• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi gräver vår egen grav

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Under mina tidigare besök i Malmö har jag kunnat stå ute på Ön, nästan helt ensamt.
Nu i onsdag så var jag där, och till min fasa så är det nu mellan 40-50 husbilar och flera campar med möbler markis mm.
Många som bor i lägenhet på ön känner till mig och pratar gärna med mig... Och så skedde även denna onsdag...
Nu berättar lokal folket att de är alla chockad över explosionen av alla hb detta år. Och att de nu har gjort en anmälan till Malmö kommun om hur dåligt husbilsfolket better sig.
Vissa ställen luktar det väldigt mycket av människor skit, vilket jag själv märkte.
Så nu är jag säker på att denna plats snart får förbud för hb.
Vi husbils folk kan inte bara skylla på alla andra, och berätta om hur bra vi själva är...
En annan kvinna berättade att sedan någon lagt ut platsen på en app, så har det ökat katastrofalt...
Jag vet att många inte bryr sig, men ni skall veta att vi är många som inte lämnar ut en plats på en app eller i någon ställplats lista.... Men vi vet däremot ofta vem som lägger ut platserna.

Ni får definitivt inga stjärnor här i livet när ni lägger ut en plats.... Däremot drabbar det alla oss andra som värnar om friheten att kunna parkera på en plats...

Jag vet att det är helt omöjligt att ändra på andra, men du kan ändra dig själv och ta ditt ansvar så detta händer inte på andra platser...

Just nu står jag på en annan plats i Malmö, och än har jag inte sett en ända husbil här, mer än min, men det dröjer nog inte länge innan "pesten" också har smittat denna plats...

Njut av dagen för i morgon kan du hamna på en camping. :rolleyes:
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Om ingen hade delat med sig av platser de hittat, så hade vi varit 20 stopp fattigare denna semester, alternativt några tusenlappar och framförallt åtskilliga upplevelser fattigare. Men vi har för den sakens skull inte skräpat ner eller förstört en endaste av de platser vi stått på. Så är det då fel att dela med sig av platser man hittar, tex genom att lägga in dem i HBK Husbilsplatser?

Personligen tycker jag inte det, trots att jag sett även husbilar med HBK-dekaler agera högst omdömmeslöst (tex tömma gråvattentanken när de rullat från en gratisplats så det blir en lång sträng efter bilen). Det är inte appens fel att individer agerar omdömmeslöst, det är individerna det är fel på, och jag tror inte heller vi kan skydda "våra egna" platser genom att vara egoistiska, "skitsträngarna" kommer nog leta sig dit oavsett. Däremot kanske HBK och vi som medlemmar borde engagera oss mer i att påverka individerna, för att på så sätt motverka det egentliga problemet (deras agerande), och kanske även försöka motverka missuppfattningen att alla husbilsmänniskor är skitsträngar, vilket ju verkar vara grunden till att allt fler förbudsskyltar dyker upp som svampar ur marken?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.266
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tyvärr så måste jag tyvärr hålla med om det TS skriver. Det är ju bara att titta på omtvistade Smygehuk för att se hur illa det är :( Själv så står vi på "Grand Cirkus Hotel" 350 kr natt men vi ska titta på Danne Stråhed i morgon och skönt att ha plats nära. Känner att här är lite kaotiskt med elsladdar lite varstans, många tyskar med 1,5 mm2 kablar som ligger om vartannat.
 
