• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka husbilsdäck tycker du är bäst?

Vilka husbilsdäck tycker du är bäst

  • 1. Michellin Agilis Camping CP

    Röster: 60 50,8%
  • 2. Continental Vanco Camper CP

    Röster: 25 21,2%
  • 3. Pirelli Carrier Camping CP

    Röster: 3 2,5%
  • 4. Annan C däck

    Röster: 30 25,4%

  • Totalt antal röstande
    118
  • Omröstning stängd .

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Nu har jag fått dem monterade och återkommer med rapport. Nokian Hakka Van

Aramid-teknik på däck för husbilar - vad innebär det?

Husbilar lever ett tufft liv. De är tunga, bär ofta mycket last och körs på dåliga grusvägar och över trottoarkanter. Däcken på dessa fordon ska kunna bära tunga laster och ge säkra köregenskaper i alla förhållanden. Även trottoarkanter och potthål kan allvarligt skada ett däck. Skadad däcksida innebär normalt att man måste köpa ett nytt däck.
Kärnan i tekniken Aramid Sidewall är Aramid-fiber som finns i den innovativa konstruktionen av däcksidorna. Även flyg- och av militärindustrin använder samma material. Aramid-fiber förstärker däcksidorna och ger bättre skydd mot stöt och stickskador.

Kika på vår korta film som visar hur däck med Aramid-fiber fungerar.
Det gäller ju att marknadsföra sig och det har Nokian nu gjort med sin sidewall ett par år nu, precis som Pirelli så är det svårt att ta marknadsandelar av dom två stora Mich och Conti! Nokian har fördelen att ha ett bra rykte när det gäller vinterdäck, kanske fungerar Aramid fibern bra eller också rinner allt ut i sanden men vi får hoppas att det är ett bra och fungerande däck för oss HB åkare så utbudet blir lite större!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag köpte Aramidförstärkta däck till en tung jänkare i början på 80-talet, jag minns bara att jag var nöjd med dem då, så det är inget nytt som Nokian kommer med.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Det vare intressant att höra erfarenhet av andra och varför. Inte bara gå på reklamen och säljarnas rekommendationer utan riktig användning.
Jag har haft Michellin Agilis Camping. Bra men svindyra numera.
Har nu köpt nu Michellin Carrier Camper CP som kostade 500 mindre per däck än Michellin.
Hoppade över Vanco Camper då jag har haft dels en kompis som fick strul med dem dels har läst att dem är inte de bästa och "tror" (även om jag har hört att det gör man i kyrkan bara) att Pirelli var ett bättre alternativ för mig.
Nu pratar jag enbart om husbilsdäck märkta med CP inte C däck. Se mer här Köp av husbilsdäck | CP-märkning | Dackleader.se
Vad tycker ni?
Kommer att vara intressant omröstning annars....
Jag har kört husbil på både Pirelli, Continental, Nokian och Michelin. Prislappen på Michelin är stor men kostnaden låg (utslaget per kilometer). Vi lurar oss gärna på detta OCH dessutom glömmer vi gärna att huset på bilen är som en fiollåda som förstärker ljudet rätt omfattande. Minsta ljudreduktion gör underverk. Jag plockade bort en uppsättning Nokian från min nuvarande bil trots 8 mm däckmönster kvar och ersatte med Michelin Agilis CP. Ljudnivån dämpades med 4,5 dB(A) vilket är mer än en halvering. Jag uppfattar Michelin som bland det tystaste och mest slitstarka och dessutom levererar det en oslagbar vägkänsla/grepp. Säkerheten är viktig så mitt val kommer att fortsätta vara Michelin (både vinter och sommar).
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Om man jämför, så verkar de nya Hakka Van ha bättre värden :
Sedan om det gäller i verkligheten.. får väl framtiden utvisa?!
De är ju ca 850:- billigare/st. (där jag letade i alla fall)
Jag behöver snart 2 nya, så jag väljer nog att pröva Hakka Van däcken.

EU-däckmärkning​

Michelin Agilis Camping: 225/75R16 C 116Q
Ljud 70 dB / Våtgrepp = B / Bränsleekonomi = C
Hastighetsklass: 160km/h (Q)
Lastindex: 1250kg (116)

Nokian Hakka Van: 225/75R16 121R
Ljud 70 dB / Våtgrepp = A / Bränsleekonomi = B
Hastighetsklass: 170km/h (R)
Lastindex: 1450kg (121)
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Nokian Hakka Van har nu 2021 släppt ett typ CP däck för skåpbilar och husbilar/husvagnar där tunga fordon som kräver mycket av sina däck,
Har belastningsindex 121 och förstärkta däcksidor. Någon som hunnit testa ??
Har lagt på de nya Nokian van i dagarna så vi får se vad man tycker på en Cartago 4800 Kg med 4,75 bar få se om det fungerar
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Har lagt på de nya Nokian van i dagarna så vi får se vad man tycker på en Cartago 4800 Kg med 4,75 bar få se om det fungerar
Har kört dem nu ca 100 mil tycker att de är tystare än mina
Michelin Agilis Camping: 225/75R16 det är ett tyckande, inga mätningar.
Ingen förändring vad avser bränsleförbrukning, mindre " plattor" när jag har stått still några dygn med nästan 5 T.
Mycket nöjd så här långt.
 
Senast ändrad:

Volvo100

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Västerås
HBK-Nr
21652
Medlemskap
2024
Om man jämför, så verkar de nya Hakka Van ha bättre värden :
Sedan om det gäller i verkligheten.. får väl framtiden utvisa?!
De är ju ca 850:- billigare/st. (där jag letade i alla fall)
Jag behöver snart 2 nya, så jag väljer nog att pröva Hakka Van däcken.

EU-däckmärkning​

Michelin Agilis Camping: 225/75R16 C 116Q
Ljud 70 dB / Våtgrepp = B / Bränsleekonomi = C
Hastighetsklass: 160km/h (Q)
Lastindex: 1250kg (116)

Nokian Hakka Van: 225/75R16 121R
Ljud 70 dB / Våtgrepp = A / Bränsleekonomi = B
Hastighetsklass: 170km/h (R)
Lastindex: 1450kg (121)
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för svaret, men åter igen är det frågan om vad man tycker som användare och inte vad Fiat eller andra rekommenderar och tycker om.
Oftast så finns det ett dold agenda bakom varenda rekommendation tycker jag i form av muttor, "samarbete" eller liknande.
Jag har haft Michellin tidigare i min gamla husbil och håller med att dem är bra men jag valde att testa Pirellis denna gång. Riktiga CP och inga C däck och nej, inte asiatisk kopia. (bara stavfel)
Hoppas på att jag inte råkar ut för några explosioner eller liknande. Det satt vanliga (dessutom gamla) C däck på min "nya" husbil som jag inte litade på och därför köpte jag nya. Valet var mellan just dem där uppe (Michellin, Continental eller Pirelli) och och JAG valde just Pirelli.
Hej!
Tänkte bara höra om du är nöjd med Pirelli-däcken? Går i köpefunderingar och är lite intresserad av just de däcken :)
 
Toppen