• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken ny personbil skulle du köpa om....

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Kör man bara några hundra mil per år med personbilen spelar bränsleförbrukningen vädigt liten roll i totalkalkylen. Värdeminskningen är det som kostar....
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Intressant frågeställning och intressanta svar, jag känner igen många argument för roliga bilar som är billiga som begade.

Men ursprungsfrågan är lik mina funderingar, bil för mig är ett bruksföremål som kostar pengar, mindre kostnad är bättre.
Pendlar ca 3000 mil per år på usla glesbyggdsvägar till ett lågbetalt jobb, max hälften av lönen får gå till pendling enligt mitt mål så bilen ska ha låg totalkostnad.
100% av service/rep gör jag själv så det är drift samt kapitalkostnad som avgör, total avskrivning på 10 år/30 000 mil.

Jag tänkte köpa en ny VW Caddy för 1,5 år sedan, fick pris på en med minsta motorn helt ren på utrustning.
Försäljaren drog fram mycket gnäll om att välja bort AC, jag bor i norrland och behöver inte detta!
Sedan är alla mina bilar hos slutanvändaren (säljs för ett lågt restvärde när jag ej vill ha den kvar på gården, byts naturligvis inte i på firma) så "svår att sälja utan AC som begad" spelar ingen roll alls.
140 000:- inkl moms var priset vilket ger 14000:-/år eller 1200:- månaden i kapitalkostand.
Restvärde är beräknat till 10 000:- vilket var summan för vinterdäck med fälg, motorvärmare samt drag (all montering gör jag själv) så den summan är inte med i avskrivningen.
Rep/service/däck upskattas till samma summa som kapitalkostnaden så det blir 2400:-/månaden + bränsle, ca 3000:- till, och sedan skatt+försäkring (trafik) för 500:- till.
Ca 6000:-/månad totalt alltså vilket är en bit under halva lönen efter skatt.

Men jag fegade ur och köpte en begad Caddy med 15000 mil på mätaren och 105hk dieselmotor till halva kapitalkostnaden.
Frågan är om detta var ekonomiskt korrekt?
En drivaxel for omgående (begad 2500:) och sedan haverade svänghjulet(!!) som då kostade 3000:- från skroten.
Lådan var ganska tung och jag gjorde bytet utomhus i -5 grader, inte så kul.
På en verkstad med nya delar är vi uppe i 30 000:- i reparationer på ett år så man kanske skulle ha köpt nytt?
Men min Caddy har AC, trasig! samt en bränslevärmare, trasig!
Motorn går bra (mer kraft än vad jag behöver då jag pendlar) men den blir inte varm på vintern innan jag kört 2 mil, fryser ganska mycket i bilen till och från jobbet, en timme dit och en hem.
Rep av bränslevärmaren borde prioriteras (är med vid normaldrift för att få upp värmen på motorn) men jag har svårt att motivera kostnaden, en mössa är billigare.

Så nästa gång köper jag en ny helt fri från utrustning och med den minsta bensinmotor som finns, detta om 10 år alltså.
75hk är helt OK för mig i en liten bil då det innebär att jag får pengar över till viktiga saker som hoj, snöskoter, familj samt husbil.
Men om 10 år kanske en ny verklighet uppkommer, att pendla med bränslepris på 50:-/ liter är inget för någon med min lön........
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Volvo består av Fordelar tillverkade i Tyskland och England och monteras i hop i Gents Belgien. Volvo är numera ett Kinesikt bolag.
Volvos båda fabriker i Gbg resp Gent fungerar tillsammans som kommunicerande kärl vad avser kapacitetsfördelning/utnyttjande av slutmontering. I resp Gbg/Gents monteringsfabriker tar det mindre än 15 tim att slutmontera en p-bil. En spott i havet kan tyckas map att en p-bils hela arbetsinnehåll är betydligt större än så, spec om man inkl tillhörande eftermarknad, mm.