Senast ändrad:

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Tyvärr så måste jag tyvärr hålla med om det TS skriver. Det är ju bara att titta på omtvistade Smygehuk för att se jur illa det är :( Själv så står vi på "Grand Cirkus Hotel" 350 kr natt men vi ska titta på Danne Stråhed i morgon och skönt att ha plats nära. Känner att här är lite kaotiskt med elsladdar lite varstans, många tyskar med 1,5 mm2 kablar som ligger om vartannat.
Men med det resonemanget borde vi väl stänga ner HBK Husbilsplatser, för annars är vi ju en del av problemet?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men med det resonemanget borde vi väl stänga ner HBK Husbilsplatser, för annars är vi ju en del av problemet?
Då har du nog missat poängen med mitt inlägg..
Det finns säkert många fullt berättigad platser, men man måste nog kvalitetssäkra sina nya upplagda platser bättre än vad vi gör idag...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sen om vi tror att en app eller en ställplats lista inte påverka frekvensen av husbilar på nämn plats.... Då kan vi ju undra över om det överhuvudtaget är lönt med appar och ställplats listor... För kommer det inte fler, då är väl tanken med appar och S. L. Helt överflödiga...

Att tro att allt handlar om hur vi med hb uppför sig, då har vi nog förbisett många andra orsaker....
T ex... När lokal folket tycker vi skymmer utsikten, när vi badar där de alltid har badat, när de få gå längre för att en hb står där de alltid har haft sin bil parkerad, när de inte gillar synen av en hb, när de är avundsjuk på dig som har en hb, när de inte gillar att främlingar parkerar inom deras område... Mm.. Mm... Listan kan göra hur lång som helst.. Hur löser du detta?

Att länder nere i Europa mer eller mindre stänger ute hb, har tydligen gått många förbi, eller så förnekar man detta..

Skall man prata om miljön och om framtiden, då vågar jag inte nämna att jag har en hb.

Frågan är nog hur djup vill vi gräva graven innan vi själva faller där i..? :rolleyes:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Förstår precis vad du menar muskatten.
Har själv sett med egna ögon och även upplevt hur en liten fiskehamn hamnat i totalt kaos. En långväga besökare la ut platsen sedan blev det osämja i området som har blivit rättslig sak. Husbilsfolk som inte bryr sig ett dugg om hänsyn. Har själv blit ombedd att flytta min bil (har egen privat plats) för att vederbörande tyckte att jag parkerat fel för här kommer två bilar få plats. Helt otroligt på privat område tydligt skylltat.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Förstår precis vad du menar muskatten.
Har själv sett med egna ögon och även upplevt hur en liten fiskehamn hamnat i totalt kaos. En långväga besökare la ut platsen sedan blev det osämja i området som har blivit rättslig sak. Husbilsfolk som inte bryr sig ett dugg om hänsyn. Har själv blit ombedd att flytta min bil (har egen privat plats) för att vederbörande tyckte att jag parkerat fel för här kommer två bilar få plats. Helt otroligt på privat område tydligt skylltat.
Usch va tråkigt.....

Just detta att vara arrogant har jag stött på ofta bland hb folket...
Ibland kan vi tyvärr också läsa arroganta inlägg här på hbk eller på andra hb forum.

Jag pratade för några min sedan med en vän som bor permanent på Öland....
Han berättade nu om att nästan hela ön är avstängd för övernattande i hb... Man blir hänvisat till dyra campingar istället.

Jag tror att vi alla också måste visa större ödmjukhet när vi är utanför vår egen dörr... Vi är här på jorden bara en kort tid..... Och med stor sannolikhet kommer vi aldrig tillbaka igen...
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Sen om vi tror att en app eller en ställplats lista inte påverka frekvensen av husbilar på nämn plats.... Då kan vi ju undra över om det överhuvudtaget är lönt med appar och ställplats listor... För kommer det inte fler, då är väl tanken med appar och S. L. Helt överflödiga...

Att tro att allt handlar om hur vi med hb uppför sig, då har vi nog förbisett många andra orsaker....
T ex... När lokal folket tycker vi skymmer utsikten, när vi badar där de alltid har badat, när de få gå längre för att en hb står där de alltid har haft sin bil parkerad, när de inte gillar synen av en hb, när de är avundsjuk på dig som har en hb, när de inte gillar att främlingar parkerar inom deras område... Mm.. Mm... Listan kan göra hur lång som helst.. Hur löser du detta?

