• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordfelsbrytare igen

K

Kurt & Birgitta

Guest
Jordfelsbrytaren löser efter några dygn.Jag har kollat kabeln (sitter i samma uttag som jag an vänder till bilen) Det är 220V mellan fas och nolla,220V mellan fas och jord, noll mellan jord och nolla. Bilen står nu hos Kabe i Tenhult och enligt dom är det inget fel på bilen. Var kan felet vara. Kopplar jag bort laddaren håller brytaren men det är inget fel på laddaren.MVH Kurt.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare igen

Mät upp resistansen mellan nolla och skyddsjord. 30 mA motsvarar
8 kOhm.
Om du mäter upp mindre än låt oss säga 50 kohm? så får du kolla upp vilken förbrukare som orsakar detta genom att koppla i och ur dessa.
Kopplingspunkter som har varit utsatta för fukt och rostat kan vara en orsak. Borde finnas någon som behärskar detta mer inom klubben.
Jag fick skrota en kaffebryggare som hade krypströmmar.
Arne B
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Jordfelsbrytare igen

Menar du att jag skall mäta kabeln eller i bilen när kabeln sitter i ? Om jag mäter i bilen när kabeln sitter i har jag flera volt mellan nolla o jord. MVH Kurt.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Jordfelsbrytare igen

Jag har den erfarenheten att just sladden till motorvärmare löser ut jordfelsbrytaren. Det brukar hända efter någon vecka om man inte tar in sladden över dagarna. Tar man sen in sladden i värmen och låter den få "torka upp" ett par dagar så håller jordfelsbrytaren igen. Problemet har bara uppstått med färdigköpta sladdar, alltså ingen som jag har skruvat ihop själv.
De senaste åren har jag inte använt motorvärmare.
Calle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare igen

Men hade du inte samma problem på den "gamla" bilen också ?
Hur verkar det om du ber att dom tar din kabel och sätter den på laddning där nere för dom kommer väl ha bilen nu ett tag ? Sen om du får reda på sanningen är ju en annan sak iofs...
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Jordfelsbrytare igen

Men hade du inte samma problem på den "gamla" bilen också ?
Hur verkar det om du ber att dom tar din kabel och sätter den på laddning där nere för dom kommer väl ha bilen nu ett tag ? Sen om du får reda på sanningen är ju en annan sak iofs...
Hej Bengt Åke jag har mätt kabeln det är inge fel på den. Jag har kabeln hemma och bilen i Tenhult . Kurt
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare igen

Det fungerar inte att ohm mäta kablaget med en multimeter. Den använder bara en väldigt låg spänning. Man måste mäta utrustningen med en Elektrisk isolationstestare även kallad Megger. Den mäter oftast med 1500V för att hitta överslagen.

Du har säkerligen ett överslag som är fuktrelaterat. Vanligaste ställena för fukt problem är utomhusanslutningarna och eventuella kopplingsskarver ute.

Så prova att byta anslutningssladd eller koppla ur allt annat 230V i vagnen.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare igen

Är det jordfelsbrytaren till uttaget för den matande kabel eller jordfelsbrytaren i husbilen som löser ut för dig? Om det är den i huset har du mer än en jordfelsbrytare där?
Kan vara ett fel i laddaren, du kan även ha fel i andra produkter men då du inte har laddaren ansluten så rinner inte bägaren över. Det jag försöker säga är att du har fel i en eller flera andra anslutna produkter på låt säga 20mA och laddare snor 2mA då är du i gränszonen. Har du laddaren urkopplad då så klarar det sig.
Ingen mening med att mäta spänning mellan olika punkter ej heller med någon resistansmätning på kabel eller produkter och meggning i denna installation är problematisk och ger ingenting.
Följande text är beroende på min första fråga.
Lämna bilen till någon som kan hjälpa dig med mätningar. Har du kunskap själv så häng på en strömtång (noggrann) enligt bilden på matande kabel. Fortsätt och mät där efterhand som du kopplar ur produkter. Alternativt så mäter du inne i bilen på enskilda produkter.
 

