• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
När jag renoverade denna Puch MS50 1958 år 2012, var målsättningen att få den att fungera tekniskt och trafiksäkert.
Nu är det dags att kontrollera vissa funktioner men också att komplettera med delar som saknas eller inte fungerar.
  • Mätardrivning till hastighetsmätaren
  • Hastighetsmätarvajer
  • Chokevajer med handtag
  • Handtag, gummi
  • Kedjeskydd
Passar på att byta kolvringar också.
Har jobbat med översättning från engelska till svenska av nästa version av Husbilsklubbens forum men nu får jag lite tid över för Puch:en.
IMG_2964.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Leveranser tar tid i dessa tider.
Det är inte mycket man får för 857kr men de artiklarna tillhör en fördröjd renovering.
Hoppade över kedjeskyddet då jag fick uppgift om att det skall svetsas på swingen och någon svets hade jag inte tänkt investera i.
Visa bilaga 207016

Men du måste väl känna någon som har en liten migsvets? :)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Behövs inte mycket bättringsfärg för ett par små svetsar, och den blir ju mycket snyggare och mera komplett.
Ok, då har jag ett ytterligare steg i kompletteringen framför mig.
Ett steg i taget.
Kedjeskyddet verkar inte vara en vital del för hittills har jag kört den utan det skyddet utan att några problem.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok, då har jag ett ytterligare steg i kompletteringen framför mig.
Ett steg i taget.
Kedjeskyddet verkar inte vara en vital del för hittills har jag kört den utan det skyddet utan att några problem.

Klart det inte är om du inte råkar trassla in något i kedjan, byxben t.ex. Men det ser inte färdigt ut? :)
 
F

F.d. 59131

Guest
Vad är ett lämpligt renoveringsobjekt att starta med? Är sugen på att meka! :)
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Vad är ett lämpligt renoveringsobjekt att starta med? Är sugen på att meka! :)
Oj, det var en bred fråga. Det är som att fråga vilken husbil som är bäst, finns alla svar på det.

Men generellt kan man ju säga att ju billigare objekt, desto sämre skick = mycket meka. När det står i annonsen att det är lite ”småfix”, brukar det betyda mycket jobb.:rolleyes: Ett problem om det är för gammalt, eller udda objekt är att det inte finns reservdelar, men man kan leta på nätet eller på veteranmarknader. Det är ju rätt roligt i sig om man är inbiten mopedrenoverare. Sen är ju också frågan man får ställa sig själv, vilken nivå man vill uppnå; som ny, någorlunda original, eller bara körbar. Och allt där i mellan.

Om man inte går till äldre mopeder än 60-talet finns det delar att få tag på, både nytillverkade och begagnade. Mopedfirmor finns på nätet, och Tradera är en stor källa. Om man håller sig till de vanligare märkena ex.vis. Puch, Zundapp, och fabrikat med Sachsmotor så finns det rätt mycket delar att köpa. På 70-talet kom Yamaha och Suzuki som är modernare i sin konstruktion, och där finns det relativt gott om reservdelar. Men ingenting går på räls med gamla moppar. De är oftast mer slitna än vad de ser ut för med blotta ögat. Det gäller att hitta någon som inte passerat för många 15-åringar, och är söndermekad.

Det är nog tyvärr så att det är lite ”trial and error” som gäller. Har man tur kan man hitta ett bra objekt, har man otur så…. Lycka till:bye:
 
F

F.d. 59131

Guest
Oj, det var en bred fråga. Det är som att fråga vilken husbil som är bäst, finns alla svar på det.

Men generellt kan man ju säga att ju billigare objekt, desto sämre skick = mycket meka. När det står i annonsen att det är lite ”småfix”, brukar det betyda mycket jobb.:rolleyes: Ett problem om det är för gammalt, eller udda objekt är att det inte finns reservdelar, men man kan leta på nätet eller på veteranmarknader. Det är ju rätt roligt i sig om man är inbiten mopedrenoverare. Sen är ju också frågan man får ställa sig själv, vilken nivå man vill uppnå; som ny, någorlunda original, eller bara körbar. Och allt där i mellan.

Om man inte går till äldre mopeder än 60-talet finns det delar att få tag på, både nytillverkade och begagnade. Mopedfirmor finns på nätet, och Tradera är en stor källa. Om man håller sig till de vanligare märkena ex.vis. Puch, Zundapp, och fabrikat med Sachsmotor så finns det rätt mycket delar att köpa. På 70-talet kom Yamaha och Suzuki som är modernare i sin konstruktion, och där finns det relativt gott om reservdelar. Men ingenting går på räls med gamla moppar. De är oftast mer slitna än vad de ser ut för med blotta ögat. Det gäller att hitta någon som inte passerat för många 15-åringar, och är söndermekad.

Det är nog tyvärr så att det är lite ”trial and error” som gäller. Har man tur kan man hitta ett bra objekt, har man otur så…. Lycka till:bye:
Fina minnen från ungdomen med en puch monza, blå 4 växlad. Den råkade bli toktrimmad och brann upp. Men vad svårt att finna någon billig.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Då får jag glädjas åt att jag aldrig sålde min Rex Comet Grandprix. Kommer fortfarande ihåg kvälls utflykten dan före 15 års dagen var till en lokal bygdegård och tittade på filmen Sista natten med gänget. Sachs motor med trehalva. 12mm Bing 15 kuggars framdrev.
Hoppas att ni alla som renoverar mopeder förstår vilket kultur arv ni förvaltar.
Av någon anledning vart farfars ”raketare” kvar men den behöver nog en del kärlek. I min störda värld säljer man inte en moped.
Göran i Björnarbo
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
F

F.d. 22252

Guest
Fin moped Zundappmotorn var ju det bästa som fanns, finns eller fanns kineskopior av 125cc modellen som en del importerade plockade i bitar och fixade till kvaliteten. Men en moped som går över hundra är inte något roligt fordon för alla de andra på träffarna. och en körde i ett par ggr och blir aldrig bra igen. Många som hade långt till jobbet på 60-talet och varken körkort eller bil körde året runt med zundapp eftersom de hade så bra kvalite.
De gamla mopederna är ju mycket bättre än de nya skotrarna de vägde inte så mycket och hade stora hjul. Och man kunde lätt rulla igång dom i en backe.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Då har vinterprojektet rullats in i verkstaden. Husqvarna Cornette 1960. I princip orörd, och komplett, med original motor.
Orörd, guld värd. Trafik- och funktionssäkra den men låt patinan vara kvar.
Där sitter charmen. Det är mitt synsätt.
Ett annat synsätt är att återställa fordonet till nyskick vilket jag tycker är charmlöst, men det är mitt synsätt.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Orörd, guld värd. Trafik- och funktionssäkra den men låt patinan vara kvar.
Där sitter charmen. Det är mitt synsätt.
Ett annat synsätt är att återställa fordonet till nyskick vilket jag tycker är charmlöst, men det är mitt synsätt.
Absolut, ingen nyskicksrenovering. Skicket ska vara som det är, patinerat, men allt ska fungera.... :msn_thumbup:
 
Toppen