• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi vilda husbilsligister

F

F.d. 11293

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Det finns ingen kommun som har stöd i lagen för att bötfälla någon som övernattar i husbilen på parkeringsplats eller gata om det i övrigt är tillåtet att parkera där.

Enlig vägtrafikförordningen måste bilförare som känner sig trött stanna och vila. Undantag för husbilister finns inte. Ej heller finns det någon specificerad tid för hur länge denna vila får pågå eller förbud mot att somna i den parkerade bilen.

Hej Gunnar
vet du var i vägtrafikförordningen detta står? (för den är väl lika tjock som gamla testamentet) det vore ju bra om man kunde skriva ut denna paragraf o ha med sig i bilen för att visa upp för den oupplyste
:)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vi vilda husbilsligister

Håller med dig, det är inte lätt att hitta i den "bibeln", men det finns där även om formuleringen är något annorlunda än min. Det är några år sedan jag läste det, så kanske någon lagkunning eller bilskollärare kan hjälpa oss att hitta paragrafen.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Enligt Vägverkets dokumentation klassas det som vårdslöshet i trafik att somna vid ratten och det torde ju räcka som förklaring att man vilar sig för att inte begå trafikbrott. Hälsn/AndersW som läste och lärde sig "svarta maran" (vägtrafiklagstiftningen) redan 1963 och ej längre hittar i den.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: bifogar ett mejl som jag skickat till Laholms Kommun med anl av artikeln

Till berörda parter!

Jag kan som husbilsägare inte annat än att reagera på den bifogade artikel från Hallansposten författad av Inge Henriksson.

Några frågeställningar med utgång från artikeln.

Vill kommunen inte ha några turister?
Vill kommunen endast ha turister när campingen är öppen alt. När campingarna erbjuder fullservice?

Vi som har husbilar för i många fall över 500 000 kr, har oftast inget behov av vare sig el, vatten, dusch, toalett och avlopp, allt detta har vi med oss i ett slutet system som vi tömmer/fyller vid för detta lämpliga ställen.

Vi värdesätter inte inte att behöva bo på en camping där flertalet av platserna är förtäckta koloniområden, av så kallade långliggare, vi vill heller inte boka och förbetala campingplatsen som man ska enligt SCR:s regler.

Vi som har lagt alla dessa pengar på ett campingfordon vill också använda det på det som det är avsett för, just att förflytta sig, stanna där man finner en fin plats.

Vi husbilsägare är också intresserade av kultur, god mat och upplevelser, men också av att strosa runt och handla i en vacker stad.

Till saken hör att vi nyttjar våra husbilar ofta under större delen av året, många under hela året, vilket innebär att vi turistar även under så kallad lågsäsong.

Men efter att ha läst artikeln i tidningen och det som Servicenämndens ordförande Ulf Ranstorp skriver så vill Laholms Kommun inte ha dessa turister.

Har ni i Laholms Kommun och frågat de som driver restauranter, butiker, bensinmackar och många fler vad de tycker om detta?…skulle inte tro det!

Gör som så många andra kommuner/städer, anordna en centralt belägen ställplats för husbilar där det är tillåtet att stanna över natten, och om ni erbjuder någon form av service betalar de flesta av oss gladeligen för detta, bara vi slipper de förtäckta kolonilotterna.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

dom som driver campingpatser är egna företagare o säljer en tjänst, ingen kan tvinga mig att köpa en tjänst om inte jag vill detta.
:)
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Egna företagare som inte förstått att det finns en marknad som efterfrågar modernare produkter än förtält, gräsplättar, ockerpriser och kolonilotter...

DS
 
F

F.d. 10659

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Efter att ha läst artikeln i Gotlands Allehanda om paret, som på Gotland inte vågade sova i sin parkerade husbil av rädsla för böter. talade jag med den kommuntjänsteman, som citerades i artikeln. Han ansåg sig felciterad och hade inte uttryckt sig på det sättet som framgick av artikeln!
Ett samtal med kommunens juristavdelning, gav som svar att man ansåg att parkeringsrutor var avsedda att parkera på och att övernattning i bil inte var att parkera.
På mig verkar det som om kommunens förbudsförfattare inte satt sig in i vad som menas med parkering och camping eller vad en husbil egentligen är.
Att man hitintills inte bötfällt någon som övernattat på en parkering, kanske trots allt, tyder på en viss osäkerhet om vad som gäller.
Själv frågar jag mig vad som händer om en nitisk väktare får för sig att följa kommunens ordningsstadga och försöka glutta in genom fönstren eller lägga örat intill dörren på en nattparkerad husbil för att se och höra om någon sover? Kan det betecknas som hemfridsbrott ?. Skulle någon springa omkring och kika in genom fönstret på mitt hus skulle jag omedelbart polisanmäla saken.

