• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vems ärenden går RMF

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Som i allting annat finns det alltid undantag. Men vill nog påstå att det är nog bara en liten klick av dom som har husvagn som förflyttar sig lika ofta som vi med husbil.

Som jag skrivit tidigare anser jag fortfarande att en organisation för husbilar endast ska innehålla renodlade husbilsklubbar, då kan det inte uppstå intressekonflikter.

Janne, delar din åsikt att ett renodlat Riksförbund för Husbilsturism hade varit optimalt, men får en känsla att den möjligheten har vi sumpat någonstans på vägen.

Nu är RMF konstituerat, blivit accepterat av Transportstyrelsen, Näringsdepartementet och Finansdepartementet och blivit utsedd som deras remissinstans. Vidare så har 9 utpräglade husbilsklubbar, sett en fördel att ingå i Riksförbundet RMF.

Vad är vår "Plan B"? Det kan väl inte vara att vi sitter här på vårt interna Forum och skriver klokheter till varandra, det ger som jag tidigare skrev, knappast några djupa bestående intryck i världen utanför HBK.

Nej, vi som sitter på svaren, skall självklart vara med i debatten, ja till och med leda debatten!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vems ärenden går RMF

Jag har varit medlem i endast ett år & har inte så stor insikt i om hur medlemsskap i RMF tidigare diskuterats & på vilka premisser HBK har beslutat att inte vara med. När jag läser den här tråden får jag uppfattningen att jag inte är ensam om att inte veta. En hel del påståenden som sedan dementeras, mycket tänkande & tyckande som gör att man inte vet ett smack. För min del tycker jag att bästa sättet att påverka är att deltaga i processen. Mina tankar går även till styrelsen som säkerligen känner att medlemmar inte är tillfreds med de beslut som tagits. För att en gång för alla reda ut om man skall gå vidare i ärendet eller inte så har har ju styrelsen möjligheten att starta en omröstning om medlemsskap i RMF, ta upp det på årsmötet & besluta därefter.

Det vore ju för jäkligt om beslut togs av RMF ihop med myndigheter som inte skulle vara oss i HBK till gagn & där vi inte gjort något för att påverka.

Bennie
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

För mig är det här en klar signal att vi måste agera inifrån, styra upp debatten i den riktning som passar oss och vår husbilsturism. Kan knappast vara någon omöjlig uppgift när redan 10 av 13 medlemmar redan idag är helt inriktade på husbilar och våra behov.


Riktigt så är det inte.
Det är helt rätt att det är 13 medlemsklubbar men jag får det till 7 renodlade husbilsklubbar och därmed 6 som inte är det. Dom som både har med husvagnar och husbilar är följande: CC, Club Solifer, Dethleffs, MHF, Club Knaus samt Husbussens vänner som enbart har stora bussar och inga husbilar med i sin klubb. Dom andra 7 är MHCS, Kabe, PR, Laika, Bürstner, Eura och Maclois.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Riktigt så är det inte.
Det är helt rätt att det är 13 medlemsklubbar men jag får det till 7 renodlade husbilsklubbar och därmed 6 som inte är det. Dom som både har med husvagnar och husbilar är följande: CC, Club Solifer, Dethleffs, MHF, Club Knaus samt Husbussens vänner som enbart har stora bussar och inga husbilar med i sin klubb. Dom andra 7 är MHCS, Kabe, PR, Laika, Bürstner, Eura och Maclois.

Och av dessa är 6 märkesklubbar och vars medlemmar sannolikt också är med i HBK och/eller MHCS. Alltså endast två rena husbilsklubbar.

I övrigt kan vem som helst bli remissinstans, bara man vet att något är på gång.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Mobil har flera betydelser:
• betyder "flyttbar", "möjlig att förflytta", som till exempel i automobil. Motsatsen är stationär.
• en rörlig hängprydnad eller ett konstverk som rör sig, se mobil (konst).
• en kortform av mobiltelefon.

