• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka husbilsdäck tycker du är bäst?

Vilka husbilsdäck tycker du är bäst

  • 1. Michellin Agilis Camping CP

    Röster: 60 50,8%
  • 2. Continental Vanco Camper CP

    Röster: 25 21,2%
  • 3. Pirelli Carrier Camping CP

    Röster: 3 2,5%
  • 4. Annan C däck

    Röster: 30 25,4%

  • Totalt antal röstande
    118
  • Omröstning stängd .

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Det vare intressant att höra erfarenhet av andra och varför. Inte bara gå på reklamen och säljarnas rekommendationer utan riktig användning.
Jag har haft Michellin Agilis Camping. Bra men svindyra numera.
Har nu köpt nu Michellin Carrier Camper CP som kostade 500 mindre per däck än Michellin.
Hoppade över Vanco Camper då jag har haft dels en kompis som fick strul med dem dels har läst att dem är inte de bästa och "tror" (även om jag har hört att det gör man i kyrkan bara) att Pirelli var ett bättre alternativ för mig.
Nu pratar jag enbart om husbilsdäck märkta med CP inte C däck. Se mer här Köp av husbilsdäck | CP-märkning | Dackleader.se
Vad tycker ni?
Kommer att vara intressant omröstning annars....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det vare intressant att höra erfarenhet av andra och varför. Inte bara gå på reklamen och säljarnas rekommendationer utan riktig användning.
Jag har haft Michellin Agilis Camping. Bra men svindyra numera.
Har nu köpt nu Michellin Carrier Camper CP som kostade 500 mindre per däck än Michellin.
Hoppade över Vanco Camper då jag har haft dels en kompis som fick strul med dem dels har läst att dem är inte de bästa och "tror" (även om jag har hört att det gör man i kyrkan bara) att Pirelli var ett bättre alternativ för mig.
Nu pratar jag enbart om husbilsdäck märkta med CP inte C däck. Se mer här Köp av husbilsdäck | CP-märkning | Dackleader.se
Vad tycker ni?
Kommer att vara intressant omröstning annars....

Vad är Michellin Carrier Camper CP?
 

MilleMange

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Västerås
HBK-Nr
29511
Medlemskap
2024
Känns som CP-däck är omotiverat för de flesta husbilsägare då största problemet är att däcken faller för åldersstrecket och inte att mönstret är slut.... rätta mig om jag har fel...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Som du kanske ser så stavade jag rätt i min inlägg men råkade stava fel uppe vid omröstning och det går tyvärr inte att redigera i efterhand. (har redan försökt)
När jag läste detta: Michellin Carrier Camper CP undrade jag först om det var någon asiatisk kopia på Michelin, dom skäms ju inte för något..?!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
fiat rekommenderar michelin som husbilsdäck och det finns en anledning ! hb går nästan alltid med full last och det ställer stora krav på däcken ! ja de är dyra inget snack om det men de håller och du får valuta för pengarna ! vi körde 7000 mil runt om i europa i olika väglag och inga problem ! köpte Hancock till vår gamla eura c-däck de säckade ihop efter 3000 mil och exploderade på autobahn på grund av utmattning ! 1 däck exploderade bak och det andra var på väg att smälla ! och det var ingen rolig upplevelse kunde kostat oss livet och många fler så för mig är valet enkelt ! ska ni snåla gör det på annat men inte däck !!!!!
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
fiat rekommenderar michelin som husbilsdäck och det finns en anledning ! hb går nästan alltid med full last och det ställer stora krav på däcken ! ja de är dyra inget snack om det men de håller och du får valuta för pengarna ! vi körde 7000 mil runt om i europa i olika väglag och inga problem ! köpte Hancock till vår gamla eura c-däck de säckade ihop efter 3000 mil och exploderade på autobahn på grund av utmattning ! 1 däck exploderade bak och det andra var på väg att smälla ! och det var ingen rolig upplevelse kunde kostat oss livet och många fler så för mig är valet enkelt ! ska ni snåla gör det på annat men inte däck !!!!!
Tack för svaret, men åter igen är det frågan om vad man tycker som användare och inte vad Fiat eller andra rekommenderar och tycker om.
Oftast så finns det ett dold agenda bakom varenda rekommendation tycker jag i form av muttor, "samarbete" eller liknande.
Jag har haft Michellin tidigare i min gamla husbil och håller med att dem är bra men jag valde att testa Pirellis denna gång. Riktiga CP och inga C däck och nej, inte asiatisk kopia. (bara stavfel)
Hoppas på att jag inte råkar ut för några explosioner eller liknande. Det satt vanliga (dessutom gamla) C däck på min "nya" husbil som jag inte litade på och därför köpte jag nya. Valet var mellan just dem där uppe (Michellin, Continental eller Pirelli) och och JAG valde just Pirelli.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Tack för svaret, men åter igen är det frågan om vad man tycker som användare och inte vad Fiat eller andra rekommenderar och tycker om.
Oftast så finns det ett dold agenda bakom varenda rekommendation tycker jag i form av muttor, "samarbete" eller liknande.
Jag har haft Michellin tidigare i min gamla husbil och håller med att dem är bra men jag valde att testa Pirellis denna gång. Riktiga CP och inga C däck och nej, inte asiatisk kopia. (bara stavfel)
Hoppas på att jag inte råkar ut för några explosioner eller liknande. Det satt vanliga (dessutom gamla) C däck på min "nya" husbil som jag inte litade på och därför köpte jag nya. Valet var mellan just dem där uppe (Michellin, Continental eller Pirelli) och och JAG valde just Pirelli.
Visst är det så med dolda agendor..ungefär som förr i tiden när Citroën personbilar levererades med Michelin däck inte på grund att bilen var gjord för dom utan att Citroën ägde Michelin ,nu är väl Peugeot som äger Citroën och plötsligt är den berömda hydraulfjädringen borta
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Pirelli är dom ända som jag inte provat, dom har kämpat på nu i några år för det är inte lätt att slå sig in bland dom två stora Mich och Conti!
Bland C däcken finns det mer att välja på men jag är ju en järntvättad expert så jag ska inte uttala mej!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Känns lite dumt att rösta på vilket som är "bäst" då man knappast har något riktigt underlag för att kunna veta det.
Då skall man ju ha kört exakt samma bil, lika långt, och på samma sätt med flera olika däckmärken för att kunna ha någon ungefärlig koll. Så länge har jag aldrig haft samma husbil :)

