• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu går skam på torra land...

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Läste igår att med de höga elpriserna vi nu har så är det hugget som stucket att köra en snål bensin eller ännu snålare dieselbil mot en elbil.
Det tyckte jag lät väldigt intressant och det malde i bakhuvudet idag när jag petade ihop min månadsrapport på elförbrukningen hemma.

När jag började följa förbrukningen hemma fick man manuellt gå ut och läsa av mätaren en gång i månaden och göra egna grafer.
Idag får man ut all statistik, nästan, från sin elleverantör.
Dock är det vissa saker jag vill ha med som gör att data måste samlas på flera punkter för att få ett snyggt diagram.
I mitt blad får jag ut separerat hushållsel, varmvatten, värme, elbilarna och solcellsproduktionen.
Snyggt överskådligt :)

Om man då tar vad jag betalat för min förbrukning minus vad jag sålt el för under totalt ett år bakåt (i den kalkylen ligger även bidraget man fick i vintras) och slår ut det på hela förbrukningen (exklusive de kWh som är helt försörjda av solpanelerna) så har jag betalat 24öre/kWh inklusive allt.
Skulle man, alla har ju inte solpaneler, räkna bort vad jag sålt el för så får man istället ett snittpris på 85öre/kWh (alla stora förbrukningar ligger nattetid då elen är billigast).

Sedan kollar man statistiken på e-Golfen som under ett år snittat 1,75 inklusive förvärmning 2x per dag under vintern och multiplicerar med 24öre.
Då får man fram att golfen kostat mig 42öre per mil och hade jag inte haft solpanelerna så hade det kostat 149öre per mil.

Om vi då kollar vad jag i snitt betalat för bensinen under samma period så blir det 19,55kr/lit.
Och motsvarande för dieseln är 23,90kr/liter.

För att då en bensinbil ska gå lika billigt som min elbil så behöver den dra max 0,07l/mil och en diesel 0,06l/mil och någon sådan har jag aldrig sett.
Om vi vänder på beräkningen och tänker hur högt måste elpriset ligga i snitt under ett helt år för att det ska bli billigare att köra bensin/diesel?
För enkelheten tar vi golfklassen som i Sverige snittar 0,66l/mil (enl TeV) och som då kostar 12,90:-/mil.
Och det motsvaras då av ett elpris på 7,37kr/kWh med min Golf.

Då är ju frågan vad har personen som räknat ut detta för artikelförfattarens räkning fått sina uppgifter ifrån?!
Hen måste ha tagit den bilen som förbrukar allra mest den kallaste vinterdagen och räknat med att kunna fylla upp hela den elbilens batteri just den timmen som elen i Skåne är som allra dyrast annars går det helt enkelt inte ihop.

Summa summarum, sväljer man allt som pressen skriver med hull och hår utan att vara det minsta källkritisk så förstår jag att man kan drabbas av panik.

Var man är starkast i sin egen tro men jag tvivlar starkt på att det någonsin kommer bli billigare att köra fossildrivet än eldito (utom möjligen den där specifika timmen klockan 18, en onsdagskväll i januari när termometern visar -34 i Skåne)....

Och jag är väl medveten om att jag bara tagit hänsyn till bilarnas förbrukning men jag tror att övriga kostnader tar ut varandra något sånär i långa loppet.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Kostnaden för Elbil och lönsamhet beror hur du kan ladda och hur långt du kör varje år.

För mig som bor i bostadsrätt, kör 1200 mil/år och måste ladda vid stolpar ser det inte lysande ut. En besparing på ca 12 000kr/år om man antar priset per kW till 3 kr.

För dottern som bor i hus och kör 1800 mil/år ser det bättre ut. Besparing på ca 22 000 kr per år vid elpris på 1,60.

Var äbdå när att slå till på en MG4 men avstod till slut :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Problemet för mej är att alla fordon är en kompromiss, inget elfordon fyller alla mina behov.
Men när en vanlig arbetare kan köpa ett eldrivet fordon som tar 5pers, och samtidigt lastar 2m3/1ton, kan dra 2ton, är fyrhjulsdrivet, har bra framkomlighet på skogsvägar, fixar en marschfart på 140km/h.
Då testar jag den, och kanske t.o.m köper den, ifall jag har råd.
Jag har ett sånt fordon idag, men det snittar på 8L/10mil diesel, men livet är mer än liter/mil.

