• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.845
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
... den fick kosta 200-250 tusen och borde hålla 20+ år och klara 30+ tusen mil utan att rosta bort eller haverera mekaniskt.
Diesel och bränslesnål samt någonstans i Golf storlek skulle nog passa.

Givetvis är ju denna fråga omöjlig att besvara helt men det finns så mycket erfarenhet och kunskap bland oss på HBK så det vore roligt att höra vad "magkänslan" och tidigare erfarenheter kan ge för svar.

Mina egna erfarenheter, de senaste 30 åren, är enbart knutet till ett märke och då som tjänstebilar med 2-3 års intervaller.
Därför har jag väldigt dålig koll på vad som mer finns på bilmarknaden och jag är helt säker på att det finns många fler bra bilar än det märke jag tidigare kört.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Tyvärr felar det ju på typ 100 papp, men skulle jag köpt en bil på dom premisserna skulle jag köpt en Subaru Legacy av 2013 års modell, bensinare. Dom har inte släppts än, men dom kommer ha en ny motor utan kamrem, så man slipper den utgiften, och väljer man bort dieseln slipper man partikelfilter som krånglar.

För din budget hade jag nog övervägt en Toyota.

Men så är jag japsfantast också.. :)
 
F

F.d. 24481

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Min Toyota Yaris verso har bara rullat snällt i 10 år nu, inget krångel, startar alltid och är bränslesnål. Kallar den Myran, den är en arbetsmyra, jag gillar den skarpt, även om den inte är så vacker, men som med allt, det är insidan som räknas...
Ingen rost
Mvh Gro
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Jag har av en händelse en Mitsubishi ASX bensinare. En fusk-SUV med enbart framhjulsdrift. Byggd på Outlanders bottenplatta fast avkortad. Försedd med en 1.6 liters bensinmotor. Har snart haft den i två år och planen är att köra slut den.

Bekvämt insteg, dvs ganska hög bil var ett krav. Sitter dessutom bra. Ganska rymlig men jag var förbaskat misstänksam mot bensinmotorn och hade bestämt mig för den drygt 30 000 kronor dyrare dieseln. Den var dock inte inne när vi skulle provköra så jag rattade motvilligt iväg med den på papperet klena bensinaren.

Blev faktiskt imponerad. Den flyttade sig riktigt hyggligt och kunde krypköras rejält på trean, utan protester. Den gick nästan att köra som en diesel men vill man få kraftig acceleration är det givetvis varv som gäller. Säljaren, som jag känner sedan 30 år tillbaka, menade att den drog mindre än 0,7 (bilen är ändå ganska hög och tung) och ett bättre ekonomiskt alternativ för mig.

Vi köpte bensinaren. Sparade drygt 30 000 i inköpspris och ytterligare ett par tusen om året i skatt. Jag snittar nu regelbundet under 0.6 vid blandad körning. (Tror den är deklarerad för 0.59 och det stämmer för mig!) Stop& Go hjälper till i stadstrafiken. Tror fortfarande att man kan få den för en bit under 200'.

Det är inte den roligaste bil jag haft, men absolut den förnuftigaste.

Har goda erfarenheter av Mitsubishi. Har haft 5 stycken. Alltifrån stora Pajero till den här.

:-/<rister
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28589

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Jag hade valt Toyota. Finns många olika modeller och finns något som passar för alla.
Min man hade sin corolla i 18 år och det var aldrig ett enda fel på den.
Dom som har kört toyota i många år bruka säga en och samma sak det finns ett enda fel och det är att man kan inte köra slut på den bilen för den bara går och går.
I vår fam rullar det just nu en Verso och Avensis. Samt att mina föräldrar har en Verso S.
Alla är vi lika nöjda.
Lycka till med bil köpet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Jag tycker att det fattas en hel del fantasi i de önskemål som beskrivits.
Man väljer väl inte en bil efter präktighet och absolut inte en som man haft i 10 år?

Lägg till 100000 och köp en något begagnad premiumbil och upplev riktig bilkörning innan det är dags att nyttja färdtjänst.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Givetvis en audi a3 (quattro) om den skulle vara i golf klassen.
Är det för pendling Lidköping - Skövde så hade det blivit en diesel.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Jag tycker att det fattas en hel del fantasi i de önskemål som beskrivits.
Man väljer väl inte en bil efter präktighet och absolut inte en som man haft i 10 år?

