• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi vilda husbilsligister

F

F.d. 5085

Guest
Som före detta hallänning brukar jag med glädje läsa Hallandsposten på nätet men nu satte jag kaffet i fel strupe:
Hallandsposten - Lokala nyheter i Halmstad, Laholm och Hylte

I Laholms kommun anser man nämligen att husbilar skall vara på rull på vägarna eller stå på campingplatser. "Behagar" man stå någon annanstans så utgör man ett "problem" eftersom man är osolidarisk med de som står på campingplatser.
För att ytterligare understryka det kriminella i att stå utanför en campingplats så kallar tidningen det för "vildcamping" och meningen är väl att det skall associeras med vilt och asocialt leverne, gärna med hänsynslös skövling av naturen.
Om man står ett dygn på en plats med personbil eller långtradare så är man enligt tidningen tydligen inget problem men just vi husbilsligister är ett svårartat bekymmer som inte lämnar kommunens ledning någon ro.

Vitsen med en husbil är väl att man kan stå på en naturskön plats över natten och sedan rulla vidare utan att ha lämnat något spår efter sig? Fast campingplatsägarna i Laholms kommun går ju miste om en slant och det är väl där skon klämmer...
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Det är väl bara att gratulera Laholm och "dessa" kommuner.
Nej åk förbi dessa ställen och ställ er på orter som är positiva till Husvagnar och Husbilar.
Undvik också att överhuvudtaget handla på dessa orter och besök absolut inga campingplatser.
Vi kommer att åka förbi dessa kommuner och istället besöka orter som har mer innanför pannbenet än dessa "politiker".
Jag trodde att Göteborg låg i botten men när jag fick läsa artikeln i Hallandsposten så förstår jag att Göteborg ligger ju ganska bra till i "husbilsbotten".
/ Kurt
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Vi vilda husbilsligister

En väldigt konstig artikel där dom tror att enda alternativet till platser är Mellbystrand eller camping. Hela Sverige har många underbara platser alldeles gratis. Låter nästan som om klagomålet kommer från Marias camping..... Ett sätt att tjäna mer pengar kanske.
Cecilia
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vi vilda husbilsligister

Jag har skickat ett mail till artikelförfattaren och bett om några klargöranden av det han skrivit samt frågan vad Laholms näringsidkare anser om att husbilsturisterna kör förbi deras etablissimang på grund av kommunens avoghet.

Eventuellt svar kommer att delges här.
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Oj ... jösses ...Den där Ulf Ranstorp verkar helt klart leva efter Arne Ankas ordspråk - "Att tänka innan man talar är som att torka sig innan man har skitit"

Vart tog funderingar som "turistnäring" och "skapa dedikerade ställplatser för att undvika husbilar på oönskade platser" vägen .. :wub:
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vi vilda husbilsligister

Att som avvikare, när drevet går, sticka ut huvudet i denna församling, det bjuder jag på;

Betr tidningsartikeln i Hallandsposten och dess konkreta innehåll;
Det gäller i stort sett samma "regler" utmed hela västkusten något egentligt undantag kan jag inte påminna mig och det är ju upp till kommunerna på olika håll att bestämma. Även kommunerna och dess innevånare måste ju få ut några fördelar av husbilsturismen (inte bara ensidigt). Just naturen med havsbad är ofta västkust-Kommunernas (och innevånarnas) ofta enda tillgång.

Jag upplever inte att innehållet i artikeln är särskilt anmärkningsvärt! För att man har husbil måste man ju inte per automatik få alla fördelar, typ gratis tillgång till attraktiva övernattningar. Vill jag själv komma till badplatser på Västkusten så får jag betala för parkering av min personbil över dagen, avgiften går då oftast till sommararbetande skolbarn t.ex Frillesås/Stråvalla 10 Sek.

Konkreta företeelser som omnämns i artikeln är t.ex;
# "vildcamping sker gratis på stranden"
# "vissa nätter 60 campare på parkeringen nedanför strandhotellet"
# "situationen är ohållbar"
jag förstår dessa argument och vem vill på vilka grunder hävda att det skall vara självklart och att den egna kommunens innevånare skall acceptera "slika" företeelser och att det bara är att ta för sig (var och en på sitt eget sätt)? Vi gör oss själva som husbilsentusiaster en otjänst inför framtiden med att stenhårt driva "slika frågor" på detta sätt!

Själv fick jag böter redan för 50 år sedan då vi under MC-tiden "som rebeller" vildcampade utanför en camping i Frillesås, trots det tycker jag nu i efterhand att vi handlade omoget, det var länge sedan men det är alltså ingen ny och okänd företeelse.

