• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Råkade hitta lite inspiration, och troligtvis ett ställe att besöka med husbilen...

 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Råkade hitta lite inspiration, och troligtvis ett ställe att besöka med husbilen...

Det är ju samma länk som in inlägg 835! Och dessutom väldigt svårbesökt då det kan vara öppet fyra timmar en torsdag.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har sammanställt en lista på reservdelar som kommer att behövas för att få mopeden i körbart skick.
Priset för dessa reservdelar är 7 400kr. Jag kan ha missat något vilket kan göra att priset når upp till 8 000kr.
Det kan hända att jag under ett år kan få tag på begagnade delar vilket kan sänka kostnaden med 1 000 - 1 500kr.
Till denna kostnad skall läggas priset på en motor och dess eventuella renoveringsbehov med kostnader för reservdelar.
Marknadsvärdet på en körbar Puch Alabama med denna högst påtagliga patina ligger runt 8 000kr.
Utrymmet för att betala en motor är mellan 0kr - 2 100kr vilket jag anser vara omöjligt, det går inte att få tag på en motor till den kostnaden.
Därmed avslutar jag detta projekt och gör istället iordning de delar som i restaurerat skick kan vara säljbara på Tradera.
Intäkten kommer som jag tidigare meddelat gå till Barncancerfonden.

Återkommer med information om hur iordningställandet och försäljningen går.
Tack för att du följt med i detta projekt som tyvärr slutade enligt Plan B.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Ingen förändring i Alabama-projektet ännu.
Däremot har jag demonterat motorn på Husqvarna Novolette 1-växlad då den har varit svårstartad.
Fick ett tips om att någon packbox kunde vara defekt.
Tändningen skall jag kontrollera.
Något tips om vad som jag behöver kolla?

IMG_3792.jpg
IMG_3793.jpg
Denna rapporteringsform är mer av blogg-typ än av typen inlägg i en tråd.
Får fundera på om jag skall fortsätta här eller i en ny klubb med en blogg.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Ingen förändring i Alabama-projektet ännu.
Däremot har jag demonterat motorn på Husqvarna Novolette 1-växlad då den har varit svårstartad.
Fick ett tips om att någon packbox kunde vara defekt.
Tändningen skall jag kontrollera.
Något tips om vad som jag behöver kolla?

Visa bilaga 218888
Visa bilaga 218889
Denna rapporteringsform är mer av blogg-typ än av typen inlägg i en tråd.
Får fundera på om jag skall fortsätta här eller i en ny klubb med en blogg.
Fortsätt här såklart…….
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Ingen förändring i Alabama-projektet ännu.
Däremot har jag demonterat motorn på Husqvarna Novolette 1-växlad då den har varit svårstartad.
Fick ett tips om att någon packbox kunde vara defekt.
Tändningen skall jag kontrollera.
Något tips om vad som jag behöver kolla?

Visa bilaga 218888
Visa bilaga 218889
Denna rapporteringsform är mer av blogg-typ än av typen inlägg i en tråd.
Får fundera på om jag skall fortsätta här eller i en ny klubb med en blogg.
Här självklart följt med intresse både moppe o mc tråden
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Som du säkert märkt har jag avsagt mig samtliga uppdrag i HBK och varför jag gjort det kan jag inte skriva om här beroende på tillämpningen av forumreglerna. Det är anledningen till att jag funderar på att flytta ut båda trådarna till ett annat forum, jag har inte bestämt mig ännu.

Jag behöver råd i en fråga.
Har jag vänt packboxen rätt?
Detta är den sida där det kan finnas ett visst tryck.
IMG_3794.jpg

Detta är utsidan.
IMG_3795.jpg
Skall packboxen vändas så?
 
F

F.d. 14324

Guest
Som du säkert märkt har jag avsagt mig samtliga uppdrag i HBK och varför jag gjort det kan jag inte skriva om här beroende på tillämpningen av forumreglerna. Det är anledningen till att jag funderar på att flytta ut båda trådarna till ett annat forum, jag har inte bestämt mig ännu.

Jag behöver råd i en fråga.
Har jag vänt packboxen rätt?
Detta är den sida där det kan finnas ett visst tryck.


Detta är utsidan.

Skall packboxen vändas så?

Nej, det förefaller som att du har satt den åt fel håll, trycket hjälper till att hålla den tätande läppen tryckt mot axeln.

Lite fett ska läggas inne i spåret innan du trycker i axeln, enligt de som försökte lära upp mig en gång i tiden så lägger man alltid lite fett är för att dammläppen inte ska gå torrt, brännas och sluta täta och skydda den inre tätytan, jag har aldrig ifrågasatt det, men de borde kanske ha fokuserat lite mer på att lära mig skrivstil ser jag! (men det är inte lätt att skriva med en datormus)



1638989424520.png
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, lite underlig konstruktion på den i förhållande till en "vanlig" packbox.
En vanlig packbox klarar ju rätt högt tryck på "insidan" där ofta en fjäder håller till den lite extra och även övertrycket hjälper till jättemycket.
Packbox.JPG
Men med tryck från andra släta sidan "utsidan" ...... eller vakuum på sidan med fjädern så handlar det om mindre katastrof. Troligen övertryck runt 8bar på insidan, men kanske bara 1bar vid övertryck på släta utsidan eller vakuum på insidan

Sitter den som tätning till vevhuset?? Då blir ju problemet att det finns både över och undertryck som den skall klara av, även om det inte finns några vanliga överströmningskanaler från vevhuset och upp genom cylindern på motorn väl...?

Men den har ju så att säga extrastöd på den undre bilden som normalt är trycksida, med gummiklackar som hjälper till att hålla tryck och tätt även om det blir undertryck på den sidan.
Så slutsats.... inte riktigt som en vanlig packbox men högst troligt så tål den högst tryck på undre bilden, men troligen ändå lite högre tryck från släta sidan (övre bild) eller lite högre vakuum (som det handlar om i ett vevhus) på nedre bild än en "vanlig" packbox.

Vart det lite rörigt ????? kanske, sorry.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag tog en paus när jag skrev så några hann före innan jag var klar, men vi verkar rätt ense om trycksida i alla fall. Jag kanske tänkte fel och den inte har något alls att göra med vevhusventilationen ?
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Det har varit en paus i reparationen av Husqvarna Novolette p.g.a. att jag väntat på leverans av en packningssats.
Beställdes den 7 dec, betalades samma dag via Swish, postades samma dag av Svennes Gasket.
Idag den 16 dec levererade Postnord packningssatsen. o_O 9 dagars postgång från Alingsås till Västra Frölunda, urdåligt även om Postnord tillämpar varannandagsutdelning.
IMG_3802.jpg
 
Toppen