Bilagor

  • Kupéfläkt.jpg
    Kupéfläkt.jpg
    3 MB · Visningar: 31

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Jordfelsbrytare igen

Jag ser att amperemetern omsluter både fas och nolla. Kan man mäta ström så? Har för mig att man måste mäta över bara den ena. Hur fungerar det egentligen? Är inne på ett ganska för mig outforskat område.

Vad är det som mätaren uppfattar? Är det ett magnetfält?

Tacksam för lite information.

:confused:
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Jordfelsbrytare igen

Jag ser att amperemetern omsluter både fas och nolla. Kan man mäta ström så? Har för mig att man måste mäta över bara den ena. Hur fungerar det egentligen? Är inne på ett ganska för mig outforskat område.

Vad är det som mätaren uppfattar? Är det ett magnetfält?

Tacksam för lite information.

:confused:


Tångampere metern mäter magnetfältet runt ledaren, som är proportionellt mot den ström som går i ledaren.

För att mäta hur mycket ström så skall man mäta ena tråden, men här mäts fas + nolla ihop och amperemetern borde visa 0- om det inte "försvann" ström nåstans. Just här är nästan funktionsvärdet för jordfelsbrytaren uppnått (normalt 30mA).

Oftast "läcker" ström i värmeelement eller där värmare o vatten möts eller fukt som beskrivits ovan. Behöver inte vara 1 ställa utan flera små kan ge tillräckligt stor felström ihop.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Jordfelsbrytare igen

Är det jordfelsbrytaren till uttaget för den matande kabel eller jordfelsbrytaren i husbilen som löser ut för dig? Om det är den i huset har du mer än en jordfelsbrytare där?
Kan vara ett fel i laddaren, du kan även ha fel i andra produkter men då du inte har laddaren ansluten så rinner inte bägaren över. Det jag försöker säga är att du har fel i en eller flera andra anslutna produkter på låt säga 20mA och laddare snor 2mA då är du i gränszonen. Har du laddaren urkopplad då så klarar det sig.
Ingen mening med att mäta spänning mellan olika punkter ej heller med någon resistansmätning på kabel eller produkter och meggning i denna installation är problematisk och ger ingenting.
Följande text är beroende på min första fråga.
Lämna bilen till någon som kan hjälpa dig med mätningar. Har du kunskap själv så häng på en strömtång (noggrann) enligt bilden på matande kabel. Fortsätt och mät där efterhand som du kopplar ur produkter. Alternativt så mäter du inne i bilen på enskilda produkter.
Det är i bilen den löser ut,men först efter några dygn. Jag har ingen jordfelsbrytare i huset. Kan det ha någe samband med att 12v krånglar. Om 12v är avstängd efter 2 dagar kan jag tända alla lysen i bilen efter 3 kan jag starta pumparna. MVH Kurt.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare igen

Felet kan vara utanför husbilen och ligger på samma säkring.
Rätta mig om jag har fel.
Se bild. röd visar hur strömmen kan ta vägen och
får husbilens jordfelsbrytare att lösa ut.
Ska stå husbil överst
krypström.jpg

Arne B
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare igen

Observera att Strömtången som Dethleffskvalite visar på bilden INTE är en vanlig strömtång. Det är en speciell för att mäta läckströmmar.
Den saknas nog hos många hemmafixare:)
Den mäter man både fas o nolla samtidigt och ser hur mycket som diffar.

Se exempel:
Fluke 360 AC-strömtång för läckström
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare igen

Arne B du tänker fel. jordfelsbrytaren mäter endast skillnaden i ström mellan fas och nolla. Vart läckströmmen tar vägen struntar jordfelsbrytaren i, den reagerar bara på skillnaden i ström. Den fungerar alltså även om man ansluter med ojordad sladd, och själv agerar skyddsjord och leder bort läckströmmen. Inget jag rekommenderar dock!
// Göte J
 
Toppen