I Gbg finns all overhead i form av huvudkontor, all utveckling av Volvos p-bilar/drivlinor och där sysselsätts 4-5.000 pers. mer eller mindre kompletta drivlinor tillveras bla i Skövde och Köping (de lev fö även till Ford), plåt i Olovström, samt en massa övriga underlev i Sverige, etc. Allt detta leder även till lev mer sysselsättning i Sverige än vad du tycks tro, inkl leveranser även till monteringen i Gent!

Att Volvo består av Forddelar får du nog revidera (ta reda på fakta), en del gemensamma delar med Ford finns (fortfarande) men men de har aldrig varit så lika i den utsträckning som du torgför och nu fasas de bort från varandra ....... och ännu i varje fall, så är det inte Kineser som konstruerar och tillverkar Volvo!
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

V40 D4 utan att tveka.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Jag skulle beställa en V40 före semestern men säljaren ville inte sälja en till mig fören jag själv sett hur litet det var i kofferten så jag väntade till augusti då visninfsbilen komm och då blev det en v60. Hämtade den för två veckor sedan komm 6v före lovat datum. Den funger bra 5 cylider diesel på 136 hk skall få Rica program i sig då blir det 160 hk.
den funkar bra. samma chassi som Ford Focus vilket får en gubb bil som volvo att bli rolig att köra.
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Det är inte ford chassie i v60
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Intressant frågeställning och intressanta svar, jag känner igen många argument för roliga bilar som är billiga som begade.

Men ursprungsfrågan är lik mina funderingar, bil för mig är ett bruksföremål som kostar pengar, mindre kostnad är bättre.
Pendlar ca 3000 mil per år på usla glesbyggdsvägar till ett lågbetalt jobb, max hälften av lönen får gå till pendling enligt mitt mål så bilen ska ha låg totalkostnad.
100% av service/rep gör jag själv så det är drift samt kapitalkostnad som avgör, total avskrivning på 10 år/30 000 mil.

Jag tänkte köpa en ny VW Caddy för 1,5 år sedan, fick pris på en med minsta motorn helt ren på utrustning.
Försäljaren drog fram mycket gnäll om att välja bort AC, jag bor i norrland och behöver inte detta!
Sedan är alla mina bilar hos slutanvändaren (säljs för ett lågt restvärde när jag ej vill ha den kvar på gården, byts naturligvis inte i på firma) så "svår att sälja utan AC som begad" spelar ingen roll alls.
140 000:- inkl moms var priset vilket ger 14000:-/år eller 1200:- månaden i kapitalkostand.
Restvärde är beräknat till 10 000:- vilket var summan för vinterdäck med fälg, motorvärmare samt drag (all montering gör jag själv) så den summan är inte med i avskrivningen.
Rep/service/däck upskattas till samma summa som kapitalkostnaden så det blir 2400:-/månaden + bränsle, ca 3000:- till, och sedan skatt+försäkring (trafik) för 500:- till.
Ca 6000:-/månad totalt alltså vilket är en bit under halva lönen efter skatt.

Men jag fegade ur och köpte en begad Caddy med 15000 mil på mätaren och 105hk dieselmotor till halva kapitalkostnaden.
Frågan är om detta var ekonomiskt korrekt?..
Inte för att hälla salt i såren, men mellan 15-20000 mil är då många problem uppkommer på bilar. Ska man köpa beg skulle jag välja en som gått max 10000 mil.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Citat från en motor tdning: Focus och V60 är utvecklad på Fords så kallade C1-plattform och var den sista bilmodellen som togs fram gemensamt av Ford och Volvo. Det mesta av tekniken kommer från Ford.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Inte för att hälla salt i såren, men mellan 15-20000 mil är då många problem uppkommer på bilar. Ska man köpa beg skulle jag välja en som gått max 10000 mil.