Edit: jag hittade faktiskt en likadan som jag har, förutom fyrhjulsdrift, fast elbil, bara 799000 för en begagnad o_Oo_O
Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag kommer ihåg när suvar blev helt iskalla på marknaden. Nästan ingen ville ha dom.
Numera är de hur vanliga som helst.
Det är som med många andra saker i samhället. Vad som är populärt och inte går i vågor hela tiden. Om elbilar kommer att råka ut för samma sak det får tiden utvisa.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag kommer ihåg när suvar blev helt iskalla på marknaden. Nästan ingen ville ha dom.
Numera är de hur vanliga som helst.
Det är som med många andra saker i samhället. Vad som är populärt och inte går i vågor hela tiden. Om elbilar kommer att råka ut för samma sak det får tiden utvisa.
För 20 år sedan var en SUV en SUV med 4-hjulsdrift, lite högre markfrigång och gärna en lågväxel. Idag kallas vilken shoppingbil som helst för SUV om man går efter vad motorjournalister skriver i sina biltester i tidningarna.

ursäkta! OT.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
För 20 år sedan var en SUV en SUV med 4-hjulsdrift, lite högre markfrigång och gärna en lågväxel. Idag kallas vilken shoppingbil som helst för SUV om man går efter vad motorjournalister skriver i sina biltester i tidningarna.

ursäkta! OT.
Nu har Volvo lanserat en ny stor suv på 2,8 ton. En elbil.
Undrar vad den kostar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Som jämförelse så kostar vanliga Xc90 ca 900 000:-.
Har man råd med den vanliga för 900 000 så är man troligen inte så priskänslig att hosta upp 200 till för elbilsditon....

Den ska ju konkurera med de större Teslorna och de ligger ju i samma härad.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Problemet för mej är att alla fordon är en kompromiss, inget elfordon fyller alla mina behov.
Men när en vanlig arbetare kan köpa ett eldrivet fordon som tar 5pers, och samtidigt lastar 2m3/1ton, kan dra 2ton, är fyrhjulsdrivet, har bra framkomlighet på skogsvägar, fixar en marschfart på 140km/h.
Då testar jag den, och kanske t.o.m köper den, ifall jag har råd.
Jag har ett sånt fordon idag, men det snittar på 8L/10mil diesel, men livet är mer än liter/mil.

Edit: jag hittade faktiskt en likadan som jag har, förutom fyrhjulsdrift, fast elbil, bara 799000 för en begagnad o_Oo_O
Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
Bygger man en likadan på Mercedes fast med dieselmotor så kostar den 770 000:-, då är den visserligen helt ny men prisskillnaden är inte enorm.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Inte tankat sen tidigt september.

Vi har tankat laddhybriden igen!
Det börjar bli väl ruggigt, så vi tänkte att vi fyller upp tanken inför vintern. Bensinförbrukningen är 18L sen September. El-laddningen behöver vi börja betala för nånstans i Mars då elräkningarna börjar dimpa in igen. Vi började inte producera el i vår anläggning förrän sommaren som gick, så den första vintern är kalkylen att vi köper hem mer än vi lyckats producera.

Det är rätt kul att tanka nu för tiden trots allt. :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu är ett år till ända.
Ett år med väldigt höga energipriser.
En höst då många tidningar har skrivit om hur dyrt det är med elbil.
Men vänta lite, stämmer det verkligen?

Jo det stämmer, det har blivit jättedyrt med elbil.
Åtminstone när man jämför med vad elen tidigare kostat....

Elbilen har under 2022 gått exakt 837mil och har till största delen laddats hemma.
I december så hade jag en elkostnad på ruskiga 262,88öre/kWh (inklusive allt utom årsavgiften till nätägaren).
Och i billigaste månaden juli 38,11öre/kWh vilket också känns "dyrt".
Hade man då kört alla mil i december så hade det kostat 2 200kr.
Eller kanske i billigaste månaden juli för 319kr.
Det är ändå en diff på 1881kr eller 6,9 gånger dyrare i december än juli!
Inte konstigt att det blir sådana rubriker "Ingen idé att köra elbil, det blir för dyrt" o.s.v.

Men om man istället jämför över året som varit (det går äntligen att summera som ett helår i förbrukning och vad elbilen gjort för skada i kalkylen).
Så ser man att totalt har elbilen kostat mig exakt 2,68kr/mil inklusive "alla" snabbladdningar, med ett energipris som snittat 1,16kr/kWh (hemma) under året.
Mina 837mil har alltså kostat mig 2 243kr (motsvarande förbrukning för en fossilbil skulle bli 0,13l/mil), svårslaget.
Jag har ju dock egen produktion av el så för en rättvis jämförelse så blev kostnaden utan solpanelernas hjälp 4,1kr/mil (eller 3432kr) men det är fortfarande svårslaget (om inte omöjligt).

