Litiumbatteri

Tråd startad i 'Elförsörjning' av P&B, 9 November 2019.

  1. Golfbil

    Golfbil HBK Medlem

    Inlägg:
    42
    Kommun:
    Kalmar
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28667
    Samma här. Mina har gått 9 år. Kanske marginellt kortare klipptid innan laddning
     
  2. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,855
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    Är det samma kemi i klipparbatterier som vi diskuterar här för husbilsbruk? (LiFePO4)

    Om inte, har klipparerfarenheten tveksamt värde för husbilsbruk.
     
  3. Golfbil

    Golfbil HBK Medlem

    Inlägg:
    42
    Kommun:
    Kalmar
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28667
    Tråden heter Litiumbatteri
     
    GTV6, Anki & Bengt och Wizard gillar detta.
  4. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    2,138
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Verkar vara det,Litiumbatteri LiFePO4 för gräsklippare
     
    Michael S gillar detta.
  5. Sjöberg

    Sjöberg HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    10,588
    Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    7228
    Jo, men till rubriken finns ett första inlägg med en frågeställning som hör ihop med rubriken: Litiumbatteri
     
    Olof G, Göte J och Montreal gillar detta.
  6. GTV6

    GTV6 HBK Medlem

    Inlägg:
    1,652
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    23263
    Självklart behövs det, inte kan du väl tro att alla 1000-tals som sitter och utvecklar BMS jobbar i onödan:twitcy:

    Men såklart allt beror på vad man vill få ut av grejerna, ett Li batteri kan man plocka ut ca 70% av strömmen ur dvs området som batteriet jobbar inom är från 15-85% i runda slängar.

    Det betyder att 30% ej går att nyttja och det vill man råda bot på, tex kan man sträcka sig till 10-90% så ökar räckvidden tex på bilen 10%
    .

    Men dessa 15-85% beror väldigt mycket på hur man använder det, främst hur hårt man laddar upp det men också hur hårt man laddar ur det och där kommer BMS in verkligen.

    Vill man att sakerna skall hålla länge så tar man till större marginaler tex i en bil eller kanske din gränslippare, en mobil däremot har man inte så stor möjlighet att pressa in batterier i så den får lida pin och därför åldras dess batteri så snabbt 5-700 cykler ungefär om man är en modern användare av mobiler.

    Tar man det piano däremot och laddar lungt ej över kanske 75-80% och ej drar ur mer än kanske 50% samt sedan laddar upp lungt(ej som en mobil som laddas jättesnabbt) så håller det nog rätt bra även utan balansering via BMS.

    Men här på forumet har vi de som tänker sig ladda så det ryker om generatorn och sedan ladda ur ännu snabbare med hårtorkar, kaffekokare mm så livet är allt annat än lungt för batteriet tror jag.
     
    J.Bergsten gillar detta.
  7. GTV6

    GTV6 HBK Medlem

    Inlägg:
    1,652
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    23263
    Förklara hur du resonerar kring det, eller om du inte kan så mycket om batterier så kanske du skulle satt ett frågetecken istället för en punkt.
     
  8. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,855
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    Du som tror att du kan en massa, förklara istället för mig varför två olika kemier skulle bete sig lika.
     
    KalleIAnkeborg gillar detta.
  9. GTV6

    GTV6 HBK Medlem

    Inlägg:
    1,652
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    23263
    Nix, du som inte kan en massa borde istället säga aha intressant :)
     
    Åke Nordström gillar detta.
  10. Mats S

    Mats S HBK Medlem

    Inlägg:
    299
    Kommun:
    Älvkarleby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1474
    Det vore bra med en checklista för "allt" som en BMS skall inkludera. Tips på en sådan?
     
  11. GTV6

    GTV6 HBK Medlem

    Inlägg:
    1,652
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    23263
    Dess funktioner är relativt lätta att nämna men sedan är det svårt att veta vilken specifik "BMS" som är bra även om alla funktioner finns med, det är som allt annat att det finns bra grejer och dåliga.

