• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi gräver vår egen grav

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Fler och fler städer inför klass 2 förbud
Om jag köper en stor husbil måste jag veta var jag kan parkera och var jag inte får parkera
Vill jag parkera i städer ska jag givetvis köpa en liten bil
Läste nyss om Uddevalla,
Där har man också satt upp skyltar att endast klass 1 får parkera
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Fler och fler städer inför klass 2 förbud
Om jag köper en stor husbil måste jag veta var jag kan parkera och var jag inte får parkera
Vill jag parkera i städer ska jag givetvis köpa en liten bil
Läste nyss om Uddevalla,
Där har man också satt upp skyltar att endast klass 1 får parkera
Kanske dags att regga plåtisar som PB1.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.143
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fler och fler städer inför klass 2 förbud
Om jag köper en stor husbil måste jag veta var jag kan parkera och var jag inte får parkera
Vill jag parkera i städer ska jag givetvis köpa en liten bil
Läste nyss om Uddevalla,
Där har man också satt upp skyltar att endast klass 1 får parkera
Även om det inte är alla av oss inom Hbk som ställer till det, så kan vi ändå inte ändra resten av de européerna som också kör husbil och skapar dåliga situationer...
Hjulet har börjat snurra..... Och nu är det omöjligt att stoppa det innan skadan har skett...
Ock tänk på att aldrig lägga ut en plats om den inte är godkänd för husbilar..

Jag gör det enkelt.... Och går i tankar om att köpa en båt.. :swoon::twitcy:
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Varför begränsa till 6m?
Självklart därför att under 6 meter går in i en P ruta med hjulen enligt normala parkeringsregler! Ett mycket bra förslag så kan man välja. Litet och kompakt för god tillgång på parkeringsplatser även i städer! Eller stort och komfortabelt men får hålla till på campingar och ställplatser!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det måste väl ändå vara bättre att denna klubb lobbar för bättre p- platser för alla fritidsfordon i kommuner, än att föreslå ännu mer förbud för dem.
Börjar låta som ett Lapplisornas årsmöte här :swoon:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det måste väl ändå vara bättre att denna klubb lobbar för bättre p- platser för alla fritidsfordon i kommuner, än att föreslå ännu mer förbud för dem.
Börjar låta som ett Lapplisornas årsmöte här :swoon:

Absolut, men så länge massor av användare väljer att inte följa parkeringsreglerna ser det mörkt ut. Senast såg jag husbil parkerad mellan fyra parkeringsrutor, istället för att ställa sig på två efter varandra vilket var fullt möjligt. Och husbil parkerad på vanlig parkeringsplats med bilen (nästan) i rutan, men parkeringsrutan bredvid belamrad med stolar, bord och cyklar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Absolut, men så länge massor av användare väljer att inte följa parkeringsreglerna ser det mörkt ut. Senast såg jag husbil parkerad mellan fyra parkeringsrutor, istället för att ställa sig på två efter varandra vilket var fullt möjligt. Och husbil parkerad på vanlig parkeringsplats med bilen (nästan) i rutan, men parkeringsrutan bredvid belamrad med stolar, bord och cyklar.
That's life, tyvärr.
Vi kan inte få alla husbilister att följa alla regler och sunt förnuft, men att lobba för fler förbud kan väl inte ligga i medlemmarnas intresse (?)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
That's life, tyvärr.
Vi kan inte få alla husbilister att följa alla regler och sunt förnuft, men att lobba för fler förbud kan väl inte ligga i medlemmarnas intresse (?)
Jag ser egentligen inte någon som lobbar för fler förbud, däremot för att bilar som passar i en vanlig parkeringsruta skulle kunna vara registrerade
som PB1, vilket kunde vara ok. Då kan man i varje fall välja. Antingen större bil med de för och nackdelar som det för med sig, eller mindre bil med dess för och nackdelar. Att vi skall få till någon nämnvärd mängd parkeringsrutor för bilar upp till 10-12m känns som en utopi, förmodligen blir det alltmer så att man med dessa får parkera på ställplatser, lastbilsparkeringar eller i städers utkanter när de som misshandlar parkeringsreglerna har lyckats få till PB2-förbud på alla centrala platser.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
That's life, tyvärr.
Vi kan inte få alla husbilister att följa alla regler och sunt förnuft, men att lobba för fler förbud kan väl inte ligga i medlemmarnas intresse (?)
Det ena utesluter väl inte det andra? Många av de som skaffar små husbilar och plåtisar har dessa som enda bil åtminstonde under sommaren då man bor så att man bara har tillgång till 1 parkeringsplats vid bostaden. Att då inte kunna parkera var som helst vid olika ärenden på grund av klass 2 förbud trots att bilen kanske inte är större än en stor suv är ju helt förkastligt! Stora husbilar liksom husvagnar köps ju för att vara fritidsfordon till 100%!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.143
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
! Stora husbilar liksom husvagnar köps ju för att vara fritidsfordon till 100%!
Inte min...
Som jag ser det så är det nog sällan de stora hb som ligger till grund för p-förbud för personbil klass 2.
Det är nog de mindre då de är mångdubbelt fler och svärmar som bin runt en sockerbit för att få en p-plats....
Sen har vi alla de mindre "husbilar" som varken har toa (eller dusch) , utan gör sina behov i närheten av parkeringen... Om alla hade haft en stor hb så hade alla dessa p-förbud nog aldrig kommit till..:swoon:.
:twitcy:;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 73249