Min åsikt (baserat på yrkes- samt personlig erfarenhet) är att problem alltid uppkommer då det gäller bilar.
Sedan kör jag väldigt mycket så om en bil "gått max 10000 mil" när jag köper den så har den passerat 17000 efter 2 år med min pendling.
Så om problemen kommer först då (om det stämmer?) har jag en ganska kort tid som är problemfri, redan efter ett år är jag farligt nära problem. och jag ska som sagt köra i 10 år med bilen.
Kapitalkostnaden för en "fin begad lågmilare" är högre än för en motsvarande "högmilare" så grundfrågan är om man tjänar in det i reparationer?
Då alla reparationer utförs av mig kan jag byta/repa en hel del innan jag är uppe i de 30-50000:- som en riktigt fin lågmilsbil kostar jämfört med en skabbig högmilare.

Jag skulle därför inte satsa pengar på en dyr begad bil "som gått max 10000mil" då jag i stället väljer en helt ny då den bara blir lite dyrare.
Skillnaden mellan en riktigt fin begad "lågmils Caddy"och en ny (ren på utrustning) var mycket liten när jag kollade detta för 1,5 år sedan så valet mellan dessa var enkelt.
Nu valde jag i stället en välanvänd och därmed biligare bil med halva kapitalkostnaden men frågan är om det lönar sig jämfört med en helt ny?

Så min fundering var lik trådens huvudfråga, vilken bil ska man välja om man ska ha den i många år och vill ha få problem?
Jag valde mellen en ny och en billig begad Caddy, jag kanske valde fel men det vet jag knappast just nu.
Det är först när jag köpt en ny Caddy och kört den i 10år som jag kan jämföra totalkostnaden.
Om man väljer mellan flera olika nya bilar som tråden handlar om blir frågan ännu svårare att svara på.
Bruksförhållanden skilljer mycket (jag behöver t.ex. en Caddys lastförmåga) och graden av problem skiljer sig inte bara mellan märken utan också mellan olika exemplar.

En sak är jag ganska säker på, om 10 år är restvärdet endast en bråkdel av inköpspriset hos alla bilar, därför är inköpspriset mycket viktigt!
Köper man en dyr bil har man en mycket högre totalkostnad än om man köper en billig bil.
En stor ny och fin Volvo/Audi/BMW o.s.v. för 500 000:- kostar minst 40 000:- per år bara i värdeminskning!
Det är med andra ord inget att fundera på för en enkel arbetare som jag.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Hej.
Svaret står ju i frågan,Golf.Volkswagen har ju många modeller att välja på,finns i alla storlekar och prisklasser och är europas mest sålda bil.Varför skulle man sända sin surt förvärvade slantar till Japan eller Korea?De vill ju inte köpa något av oss,nej håll dig till europa.
Mvh Jan-E.
Ps.Till mitt hus kommer aldrig någon riskokare.
 
F

F.d. 9573

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Det finns bara två bilar att välja mellan
En ny Mercedes eller en begagnad ;)
 
F

F.d. 30135

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Ja det finns ju många saker å titta på men det viktigaste är ju inte märket utan vilka garantier som lämnas från början.
Har haft många tyska bilar själv å tycker att audi funkat fint. Tyvärr e Mercedes nog det mest överreklamerade jag varit med om med rost å el problem som standard ! ( Har haft 3 väldigt nya å aldrig mera)
Nää snegla på dom med mest garantier så tror jag att man har ett ganska problemfritt bilägande / LilleMats
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Våran BMW (som jag importerade själv) kostade 25.000 i värdeminskning på 8 år, övrigt i service :fyra bromsbelägg, en kilrem samt en omgång filter + olja per år :D
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Nej P1 plattformen heter den. Inte C1 och på sätt och vis riktitigt du säger men när Ford sålde Volvo omarbetades plattformen rejält och på mycket kort tid för att inte bli en dussinbil.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

jaguar xj6-4,0 240 hk är en härlig bil kör under litern på lansväg mvh håkan
 
F

F.d. 14227

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Ingen ny, men utan tvekan en begagnad S80 V8 (315 ljuvliga hk), ett mästerstycke.

leifimotala
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Hur stod det nu i frågeställningen "golfstorlek"? :wink:
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Vilken ny personbil skulle du köpa om....

Varför ska man skicka sina pengar till Japan? Ja, en motivering skulle kanske vara att det man får går och går och går och...?
 
Toppen