• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilka husbilsdäck tycker du är bäst?

Vilka husbilsdäck tycker du är bäst

  • 1. Michellin Agilis Camping CP

    Röster: 60 50,8%
  • 2. Continental Vanco Camper CP

    Röster: 25 21,2%
  • 3. Pirelli Carrier Camping CP

    Röster: 3 2,5%
  • 4. Annan C däck

    Röster: 30 25,4%

  • Totalt antal röstande
    118
  • Omröstning stängd .
Nu har jag fått dem monterade och återkommer med rapport. Nokian Hakka Van

Aramid-teknik på däck för husbilar - vad innebär det?

Husbilar lever ett tufft liv. De är tunga, bär ofta mycket last och körs på dåliga grusvägar och över trottoarkanter. Däcken på dessa fordon ska kunna bära tunga laster och ge säkra köregenskaper i alla förhållanden. Även trottoarkanter och potthål kan allvarligt skada ett däck. Skadad däcksida innebär normalt att man måste köpa ett nytt däck.
Kärnan i tekniken Aramid Sidewall är Aramid-fiber som finns i den innovativa konstruktionen av däcksidorna. Även flyg- och av militärindustrin använder samma material. Aramid-fiber förstärker däcksidorna och ger bättre skydd mot stöt och stickskador.

Kika på vår korta film som visar hur däck med Aramid-fiber fungerar.
Det gäller ju att marknadsföra sig och det har Nokian nu gjort med sin sidewall ett par år nu, precis som Pirelli så är det svårt att ta marknadsandelar av dom två stora Mich och Conti! Nokian har fördelen att ha ett bra rykte när det gäller vinterdäck, kanske fungerar Aramid fibern bra eller också rinner allt ut i sanden men vi får hoppas att det är ett bra och fungerande däck för oss HB åkare så utbudet blir lite större!
 
Jag köpte Aramidförstärkta däck till en tung jänkare i början på 80-talet, jag minns bara att jag var nöjd med dem då, så det är inget nytt som Nokian kommer med.
 
Det vare intressant att höra erfarenhet av andra och varför. Inte bara gå på reklamen och säljarnas rekommendationer utan riktig användning.
Jag har haft Michellin Agilis Camping. Bra men svindyra numera.
Har nu köpt nu Michellin Carrier Camper CP som kostade 500 mindre per däck än Michellin.
Hoppade över Vanco Camper då jag har haft dels en kompis som fick strul med dem dels har läst att dem är inte de bästa och "tror" (även om jag har hört att det gör man i kyrkan bara) att Pirelli var ett bättre alternativ för mig.
Nu pratar jag enbart om husbilsdäck märkta med CP inte C däck. Se mer här Köp av husbilsdäck | CP-märkning | Dackleader.se
Vad tycker ni?
Kommer att vara intressant omröstning annars....
Jag har kört husbil på både Pirelli, Continental, Nokian och Michelin. Prislappen på Michelin är stor men kostnaden låg (utslaget per kilometer). Vi lurar oss gärna på detta OCH dessutom glömmer vi gärna att huset på bilen är som en fiollåda som förstärker ljudet rätt omfattande. Minsta ljudreduktion gör underverk. Jag plockade bort en uppsättning Nokian från min nuvarande bil trots 8 mm däckmönster kvar och ersatte med Michelin Agilis CP. Ljudnivån dämpades med 4,5 dB(A) vilket är mer än en halvering. Jag uppfattar Michelin som bland det tystaste och mest slitstarka och dessutom levererar det en oslagbar vägkänsla/grepp. Säkerheten är viktig så mitt val kommer att fortsätta vara Michelin (både vinter och sommar).
 
Om man jämför, så verkar de nya Hakka Van ha bättre värden :
Sedan om det gäller i verkligheten.. får väl framtiden utvisa?!
De är ju ca 850:- billigare/st. (där jag letade i alla fall)
Jag behöver snart 2 nya, så jag väljer nog att pröva Hakka Van däcken.

EU-däckmärkning​

Michelin Agilis Camping: 225/75R16 C 116Q
Ljud 70 dB / Våtgrepp = B / Bränsleekonomi = C
Hastighetsklass: 160km/h (Q)
Lastindex: 1250kg (116)

Nokian Hakka Van: 225/75R16 121R
Ljud 70 dB / Våtgrepp = A / Bränsleekonomi = B
Hastighetsklass: 170km/h (R)
Lastindex: 1450kg (121)
 
Nokian Hakka Van har nu 2021 släppt ett typ CP däck för skåpbilar och husbilar/husvagnar där tunga fordon som kräver mycket av sina däck,
Har belastningsindex 121 och förstärkta däcksidor. Någon som hunnit testa ??
Har lagt på de nya Nokian van i dagarna så vi får se vad man tycker på en Cartago 4800 Kg med 4,75 bar få se om det fungerar
 
Har lagt på de nya Nokian van i dagarna så vi får se vad man tycker på en Cartago 4800 Kg med 4,75 bar få se om det fungerar
Har kört dem nu ca 100 mil tycker att de är tystare än mina
Michelin Agilis Camping: 225/75R16 det är ett tyckande, inga mätningar.
Ingen förändring vad avser bränsleförbrukning, mindre " plattor" när jag har stått still några dygn med nästan 5 T.
Mycket nöjd så här långt.
 
Senast ändrad:
Om man jämför, så verkar de nya Hakka Van ha bättre värden :
Sedan om det gäller i verkligheten.. får väl framtiden utvisa?!
De är ju ca 850:- billigare/st. (där jag letade i alla fall)
Jag behöver snart 2 nya, så jag väljer nog att pröva Hakka Van däcken.