BRORAKE
Ägare till personbil klass II och boende i Visby
 
M

Majja

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Varför inte som någon föreslog tidigare låt någon i husbilsklubben ansvara för någon typ av ranking på städer alternativt kommuner i vårt avlånga fina land som inte insett finessen med att åka och bo i husbil.
Varför ska vi lägga ner en massa tid och energi på ställen som ändå inte vill eller har för avsikt att ordna med några enkla ställplatser på behörigt avstånd till sånt som gör livet lite enklare.
Vi ska givetvis åka dit vi är välkommen.:spinny:


Majja
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Brorake, jag som snarkar rätt ljudligt ligger nog pyrt till på Gotland....

Å, andra sidan tänker jag inte sätta min fot - eller snarare mina husbilshjul där...
Man är uppenbarligen inte välkommen till ön, med våra fyrfota och fyrhjuliga.

DS
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

..... ej välkomna till ön, med våra fyrfota och fyrhjuliga......

Där nämner du ett annat problem, Hundvakten - är man oönskad med hund i bilen??? Men det ska jag ta upp i en annan tråd. Men visst har det med den centrala frågan att göra, dvs hur välkommen är man med sin husbil på vissa ställen.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

nu har vi kommit hit till Gotland sovit på p-platsen vid hamnen i backen, står nu på ÖB-parkering och är uppkopplad på något nät:D
Vi åker uppåt Lummelunda om en stund får se var vi hamnar. Återkommer om hur jag parkerar ikväll om det går:cool:

Gurra
 
B

bentor

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

En bild kan säga mer än tusen ord sägs det. Så därför bifogar jag bilder för dem så önskar se dem i två pdf-filer eftersom en enda hade blivit för stor.

En liten stad i Frankrike. De har vanlig campingplats också.
 

Bilagor

  • Ställplats för vilda husbilsligister1.pdf
    274,9 KB · Visningar: 216
  • Ställplats för vilda husbilsligister2.pdf
    239 KB · Visningar: 167
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Det är tur att vi "häruppe i norrland" har alla timmeravlägg utefter vattendragen, Alanäs Naturcamping är ett sådant.
Man kanske ska ta och sätta in färdskrivare för då MÅSTE man stanna och sova när "tiden är inne" för dygnsvila.
Hur gör makthavare med långtradare som måste stanna för vila? (retorisk fråga)
Visserligen lär dom ju inte stanna framför något hotell men......
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Det är inte bara vissa hallänningar som tycker illa om husbilsturister. Läs artikel om liknande inställning hos gotlandsmyndigheterna. Tittar man på debattsidan finner man att åsikterna går isär, en del är för och en del är mycket emot. Några tycker att husbilsfolket ska ta in på camping, vilket vi inte är intresserade av.
"Var ska vi sova med vår husbil?" - Nyheter - helagotland.se
Hej
Har följt den gotländska debatten och motståndarnas argument visas tydligast med följande kommentar:
"Har man råd att åka runt i en husbil för 500 000 så borde man ha råd att betala campingavgiften också"
Någon kallar också husbilsägare för "husbilsparasiter".

Alltså rör det sig nästan enbart om ren och skär avundsjuka.
Några husbilsmotståndare försöker hitta lagrum för att slå husbilsägare i huvudet med men den enda lag de verkar känna till är Jantelagen och den kan de utantill.
Mvh
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

dotorparn, mycket kloka ord.....

Man kan ju även hävda att man inte har råd med att slänga 250 hårdskattade sekiner på lite el o gräsplätt för en natt, därför att kassan tömdes när husbilen köptes.

O tänk att så många har svårt för att skilja på äpplen o päron

Skillnaden mellan ställplats och campingplats verkar vara svårt för många att hålla isär.
De är i gott sällskap har vi märkt - inte ens den folkvalda intelligensmaffian lyckas.