Att länder nere i Europa mer eller mindre stänger ute hb, har tydligen gått många förbi, eller så förnekar man detta..

Skall man prata om miljön och om framtiden, då vågar jag inte nämna att jag har en hb.

Frågan är nog hur djup vill vi gräva graven innan vi själva faller där i..? :rolleyes:
Självklart kommer det fler när en plats blir delad, men vad är din lösning, att bara dela redan kända platser? Applicera det resonemanget från tidernas begynnelse så hade vi inte ens haft några kartor att följa?

Och jag säger inte att problemet bara handlar om hur vi uppför oss, precis som du säger handlar det minst lika mycket om lokalfolkets åsikt att platsen är "deras" och att ingen annan har något där att göra (ungefär som en del resonerar om "sina" gratisplatser). Men det är väl knappast det de skriver till sina lokalpolitiker? Därav det jag skrev om att HBK kanske kunde vara mer aktiva i att motarbeta missuppfattningarna i den opinion som ligger till grund för besluten, dvs att husbilar bara skapar massa problem med nedskräpning, folk som skiter i buskarna mm. (varför nu någon med toalett i husbilen skulle välja att skita i buskarna??), samt att den enda och rätta lösningen på problemet är att förhindra eller totalförbjuda husbilar där. Problemen de klagande anger (skapar) är ju sannolikt i mångt och mycket politiskt korrekta svepskäl för att de vill slippa besökare på "sina egna" platser. Samtidigt kan jag för mitt liv inte förstå mig på lösningen, dvs totalförbud mot husbilar, för det anser jag är som att ta körkortet från alla över 75 med hänvisning till att många vittnat om att de sett äldre köra dåligt i trafiken.

Vad gäller utestängande av husbilar nere i Europa har jag begränsad erfarenhet, men efter senaste 3,5 veckorna med 20 gratisövernattningar i 5 olika länder känner jag mig tvärt om friare och mer välkommen i samtliga länder vi besökt i sommar än i södra Sverige. Byar, städer och näringsidkare försöker snarare locka till sig husbilar genom att anlägga ställplatser eller åtminstone erbjuda möjlighet till parkering, tömning och/eller vattenfyllning, vilket jag även upplever det finns betydligt mer av än hemma i Sverige. Och ingenstans har vi fått samma obehagliga blickar och syrliga kommentarer som vi fick nere på västkusten förra sommaren, lokalbor har i förekommande fall tvärt om hälsat glatt och varit positiva till att vi hittat dit.

Men absolut, man kan såklart undvika förbud genom att försöka förhindra att någon hittar till platserna vi annars skulle bli förbjuda att besöka också (hittar ingen dit behövs inga förbud). Men är det verkligen bästa sättet - eller ens ett bra sätt - att främja husbilismen? Är det inte snarare samma slags protektionism som lokalbor ägnar sig åt när de vill skydda "sin" plats från andra genom förbud, fast genom att vi istället försöka förhindra andra från hitta "våra" platser och kunna njuta av "vårat" fritidsintresse på det sätt vi själva gör?
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Självklart kommer det fler när en plats blir delad, men vad är din lösning, att bara dela redan kända platser? Applicera det resonemanget från tidernas begynnelse så hade vi inte ens haft några kartor att följa?

