• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi gräver vår egen grav

F

F.d. 64253

Guest
Vissa bilar har utomhusdusch, hur tar man upp det gråvattnet, står man i någon form av kar för att senare hälla det i tanken, bara en fundering utan att lägga några som helst moraliska eller miljömässiga aspekter.
Vem duschar utomhus på en ställplats, kommer aldrig att förstå det.
 

Larmal

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Boden
HBK-Nr
31547
Medlemskap
2024
Det innebär också att man måste definiera var ansvaret skall ligga. Fordonsägaren är ju ansvarig för att parkeringsreglerna följs ovasett vem som brukar fordonet.
Men överträdelse av campingförbud hur är det definierat, är det inte personansvar som gäller? Och vad händer i så fall icke straffmyndiga personer, kan vi skylla på dem och gå fria, det sker ju dagligen i betydligt allvarligare brottslighet.
Jag kan inte heller tro att ett vaktbolag kan//får hantera den typ av allvarlig brottslighet som campingen i så fall utgör.

Hälsningar
Peter
På Gotland finns ett förbud i lokala ordningsstadgan mot övernattning i bil ( tror inte det är hela ön, utan mer Visby). Den enda som kan rapportera mot lokala ordningsstadgan är polisen. Polisen rapporterar/bötfäller brott. Parkeringsvakter får bara utfärda kontrollavgift vid felparkerad, vilket inte är en bot utan en avgift. Om polisen knackar på är man inte skyldig att öppna och husrannsakan kan inte göras vid brott mot lokala ordningsstadgan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
På Gotland finns ett förbud i lokala ordningsstadgan mot övernattning i bil ( tror inte det är hela ön, utan mer Visby). Den enda som kan rapportera mot lokala ordningsstadgan är polisen. Polisen rapporterar/bötfäller brott. Parkeringsvakter får bara utfärda kontrollavgift vid felparkerad, vilket inte är en bot utan en avgift. Om polisen knackar på är man inte skyldig att öppna och husrannsakan kan inte göras vid brott mot lokala ordningsstadgan.

Detta är ganska intressant, eftersom den lokala ordningsstadgan skall ju följa ordningslagen 1992:1617 (vad jag vet än så länge)
Och i ordningslagen har jag än så länge inte hittat något förbud mot att sova i ett fordon som är lagligt parkerad... :rolleyes:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Stämmer inte vare sig vad gäller appen eller tyskars beteende. Har själv använt Park4Night en del i sommar både I Sverige också utomlands och det är i stort sett enbart officiella ställplatser och allmänna parkeringar som är med. Och vad gäller tyskar så har jag också övernattat på samma platser många gånger här hemma och de som reser utomlands är oftast mycket hänsynsfulla och dessutom har de ofta lagom stora bilar till skillnad från många svenskar och norrmän som av någon anledning ska ha husbilar i storlek som en mindre stadsbuss!
Jo till viss del.
Vi besökte flera platser i somras som var privat mark, ingen parkering eller campingförbud men de var med i Park4Night....
De tömde även gråvatten och toatankar i områdenas gatubrunnar.
Du har nog sett de som skött sig och vi de som misskött sig....
 

villyhansen

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vindeln
HBK-Nr
34083
Medlemskap
2022
problemet är det vill många och ha all service men ingen vill betala för den centrumnära ? men det är oftast gratis i skogen eller på åkern om du frågat markägaren vill säga ?
Notera gärna att terrängkörningslagen inte tillåter att köra i terrängen oavsett om markägaren "gett sin tillåtelse". En äng kan vara terräng.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Jag har med åren lärt mig att tänka baklänges i meningen; vad kan jag göra i syfte att agera så lagligt som möjligt respektive att reta så få avundsjuka som möjligt. Självklart har jag inte helt lyckats i alla avseenden (är trots allt en felbar människa och ingen robot) men jag har i vart fall både försökt och ansträngt mig.



Nåväl, allt började 1988 då vi hyrde en liten Transit som var utrustad med kyl, vask och bäddbar sittgrupp, då var våra tre döttrar ½, 5 respektive 11 år. Vi kände att detta var vår grej men vissa saker var uppenbara: campingplats var inget för oss, framåt gällde fricamping. Detta medförde vissa måsten när jag byggde/inredde vår första Transit-husbil som blev klar i maj 1989. Den hade 100 l kallvatten och 100 l varmvatten samt dusch och toa med dubbla kassetter. Under de tre följande åren blev det alltmer uppenbart att vi saknade avloppstank. Vi nästa bygge 1992 av en 6 m Mercedes O309 blev kravet följande: kvarntoa, 400 l färskvatten, 150 l avloppstank med fjärrstyrd öppningskran, vattenburen golvvärme, solcell. Då 1992 var detta inte helt vanligt förekommande men vi hade den i 10 år helt utan besök på campingar och med ca 30 övernattningar per år med dusch av alla fem varje kväll och den helt suveräna kvarntoan.



Vid byte 2002 till en Weinsberg 544 -94:a och byte till en Weinsberg Orbeiter 691 Q 04:a flyttade jag över kvarntoan och såg till att komplettera både färskvattentanken och avlopptanken till att hysa större volym. Slutligen 2009 köpte vi vår Frankia 08-a som vi har än idag kompletterad med kvarntoa och totalt 300 l färskvattentank och 200 l avloppstank.

Hustrun och jag frikampar fortfarande ca 40 övernattningar utan besök på någon camping men, och detta är det väsentliga i mitt inlägg: Jag har sett till att vi inte medvetet retar vare sig lagföreträdare eller moralister genom att sköta allt inomhus.

