• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5 ans växel

Ingrid & PG

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
653
Medlemskap
2024
Finns det någon som har några bra adresser på firmor som säljer drevsatser (5ans) till
Fiat dukato 2,8 99 (gammla lådan) i Tyskland, är väl billigare där?

PG :mcride:
 

Ingrid & PG

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
653
Medlemskap
2024
Sv: 5 ans växel

Vet du var det ligger hittar det inte på kartan?? (eniro). Kanske finns det fler bra firmor.
Åker ner genom Moseldalen och troligen vidare till Spanska kusten om ca 3 veckor.
Tänkte handla drev på hemvägen.(hoppas dom håller)

PG:mcride:
 

Ingrid & PG

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
653
Medlemskap
2024
Sv: 5 ans växel

Tack för koordinaterna ska lägga in dom. Kan ingen Tyska så det är svårt för mej att
ringa eller maila, får väl använda fingrarna när jag kommer dit.

PG
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: 5 ans växel

nån som vet??
fram till vilken årsmodell var det problem med femman?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

T.o.m årsmodell 2000 (bakläget på spaken; nedåt till höger)
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: 5 ans växel

Jag har tidigare trott att Fiat haft en ny växellåda från 2002 i samband med common-rail motorer men någonstans har jag fått info att så ej är fallet utan att lådan är uppbyggd på samma sätt ännu idag. Möjligen kan det ju vara andra drev nu. Någon som kan bekräfta?
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: 5 ans växel

Nu har jag inte lusläst tidigare inlägg (lat) men vad jag kan förstå så är det inte fel att överfylla lådan en del även i dagens lådor? Designen med själva lådan och 5;e växeln som får olja via en kanal är väl densamma?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: 5 ans växel

Om du tittar på sprängskisserna som finns i det inlägget jag visade så ser du att det är en riktig låda i de senare (2001-06).
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: 5 ans växel

Jag kan bara se drevsatser och inget om själva lådan för övrigt. Hur själva lådan ser ut. (Blind också?)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: 5 ans växel

Om du tittar på den 4:e bilden och tittar i den övre bilden vad siffrorna betyder så ser du att det är en riktig 5vxl drevsats.

Bilderna är tagna ur Fiats Reservdelshandbok.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: 5 ans växel

Alla modeller med 2,3 an har den lite nyare lådan sas det när jag oroligt frågade meken på verkstan! min är en -03 som hittils inte lagt av (peppar, peppar!)
Förövrigt sa han även att det är det vridet som tar död på den femte växeln vilket ju måste vara ännu värre med chips i motorn!
Skall kolla om det är nyttigt att överfylla lådan vid nästa service.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: 5 ans växel

Bra kolla upp det där om du kan få reda på hur den yttre designen på själva lådan ser ut nu jämfört med tidigare och om 5;e växeln får sin oljeförsörjning oförändrat som tidigare eller om de byggt en helt ny låda. Håkan här tycks inte förstå att det är det jag frågar efter utan han envisas med att hänvisa till kugghjulssatserna, för jag kan inte se någon bild på själva lådan. Kan någon annan göra det?
 
F

F.d. 14175

Guest
Sv: 5 ans växel

Är det någon som kan hjälpa mig ded delar till en växellåda till en fiat dethleff års modell 92 femmans växel rasat. eller en hel låda kanske kontakter i sverige
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Jag har tidigare trott att Fiat haft en ny växellåda från 2002 i samband med common-rail motorer men någonstans har jag fått info att så ej är fallet utan att lådan är uppbyggd på samma sätt ännu idag. Möjligen kan det ju vara andra drev nu. Någon som kan bekräfta?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, det du har hört stämmer. Det är ingen hel nykonstruktion efter 2002. Växellådorna liknar varandra och femmans växel ligger i sitt eget hus längst ut mot hjulet på båda lådorna. Smörjningen funkar lika i båda men dreven och synknavet är lite annorlunda och håller bättre. Det går lika lätt att byta drev i den nyare lådan som den gamla, men det görs oftas bara i syfte att ändra utväxling.
Det skadar säkert inte att hälla i några dl. olja extra i lådorna även om det inte avhjälper felet. Det skall nog förklaras att det ibland finns en missuppfattning att det är dreven/drivkuggarna som blir utslitna och går sönder. Så är inte fallet utan det är de små ingreppskuggen som låser dreven till drivaxeln som brister av överbelastning och viberationer om man hårddrar på femman fast hela bilen ber om en lägre växel.
Även de älsta växellådorna mellan 1982-1994 är av samma konstruktion med femman i sitt eget yttre hus. Det är lite besvärligare att byta drev i dem, för ena motorfästet sitter i den växellådsgaveln och som är gjuten av aluminium till skillnad från de nyare som bara är en plåtkåpa.
Sedan finns ju de nyaste sexväxlade lådorna, som en del, enligt bekräftade rykten inte heller klarar allt på de högre växlarna.

Om man vill skilja lådorna åt med säkerhet så är det så här.

De före -94 har rattväxel, och klarar sig skapligt. Troligen beroende på rätt klena motorer

De klenare mellan -94 och -01 har backväxeln till höger och bakåt.

De hållbarare efter -02 har backväxeln till vänster och frammåt.



Drev med ett trasigt ingreppskugg, nästan i mitten på bilden. det är ca. 40st ingreppskugg på ett drev, det sista jag tittade på i en bil saknade mer än hälften av dem.
P8010125.JPG

Ringen med motsvarande ingreppskugg. Inget brustet men lagom stukade, så femman kan hoppa ur.
P8010132.JPG

Om man vill snåla så kan man byta drev och vända på ringen, för den är liksidig men bara ena sidan används.
P8010133.JPG

Det man kan tänka på är nog också, att på många lådor är redan dreven bytta och om man inte har otur så skräpet från ingreppskuggen slår sönder dreven så kan man åka vidare eller t.o.m. hem på de första fyra växlarna.
Att fixa felet kan kosta mellan ca. 3000:- om man snålar, till ca. 7500:- om man köper en komplett (kanske omväxlad) sats i Sverige. Att byta dreven går rätt snabbt eller på 15min. om man skulle tävla i snabbyte, och kan i svårhetsgrad jämföras med en gammal ventiljustering. En del firmor vill nog som vanligt ha "lite" för mycket betalt för jobbet tyvärr. Men ändå, rädslan för växellådan är kanke lite överdriven ibland. Om man vill så kan man ta bort kåpan och kolla upp läget.....Packningen skall klara sig för den är av profilgjutet gummi och går att återanvända, ev. med hjälp av lite packningssilikon.


M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag såg inte att tråden var flera år gammal när skrev mitt inlägg. Men det får vara, och kan kanske vara till nytta för någon ändå :oops:. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Är det någon som kan hjälpa mig ded delar till en växellåda till en fiat dethleff års modell 92 femmans växel rasat. eller en hel låda kanske kontakter i sverige
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, om allt funkar bra och ok. för övrigt så är det nog enklast att skaffa delar från A. Augustin enl. Olle Jonsson länk. Beg. lådor av den älsta sorten är det ont om och svårt att veta skicket på. Sedan finns det flera firmor som säljer helrenoverade men då ligger de på från 17.000:- till ca. 25.000:- och brukar enligt en del andra inlägg här ändå inte vara helt tysta.
 
Senast ändrad:
Toppen