• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi gräver vår egen grav

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, verkar vara flera åsikter på hbk för tillfället,men äga husbil är svårt o dyrt i dag, men det blir inte bättre om vi blir ovänner , jag har märkt att vår allemansrätt ställer till det ordentligt för våra kompisar från andra länder, kanske en liten notis vid gränsen hit som ger info till ALLA även svenskar.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
äga husbil är svårt o dyrt i dag,

En liten sidodiskussion förvisso, men är inte en del av problemet att det är tvärt om; Det har aldrig varit enklare och billigare att ha husbil idag!
För egen del är jag en helt vanlig arbetare med en lön strax under median i Sverige. Jag hade aldrig haft råd att äga husbil för 15-20 år sedan. Idag, när begagnatmarknaden ser ut som den gör, inga som helst problem att ens köpa en bil kontant.
Därför blir husbilshobbyn större och större, oavsett bränslepriser eller bonus malus, och vi kan härleda en stor del av problematiken kring husbilar till mängden på vägarna.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
INGRID O PÅLLE ,det vet vi läskunniga att det finns att tillgå men få våra utlänningar som kommer på besök att läsa denna info , det är problemet som vi tyvärr inte kan tvinga någon att ta del av.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad gott är det att vara i Tyskland, här är ingen som bryr sig om man parkerar, det är bara att köra som man vill oftast som här i Celle, gott att slippa besserwisser som har stannat hemma Visa bilaga 224978

Menar du kanske att en sån här diskussion inte pågår i något tyskt husbilsforum?
Det är väl ändå bara typ en promille som bryr sig om "problemet".

Eller så är kanske felparkering ett större problem, isåfall borde det finnas gigantiska trådar om alla felparkerade fordon i Stockholm på lämpliga sociala nätforum :swoon:
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Vad gott är det att vara i Tyskland, här är ingen som bryr sig om man parkerar, det är bara att köra som man vill oftast som här i Celle, gott att slippa besserwisser som har stannat hemma Visa bilaga 224978
Skillnaden är väl också att tyskarna är klokare vad gäller köp och storlek på husbilar och jag kan tänka mig att den genomsnittliga tyska husbilen är några meter kortare än i Sverige vilket ju gör parkering på normala P platser betydligt enklare!
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Skillnaden är väl också att tyskarna är klokare vad gäller köp och storlek på husbilar och jag kan tänka mig att den genomsnittliga tyska husbilen är några meter kortare än i Sverige vilket ju gör parkering på normala P platser betydligt enklare!
Oja, och jag färdas ensam så varför ha en stor buss för bara två personer, nej tack det räcker gott och väl med max 6m
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Map samma problem i Tyskland. (det har inget, jo försesten, ju mindre husbil desto bedrövligare beter dom sig)

Tack för länken....
Jag tycker att alla borde läsa artiklen, jag översatte den via mobilen till Svenska så det mesta blev förståligt...
Debattören sätter verkligen finger på problematiken, och dig med husbil.

Just nu är jag i östra delen av Europa... Och idag försökte jag skaffa vatten, tidigare fick jag det när jag tankade diesel, då passade jag på att fråga samtidigt om vatten.. Och aldrig det varit något problem..
I dag har jag nog besöker mint 10 mackar.... Och inte en ända ville ge mig vatten....
En sa att tidigare husbilar hade fördärvat kranen så nu var den stängd...
En annan sa att husbilsfolk är slarviga och stängde inte kranen ordentligt... Så nu är den borttagen...
De andra sa direkt nej....
Så jag började fundera på köpa flaskvatten och slå i tanken...
Men dieseln hade jag helt glömt bort... Så jag körde in till en mack (i Ungern) där jag tankade diesel för 21:- Skr litern...
När jag väl hade betalt frågade jag efter vatten... Hon tittade på mig och sa... Okey.. Där borta kan du ta vatten och så pekade hon med handen...
Jag vet inte just nu vilket är det dyrbaraste jag har i mina tankar diesel eller vattnet.... Hur som helst så kommer jag att se till så inte en ända droppe vatten spills eller används till annat än det absoluta nödvändiga....
En sak är säker att vi husbilsfolk har nog tagit för mycket för givet...
Jag har kört ca 120 mil och har ca lika mycket kvar innan jag är framme...
Frågan är bara vilken tank kommer att vara tom när jag är framme...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Forumet jag deltar i och fick tipset till länken ovan.
Här kan man läsa vad vi i Linertreff.com tycker om femomenet.


Som vanligt, högerklicka och välj tanslate om du inte läser Tyska.
(Chrome)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har här på hbk skrivit några inlägg de senaste åren om problem med att dela med sig av platser, men de allra flesta här på hbk höll inte med mig... Bara en handfull medlemmar insåg samma sak....
Jag tror att det tyvärr är försent på många platser att ändra inställningen till husbilar...
Egentligen tycker jag att turism är nog det som har skadat planeten mest av allt... tom ekonomin i många turistländer... Se under covid lockdown hur beroende många länder är av turismen... Egentligen är ju den hela globala ekonomin beroende av turismen... Men planeten är absolut inte beroende av turismen..