Oklarheter om övernattning (men inte parkering) tycks finnas men regler om förbud mot övernattning (kl 22 - 08) finns även i t.ex Tyskland, bla i Zell vid Mosel för att söka vara konkret!
/ Bengt (Kungsbackabo sedan drygt 25 år)
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Man kan ju undra om den där Ulf Rantorp någonsin har varit utanför Laholms kommun eller läst något annat än lokala föreskrifter. Rikstidningar och Tv mm har han förmodligen aldrig hört talas om, för nån hum om verkligheten utanför den egna snäva sfären har han absolut inte. Kommunen kanske är delägare i Marias Camping!
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Kicki & Bengt, det här är ju ett diskussionsforum så det är trevligt med andra synpunkter än de egna.
Det som stör mig är uppfattningen att man skall övernatta på campingplats eller köra vidare. Så tolkar åtminstone jag artikeln.

I juni var vi i Nymindegab Danmark och jag kom i samspråk med en för tillfället ledig dansk polis. Ämnet var förbudet att campa 2200-0900 på kommunens parkeringsplatser bakom sanddynerna:
- Men det står ju en och annan personbil parkerade där efter 2200?
- Jo, men de promenerar väl eller något sånt.
- Kan man inte promenera fast man har husbil?
- Visst, men misstanken finns att de sover och då skall vi ingripa.
- Om vi sitter bakom ratten, räknas det då som camping?
- Nej, då är det rast. Fast ni får inte sova (flinande).
- Hur många får varje år böta för illegal camping?
- Nja, vi använder vårt sunda förnuft och det kan väl husbilsägare också göra även om de kommer från Sverige och vill reglera allting!

Samtalet fördes i mycket vänskaplig anda och vi enades om att den som vårdar naturen och inte stör andra i princip kan stå var som helst. Och det tycker jag fortfarande är en rimlig princip.
Förresten, med "störa" menas inte den irritation som "vän av ordning" känner när han ser en husbil parkerad på andra platser än campingplatser eller mer än 30 minuter vid ICA/Maxi i Mellbystrand.
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Vi vilda husbilsligister

En av sakerna jag reagerar över är att dom med automatik menar att campingen förlorar pengar på att det står bilar på parkeringen o att det står om en tyskregad volvo v50 (konstig husbil). Ganska konstigt skriven artikel. Sen är det inte rätt att bryta mot reglerna om övernattning om det är ordentligt skyltat. Men det låter konstigt om det finns en skylt om förbud mot övernattning utanför campingplatsen. Det brukar väl stå camping förbjuden bara i så fall. Det blir ju reklam för campingen....
Sen får man väl skriva en skylt på husbilen där det står vad man sysslar med i husbilen för fy dej om du sover i den på dan, då är det väl camping...
Ibland blir det lite löjligt när man misstänker att anledningen till förbud är att campingar vill tjäna pengar o vad gör man när det är fullt på Marias camping. Då förlorar dom pengar för att jag körde till nått annat ställe.
Kan dom inte bara inse att vissa vill använda campingar o andra inte vill. Det finns inte platser på campingar ändå på västkusten åt alla som vill ha på högsäsong.
Cecilia
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Även jag kan förstå att deras situation är ohållbar men det finns ju alltid olika sätt att se på saken och att lösa problemen.

*Vissa nätter 60st vildcampare vid Strandhotellet - Vad kul att så många vill stanna över i Mellbystrand!

*Vissa nätter 60st vildcampare vid Strandhotellet - Oj vad jobbigt, står de där irriterar de ju upp ju upp lokalbefolkningen.

Genom att då som Ulf föreslår börja böta vildcamparna med 5000kr har man nog snart minskat dem till antalet 0. Folk med husbil har ofta husbil för att slippa att i onödan ta in på camping. Försöker man då på detta sätt skrämma in dem på camping som en skock får kommer följden istället bli att dessa enbart kommer passera Laholms kommun utan att stanna över. De kommer knappast att öka campingbesökarna med 60st.

Löser man det istället med att ordna en eller ett par dedikerad ställplatser, kanske till och med med lite service som vatten och toalett, tror jag nog de flesta hade kunnat tänka sig denna istället för Strandhotellets parkering.
Med denna lösning får man också säkerligen fler vildcampare som stannar längre och alla blir nöjda och glada.

Det gäller ju att inte bara stirra sig blind på ett problem utan att ibland kanske fråga sig hur man kan göra något positivt av det här.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Jag tror att Laholms komun vill lite uppmärksamhet bara, och att dom istället vill ha dit flera husbilsturister
:wub:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Skriv gärna till turistchefen i Laholms kommun och påpeka era synpunkter om artikeln i Laholmstidningen. Det gav skruv i Karlshamn som ni minns!!
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Vi vilda husbilsligister

Hur är det man säger?
När det blåser, så bygger den försiktiga( fega ) läskydd, medan den kreativa och framsynta bygger vindmöllor!
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Vi vilda husbilsligister

Hej på er när jag var ung såg jag en film som hette kovoj.
Ni har säkert sett den
Tänk er ett tåg på 500 husbilar på rad och besöka de komuner som inte fattar att har man råd med er husbil på cirka 500tusen och uppåt borde man vara en tillgång under semester tiden vi borde tas i mot som vip gäster.
Visst är det Camping ägare som gnäller och kanske sitter de i någon styrelse
Buss på dem bara. HÅLL FANAN HÖGT era ligister.
Reidar
 
Toppen