Så nu har jag börjat titta runt efter en ersättare till min laddhybrid som snart är tre år fyllda.
Det lutar nog åt en elbil där också men det är svårt att ersätta en suv med raceprestanda och hög dragvikt som dessutom är otroligt bekväm för hela familjen.

Dock finns det lite andra kriterier där att uppfylla än att bara ta sig mellan A och B till så låg kostnad som möjligt.
Till att börja med behöver jag något fyrhjulsdrivet (för att kunna ta mig sista milen till stugan om vintern) och då försvann mer än hälften av alla elbilar på marknaden.
Vidare behöver jag en dragkrok som minimum klarar 1 500kg, där försvann några till.
Det måste vara en kombi eller halvkombi (tror inte jycken blir glad av att sitta instängd i ett mörkt bagageutrymme).
Sedan underlättar det om det inte tar 35sek till hundra och framförallt en räckvidd på minst 30mil på vintern.
Hade jag här valt en laddhybrid, en bensinare eller en diesel så hade jag haft en hel del att välja på men som elbil så finns det bara ett fåtal.
Finns typ en Kia, en Hyundai, en Polestar och någon mer.....
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Nu är ett år till ända.
Ett år med väldigt höga energipriser.
En höst då många tidningar har skrivit om hur dyrt det är med elbil.
Men vänta lite, stämmer det verkligen?

Jo det stämmer, det har blivit jättedyrt med elbil.
Åtminstone när man jämför med vad elen tidigare kostat....

Elbilen har under 2022 gått exakt 837mil och har till största delen laddats hemma.
I december så hade jag en elkostnad på ruskiga 262,88öre/kWh (inklusive allt utom årsavgiften till nätägaren).
Och i billigaste månaden juli 38,11öre/kWh vilket också känns "dyrt".
Hade man då kört alla mil i december så hade det kostat 2 200kr.
Eller kanske i billigaste månaden juli för 319kr.
Det är ändå en diff på 1881kr eller 6,9 gånger dyrare i december än juli!
Inte konstigt att det blir sådana rubriker "Ingen idé att köra elbil, det blir för dyrt" o.s.v.

Men om man istället jämför över året som varit (det går äntligen att summera som ett helår i förbrukning och vad elbilen gjort för skada i kalkylen).
Så ser man att totalt har elbilen kostat mig exakt 2,68kr/mil inklusive "alla" snabbladdningar, med ett energipris som snittat 1,16kr/kWh (hemma) under året.
Mina 837mil har alltså kostat mig 2 243kr (motsvarande förbrukning för en fossilbil skulle bli 0,13l/mil), svårslaget.
Jag har ju dock egen produktion av el så för en rättvis jämförelse så blev kostnaden utan solpanelernas hjälp 4,1kr/mil (eller 3432kr) men det är fortfarande svårslaget (om inte omöjligt).

Så nu har jag börjat titta runt efter en ersättare till min laddhybrid som snart är tre år fyllda.
Det lutar nog åt en elbil där också men det är svårt att ersätta en suv med raceprestanda och hög dragvikt som dessutom är otroligt bekväm för hela familjen.

Dock finns det lite andra kriterier där att uppfylla än att bara ta sig mellan A och B till så låg kostnad som möjligt.
Till att börja med behöver jag något fyrhjulsdrivet (för att kunna ta mig sista milen till stugan om vintern) och då försvann mer än hälften av alla elbilar på marknaden.
Vidare behöver jag en dragkrok som minimum klarar 1 500kg, där försvann några till.
Det måste vara en kombi eller halvkombi (tror inte jycken blir glad av att sitta instängd i ett mörkt bagageutrymme).
Sedan underlättar det om det inte tar 35sek till hundra och framförallt en räckvidd på minst 30mil på vintern.
Hade jag här valt en laddhybrid, en bensinare eller en diesel så hade jag haft en hel del att välja på men som elbil så finns det bara ett fåtal.
Finns typ en Kia, en Hyundai, en Polestar och någon mer.....
Låter som du skulle behöva en Volvo EX90
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja nästan men då får någon annan betala hälften....
Funderade ett tag på att invänta EX60 som kommer i slutet av 23 men med tanke på vad EX90 kostar så kommer EX60 inte bli billig...

Ifall en sådan kan ersätta din nuvarande SUV, hur många år tar det, på ett ungefär innan man går med vinst på en sådan elbil?
 
Toppen