Men som tyckare har jag fått för mig att Conti Vanco Camper är bra och har köpt dom vid flera tillfällen. Bra testresultat bl.a. när det gäller vägljud och ett rimligt pris.
Annars tror jag dom flesta däcken från alla dom stora märkena är i princip lika bra. Handlar nog mest om hur påverkad man blivit av andras troende.
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Pirelli är dom ända som jag inte provat, dom har kämpat på nu i några år för det är inte lätt att slå sig in bland dom två stora Mich och Conti!
Bland C däcken finns det mer att välja på men jag är ju en järntvättad expert så jag ska inte uttala mej!
Bytte till Pirelli och upplevde ett tystare vägljud mot Vanco som bilen levererades med.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Kommer ihåg att Pirelli förr i tiden var bra i väghållning men var som suddgummi dom slets ner ganska fort ..kanske är dom bättre idag men tyvärr ..som privat person och pensionär har man inte möjligheter att vara testperson,tyvärr
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Nokian Hakka Van har nu 2021 släppt ett typ CP däck för skåpbilar och husbilar/husvagnar där tunga fordon som kräver mycket av sina däck,
Har belastningsindex 121 och förstärkta däcksidor. Någon som hunnit testa ??
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Nu har jag fått dem monterade och återkommer med rapport. Nokian Hakka Van

Aramid-teknik på däck för husbilar - vad innebär det?

Husbilar lever ett tufft liv. De är tunga, bär ofta mycket last och körs på dåliga grusvägar och över trottoarkanter. Däcken på dessa fordon ska kunna bära tunga laster och ge säkra köregenskaper i alla förhållanden. Även trottoarkanter och potthål kan allvarligt skada ett däck. Skadad däcksida innebär normalt att man måste köpa ett nytt däck.
Kärnan i tekniken Aramid Sidewall är Aramid-fiber som finns i den innovativa konstruktionen av däcksidorna. Även flyg- och av militärindustrin använder samma material. Aramid-fiber förstärker däcksidorna och ger bättre skydd mot stöt och stickskador.

Kika på vår korta film som visar hur däck med Aramid-fiber fungerar.
 
Toppen