• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Zipforce, elmotor till cykel

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Kul grej, men att kalla det för en uppfinning är väl att ta i. Det kallas påhängsmotor med slitrulle (ja, det går åt framdäck). Populärt på 50- och 60-talet ungefär. Farsgubben hadde en på cykeln som tog honom från hemmet i Trollbäcken till jobbet på AGA, Lidingö.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Hmm, man får vad man betalar för. Hustrun hade tidigare en Crescent Tove (heter nu Ella) med motor i framhjulet och den var inte trevligt att cykla på. Bytte in den och köpte en Batavus Luca E-go och det är en jädrans skillnad.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Du kan provcykla i Stockholm och i Lagan.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Hmm, man får vad man betalar för. Hustrun hade tidigare en Crescent Tove (heter nu Ella) med motor i framhjulet och den var inte trevligt att cykla på. Bytte in den och köpte en Batavus Luca E-go och det är en jädrans skillnad.
Ja den är ju lite dyrare, 28000:-! Det är 9000:- dyrare än min Honda 125 scooter.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hela EL pryls branschen för 2 hjulingar i Sverige är mer eller mindre ocker när det gäller priser.
Här lever man gott på att detta har blivit ”trendigt” & ett sätt att bota sin klimatångest.
Kolla priserna på EL drivna verktyg med laddbara batterier och hur dessa har sjunkit i pris dom senaste åren, så blir detta uttalande uppenbart. 250W är en normal storlek på motor även i många av dessa, kapaciteten på batteriet i en EL-cykel motsvarar 2-3 ladbara verktygsbatterier. Ett sånt verktygspaket dvs maskin med 2 batterier och laddare av god kvalitet kostar idag ett par tusenlappar. Vad kostar en standardcykel? Lägg ihop dom två priserna och inte hamnar man på 30.000:-
 
F

F.d. 22252

Guest
Efter lite googlande fick jag fram att zipforce inte är unik det finns flera varianter i usa men med importtullar och moms blir det väldigt dyrt att köpa därifrån, är ju problem med brandfarliga batterier på flyg. Jag är lite intresserad av att köpa en zipforce eftersom jag har en gammal crescent hopfällbar som man kan montera den på har ju gjort en egen konstruktion för många år sen som fungerade men både batterier och elmotor hade dålig verkningsgrad så dålig räckvidd. Man får räkna med en dryg tusenlapp för motorkontroller och motor men sen ska det ju monteras också. Har inte hittat några seriösa tester än men det jag läst är att man klagar på att det låter väldigt mycket, förmodligen sitter det en planetväxel vid motorn som kan låta och sen blir det ju lite ljud vid rullens anliggning mot däcket.
 
F

F.d. 22252

Guest
Fanns ju en liten diesel på 18cc som satt under vevpartiet men den var nästan omöjlig att få att fungera, kunde köpt en sån.
Fanns även en liten tvåtaktare som drev på bakhjulet.
Jag tror att det kan fungera mycket bättre med en elmotor fast det lär bli en hel del förluster i kraftöverföringen.
Jag räknade en del på diametern och svarvade ett hjul i järn som jag lättrade så det fick en bra yta för drivning var väldigt känsligt med trycket mot däcket. Grusväg och regn gjorde att det slets ut ganska fort eftersom gruset följde med upp på däcket.
Så drivningen på zipforce ser jag som det stora problemet och det måste vara lätt och billigt att byta den. Eftersom hjulet bara fungera som ett mellanhjul till asfalten har det ingen som helst betydelse hur stor diametern är max hastighet alltid densamma. Oljudet man klagar på beror nog förmodligen på att drivhjulet verkar ha en massa räfflor. Finns en på blocket i stockholm men för dyr man köper ju utan garanti.
 
