Vem ska man lita på egentligen, tänker jag?
Jodå, jag har trampat in lite försiktigt i elbilsträsket tillsammans med min XC60 Hybrid, som klarar 7 mil på en laddning.
Passar mig ypperligt, för det är mitt primära vardagliga behov.
Första veckan var jag tveksam, verkade som jag hoppat i galen tunna.
Inte pga av eldriften, det var ju min egentliga föresats för att byta bil och komma ifrån dieselberoendet.
Alltid högre pris vid pumpen på diesel jmf med bensin.
Sen visade det sig, att hundburen inte passade i den nya Volvon, bagageutrymmet hade tydligen krympt?
En mer sluttande baklucka bidrar också till att jycken får åka "bur-lös" tillsvidare.
Hur ser det ut nu, när jag passerar macken?
Naturligtvis så är det omvänt förhållande nu, så att bensinen blivit dyrare...
Visserligen går det inte åt särskilt mycket bensin i den här Volvon, men det blir ju en och annan långresa...
Jycken har skadat hornhinna på ena ögat och det är veterinärbesök och operationer stup i kvarten.
Då räcker inte de "fria" 7 milen särskilt långt...
Sen ville jag inte hålla på att ladda bilen via schuko-kontakt utan tog kontakt med en firma, som säljer
hela paket på olika väggladdare och fick hjälp med precis allt i det valet och även kontakt med elektriker.
Allt sköttes via telefon och "appar", väldigt smidigt... men det är många "förmedlare" som ska dela på beloppet,
som jag i slutänden får betala.
Elektrikern kom hem och talade om, att det här jobbet kostar extra utöver "det som ingick" i paketet.
Det blev längre kabeldragning, fler håltagningar och lite annat runt omkring detta. Dessutom hävdade han,
att jag var tvungen att säkra upp till 20 amp, annars skulle propparna med all säkerhet ryka titt som tätt.
Jag var tveksam om säkringshöjningen var nödvändig, för hybriden är ju begränsad till 3,7 kWh.
Men han är ju proffs, tänkte jag och så det blev 20 amp i slutänden.
Sen kan det ju vara bra, ifall man byter till en "riktig" elbil om några år, då är ju allt förberett...
Laddboxen sitter nu där på väggen, snyggt och prydligt och allt känns helt okej.
Sen läser jag här nu, Bäckis, att du fortsatt laddar dina "riktiga" elbilar med 16 amp säkringar utan problem?
Hmm... har jag säkrat upp i onödan?