• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken ny personbil skulle du köpa om....

C

cheetah1

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Jaså skulle det vara golfstorlek, det missade jag.

Nåväl, mina förslag är:
Toyota Auris (begagnad kan du hitta den med 177 hk diesel, något dom har tagit bort på nuvarnade modell, förmodligen för att göra plats i koldioxidkvoten åt GT-86)
eller om du vill ha mer plats:
Toyota Verso-S (väldigt mångsidig bil, som dessutom kommer med rätt flashig utrustning för en lagom summa pengar)
för lite mer pengar:
Subaru XV (vill du ha dieseln så vänta till nästa år när den kommer med automat, med manuell så är dom hopplösa med sina kopplingar)

Det är mina 50 öre. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Anders, om det er akselreasjon ved rødlys som er det viktigste så ta en Tesla. Billigste under 5 sekunder 0 til 100 :D:D
 

Blommen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Habo
HBK-Nr
7671
Medlemskap
2025
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Jag skulle nog satsa på en Honda Civic.
Trevlig bil att köra och plus för Hondas slitstarka motorer.

Men som alltid när man ska köpa bil är det ju en smaksak:oops:

//Urban
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Mit val och förslag Honda Jazz 1,4l 100hp 450kr i årsskatt väldigt smart lastare och motor utan kamrem
 

Bilagor

  • IMG_0055.JPG
    IMG_0055.JPG
    87,6 KB · Visningar: 1

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Jeg glemte en vesentlig sak, Tesla selges ikke direkte i Sverige - i Norge er nybilprisen på Roadster modellen 667000 NOK, ikke galt for en bil med 0-100 under 4 sek.
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

0-100 under 4 sekunder i en bil för nästan en miljon!
En sån rusning åstadkommer väl en virvel i tanken och månadspengen ligger väl kvar efteråt som svarta streck och osar gummi. Hur kul är det?
Det låter som ett väldigt dyrt sätt att väldigt snabbt bli av med körkortet!
Dessutom ett resursslöseri och en miljöförstöring utan dess like. En sån bil går det ju inte att göra nånting med, försök att lasta in en barnvagn eller kassarna efter ett storköp eller lasta upp en kajak på taket.

Ungefär lika onödig som ett JAS-plan.

Fast.... det är ju en läcker design på dom!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Min sons kompis far... (det var långt bort iofs) har en Tesla, dock inget körkort längre.
När det gäller miljön så är det ju en el-bil men den skall ju laddas iofs.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Vi er langt utenfor tema, tviler på at Håkan tenker på en Tesla.

Første Tesla Roadster i Norge ble kjøpt inn av miljøorganisasjonen Belona for å vise at en miljøbil ikke behøvde å være tråkig.

I Norge går det endel model S - ikke like rask som Roadster men med knapt 500 km på en ladning og 7 seter + bagasjeplass. Pris omtrent som den raskeste av Roadster modellene, neste år kommer til omlag samme pris SUV utgave og performans som Roadster fortsatt 7 seter med bagasjeplass.

Om en kunne kjøre de som hybrid ville de ligge på under 0,5 selv i SUV AWD performance utgave.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

En bil i Golfklass? tveklöst en Peugeot 308 med MCP och 1.6 liters HDI, har komfort som slår de fleta bilar i den klassen, går tyst och har väldigt bra stolar. Har haft en 308:a sedan 2008 och är väldigt nöjd, min andra Pegga sedan 2003 och har varit nöjd med bägge. Otroligt mycket bil för pengarna!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

0-100 under 4 sekunder i en bil för nästan en miljon!
En sån rusning åstadkommer väl en virvel i tanken och månadspengen ligger väl kvar efteråt som svarta streck och osar gummi. Hur kul är det?

Bättre att köpa en gammal hoj för 20.000:- och köra ifrån den med, så har man 880.000 :- kvar att göra något roligare med (som att köpa 17.6 st lätt beg Skoda Fabia som går nästan gratis och tappat den största värdeminskningen) ....:rolleyes:

Peter :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

0-100 under 4 sekunder i en bil för nästan en miljon!
En sån rusning åstadkommer väl en virvel i tanken och månadspengen ligger väl kvar efteråt som svarta streck och osar gummi. Hur kul är det?