Det känns som att vi har ett pedagogiskt dilemma att ta itu med....
Man skall som bekant aldrig sluta förvånas...
Satt idag i skuggan och slöbläddrade lite i en Svensk kartbok från Liber, för att kolla lite var campingsymbolerna stod för..
Jo, hur förklaras de röda tältsymbolerna - ett tält (campingsymbolen) betyder Auktoriserad campingplats - pyttsan, kan man stilla undra. Vilken instans i detta land har mandat att Auktorisera campingplatser ?
Det finns ingen sådan instans. - Dock förekommer önsketänkande hos en viss organisation om det mandatet.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Hallå där, du väktare av hundar i Kungsbacka!

Frågan om campingsymboler på landets vägkartor körde vi igenom ganska rejält våren '07 då det visade sig att symbolerna representerade enbart SCR-anslutna campingar, dvs blott hälften av totalen. Detta bekräftades av Lantmäteriet och Liber och särskilt vid den förstnämnda myndigheten blev man aningen generade när man fick sig påskrivet att man, finansierad av skattemedel, ägnade sig åt osund konkurrensbegränsning. Man lovade bättring till nästa upplaga som lär komma 2009. Då blir det följaktligen en dubblering av antalet campingsymboler på kartorna.

Även KAK och M som är stora beställare av kartor hos Liber, insåg det orimliga i att en branschorganisation (SCR) fick monopol på campingpubliceringen i kartmaterialet. Alla inblandade tycktes tro att SCR-tillhörigheten utgjorde någon sorts auktorisation. Nu vet man bättre.

Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Bra AndersW...

Jodå, jag minns dina insatser hos lantmäteriet, men att även Liber fick en släng av sleven visste jag inte...

Kanonbra, här finns mycket för den nya Husbilstidningen att penetrera.

Nu skall jag gå åstad och auktorisera min husbilsplats på tomten - måhända kommer den med i nästa upplaga hos Lantmäteriet.....

Den som har lever får se......

Mvh
Dag
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Det tog lite tid innan vikarierande polischef på Gotland återkom men han gjorde det för ett par timmar sedan och jag ska försöka återge kortfattat vad han sa. Vårt samtal kretsade följaktligen kring §15 i Gotlands lokala ordningsstadga.

De lokala ordningsföreskrifterna på Gotland präglas av ambitionen att vara heltäckande just vad gäller övernattning i olika slags fordon på offentlig plats. Först är camping i husvagn och husbil förbjuden och så lägger man till övernattning i bil. Man har inte definierat begreppet camping men det behövs ju inte när man senare i samma mening förbjuder övernattning i bil. Straffet för överträdelse av lokal ordningsstadga är böter, ofta en tusenlapp.

Polisens roll är bl a att beivra brott och det är i förebyggande syfte som man sätter en informationslapp på parkerade husbilar i Visby. En nattetid parkerad och stängd husbil är inte en prioriterad fråga för polisen. Det eventuella "brottet" är ringa och man har därför egentligen inga befogenheter, särskilt under natten, att fastställa om brott begåtts.

På min fråga hur man hanterar yrkeschaufförer som kört slut på sin tid och måste sova/vila, svarade han att den enskilde polismannen med all säkerhet lämnar rapporteftergift. Visst är det märkligt, lagstiftningen om vilotid för yrkeschaufförer kolliderar med annan lagstiftning, i det här fallet Gotlands lokala ordningsstadga.

Lite provokativt kan jag - som en följd av vad han sa om yrkeschaufförer - förslå den som övernattar i en i övrigt korrekt parkerad husbil i trakten av Visby, att förklara för den
morgonen därpå uppdykande polismannen att "jag hade så ont i magen/huvudet/foten eller vad det nu kan vara, att jag blev tvungen att avbryta körningen igår kväll och stanna här. Jag hade utgjort en trafikfara annars".

Jag förklarade för polischefen att hans kollega länspolismästaren i Blekinge varit mycket kritisk mot Karlshamns kommun när man där införde ett förbud motsvarande det i Visby och att Karlshamn nu backat och tillåter övernattning i samband med strikt lagenlig parkering. Han skulle ta kontakt med Karlskrona och informera sig. Få se, det kanske händer något på Gotland också.

Sedan är det intressant att notera att kommunens trafikingenjör som jag också talade med för ett par veckor sedan, uppgav att förbudet i §15 endast gäller tätorten. Jag har mailat en rad frågor också till honom med förhoppning om förtydligande. Jag kan nämligen i texten inte finna någon sådan begränsning.

Fortsättning följer. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen