• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi vilda husbilsligister

F

F.d. 55328

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Tråkigt nog är det alltid lätt att klaga, några klagar på oss "husbilsnyltare" och vi klagar på "Husbilshatare".
Campingägarna ser presumtiva kunder som gör andra val än deras campingar, och tycker att vi snyltar, därför försöker man få kommunen att styra all camping till campingplatsen.
Vi husbilsägare är en relativt ny kundgrupp utan behov av campingplatsens utbud av toa, vatten, el,, lekplatser, bad, mm.
Ofta söker vi i stället kultur, vackra vyer och god mat.
Självklart känner man ibland skuldkänslor när man står på en plats som någon ordningställt, med all säkerhet inte för att någon ska övernatta i husbil där, samtidigt vet man att hamnparkeringen inte används till fullo i april och Ica´s kunder får säker plats även om var står där mellan 22,00 och08,00.
Nu till något positivt, Långholmen tycker jag är ett utmärkt exempel på husbilscamping, flera liknande anläggningar i våra städer.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Man kan undra hur mycket denne Herr Ranstorp och artikelförfattaren har på fötterna när man anser att Marias camping är ett alternativ för tex femtio husbilar.

Jag ringde nyss till Marias camping om bokning av en husbilsplats för inatt.
Man måste boka minst fyra nätter - annars får man inte boka alls.

Vid min fråga om det finns plats för en husbil inatt så var svaret att det just nu finns nån enstaka plats !!!!!

Kanske Herrar artikelförfattare och Ranstorp skulle närma sig verkligheten innan munlädret glappar.

Mvh
Dag

ps
Marias camping är medlem i SCR !!!!!
Det kanske förklarar en del...
Ring Marias camping och fråga om det går att boka en eller 50 husbilsplatser för inatt.
0430 - 28585
ds
ps2
Laholms kommun samt många av landets övriga kommuner kanske först skulle sopa rent framför egen dörr, och uppmärksamma att de flesta populära turistorters campingar ofta inte kan erbjuda spontangäster plats.
Varför ?
Jo, campingägarna med kommunernas goda minne håller på att förvandla dessa sk. campingar till förtäckta koloniområden, vilket bla får till följd att det inte finns plats för spontana husbilsgäster.
Nej, herr Ranstorp, mfl, skaffa dig rent mjöl i den kommunala påsen först innan du raljerar över oss husbilsturister.
Börja med att avveckla de illegala koloniområdena, som du kallar campingplats, så kanske din camping även kan erbjuda plats för oss snyltgäster.
ds
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vi vilda husbilsligister

Det var precis vad jag också tänkte att klagomålen kanske kommer från dom som känner sig snuvade på campingnätter och kan man skriva ett anonymt brev så kan man kanske som "affärsidkare" vara lite mera otrevlig i brevet .
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

MARIAS CAMPING tog absolut rekordet av snorkighet och otrevligt bemötande vår första egentliga husbilssommar -07.
Vi trodde i vår enfald att man skulle kunna pröva på många av de där bekanta campingarna på västkusten runt Laholm, Mellbystrand m fl. Det var veckan efter skolstarten, men det var i stort sett omöjligt ändå att få plats. Av denna anledning, att det var så fullknökat överallt, tror jag att det var så många som i sin nöd tvingas att stå litet här och var.

Och då är det ju klart, att ortsbefolkningen och de, som har sina sommarhus i området gnäller och klagar hos kommunens tjänstemän. Som INTE har skött sina jobb och skapat vettiga alternativ för det rörliga friluftslivet, som också har rätt att söka sig till attraktiva badstränder. Och som i sin ynkliga vilsenhet i stället försöker tysta opinionen med dumma skriverier !!!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vi vilda husbilsligister

Jag upplever för min del disk kring Hallandspostens artikel betr Laholm som lite onyanserad och onödigt negativ.
T.ex citat; "Förra säsongen skall det vissa nätter ha funnits över 60 campare (= inte bara husbilar?) nedanför Strandhotellet"!