Guest
Det ena utesluter väl inte det andra? Många av de som skaffar små husbilar och plåtisar har dessa som enda bil åtminstonde under sommaren då man bor så att man bara har tillgång till 1 parkeringsplats vid bostaden. Att då inte kunna parkera var som helst vid olika ärenden på grund av klass 2 förbud trots att bilen kanske inte är större än en stor suv är ju helt förkastligt! Stora husbilar liksom husvagnar köps ju för att vara fritidsfordon till 100%!
precis just nu har jag bara plåtisen o min harley
så det skit irriterande att inte kunde parkera när man ska nån stans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte min...
Som jag ser det så är det nog sällan de stora hb som ligger till grund för p-förbud för personbil klass 2.
Det är nog de mindre då de är mångdubbelt fler och svärmar som bin runt en sockerbit för att få en p-plats....
Sen har vi alla de mindre "husbilar" som varken har toa (eller dusch) , utan gör sina behov i närheten av parkeringen... Om alla hade haft en stor hb så hade alla dessa p-förbud nog aldrig kommit till..:swoon:.
:twitcy:;)

Där håller jag inte med, en liten husbil som vår 6,65m kan man parkera inom en parkeringsruta om man kör ut överhänget över en plantering, eller en gräsmatta, det är ju omöjligt med nämnvärt längre bilar än 7m. Det man ser är ju längre bilar som parkeras på tvären över ett antal parkeringsrutor, eller stickande ut i körbanan så att annan trafik har svårt att komma förbi, både på gator och parkeringsplatser.
Detta är ju naturligtvis sådant som syns väldigt väl och retar vanligt folk. Se t.ex. bilder från Hjo här i forumet.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vår bil är 7,4 meter och jag har inga problem att backa in på en vanlig parkeringsruta och låta överhänget bak stå över en gräsmatta eller liknande och då ha alla hjul innanför begränsningslinjerna. Svårigheten är att hitta parkeringar där det inte satts upp hinder, såsom träd och buskar, stenbumlingar eller liggande reglar, mellan parkeringsytan och omkringliggande mark eller där marken lutar uppåt så att överhänget tar i.

//Michael, medlem
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Självklart därför att under 6 meter går in i en P ruta med hjulen enligt normala parkeringsregler! Ett mycket bra förslag så kan man välja. Litet och kompakt för god tillgång på parkeringsplatser även i städer! Eller stort och komfortabelt men får hålla till på campingar och ställplatser!
Min bil på 6.36 går in på en p-ruta men hjulen inom markering!
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Vår bil är 7,4 meter och jag har inga problem att backa in på en vanlig parkeringsruta och låta överhänget bak stå över en gräsmatta eller liknande och då ha alla hjul innanför begränsningslinjerna. Svårigheten är att hitta parkeringar där det inte satts upp hinder, såsom träd och buskar, stenbumlingar eller liggande reglar, mellan parkeringsytan och omkringliggande mark eller där marken lutar uppåt så att överhänget tar i.

//Michael, medlem
Min bil är 7.75 hjulen får plats i p ruta
Men det hänger ut över fram 1m å bak 2.5m
 
Toppen