batteri jag nu införskaffat ,
LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox har ju det.

Det batteriet från Sunlux har ju bla - BMS-system, som ser till att battericellerna är i perfekt balans och skyddas mot bla för hög urladdning, överladdning, kortslutning och temperaturavvikelse.

Är inte detta ett bra skydd?

Sen om jag har 200w solceller en bluesolar mppt 100/30 regulator som har ett lifepo4 läge, så vad kan gå fel (DUM FRÅGA :twitcy:)

Jag har kopplat bort laddning från motor vid körning för jag har inte installerat lifepo4 boster ännu
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Nej men ett problem är att man ej ska ladda dom hela tiden dvs man laddar fullt och sedan laddar man dom nästa gång när kapaciteten gått ned en 20-30%, vanliga batterier och laddare laddar iprincip direkt när kapaciteten gått ned det minsta och det förstör Li batterier.

Du behöver alltså en hysteres på laddningen, jag tror att din solcellsregulator har en sådan möjlighet

Nedan är en bild över hur den flesta kommersiella Li system är konstruerade, man har en laddare och när den är ansluten så laddaren den batterier OCH samtidigt driver den bodelen medans Li batteriet är frånkopplat från bodelen.
När man sedan bryter laddningen så kopplas laddaren ifrån och Li batteriet driver bodelen.
Detta gör att när man ansluter laddaren så laddas batteriet upp till 100% och sedan laddas det ej mer så att när man sedan kopplar ifrån laddaren så är batteriet alltid laddat till 100%.

Så man kan således alltid ha laddaren inkopplad utan den minsta risk för att "överladda" batterierna som tex var vanligt fören tid sedan i laptops, mobiler od.

Tyvärr så fungerar inte det att rita med mellanslag i början på rader så jag har lagt dit 'x', dom ska inte finnas egentligen

----LADDARE -------------------------
xxxxxxxxxx ! !
xxxxxxxxxx ! !
xxxxxxxxxx ! ----------BODELEN
xxxxxxxxxx ! /
xxxxxxxxxx ! --- BATTERI----!

Tack bra läsning
Jag fri-campar 100% så vid ombyggnaden till lifepo4 så installerar jag ingen lifepo4 laddare som du beskriver tror jag, alltså jag använder aldrig extern 230v ström, bra beskrivning om jag installerar det

Istället blir det en 230v lifepo4 ladddare då jag tar med mig batteriet på helgerna hem,

kanske en sån här(den kina laddaren förstör kanske batteriet måste läsa på)

672W 14.6V 30A LiFePO4 Charger For 4Series 12V LiFePO4 Battery 14.4V Battery Smart Charger Free Shipping-in Chargers from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tack mlaajanen och Michael S mycket nyttig läsning,
Efter att läst på lite så verkar som de flesta som får trasiga lifepo4 inte hade ett inbyggt bra BMS i batteriet eller andra BMS fel,
Det batteri jag nu införskaffat ,
LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox har ju det.

Det batteriet från Sunlux har ju bla BMS-system, som ser till att battericellerna är i perfekt balans och skyddas mot bla för hög urladdning, överladdning, kortslutning och temperaturavvikelse.

Är inte detta ett bra skydd?

Sen om jag har 200w solceller en bluesolar mppt 100/30 regulator som har ett lifepo4 läge, så vad kan gå fel (DUM FRÅGA :twitcy:)

Jag har kopplat bort laddning från motor vid körning för jag har inte installerat lifepo4 boster ännu
Hej, jag tror inte att du behöver koppla ut laddning från bilen, varför skulle du behöva det?
Vad är en lifepo4 booster? Fungerar säkert lika bra med en CTEK DUAL!''

Beträffade bra skydd, läst du mitt "tillägg" till det jag skrev ovan med hur det bör kopplas samt det med att man ej skall köra på Li batteriet när laddaren fungerar samt att man ej skall ladda så fort lite ström gått ur batteriet, det är det som kan gå fel och är mindre bra enligt den info jag fått om dessa typer av batteriboxar.

Vi har en bit kvar att vandra på vägen att kunna nyttja alla nya batterier optimalt, industrin håller på för fullt med att konstruera och förfina laddning av Li batterier bla till telekom företagen som backup system där man vill ha väldigt lång livslängd utan underhåll.