Lägg till 100000 och köp en något begagnad premiumbil och upplev riktig bilkörning innan det är dags att nyttja färdtjänst.
Ja, t ex en begagnad Audi A8 (nypris ca 1 milj) med 3,0-dieseln (förbr ca 0,6 - 0,8l/mil), byggd i aluminium (ingen rost), ofta massor med bra utrustning, skön och tyst att åka i, bra bagageutrymme. Kostar ca 250 - 400 000:-. Rekommenderar en provtur!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Ja A8 är en fin bil.

Vill du ha en finare bil utan att sticka ut (utom för dom som kan bilar) så köp en VW Phaeton.

Jag är supernöjd med min 3,0 TDI 09a.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

En av dom mest prisvärda bilarna i dag är saab9-5 gärna turbo en bil som är slitstark kanske inte den roligaste bilen att köra, men den har bra komfort och säkerhet på topp dår fins många 010 som man kann få för halva nypriset defentivt en bil att satsa på även diese fins.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

När har en tråd hållt sig till ursprungsfrågan?!....:D

tråden är aldrig starkare än dess svagaste länk:D

håkan,,sex stycken helt nya #golfar# har ja gjort slut på under åren,,alla dieslar,,
idag en scoda fabia greenline,,också diesel,ock miljöbil,med webasto,,,
0.4 milen,,skatt 1100 spänn,,

annars som anders skrev,,man kan också köpa en färdtjänsbil,,så kan man träna tills den dagen kommer,:D:D

där sprack tråden omigen:D
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Hvorfor kjøpe en kjedelig "A4" volum bil som alle andre eier. Livet er for kort til å ha det kjedelig. Sett farge på livet. Bli en ekte "petrol head" resten av livet. Kjøp en Alfa Romeo Giulietta TB 170hk.

:mcride:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Sett farge på livet. Bli en ekte "petrol head" resten av livet. Kjøp en Alfa Romeo Giulietta TB 170hk. :mcride:

Idag räcker inte en 170 hk bensinare långt. Helst skall det vara > 250 hk diesel med ett vridmoment större än 500 Nm.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

... den fick kosta 200-250 tusen och borde hålla 20+ år och klara 30+ tusen mil utan att rosta bort eller haverera mekaniskt.
Diesel och bränslesnål samt någonstans i Golf storlek skulle nog passa.

Givetvis är ju denna fråga omöjlig att besvara helt men det finns så mycket erfarenhet och kunskap bland oss på HBK så det vore roligt att höra vad "magkänslan" och tidigare erfarenheter kan ge för svar.

Mina egna erfarenheter, de senaste 30 åren, är enbart knutet till ett märke och då som tjänstebilar med 2-3 års intervaller.
Därför har jag väldigt dålig koll på vad som mer finns på bilmarknaden och jag är helt säker på att det finns många fler bra bilar än det märke jag tidigare kört.

Hej

Skulle jag satsa på en bra bruksbil, skulle jag satsa på en Kia Ceed.
Bra komfort,skattefri i fem år, 7års fabriksgaranti,bränslesnål et c.

Har två söner som båda kör dessa ( en 2010 och en 2012) har enbart erfarenhet av att jag lånat dessa och deras utlåtande.

Kia Ceed blev också utnämnd som billigaste bil att äga av Motormännen.

Nu släpps också den nya stationsvagnen 2013, mitt tips, kolla på den.
Hejs
Claes 105
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.845
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Intressen är olika och mitt är definitivt inte personbilar eller deras utrustning.
Enda anledningen till att ha en personbil för mig är att det är bekvämare än att åka buss o tåg......

När jag vill ha trevligt på vägen så åker vi förstås husbil!

Så mitt troliga val är en Volvo V40 och det är mot denna alternativen ska ställas.

Det var för att få lite andra synpunkter jag skrev tråden så jag hoppas jag får lite mer ideer om tänkbara andra bilar och slipper min 14:e Volvo......
 
Toppen