    Men för att nämna funktioner:
    - Så skall den sköta laddningen
    - Den skall sköta strömuttaget
    - Sköta underhåll av cellerna dvs balansering
    - Hålla koll på temperaturen, varmt kallt, hur många cykler som batteriet laddats, laddningstillståndet
     
  12. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,675
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    De to Lithium kjemiene med jern og titan har endel høyere toleranser ved marginalt bruk, men lavere energitetthet enn de andre. Jeg ville aldri benytte et stort Lithium Cobolt batteri uten BMS, mens jeg har benyttet LFP uten og ser LTO som også akseptabel uten BMS. Selv i en laptop er det bms for det LCO batteriet som sitter der med 3 til 6 celler. Et LCO uten BMS er en mulig brannbombe.
     
    J.Bergsten, Esbjörn, MaJe och 5 andra gillar detta.
  13. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,855
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    @ gtv6, se ovan, detta visste inte du.
    (om du visste utan att dela med dig säger det mer än att inte veta)
    Inte jag heller, men det visade sig att mitt ifrågasättande om olika kemier beter sig olika var befogat.
     
    Göte J och Esbjörn gillar detta.
  14. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,675
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Jeg var litt slapp i forrige innlegg og bare tok med LCO i gruppen med nominell cellespenning 3,6 til 3,7 volt. Men de oppfører seg nesten identisk med unntak av antall ladecyckler og ladestrøm forbruksstrøm. Lithium Cobolt er den mest brukte kjemi i denne gruppen, Lithium Mangan og Lithium Molybden brukes i sekundære batterier med litt lengre tid mellom fulle cyckler. Til sammenligning har LTO nominell spenning 2 volt, tåler vannvittig rask ladning og utladning med den største levetiden i cyckler av alle batterier, en god nummer 2 på levetid er LFP med sine 3,2 volt nominell cellespenning og normal levetid 5000 til 8000 cyckler under optimale forhold. LTO under samme forhold er spesifisert med 30 000 cyckler. Levetid oppgis med restkapasitet 80%
     
    PeterK, Göte J och J.Bergsten gillar detta.
  15. lafoma

    lafoma HBK Intresserad

    Inlägg:
    25
    Kommun:
    Landskrona
    Har nu kör5 en vecka med våra båda nya Sunlux 96 ah batteri .. stor skillnad mot tidigare. Verkar ladda upp mycket snabbare. I början var det lite skillnader när jag gick in o läste av värdena på batterierna. Men efter en dag så var återstående kapacitet o även urladdning samma på båda batteri. Och Ja. Jag hade laddat upp båda fullt innan installation. Spännande så länge jättenöjda
     
    Emppu, PeterK, J.Bergsten och 1 annan gillar detta.
  16. Gunnar

    Gunnar HBK Hedersmedlem Admin medlem

    Inlägg:
    15,649
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2040
    HBK-Nr:
    5
    Ett antal för tråden ovidkommande inlägg har raderats.

    Vänligen håll er till trådens ämne!
     
    PeterK, Sjöberg, Lundsholm och 11 andra gillar detta.
  17. lafoma

    lafoma HBK Intresserad

    Inlägg:
    25
    Kommun:
    Landskrona
    Jag laddade ner manualen för elblocket i våran hymer och där stod då på bly/syra läget att det var kortare laddtid innan laddaren gick över till underhållsladdning, så oavsett vad det står på omkopplaren så är det tydligen detta läge man ska använda, enligt både Sunlux och Hymer
    Nu är våran bil från 2014 så nyare har kanske inte bly/syra texten
     
    J.Bergsten gillar detta.
  18. J.Bergsten

    J.Bergsten HBK Medlem

    Inlägg:
    433
    Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    23060
    Hur definieras antal laddcykler?, vilken ISO-std.
     
  19. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,675
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Har ikke sett noen ISO for dette, men de fleste som oppgir noe om dette setter for Lithium ladbare 10% til 90% SOC. Noen få oppgir for LFP et alternativt tall for 10 til 100% - dette er normalt 2000 til 3000 cyckler.
     
    PeterK och J.Bergsten gillar detta.
  20. J.Bergsten

    J.Bergsten HBK Medlem

    Inlägg:
    433
    Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    23060
    Tack Knut
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.