Och jag säger inte att problemet bara handlar om hur vi uppför oss, precis som du säger handlar det minst lika mycket om lokalfolkets åsikt att platsen är "deras" och att ingen annan har något där att göra (ungefär som en del resonerar om "sina" gratisplatser). Men det är väl knappast det de skriver till sina lokalpolitiker? Därav det jag skrev om att HBK kanske kunde vara mer aktiva i att motarbeta missuppfattningarna i den opinion som ligger till grund för besluten, dvs att husbilar bara skapar massa problem med nedskräpning, folk som skiter i buskarna mm. (varför nu någon med toalett i husbilen skulle välja att skita i buskarna??), samt att den enda och rätta lösningen på problemet är att förbjuda husbilar där. Problemen de klagande anger (skapar) är ju sannolikt i mångt och mycket politiskt korrekta svepskäl för att de vill slippa besökare på "sina egna" platser. Samtidigt kan jag för mitt liv inte förstå mig på lösningen, dvs totalförbud mot husbilar, för det anser jag är som att ta körkortet från alla över 75 med hänvisning till att många vittnat om att de sett äldre köra dåligt i trafiken.

Vad gäller utestängande av husbilar nere i Europa har jag begränsad erfarenhet, men efter senaste 3,5 veckorna med 20 gratisövernattningar i 5 olika länder känner jag mig tvärt om friare och mer välkommen i samtliga länder vi besökt i sommar än i södra Sverige. Byar, städer och näringsidkare försöker snarare locka till sig husbilar genom att anlägga ställplatser eller åtminstone erbjuda möjlighet till parkering, tömning och/eller vattenfyllning, vilket jag även upplever det finns betydligt mer av än hemma i Sverige. Och ingenstans har vi fått samma obehagliga blickar och syrliga kommentarer som vi fick nere på västkusten förra sommaren, lokalbor har i förekommande fall tvärt om hälsat glatt och varit positiva till att vi hittat dit.

Men absolut, man kan såklart undvika förbud genom att försöka förhindra att någon hittar till platserna vi annars skulle bli förbjuda att besöka också (hittar ingen dit behövs inga förbud). Men är det verkligen bästa sättet - eller ens ett bra sätt - att främja husbilismen? Är det inte snarare samma slags protektionism som lokalbor ägnar sig åt när de vill skydda "sin" plats från andra genom förbud, fast genom att istället försöka förhindra andra från "hitta" platserna och kunna njuta av "vårat" fritidsintresse på det sätt vi själva gör?
Hej...

Jag gör ett kort svar på ditt inlägg...
Jag har förstått varför Öland stängs mer och mer för husbilar....
Skall vi tro på verkligheten... Eller?
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Hej...