Tänk om kommunerna kunde göra två enkla saker:

  • Ställ fram en sopcontainer så som Ystad kommun gjort vid reningsverket.
  • Ordna tömningsmöjlighet med färskvatten så som Gotlands kommun gjort i backen upp från färgan.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Vad är egentligen då terräng i lagens mening? Vid stora arrangemang har man ju ofta extra parkeringar på ängar och liknande. Bryter då dessa mot lagen?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
På Gotland finns ett förbud i lokala ordningsstadgan mot övernattning i bil ( tror inte det är hela ön, utan mer Visby). Den enda som kan rapportera mot lokala ordningsstadgan är polisen. Polisen rapporterar/bötfäller brott. Parkeringsvakter får bara utfärda kontrollavgift vid felparkerad, vilket inte är en bot utan en avgift. Om polisen knackar på är man inte skyldig att öppna och husrannsakan kan inte göras vid brott mot lokala ordningsstadgan.
Att topprida och vrida all juridik till sin egen fördel gör att motståndaren också gör det och då blir det mer typ förbud att stanna osv……
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att topprida och vrida all juridik till sin egen fördel gör att motståndaren också gör det och då blir det mer typ förbud att stanna osv……
Men är det inte så samhället fungerar... Titta på politikerna som skriver sig hos sin mamma för att få en massa traktamente och reseersättning,
Titta på de stora svenska företagen som betalar nästan ingen skatt, eller de begärde stora summor under covid tiden, trotts att de gick med miljarder i vinst...
Titta på de som driver sjukvård eller skola, och som inte ger klienten en värdig omvårdnad, och som finansieras av skattemedel...
Titta på de.... osv... osv...
Så säg mig varför får de som vill parkera lagligt inte sova i sin husbil, utan att en massa besserwisser måste tillrättavisa dem... Och ändå följer besserwissern inte lagen när de tillrättavisar.... Näää... Det är ju ni som vill att saker och ting skall vara efter ert huvud.... Och inte den som har parkerat sin husbil lagligt.
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Men är det inte så samhället fungerar... Titta på politikerna som skriver sig hos sin mamma för att få en massa traktamente och reseersättning,
Titta på de stora svenska företagen som betalar nästan ingen skatt, eller de begärde stora summor under covid tiden, trotts att de gick med miljarder i vinst...
Titta på de som driver sjukvård eller skola, och som inte ger klienten en värdig omvårdnad, och som finansieras av skattemedel...
Titta på de.... osv... osv...
Så säg mig varför får de som vill parkera lagligt inte sova i sin husbil, utan att en massa besserwisser måste tillrättavisa dem... Och ändå följer besserwissern inte lagen när de tillrättavisar.... Näää... Det är ju ni som vill att saker och ting skall vara efter ert huvud.... Och inte den som har parkerat sin husbil lagligt.
Håller med i sak , men fakta är att när väl stoppförbudet är där så sitter det en avgift på din husbil oavsett vad du gör i bilen
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Håller med i sak , men fakta är att när väl stoppförbudet är där så sitter det en avgift på din husbil oavsett vad du gör i bilen
Jag tänker mer såhär.. Om framtiden vet vi inget.... Vi lever här och nu, (inom lagens ramar så klart)...
Men när jag tänker på framtiden.... Så finns det nog inga husbilar längre .... Och kanske inte ens homesapin....

Och blir det som du skriver.... men fakta är att när väl stoppförbudet är där så sitter det en avgift på din husbil oavsett vad du gör i bilen....
Så ser jag (säkert många med mig) inte den avgiften på bilen..... Eftersom jag redan idag parkerar lagligt, så kommer jag säkert att göra det i framtiden också...

Winston Churchill var en klok man. En gång sa han.... När jag såg tillbaka på mitt liv, så såg jag att jag hade väldigt många problem att "fight with"..... Men när jag ser på dem idag.... Så ser jag att de allra flesta problemen bara fanns i mitt huvud....

Så..... Njut av dagen för imorgon kanske vi är inlåsta på en camping plats...
 
Senast ändrad:

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Håller med i sak , men fakta är att när väl stoppförbudet är där så sitter det en avgift på din husbil oavsett vad du gör i bilen
Utvecklingen pekar nog mot att det (stoppförbudet) tids nog kommer sitta där, men den verkliga frågan är väl vad vi kan göra för att det inte ska hamna där? Eller kanske snarare "vad gör vi som husbilsklubb", samt "vad kan vi göra mer"? För vi är väl alla överens om att vi inte vill ha förbudsskyltar överallt, eller?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Men är det inte så samhället fungerar... Titta på politikerna som skriver sig hos sin mamma för att få en massa traktamente och reseersättning,
Titta på de stora svenska företagen som betalar nästan ingen skatt, eller de begärde stora summor under covid tiden, trotts att de gick med miljarder i vinst...
Titta på de som driver sjukvård eller skola, och som inte ger klienten en värdig omvårdnad, och som finansieras av skattemedel...
Titta på de.... osv... osv...
Så säg mig varför får de som vill parkera lagligt inte sova i sin husbil, utan att en massa besserwisser måste tillrättavisa dem... Och ändå följer besserwissern inte lagen när de tillrättavisar.... Näää... Det är ju ni som vill att saker och ting skall vara efter ert huvud.... Och inte den som har parkerat sin husbil lagligt.
Exakt och nu har jag parkerat vid Schwebefähre i Rendsburg och här finns inga besserwisser som säger om jag får eller inte.. Skönt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Alltför många har i sommar "fricampat" med betoning på campa. På alla platser i år, där jag inte varit ensam, så har det alltid funnits någon med bord/stolar osv. Jodå, dusch utanför husbilen har jag också sett i år. Allmänheten irriterar sig!
Naturvårdsområden i Blekinge har numera husbilsförbud enl länsstyrelsen.
 
Toppen