Hur som helst så har jag hittat flera ny platser där jag kan stå utan att irritera lokalfolket...
Bla i Tjeckien där hittade jag en plats bredvid en liten seglar flyg klubbs flygplats... Andra kvällen kom de till mig och bjöd in mig på visning och mat och dricka... Så när jag lämnade platsen hade jag flera "vänner" där... Och vet att jag är alltid välkommen tillbaka....
Och även dessa platser behåller jag för mig själv.. :spinny:
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Jag har här på hbk skrivit några inlägg de senaste åren om problem med att dela med sig av platser, men de allra flesta här på hbk höll inte med mig... Bara en handfull medlemmar insåg samma sak....
Jag tror att det tyvärr är försent på många platser att ändra inställningen till husbilar...
Egentligen tycker jag att turism är nog det som har skadat planeten mest av allt... tom ekonomin i många turistländer... Se under covid lockdown hur beroende många länder är av turismen... Egentligen är ju den hela globala ekonomin beroende av turismen... Men planeten är absolut inte beroende av turismen..

Hur som helst så har jag hittat flera ny platser där jag kan stå utan att irritera lokalfolket...
Bla i Tjeckien där hittade jag en plats bredvid en liten seglar flyg klubbs flygplats... Andra kvällen kom de till mig och bjöd in mig på visning och mat och dricka... Så när jag lämnade platsen hade jag flera "vänner" där... Och vet att jag är alltid välkommen tillbaka....
Och även dessa platser behåller jag för mig själv.. :spinny:
Helt rätt
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Muskatten, jag känner igen din situation. Som jag skrivit i en annan tråd om våra vattentankars storleksdimensionering för övernattning i husbilen; upplevde vi redan vid våra första turer 1989 problem med att få tanka vatten. Resulterande i att jag alltid först frågade i kassan om jag fick tanka vatten, om svaret var ja tankade jag även diesel, var svaret nej körde jag till nästa mack osv. Tillvägagångssättet fungerade oftast vid första eller andra försöket men blev alltmer tröttande varför jag under 1990-talet (och även sedan 2009) hade tillgång till vattenvolym i husbilen för fem dygn varför vi inte behöver stressande kolla om det finns vattenkran tillgänglig vid varje passage av mack. Numera börjar vi sökandet efter vattenkran efter ca tre dagars färd, vilket är betydligt mer avstressande.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Muskatten, jag känner igen din situation. Som jag skrivit i en annan tråd om våra vattentankars storleksdimensionering för övernattning i husbilen; upplevde vi redan vid våra första turer 1989 problem med att få tanka vatten. Resulterande i att jag alltid först frågade i kassan om jag fick tanka vatten, om svaret var ja tankade jag även diesel, var svaret nej körde jag till nästa mack osv. Tillvägagångssättet fungerade oftast vid första eller andra försöket men blev alltmer tröttande varför jag under 1990-talet (och även sedan 2009) hade tillgång till vattenvolym i husbilen för fem dygn varför vi inte behöver stressande kolla om det finns vattenkran tillgänglig vid varje passage av mack. Numera börjar vi sökandet efter vattenkran efter ca tre dagars färd, vilket är betydligt mer avstressande.
Ja..! Vatten är viktigt när vi är ute och reser med våra husbilar....
Jag hade första redan 1988, vi skulle redan då köra till Turkiet - 89.
Men fick problem i Bulgarien med att växla pengar, så vi körde ner istället till Grekland, men på den tiden stannade vi bara på campingplatser så vattnet var egentligen aldrig något problem.. ..
Jag har ett ställe i södra delen av Kroatien där jag hämtat vatten flera ggr när jag passerat.... Och jag hade tillräckligt kvar för att klara resan dit.... Men denna gång blev tvättkorgen full.... Och jag ville köra tvättmaskinen, därför behövde jag mer vatten. Annars klarar jag mellan 7-10 dagar på en tank...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som jag skrev i inlägg no1.... "Att vi gräver vår egen grav"

Nu har det hänt som jag befarade...
I onsdag skulle jag hälsa på min bror som bor i Limhamn... Och när jag gör det så brukar jag parkera lagligt ute på ön...
Men nu möttes jag av nya skyltar där det bla stod... Endast personbil klass1..:eek:

Detta är säkert inte den enda parkering i Sverige som förbjuder personbil klass 2
Men presic som alla andra som stängs så kan vi inte frånta oss ansvaret att vi är nog delaktiga i platser som nu stäng.... När vi delar med oss platsen till andra.... Antingen via en app eller här i klubben...

Jag är 100% säker att detta är bara början...
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ja det är sorgligt! Skulle hälsa på min son som bor på Kungsholmen i Stockholm. Har alltid parkerat utmed Norr Mälarstrand men i år var det personbil klass 1....
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Som jag skrev i inlägg no1.... "Att vi gräver vår egen grav"

Nu har det hänt som jag befarade...
I onsdag skulle jag hälsa på min bror som bor i Limhamn... Och när jag gör det så brukar jag parkera lagligt ute på ön...
Men nu möttes jag av nya skyltar där det bla stod... Endast personbil klass1..:eek:

Detta är säkert inte den enda parkering i Sverige som förbjuder personbil klass 2
Men presic som alla andra som stängs så kan vi inte frånta oss ansvaret att vi är nog delaktiga i platser som nu stäng.... När vi delar med oss platsen till andra.... Antingen via en app eller här i klubben...

Jag är 100% säker att detta är bara början...
Tyvärr får inte mopedbilar parkera på pb1 parkering heller
 
Toppen