T.ex Strandhotellet är en rörelse(?) som lever på sina ditresta hotellgäster/turister(?) är i behov av dessa parkeringar för sina egna gäster(?). Detta sammanhang berörs inte i diskussionen ovan och det är i och för sig klent berört även i HP's artikel.

Vad gäller Laholm så har Bigge HBK Web på ett utmärkt sätt beskrivit vad som gäller och finns att tillgå (6 st campingar, varav 3 st F-campingar) inom kommunen http://www.husbilsklubben.se/forums/t3571/
Läs gärna sajten mot bakgrund av tidningsartikeln, Västkusten är ett attraktivt område just under några korta sommarmånader. För min del tycker jag inte att det är konstigt att det också kostar, det är inte gratis på Öland och andra attraktiva platser heller!

Liksom på en hockeymatch, bioföreställning, eller dyligt så måste man acceptera att platserna (= parkeringar/campingar) är fullsatta.
/ Hälsn, Bengt
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Hej,

Men Bengt, jag kan delvis hålla med dig i det du säger kring att det är en näringsverksamhet och att de behöver sina platser! Då får de väl sätta upp skyltar som förbjuder att man sover där med husbil!

Sen var ju diskussionen gällande en (1) natt på campingen. Och att det endast erbjuds 4 nätter efter varandra tycker jag är dåligt och endast gjort för att suga ut pengar från camping gäster. Sen var det väl endast verificerat på 1 camping de andra kanske erbjuder 1 natt!
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Hej,

Men Bengt, jag kan delvis hålla med dig i det du säger kring att det är en näringsverksamhet och att de behöver sina platser! Då får de väl sätta upp skyltar som förbjuder att man sover där med husbil!

Sen var ju diskussionen gällande en (1) natt på campingen. Och att det endast erbjuds 4 nätter efter varandra tycker jag är dåligt och endast gjort för att suga ut pengar från camping gäster. Sen var det väl endast verificerat på 1 camping de andra kanske erbjuder 1 natt!
Kan det verkligen vara lagligt att begära att man måste bo och betala för fyra nätter på Marias Camping?
Jag vet att vi betställde plats där en midsommar, ville övernatta två nätter,,,,,,,,men Marias Camping tog betalt för tre nätter,påstod att det var helt lagligt, jag undrar fortfarande.
Vänligen Ingrid o Stig
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Detta om fyra nätter förekommer på Marias campings websidor.....
Kan inte missuppfattas.....

Vän av ordning undrar om Mister Ranstorp överhuvudtaget ägnat några få sekunder över åt Marias bokningspolicy....

Eller är det nån form av Göteborgsanda som styr mister Ranstorp?

(göteborgsanda = klia min rygg så kliar jag din...)

DS
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Att som avvikare, när drevet går, sticka ut huvudet i denna församling, det bjuder jag på;

Betr tidningsartikeln i Hallandsposten och dess konkreta innehåll;
Det gäller i stort sett samma "regler" utmed hela västkusten något egentligt undantag kan jag inte påminna mig och det är ju upp till kommunerna på olika håll att bestämma. Även kommunerna och dess innevånare måste ju få ut några fördelar av husbilsturismen (inte bara ensidigt). Just naturen med havsbad är ofta västkust-Kommunernas (och innevånarnas) ofta enda tillgång.

Jag upplever inte att innehållet i artikeln är särskilt anmärkningsvärt! För att man har husbil måste man ju inte per automatik få alla fördelar, typ gratis tillgång till attraktiva övernattningar. Vill jag själv komma till badplatser på Västkusten så får jag betala för parkering av min personbil över dagen, avgiften går då oftast till sommararbetande skolbarn t.ex Frillesås/Stråvalla 10 Sek.

Konkreta företeelser som omnämns i artikeln är t.ex;
# "vildcamping sker gratis på stranden"
# "vissa nätter 60 campare på parkeringen nedanför strandhotellet"
# "situationen är ohållbar"
jag förstår dessa argument och vem vill på vilka grunder hävda att det skall vara självklart och att den egna kommunens innevånare skall acceptera "slika" företeelser och att det bara är att ta för sig (var och en på sitt eget sätt)? Vi gör oss själva som husbilsentusiaster en otjänst inför framtiden med att stenhårt driva "slika frågor" på detta sätt!

