• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi vilda husbilsligister

F

F.d. 2750

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Hej!
Intressant diskussion. Idre har ju förbjudit camping vid österdalälvens dalgång om man inte står på deras "campingplatser" som dom vill ha betalt för. Jag har en fråga som inte har kommit upp i diskussionen, gäller inte allemansrätten längre i Sverige?

"Grundregeln är att du får stanna i högst 24 timmar på rastplatser och skyltade P-platser utmed allmän väg på vardagar. På lördagar, söndagar och helgdagar får du stanna till nästa vardag.
Men rastplatser är främst tänkta för tillfällig rast och vila. Om andra regler gäller med stöd av lokala trafikföreskrifter ser du detta på en tilläggstavla under P-märket vid rastplatsen."

Kopierade detta från Naturvårdsverket.

Allemansrätten: Husvagn och husbil - NaturvÃ¥rdsverket
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.845
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vi vilda husbilsligister

Undrar om Naturvårdsverket inte blandar ihop Parkerings regler med allemansrätt.

Är det inte Trafiklagstiftningen som ger dessa 24 tim Parkering samt helg (om inget annat skyltas) och inte allemansrätten.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vi vilda husbilsligister

..... Jag har en fråga som inte har kommit upp i diskussionen, gäller inte allemansrätten längre i Sverige? .....

Allemansrätten är en sedvanerätt och inte en lag och den omfattar inte fordon. Naturvårdsverket gör tydligen ett försök till tolkning av hur man kan tänkas överföra allemansrätten till fordon.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Allemansrätten går mycket längre tillbaka i tiden än dagens parkeringsregler och jag tror det helt enkelt är så att Naturvårdsverket vill "modernisera" definitionen av Allemansrätten och anpassa den till nutid. Ett misstag de inledningsvis gjorde med texten från Trafiksäkerhetsverket angående parkering var att de helt utan anledning lade till några ord i en av meningarna i Frexxers första inlägg här ovan: "Men rastplatser är främst tänkta för tillfällig rast och vila, inte för övernattning" Hur de där tre sista orden kom med var det ingen som kunde förklara och när man insåg misstaget, tog man genast bort dem.

Om husbilismen fortsätter att utvecklas i de senaste årens explosiva takt och om inte vi husbilister är noga med hur vi sköter oss, tror jag vi kommer att få se en för oss negativ utveckling genom betydligt stramare regler i lokala ordningsstadgar i många kommuner. Det är därför jag med en dåres envishet hävdar att det är våra klubbars ansvar att tillsammans och helst genom ett särskilt riksförbund (eller vad man nu skall kalla det) informera om och skapa förståelse för det "nya husbilslivet".

Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 2750

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Jag håller med dig AndersW att vi måste ta hänsyn hur vi campar. Annars finns risken att man inte får fricampa någonstans. Jag köpte inte husbilen(nybliven ägare) för och ligga på en camping, då kunde jag köpt en husvagn istället.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Undrar vad europadomstolen skulle säga om att man i Sverige har en lag för lastbilschauförer som lagstadgar om sovvila vid en bestämd körtid men att man samtidigt förbjuder detta i kommunala föreskrifter. Om man följer den ena lagen, så bryter man mot den andra!!!
 
Toppen