EU-däckmärkning​

Michelin Agilis Camping: 225/75R16 C 116Q
Ljud 70 dB / Våtgrepp = B / Bränsleekonomi = C
Hastighetsklass: 160km/h (Q)
Lastindex: 1250kg (116)

Nokian Hakka Van: 225/75R16 121R
Ljud 70 dB / Våtgrepp = A / Bränsleekonomi = B
Hastighetsklass: 170km/h (R)
Lastindex: 1450kg (121)
 
Tack för svaret, men åter igen är det frågan om vad man tycker som användare och inte vad Fiat eller andra rekommenderar och tycker om.
Oftast så finns det ett dold agenda bakom varenda rekommendation tycker jag i form av muttor, "samarbete" eller liknande.
Jag har haft Michellin tidigare i min gamla husbil och håller med att dem är bra men jag valde att testa Pirellis denna gång. Riktiga CP och inga C däck och nej, inte asiatisk kopia. (bara stavfel)
Hoppas på att jag inte råkar ut för några explosioner eller liknande. Det satt vanliga (dessutom gamla) C däck på min "nya" husbil som jag inte litade på och därför köpte jag nya. Valet var mellan just dem där uppe (Michellin, Continental eller Pirelli) och och JAG valde just Pirelli.
Hej!
Tänkte bara höra om du är nöjd med Pirelli-däcken? Går i köpefunderingar och är lite intresserad av just de däcken :-)
 
Däck diskutioner är alltid intressant :)
Köpte min husbil ny 2021 Kabe 780 4,5 Tonn där det var monterat Continental 225/75/ R16 CP 118 R dubbfria vinterdäck som jag har kört 4000mil på nu. Dessa däck känns svajiga och mjuka i hastigheter på 110 +. Nu är bakdäcken utslitna , framdäcken helt ok fast framhjulsdrift.
Nya däck köpt och monterat på plåtfäljarna: Michelin Agilis X-Ice North 225/75R16 121R C med dubb.
Ska bli intressant at se hur dessa blir att köra på :-)
 
Däck diskutioner är alltid intressant :)
Köpte min husbil ny 2021 Kabe 780 4,5 Tonn där det var monterat Continental 225/75/ R16 CP 118 R dubbfria vinterdäck som jag har kört 4000mil på nu. Dessa däck känns svajiga och mjuka i hastigheter på 110 +. Nu är bakdäcken utslitna , framdäcken helt ok fast framhjulsdrift.
Nya däck köpt och monterat på plåtfäljarna: Michelin Agilis X-Ice North 225/75R16 121R C med dubb.
Ska bli intressant at se hur dessa blir att köra på :)
Jag kör på samma Continental som du har, dessa däck är ofta monterade som standard på nya bilar, 1500mil nu och märker ingen skillnad mot mina tidigare Michelin Agilis.
Jag tro att en faktor kan vara ditt körsätt ,tung bil 110+, jag kör aldrig så fort då känns dom flesta stora bilar inte helt stabila.
Att bakdäcken skulle vara slut efter 4000mil är märkligt, framdäcken slits alltid mer på en tung framhjulsdriven bil, du borde göra en 4hjulsmätning.
 
Jag kör på samma Continental som du har, dessa däck är ofta monterade som standard på nya bilar, 1500mil nu och märker ingen skillnad mot mina tidigare Michelin Agilis.
Jag tro att en faktor kan vara ditt körsätt ,tung bil 110+, jag kör aldrig så fort då känns dom flesta stora bilar inte helt stabila.
Att bakdäcken skulle vara slut efter 4000mil är märkligt, framdäcken slits alltid mer på en tung framhjulsdriven bil, du borde göra en 4hjulsmätning.
Levereras dom verkligen på dubbfria skandinaviska vinterdäck? Inte 3-säsongers åretruntdäck?
 
Jag kör på samma Continental som du har, dessa däck är ofta monterade som standard på nya bilar, 1500mil nu och märker ingen skillnad mot mina tidigare Michelin Agilis.
Jag tro att en faktor kan vara ditt körsätt ,tung bil 110+, jag kör aldrig så fort då känns dom flesta stora bilar inte helt stabila.
Att bakdäcken skulle vara slut efter 4000mil är märkligt, framdäcken slits alltid mer på en tung framhjulsdriven bil, du borde göra en 4hjulsmätning.
Jag har service på Husbilen näste vecka (MB Sprinter -21) på Bilia.
Jag frågade så här:
Jag har kört på samma däck i nästan 3800mil nu och framdäcken är helt ok men bak så är dom utslit något mera på yttersidan in insidan.
Detta är ju en husbil som är konstant 4t eller mera när jag är ute o kör.
Man skulle tro att framdäcken skulle slitas mera iom framhjulsdrift men inte på denna bilen, är detta normalt eller kan det vara fel på hjulinställningen?


Dom svarade så här:
Jag skulle visa upp den för en gummiverkstad för bedömning, dom är bäst på däck.

Ska man grina eller garva :-D
 
Levereade med dessa däck :)
Du har standarddäck som bilarna levereras med, inga riktiga vinterdäck, även om dom är märkta med alptopp/snöflinga, jag har liknande bil och märker inget extra slitage på bakdäcken, hur kör du bilen i rondeller tex. blir stor belastning slitage på utsidan av däcken om det går för fort. Du har ett Alkochassi med bärarmar bak, det går inte att göra hjulinställningar på vanligt vis, det krävs att man induktionsvärmer bärarmarna och böjer dom.
Föreslår en 4 hjulsmätning, däckverkstan kan säker ge dig en bedömning vad som är fel, men däcken bak slits mindre än fram på en tung framhjulsdriven bil.
Du har väl detta däck
 
Tillbaka
Toppen