Jag gör ett kort svar på ditt inlägg...
Jag har förstått varför Öland stängs mer och mer för husbilar....
Skall vi tro på verkligheten... Eller?
Då svarar jag nästan lika kort. Hur många av de som driver opinion mot husbilar på öland tror du är sommarboende med fritidshus på ön, alternativt campingägare, med visst egenintresse av att få bort eller tvinga in husbilarna från/till "sin" del av ön?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.266
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Men med det resonemanget borde vi väl stänga ner HBK Husbilsplatser, för annars är vi ju en del av problemet?
Jag förstår verkligen inte vad du menar. HBK husbilsplatser är väl en viktig sak för oss som kör husbil. Men visst om VI inte sköter oss så är vi ju definitivt en del av problemet. Det jag skrev och höll med om är att många gör att vi blir illa omtyckta, naturligtvis gäller det ingen i detta sällskapet för vi sköter väl oss, eller hur?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då svarar jag nästan lika kort. Hur många av de som driver opinion mot husbilar på öland tror du är sommarboende med fritidshus på ön, alternativt campingägare, med visst egenintresse av att få bort eller tvinga in husbilarna från/till "sin" del av ön?
Ser fram emot underlaget för ditt påstående.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Jag förstår verkligen inte vad du menar. HBK husbilsplatser är väl en viktig sak för oss som kör husbil. Men visst om VI inte sköter oss så är vi ju definitivt en del av problemet. Det jag skrev och höll med om är att många gör att vi blir illa omtyckta, naturligtvis gäller det ingen i detta sällskapet för vi sköter väl oss, eller hur?
Jag kanske läste fel, men jag förstod det som att TS i sitt initiala inlägg argumenterade för att man INTE ska dela platser via appar/ställplatslistor, eftersom det leder till förbud, och jag uppfattade ditt inlägg som att du delade TS mening. Har jag missuppfattat ber jag om ursäkt.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Ser fram emot underlaget för ditt påstående.
Det var en rak och enkel fråga, därav frågetecknet. Så vad är det jag ska presentera för underlag till frågan? Bevis på att det finns sommarstugor/-boende och campingägare på öland, samt att dessa skäligen kan antas ha egenintresse av att husbilar endast ska hänvisas till campingar på ön?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det var en rak och enkel fråga, därav frågetecknet. Så vad är det jag ska presentera för underlag till frågan? Bevis på att det finns sommarstugor/-boende och campingägare på öland, samt att dessa skäligen kan antas ha egenintresse av att husbilar endast ska hänvisas till campingar på ön?
Jag tycker att vi kan bortse från sådana här fiktiva påstående..
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Jag tycker att vi kan bortse från sådana här fiktiva påstående..
Frågan - inte påståendet - var allt annat än fiktiv. Ditt svar behöver vi däremot inte ens bortse från, för du har inte svarat på den högst konkreta fråga jag ställt. Men jag ber om ursäkt, det är helt onödigt att försöka argumentera eller ens resonera med någon som inte är intresserad av annat än att driva sin tes, så jag lägger ner det för den här gången.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag kan hålla med muskatten då jag upplevt samma sak på flera platser.
När jag började åka husbil för knappt 10 år sedan så upptäckte vi själva ett flertal fina "ställplatser".
De flesta var öde parkeringar vid små badplatser och liknande.
Vi stod helt enkelt själva, jämt.
Dessa platser sparades i en kartbok för framtida behov.
Många av platserna har används flitigt genom åren och vi har nästan alltid stått själva.
Gemensamt för alla platser är att de hittats på utflykter eller via kartboken, aldrig via en app.
För 2-3 år sedan började vi se fler husbilister på "våra" platser, inte så det störde men helt enkelt stod vi mer sällan själva.
Under förra året hade flera av "våra" platser försetts med skyltar om campingförbud och förbud mot pb2.
Tyckte det var rätt konstigt, hur hade de hittat till just "våra" platser?
Kollade klubbens ställplatssida men där fanns ingen med.
Laddade ner några appar med samma resultat.
Det var först när jag laddade ner Park4night som jag fick en förklaring.
Här fanns flera av "våra" platser med, alla med camping och pb2 förbud var med.
De flesta recensionerna var skrivna på tyska eller engelska.
Typ: "åk hit, man är nästan själv, njut av svenska naturen" o.s.v.
I år har det varit ännu värre.
Bara ett fåtal av våra gamla platser har kunnat användas, övriga har det varit förbud eller en väldig massa husbilar (främst utländska) på.

Min mor bor på landet.
Inte långt från henne ligger en badplats som kommunen sköter (finns en tc och en grillplats).
Där har vi badat mycket genom åren.
Förra året gick det knappt att komma in på parkeringen, kunde som mest stå upp mot 20 hb där.
I år har det kommit upp en skylt om pb2 och camping förbud men lika väl står där ett gäng husbilar över nätterna.

Själv har hon ett eget bad, egen strand på egen mark (syns från huset).
Bryggan byggde jag och pappa i slutet av 80-talet, den är privat.
Trots detta har det under sommaren stått både en och två husbilar där nattetid, främst tyskar.