Själv fick jag böter redan för 50 år sedan då vi under MC-tiden "som rebeller" vildcampade utanför en camping i Frillesås, trots det tycker jag nu i efterhand att vi handlade omoget, det var länge sedan men det är alltså ingen ny och okänd företeelse.

Oklarheter om övernattning (men inte parkering) tycks finnas men regler om förbud mot övernattning (kl 22 - 08) finns även i t.ex Tyskland, bla i Zell vid Mosel för att söka vara konkret!
/ Bengt (Kungsbackabo sedan drygt 25 år)
Som någon sa i det militära - haft del men inte förstått...
Flummigt, minst sagt..
DS
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Jag tog mig friheten att skriva till journalisten på HP i går, med kopia till politikern.
Här ser ni resultatet.

Mvh
Lärkan321


Hej Inge!
Det var med stor förvåning och även en viss bestörtning som jag tog del av din artikel om s k "vildcamping". Fruktansvärt ord!
Förändringen går väldigt snabbt för vad som kan sorteras in under begreppet camping.

Antalet husbilar ökar i snabb takt och därmed kommer också ett något annorlunda "campingliv" in i bilden. Det är ganska stor skillnad på husvagn och husbilscamparna. Det är inte längre självklart att man ska sätta upp sina förtält och installera sig för flera dagar kanske veckor på samma plats om man åker husbil. Däremot är man intresserad av att komman in i kommunernas centrum och handla, gå på museer, äta mat osv.
Vid de tillfällen då vi vill stanna och sola och bada tar vi givitvis in på ortens camping och använder den service som där bjuds.

Vi är ett par i 60-årsåldern som verkligen har hittat en fritidsform som passar oss perfekt. Efter att ha haft frididshus i ca 40 år så har vi nu upptäckt den härliga känsla av frihet som husbilen ger oss. Vi har besökt många städer i Sverige - bl a Laholm förra sommaren - och då ska vi väl i ärlighetens namn säga att vi konstaterat att servicen för husbilar varierar stort mellan olika kommuner.
Det vi märker är dock att allt fler kommuner inser möjligheten för näringslivet att serva även husbilsåkarna. Därför iordningsställs det allt flera speciella husbilsparkeringar centralt i städerna.

Självklart ska husbilsåkarna betala avgift för sin parkering med de ska också ges viss service (t ex el) under de timmar de står parkerade. Även P-tiden ska vara begränsad (t ex 48 tim)

Jag hoppas verkligen inte att Laholm tänker i de banor som framkom i din artikel. Då tycker jag definitivt att man är inne på fel spår.

Jag bifogar några foton från vår senaste resa i Europa där jag bl a fotade några s k Ställplatser som det finns så väldigt många av i de flesta andra länder - här ligger Sverige ännu efter.

(Jag sänder även en kopia till Ulf Ranstorp som kanske kan göra en politisk insats).

Mvh
Lars-Åke Ursäter
Tel: 070-651 00 71


Svaret som kom i dag. (Kanske droppen urholkar stenen)
Hej
Inledningsvis, Laholms kommun är inte Husbilsfientliga.
Jag beklagar om det uppfattats på detta sättet.
Som jag sa i dagens Hallandsposten, vad jag eftersträvar
är att vi skapa skapa ordning i det kaos vissa upplever.
Ett förslag som jag har är att vi anordnar ett antal utmärkta
parkeringsplatser för husbilar på stranden jämte t.ex. parkeringen
vid Strandhotellet där vi också då kopplar fram ström etc.
Här skulle det då vara helt ok att övernatta under ett antal dagar.
Vi från kommunens sida har en Strandgrupp, dessa kommer att
hantera denna frågan under hösten och jag förutsätter att
de stämmer av det med husbilsägares intresseorganisation
såväl som med berörda campingägare i kustområdet.
Givetvis eftersträvar vi att skapa så attraktiva områden
som möjligt för husbilsägarna i kommunen och att alla ska
känna sig välkomna till Laholm