Det finns dyrare hobbies än bilar!

Om man har intresset och pengarna är det dumt att dö nyfiken.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

... den fick kosta 200-250 tusen och borde hålla 20+ år och klara 30+ tusen mil utan att rosta bort eller haverera mekaniskt.
Diesel och bränslesnål samt någonstans i Golf storlek skulle nog passa.

Ja Håkan du var själv inne på det .....Golf. Två av mina närmsta grannar (för övrigt i min egen ålder) har köpt vars en ny Golf diesel BMT med masterpkt. De har gett ca 175 tusen för en helt ny o välutrustad bil. Förbrukning drygt 4,0 o skattefri i 5 år. Golfen är större idag än någonsin så för de flesta räcker nog storleken.

Själv kör jag min 4:e Golf o nu senast blev det en GTI 35 edition med DSG-låda o paddlar. Det här är den roligaste bil jag haft men den var inte billig o förbrukningen skall vi inte prata om....fast lite skoj ska man väl få ha innan man lämnar ifrån sig körkortet o flyttar in på hemmet :D:D:D
 
Senast redigerad av en moderator:

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Hej Håkan. Jag har precis köpt en Golf plus med DSG låda.En diesel Miljöbil.
Mycket nöjd.
MVH Abben 166
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
953
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Köp en Golf diesel, bränslesnål och fin att köra!
icon10.gif


mvh Birgittha
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Skoda Fabia eller Roomster om du inte har prestige på hk och glitter. Ekonomiskt och går i evigheter. Alt Kia Ceed, ett strå vassare än Golfen.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Intressen är olika och mitt är definitivt inte personbilar eller deras utrustning.
Enda anledningen till att ha en personbil för mig är att det är bekvämare än att åka buss o tåg......
När jag vill ha trevligt på vägen så åker vi förstås husbil!
Så mitt troliga val är en Volvo V40 och det är mot denna alternativen ska ställas.

Det var för att få lite andra synpunkter jag skrev tråden så jag hoppas jag får lite mer ideer om tänkbara andra bilar och slipper min 14:e Volvo......
Håkan med utgångspunkt från din "bakgrund/kravspec", så förstår jag inte inte riktigt varför du vill "slippa" din 14:e Volvo?
¤ Har de 13 föregående Volvobilarna varit sämre än andra tänkbara alternativa p-bilar och eller har servicen varit sämre?
¤ Är den nya V40'n för dyr(?), eller har du andra argument/dubier mot Volvo?

Ett köp av en ny Volvo V40 i stället för "en import", gynnar helt klart Svensk ekonomi och vår sysselsättning i stället för vår omvärld/konkurrenter, ett argument så gott som något i dagens hårda ekonomiska verklighet!

Jag tycker att ditt "troliga val av V40 so 14:e Volvo" är ett utmärkt val ur alla tänkbara synvinklar inte minst aktiv och passiv säkerhet - jag är inne på samma linje betr p-bilval!
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Volvo består av Fordelar tillverkade i Tyskland och England och monteras i hop i Gents Belgien. Volvo är numera ett Kinesikt bolag.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
384
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Skoda Fabia eller Roomster om du inte har prestige på hk och glitter. Ekonomiskt och går i evigheter. Alt Kia Ceed, ett strå vassare än Golfen.


Vi Köpte en skoda fabia (byggd på audi och volkswagen delar ) och är mycket nöjda,om inte det blir pristige....Så får man mycke pengar över till en ny husbil istället;);););)

pusso kram Johnny
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Håkan, var i samma sits, efter 30 år med firmabil var det dags att köpa egen. Eftersom vi kör väldigt lite gjorde jag det valet att jag köpte en begagnad Audi A6.

Ingen vill egentligen ha en sexa som ligger på 1 liter milen och därför är begagnat priset därefter. Men jag hade fått betala så pass mer för en "snålare" bil så att det högre bränslepriset försvarar detta. Så vinsten blev att jag åker väldigt behagligt och det är värt mycket.
 
Toppen