• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi gräver vår egen grav

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Alltför många har i sommar "fricampat" med betoning på campa. På alla platser i år, där jag inte varit ensam, så har det alltid funnits någon med bord/stolar osv. Jodå, dusch utanför husbilen har jag också sett i år. Allmänheten irriterar sig!
Naturvårdsområden i Blekinge har numera husbilsförbud enl länsstyrelsen.
Vad menar du med fricampa.... Är det olaglig parkering eller en laglig parkering du menar.... Eller?
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Ursäkta!
Jo i dag Åhus ICA Kvantum, H- bil m. dubbla däck bak, land vet ej, m. hunden satt framtill,
jo parkering "ockuprade" fyra park. rutor, alltså mittlingen mellan 4 parkrutor mitt under bilen!!!!!!!!!
Hur skall det sluta???
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
N
Ursäkta!
Jo i dag Åhus ICA Kvantum, H- bil m. dubbla däck bak, land vet ej, m. hunden satt framtill,
jo parkering "ockuprade" fyra park. rutor, alltså mittlingen mellan 4 parkrutor mitt under bilen!!!!!!!!!
Hur skall det sluta???
Oj.. Oj.... Detta kan ju sluta riktigt illa...

Att inte släppa taget om saker som man inte har "makt" över... Tyvärr brukar det sluta med att ens kontrollbehov går också ut över ens nära och kära...

Fortsätter kontrollbehovet så är risken stor för hälsoproblem.... Så som stress, hjärt problem och även utanförskap....

Är du i riskzonen..... Så skall du inte vara orolig..... För Hjälp finnes sån tur är...
Ett är att ta en tur med husbilen... Ut i naturen.... Parkera på en underbar plats, nära en sjö, långt inne i skogen eller uppe på ett berg... Se till att du är själv,... Sen är det bara att släppa på alla regler och gör sen allt det du inte vågar göra i staden... Ut med camping möbler och gör dig hemmastadd... Sen är det bara att släppa taget om alla dessa regler som har hållit ditt liv i hårda tyglar... Och njuta av livet...
Så lycka till..

Släpp fångarna loss det är snart vår.. ;)
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har nattparkerat med alla fyra hjulen i vatten. Det var vid småbåtshamnen i Henån och det var torrt när vi gick till sängs. Tidigt på morgonen blev vi väckta av ett tidningsbud och upptäckte då 20 cm vatten runt bilen efter att det börjat blåsa ordentligt och havsnivån steg långt över marknivån.

//Michael, medlem
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Det är ju kul att ni gör er lustiga över atina1’s inlägg.
Undrar om flinet kroknar den dagen förbud mot PB2 sätts upp på den parkeringen, eller varför inte parkeringen vid er egen favoritaffär. (Eller varför inte favorit p-plats som tråden handlar om.)
Det är är i sanning ett på sikt självsanerande problem för vanligt folk att husbilarna försvinner från deras områden.
Vi hånar ju till och med våra medhobbyister som lyfter reell problematik i våra forum. Då är det inte svårt för gemene man att klaga tillräckligt till kommun eller markhavare så ”kackerlackorna” försvinner.

Jag skäms.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Utvecklingen pekar nog mot att det (stoppförbudet) tids nog kommer sitta där, men den verkliga frågan är väl vad vi kan göra för att det inte ska hamna där? Eller kanske snarare "vad gör vi som husbilsklubb", samt "vad kan vi göra mer"? För vi är väl alla överens om att vi inte vill ha förbudsskyltar överallt, eller?
Tyvärr är det nog redan försent... Skadan har redan skett på många platser, när de blev utlagda på appar mm...
Frågan är nog mer kan vi bromsa denna dåliga utvecklingen..? :rolleyes:
Tyvärr tror jag inte det... Se bara nere i Europa hur fler och fler restriktioner om husbil dyker upp, och det händer också här i Sverige.

Så jag är 100% säker på att i framtiden så kommer vi med husbilar att hänvisas till speciella platser för husbilar... Precis som man har lyckats med att få husvagnar att bara stå på en camping... :rolleyes:

Som vanligt så har jag nu parkerat lagligt här i Tjeckien på en lugn plats, där även hundarna kan gå ute i det fria utan risk för trafiken... Men även denna plats behåller jag för mig själv :yes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är ju kul att ni gör er lustiga över atina1’s inlägg.
Undrar om flinet kroknar den dagen förbud mot PB2 sätts upp på den parkeringen, eller varför inte parkeringen vid er egen favoritaffär. (Eller varför inte favorit p-plats som tråden handlar om.)
Det är är i sanning ett på sikt självsanerande problem för vanligt folk att husbilarna försvinner från deras områden.
Vi hånar ju till och med våra medhobbyister som lyfter reell problematik i våra forum. Då är det inte svårt för gemene man att klaga tillräckligt till kommun eller markhavare så ”kackerlackorna” försvinner.

Jag skäms.
Visst kan man ibland känna som du skrev... Men en sak lär vi ju oss här på hbk, och det är att klandra en annan medlem.
Och som jag ser det just nu så finns det olika "grupper" inom hbk..

De som bara parkerar på en ställplats/camping och sen anser att alla andra fricampar så fort de står på en parkering över en natt med sin husbil, och om campingmöbler är ute eller inte bryr de sig inte om.

De som väljer att aldrig står på en betal plats/camping men parkera helt lagligt och tar Inte ut camping möbler. Och måste försvara sig här på forumet mot alla falska påhopp

De som väljer att aldrig står på en betal plats/camping men parkera helt lagligt men tar ut camping möbler
Och som också försöker försvara sig mot påhopp, men undanhåller viss fakta...

Sen finns det de som både parkera, står på camping/ställplatser.. Och som är försiktiga här på hbk med att ställa sig på den ena eller den andra sidan

Och så finns det dem som parkerar olagligt i naturen/terrängen... Och ofta skiter de i alla oss andra... Bara de får vara i fred.

Vi alla skall ju sen fungera i samma "klubb".... Och det verkar inte fungera här...

Som jag ser ser så måste man nog börja "städa" inneifrån och hitta gemensamma frågor att jobba med... Och inte som nu kasta en massa skit på varandra...:swoon:
:yes:
 
Senast ändrad:

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Det här är en mycket märklig diskussion, för den borde inte ens behövas. Om vi alla följer och förlikar oss med de lagar, regler och oskrivna lagar som finns så är det ett ickeproblem för oss svenskar. Sen är det vår uppgift att upplysa husbilsresenärer från andra länder om våra lagar, regler och framför allt oskrivna lagar. Men de flesta klagar utan att på ett trevligt sätt tala om vad som gäller. När vi besöker andra länder kollar vi alltid vad som gäller där och undviker totalt att ”i Sverige gör vi så här”. Har under många års resor i hela Europa sett så många svenskar bete sig så illa att jag bara skäms. Tänk på hur ni vill ha det
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tycker det verkar som det största bekymret drabbar de som skall campa på en för camping ej anvisad plats.
Då kan sida upp och sida ned skrivas för att försöka rättfärdiga något.
Visst är det så.... Men det kan också räcka med att någon parkerar lagligt och bara sover i husbilen.... För att påhoppen från andra medlemmar skall ramla in...
 
Toppen