Ulf Ranstorp
Ordf. Servicenämnden
Laholms kommun
0430-15000
070-5371234
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Fick ett identiskt svar på ett likande mail riktat direkt till Ulf Ranstorp.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Vi vilda husbilsligister

Hej Bengt!
Jag håller till viss del med dig och förstår att komunerna har svårt att hänga med i utvecklingen på husbilssidan.Jag är villig att,som i övriga Europa betala 100:- till 130:- för en vettig övernattning.Det vore bättre att man konsentrerade sig på att skapa sådana platser än att gnälla på en företeelse som man ändå inte kan stoppa.Att tvinga in husbilar på camping är ingen lösning på etta problem.
Anders.B
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Hej
Ett bra inlägg från dig. Det verkar som om många inte förstått att husbilar är mer rörliga än husvagnar utan lever kvar i föreställningen om förtält och flera nätter på samma plats.

I ärlighetens namn skall jag erkänna att våra personliga vanor förändrats mycket från det vi var husvagnsägare m/2007 till dagens husbilister m/2008 och det är en utveckling som vi märkt först i efterhand.
Vi trodde att en husbil var en annorlunda form av husvagn men nu har vi märkt att rörligheten är den stora fördelen och att vi inte längre är intresserade av campingplatser på samma sätt som förut.
Särskilt inte i Laholmstrakten!
 
F

F.d. 1721

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Det är inte bara vissa hallänningar som tycker illa om husbilsturister. Läs artikel om liknande inställning hos gotlandsmyndigheterna. Tittar man på debattsidan finner man att åsikterna går isär, en del är för och en del är mycket emot. Några tycker att husbilsfolket ska ta in på camping, vilket vi inte är intresserade av.
"Var ska vi sova med vår husbil?" - Nyheter - helagotland.se
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vi vilda husbilsligister

Det finns ingen kommun som har stöd i lagen för att bötfälla någon som övernattar i husbilen på parkeringsplats eller gata om det i övrigt är tillåtet att parkera där.

Enlig vägtrafikförordningen måste bilförare som känner sig trött stanna och vila. Undantag för husbilister finns inte. Ej heller finns det någon specificerad tid för hur länge denna vila får pågå eller förbud mot att somna i den parkerade bilen.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Jag ska prata med "länsman" i Visby imorgon. Ikväll hade de inte tid med "juridiska" spörsmål. Min fråga är enkel: Vilket lagstöd har ni för att förbjuda dygnsvila i ett korrekt parkerat fordon? Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 1721

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Avvaktar svaret om dygnsvila med viss förväntan!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Det är inte bara vissa hallänningar som tycker illa om husbilsturister. Läs artikel om liknande inställning hos gotlandsmyndigheterna. Tittar man på debattsidan finner man att åsikterna går isär, en del är för och en del är mycket emot. Några tycker att husbilsfolket ska ta in på camping, vilket vi inte är intresserade av.
"Var ska vi sova med vår husbil?" - Nyheter - helagotland.se

Dä ä ju fa-- skall man behöva känna sig jagad på Gotland nu oxå, å vi som skall dit idag för som vi tror en härlig vecka.
Om jag kommer att känna mig stressad eller påpassad kommer jag alldrig mera att sätta min fot där!!!:mad:
Det jävligaste är ju att man har bokat färjebiljett hoppas det går att boka om hemresan om det behövs, isåfall går resan direkt till Öresundsbron.

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vi vilda husbilsbilister

Jo jag blev frustrerad när jag läste om gotlands inställning till husbilar.:mad:
Gäller för övrigt flera komuner, men här blir man ju låst på Öa en hel vecka:mad:
nu skall ju frugan och jag åka dit idag, då undrar jag finns det överhuvud taget några platser som det går att övernatta på utan att känna sig besvärlig :confused:

Vore tacksam för förslag en del av er är ju där nu har jag sett här.
(jag har tittat i ställplatslistan)

Mvh/Gurra
 
Toppen