Så jag har full förståelse för markägare som sätter upp för förbudsskyltar men fortsätter det i denna takt finns snart inga platser för fri-camping kvar.
När den möjligheten försvinner kommer, åtminstone jag sälja husbilen....
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag får nog hålla med muskatten här, det är en sak med mer officiella platser men med småplatser bör man vara försiktig med att lägga ut, speciellt i områden där det rör sig mycket folk.
I början av vårt husbilsliv lade jag ut några sådana platser som jag känt till sedan länge vilket resulterade i ett stort antal besökande och inom tre år så var alla dessa platser stängda eller avgiftsbelagda. De av dessa platser som jag inte lade ut är fortfarande öppna med få besökande.
Nu är det inte så att inga platser bör läggas ut, i många glesbygdsområden är det relativt få besökande och de vill ofta ha besökare som handlar osv men i tätbefolkade områden bör större försikighet iaktas.
Jag ser inte HBK:s ställplatslista som något större problem men jag har sett i några utländska appar små gräsplättar och små badplatsparkeringar utlagda som gratis ställplatser vilket kan leda till problem.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Jag kan hålla med muskatten då jag upplevt samma sak på flera platser.
När jag började åka husbil för knappt 10 år sedan så upptäckte vi själva ett flertal fina "ställplatser".
De flesta var öde parkeringar vid små badplatser och liknande.
Vi stod helt enkelt själva, jämt.
Dessa platser sparades i en kartbok för framtida behov.
Många av platserna har används flitigt genom åren och vi har nästan alltid stått själva.
Gemensamt för alla platser är att de hittats på utflykter eller via kartboken, aldrig via en app.
För 2-3 år sedan började vi se fler husbilister på "våra" platser, inte så det störde men helt enkelt stod vi mer sällan själva.
Under förra året hade flera av "våra" platser försetts med skyltar om campingförbud och förbud mot pb2.
Tyckte det var rätt konstigt, hur hade de hittat till just "våra" platser?
Kollade klubbens ställplatssida men där fanns ingen med.
Laddade ner några appar med samma resultat.
Det var först när jag laddade ner Park4night som jag fick en förklaring.
Här fanns flera av "våra" platser med, alla med camping och pb2 förbud var med.
De flesta recensionerna var skrivna på tyska eller engelska.
Typ: "åk hit, man är nästan själv, njut av svenska naturen" o.s.v.
Jag förstår och delar din - och även muskattens - beskrivning av fenomenet som sådant. Det är själva problembeskrivningen, samt lösningen, som jag inte riktigt är helt ense med.

Lokalinvånarnas lösning, att förbjuda alla husbilar, anser jag är så fel den kan bli. Antag att problemet de försöker lösa nu faktiskt är nedskräpning, inte andra människor på "deras" plats. Då är det ju inte husbilarna som skräpar ner, utan enskilda individer som tagit sig dit, oavsett fortskaffningsmedel. Men likväl om nedskräparna uteslutande tagit sig dit med husbil, så blir det fel att totalförbjuda husbilar, för det förbudet träffar alla, skyldiga såväl som oskyldiga. Jag kan säkert på rak arm ge ett tiotal exempel där motsvarande lösning på ett upplevt - eller till och med konstaterat - problem, skulle anses diskriminerande, kränkande och fullständigt otänkbar. Man löser tex. inte fortkörning genom att förbjuda biltrafik, utan man beivrar problemet genom att bötfälla de individer som missköter sig i trafiken.

På motsvarande sätt tycker jag inte heller det är helt rätt att försöka hålla platser "hemliga". Likt lokalinvånare gör nog många det egentligen för att slippa andra på "sin" plats, och även om det kanske löser problemet med förbud på kort sikt, så lär nog både andra såväl som förbudsskyltar tids nog leta sig dit ändå. Ska vi gagna vårat gemensamma fritidsintresse, dvs husbilismen, så bör lösningen kanske snarare vara att försöka arbeta för att fler ska kunna njuta av "våra" platser på ett ansvarsfullt sätt, samt förhindra olämpliga lösningar såsom totalförbud.

Så ser åtminstonde jag på saken, måhända för att jag ännu bara har ca 1,5 år av husbilande bakom mig och hoppas på dryga 25-30 till framför mig. Hade åren varit tvärt om kanske även jag tänkt annorlunda.
 
Toppen