Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....
Intressant frågeställning och intressanta svar, jag känner igen många argument för roliga bilar som är billiga som begade.
Men ursprungsfrågan är lik mina funderingar, bil för mig är ett bruksföremål som kostar pengar, mindre kostnad är bättre.
Pendlar ca 3000 mil per år på usla glesbyggdsvägar till ett lågbetalt jobb, max hälften av lönen får gå till pendling enligt mitt mål så bilen ska ha låg totalkostnad.
100% av service/rep gör jag själv så det är drift samt kapitalkostnad som avgör, total avskrivning på 10 år/30 000 mil.
Jag tänkte köpa en ny VW Caddy för 1,5 år sedan, fick pris på en med minsta motorn helt ren på utrustning.
Försäljaren drog fram mycket gnäll om att välja bort AC, jag bor i norrland och behöver inte detta!
Sedan är alla mina bilar hos slutanvändaren (säljs för ett lågt restvärde när jag ej vill ha den kvar på gården, byts naturligvis inte i på firma) så "svår att sälja utan AC som begad" spelar ingen roll alls.
140 000:- inkl moms var priset vilket ger 14000:-/år eller 1200:- månaden i kapitalkostand.
Restvärde är beräknat till 10 000:- vilket var summan för vinterdäck med fälg, motorvärmare samt drag (all montering gör jag själv) så den summan är inte med i avskrivningen.
Rep/service/däck upskattas till samma summa som kapitalkostnaden så det blir 2400:-/månaden + bränsle, ca 3000:- till, och sedan skatt+försäkring (trafik) för 500:- till.
Ca 6000:-/månad totalt alltså vilket är en bit under halva lönen efter skatt.
Men jag fegade ur och köpte en begad Caddy med 15000 mil på mätaren och 105hk dieselmotor till halva kapitalkostnaden.
Frågan är om detta var ekonomiskt korrekt?
En drivaxel for omgående (begad 2500
och sedan haverade svänghjulet(!!) som då kostade 3000:- från skroten.
Lådan var ganska tung och jag gjorde bytet utomhus i -5 grader, inte så kul.
På en verkstad med nya delar är vi uppe i 30 000:- i reparationer på ett år så man kanske skulle ha köpt nytt?
Men min Caddy har AC, trasig! samt en bränslevärmare, trasig!
Motorn går bra (mer kraft än vad jag behöver då jag pendlar) men den blir inte varm på vintern innan jag kört 2 mil, fryser ganska mycket i bilen till och från jobbet, en timme dit och en hem.
Rep av bränslevärmaren borde prioriteras (är med vid normaldrift för att få upp värmen på motorn) men jag har svårt att motivera kostnaden, en mössa är billigare.
Så nästa gång köper jag en ny helt fri från utrustning och med den minsta bensinmotor som finns, detta om 10 år alltså.
75hk är helt OK för mig i en liten bil då det innebär att jag får pengar över till viktiga saker som hoj, snöskoter, familj samt husbil.
Men om 10 år kanske en ny verklighet uppkommer, att pendla med bränslepris på 50:-/ liter är inget för någon med min lön........