F

F.d. 22252

Guest
Den skulle ha någon specialblandning för att gå gick inte med vanlig diesel jag tror eter ingick. Ungefär samma som modellmotorerna skulle ha måste blivit dyr i drift. Det var en tvåtaktare så inga ventiler.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Plasseringen til Lohman er nesten optimal, og en 250 watt motor som kan drives fra et elverktøy batteri skulle ikke være for vanskelig å bygge :D Motor og kontroller knapt en tusenlapp, En rulle som ligger an på dekket kan lages i plast for noen få kroner, litt monteringshardware og gjerne en tannrem mellom motor og rulle. Holder for batteri tilpasset en mye solgt verktøyserie printbar for noen få kroner i plast. Fordel en kan ha med flere batterier på tur.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag vet inte vad ett cykelhjul med inbyggd motor i navet kostar med drivkretsar men jag vet att de finns i väldigt många storlekar. Man ska ju enkelt kunna byta hjul och pakethållare. Men jag gillar iden med zipforce den skulle passa min cykel som jag tagit bort skärmarna på har skaffat några från biltema som man sätta dit bara där man behöver. Skulle vilja montera den på bakhjulet eftersom känslan i styret inte blir bra med drivning och vikt fram.
Har kört en velosolex var mycket vanliga i danmark och kommer från frankrike, fanns speciellt förstärkta däck att köpa. men riktigt obehaglig att köra inte bara vikten men gyrokrafterna från svänghjulet gjorde den livsfarlig.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Nu har jag varit i Lagan och provkört en Zipforce.
+ Funkar som en ”riktig” elcykel. Hjälper till så
mycket man vill, går att ställa in hur mycket.
+ Den verkar lätt att montera. Ska montera den imorgon på min hopfällbara minicykel. Kanske ändrar uppfattning då ;)
+ Man kan ha den på flera cyklar, bara att köpa till en extra monteringssats.
+ Man kan montera antingen fram eller bak. Vid bakmontering får man skippa pakethållaren om man inte bygger om fästena på den.
+ Bra motorbroms om man vill ha det. Går att stänga av i appen som finns att ladda ner gratis
- Den är inte speciellt tyst men det kan vara mina hörapparater som förstärker ljudet. Den gick betydligt tystare vid bakmontering.
1DF4F2FB-B5AD-4092-BD02-1B4A8AF114CC.jpeg
14377F32-F2EA-43E1-8C29-0405E8DCBDAC.jpeg19323A3D-D84B-45DA-B170-E288023558E8.jpegBF8FA7B8-FBA4-4D42-B694-337B6A85D8F5.jpeg
En enda rörlig del, rullen!
014D52B5-CC9F-4FF4-90B1-2C3256B6A08C.jpeg
Far och son som utvecklat Zipforce.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag överväger starkt att köpa en sådan det som imponerar är att de har samma batterikapacitet som en vanlig elcykel men spänningen som brukar vara 36v eller 24v är på 22v fast det är fler parallell kopplade celler brukar var 3 men är 6st så den totala effekten är samma. Ett förslag till batteriladdare från 12v om man inte vill köra den medföljande laddaren via inverter är den här RCFlight - SkyRC B6 Miniladdare 60W 6A 1-6S 12VDC
Själv har jag en datastyrd laddare som klarar i stort sett allt man kan tänka sej från 12 v.
Konceptet medger ju en väldigt lätt cykel har ju en hopfällbar crescent sen 70-talet och blir nästan perfekt både för hemmabruk till affären eller i husbilen hade den till portugal första resan men har en bättre sadel och kommer få slippa jobba så det blir enkelt att åka och handla när man är på tur. gissar att totalvikten kommer att hamna uner 15kg om man jämför med 30kg för min förra elcykel som jag inte kunde lyfta upp på stället och samma med min sparta cykel med bensinmotor och min vespa ciao. Fördelen är att trots garage saknas och cykelstället inte kommer att monteras mer kan jag förvara cykeln i bilens förvaringsutrymme. Har även forskat fram att om batteriet tar slut kan man köpa ett nytt för ca: 1000kr! Såg den här redan för flera år sedan då den var en prototyp under utveckling och fanns med som en nyhet. Roligt att den är svenskbyggd då vet man att det finns både garanti och kvalitet det är värt mycket. Avvaktar Hasses testresultat sen blir det att beställa.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
En 12v laddare hade ju varit perfekt när man ska ha med den i husbilen.
Det mesta är Made in Småland. Batteriet är kinesiskt och motorn är japansk om jag uppfattade rätt. ”Chassiet” är byggt av rostfritt stål och alla kretskort är lackade så den är inte fuktkänslig. Jag har en film där sonen hoppar på plastkåpan, den blir helt platt men går tillbaka till ursprungsformen igen nästan direkt utan synliga skador. Vet inte hur jag lägger in den, filmad med iPonen. Känns som en gedigen Småländsk produkt. Inget ”plastaskit” som han säger i Ullared.
Om drivrullen blir sliten kan du byta den själv med lite pyssel annars skickar du hela enheten till Lagan så fixar de den till dig. Likaså batteriet, priset vet jag inte.
Jag tittade lite på monteringen på min minicykel, det krävs lite annat än standard montering. Eftersom radien på hjulet är så liten så får jag höja bakändan så inte chassiet tar i hjulet och då går det inte använda skruven till skärminfästningen som det är tänkt. Går nog fixa med en avgasklämma i rätt storlek som man klämmer om styrhuvudet. Först är det lite morgonbestyr innan jag går igång med projektet.
Spänningen stiger, iallafall i batteriet som ligger på laddning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det viktigaste är att cellerna är riktiga samsung som är en av de bästa tillverkarna de har fabriker i japan china och korea tror jag, de har 2,9 ah och max kontiunerlig ström är 8 A vilket ger en god marginal på elmotorn vilket är viktigt för livslängd och räckvidd. vid max effekt 250w så blir det 2,3A/cell vilket kommer att ge en timmes körning i max fart 25km/t vilket gör att utan tillförsel av kraft borde man ha 25km räckvidd trampar man litegrann bör man ha den räckvidd de anger 30km. Så det är inget båg som det brukar vara med kina tillverkade saker.
Man får komma ihåg att det tar minst 5 laddningar innan batteriet ger bra effekt och förmodligen 10 innan det ger full effekt.
Min cykel har 24" hjul trots att den är delbar och väger nog mindre än 10kg så ramen har standardinfästningar så borde gå att montera rakt av. Den låga vikten gör ju att den klarar backar bättre går man sen ner vikt blir det ännu bättre.
Avvaktar nästa reportage sen blir det att ta fram bankkortet för en beställning, finns en för 5000kr på blocket ny i kartong. Men är ju tveksamt om garantin gäller sen får man betala frakten och mycket som finns på blocket kan ju vara stulet speciellt när man inte uppger sitt namn.
 
Toppen