I min husbil har jag bly men har en koppling enligt ovan där jag ej kör på bodelsbatterierna när jag har laddning inkopplat.

Kina laddaren är säkert helt okej, kineserna jobbar jäkligt hårt med denna typ av konstruktioner och har riktigt höga volymer som ofta ger bra kvalitet.
Kan nämna att jag har åkt elmoppe från Kina i hmm 12-13 år, först en 48 voltare nu en 72 voltare och har aldrig haft ett enda problem förutom dåligt kvalitet på plastkåpor och strömbrytare.

Har du två solceller eller en stor, om två har du kopplat dom i serie eller parallellt?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej, jag tror inte att du behöver koppla ut laddning från bilen, varför skulle du behöva det?
Vad är en lifepo4 booster? Fungerar säkert lika bra med en CTEK DUAL!''

Beträffade bra skydd, läst du mitt "tillägg" till det jag skrev ovan med hur det bör kopplas samt det med att man ej skall köra på Li batteriet när laddaren fungerar samt att man ej skall ladda så fort lite ström gått ur batteriet, det är det som kan gå fel och är mindre bra enligt den info jag fått om dessa typer av batteriboxar.

Vi har en bit kvar att vandra på vägen att kunna nyttja alla nya batterier optimalt, industrin håller på för fullt med att konstruera och förfina laddning av Li batterier bla till telekom företagen som backup system där man vill ha väldigt lång livslängd utan underhåll.

I min husbil har jag bly men har en koppling enligt ovan där jag ej kör på bodelsbatterierna när jag har laddning inkopplat.

Låter vettigt det du säger jag måste kolla detta, angående booster så säger Sunlux support att:

Avseende laddning från bilens generator under körning så rekommenderar vi att man installerar en sk booster som kan ställas för LiFePO4.
En passande modell finns från Votronic på 30A.
Länk:
Laddningsbooster, Votronic® VCC 1212-30


Detta är väl (tror jag) för att LiFePO4 ska få rätt ström och rätt underhålls ström från motor generator!?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
LiFePO4 är fullt vid 13,9V så en laddare på 14,6 skjuter över målet. Läs gärna specen på Victron i inlägg 16

Här är mitt batteri och man ska ladda det med 14,6V ±0,2V så vad menar du med skjuter över? Jag har bluesolar mppt 100/30 regulator som har ett lifepo4 läge

LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox - Batterier

MODELL SU-BLE1280-A
Nominell spänning 12,8V
Kapacitet 80Ah
Intern resistans ≤20mΩ
Drifttemperatur laddning 0-45°C
Laddspänning 14,6V ±0,2V
Laddspänning flyt 13,8V ±0,2V
Max. laddström 80A
Rek. laddström <50A
Drifttemperatur urladdning -20 - 50°C
Spänningsområde 11,0-14,6V
Maximal urladdningsström 100A (150A/15min)
Maximal effekt 1200W
Puls urladdning max 350A / 3sek
Brytspänning urladdning 8,0V
Längd 352 ±2mm
Bredd 176 ±2mm
Höjd 188 ±2mm
Vikt 11.6 kg
Lagringstemperatur -10 - 35°C
Självurladdning <3% /mån
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Victron lägger maxladdning vid 14,2V och float 13,5V Detta för att inte ladda för mycket.
(En dålig jämförelse är att ladda blybatteri för länge och med för hög spänning - då kokar det)
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
LiFePO4 är fullt vid 13,9V så en laddare på 14,6 skjuter över målet. Läs gärna specen på Victron i inlägg 16
13.9 volt är ej fulladdat Li batteri ej heller bly.
Li ska upp i runt 14.5 men om man har BMS balansering så MÅSTE man ladda till rätt hög spänning för att en ev balansering ska utföras OCH ej mer än någon enstaka A!

Jag rekommenderar alla att följa batterileverantörens råd och dåd inte laddarens.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Nix för alla vill bara höra vad dom vill och sedan har vi lite experter också som kan precis allt fastän dom bara provar sig fram och alla andra är kort sagt idioter :)

Bara ta en sådan sak som livslängd, 2000 cykler eller mer :)
Vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt svar??
Anser du dig själv höra till experterna eller idioterna?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Toppen