När jag har besökt campingplatser mestadels i Västsverige under sommarhalvåret så har det på dom varit fullproppat med husvagnar, som i alla fall i några månader, är mer stationära än mobila. Det mest mobila med dom är när dom flyttas dit på våren och hem till hösten.
På våra resor i hela Sverige under sommarhalvåret så är det mest husbilar som är ute på vägarna och som man ser nattparkerar på ställplatser eller andra parkeringsplatser.
När man ser på RMF-s upplägg så anser jag att det framkommer rätt så klart att man måste ha en skylt som gör att även husvagnar ska kunna parkera på ställplatser som nu kanske kommer att växa fram i samråd med Destination husbilsverige där också SCR är med och styr.
Så här är styrelsen för RMF sammansatt
Ordförande: Karl-Erik Abrahamsson MHCS Vice Ordförande: Per-Erik Korsström PR-husbilsklubb Sekreterare: Håkan Johansson Caravan Club Kassör: Jan Jerpdal Husbussens vänner Ledamot: Kenneth Elfström Bürstner Husbilsklubb Ledamot: Lennart Olovsson Kabe Husbilsklubb Ledamot: Lars Rasmussen Caravan Club.
Märk att det är två (2) ledamöter som är ifrån Caravan Club. Kassören repr. Husbussens vänner ordf. en husbilsklubb för alla märken och dom andra tre är märkesklubbar med några hundra medlemmar. Dom andra klubbarna som är med i RMF är märkesklubbar av dom är några för både husbil och husvagn och en campingklubb. PR husbilsklubb är en företagsklubb för PR husbilar i Sollebrunn.

Så här står det på deras hemsida.
Vi är en rikstäckande organisation med flera medlemsklubbar och med den gemensamma kunskap, som finns i alla dessa klubbar så kommer vi att vara en stark aktör och därmed ha ett stort inflytande.

Med denna sammansättning tycker inte jag att dom ska kalla sig för ”stark aktör”.
Caravan Club är den största klubben som är medlem och deras medlemmar är i huvudsak husvagnsägare så det är ju rätt så klart att dom röstar för den skylt som är föreslagen. Dom märkesklubbar som repr. både husvagnar och husbilar är troligtvis också på den linjen och det är nog MHF campingklubb också. Hussbussensvänner går troligtvis också på den linjen och dom andra hänger nog med för enkelhetens skull. Jag vet så klart inte om alla medlemsklubbarna har fått säga sitt eller det enbart är ett styrelsebeslut? I detta sällskap så hade nog HBK blivit rätt så ensam om att tycka annorlunda.
Min uppfattning är att om en skylt visar en husbil så är platsen ämnad just för husbilar och inget annat. Jag har inget emot husvagnar och det finns säkert en del som drar runt mer eller mindre också och har mobilt boende men flertalet verkar gilla att vara långliggare på en campingplats och är då mer stationär. Sedan så finns det säkert en massa undantag som bekräftar regeln.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Men för att kunna få kommunerna att accepter husbilar på sina citynära parkeringsplatser måste husvagnsägarna inse att de inte kan hävda samma rätt att parkera sina ekipage där. De har ju möjligheten att ställa av husvagnen och sedan ta enbart dragbilen in till centrum, en möjlighet som bekant inte husbilsturisterna har.

Av bland annat den anledningen är det nödvändigt med ett särskilt vägmärke för husbilar.

Håller med om mycket (spec sep skyltar) vill dock varna för ev konsekvenser som kan bli följden av alltför ensidiga och militanta diskussioner betr parkeringsbegreppets innebörd(?) och tillämpning(?) i Sverige. Spec vad avser P2 = husbilar jämfört med i Tyskland = ställplatsernas förlovade land (men även här i Sverige)! "Kommunala centrala p-skyltar i Tyskland", har en annan innebörd/tillämpning än den som vi har(?) i Sverige. Tyska myndigheter skiljer på fordonstyp p-bil resp t.ex husbil, var och när de får "parkeras" (= P2 ett okänt begrepp).

En vanlig centralt belägen p-skylt i Tyskland, innebär att platsen endast är avsedd för p-bilar (= P1). Husbilar får parkera om p-skylten kompletterats med en husbilsskylt! I samband med husbilsskylten finns oftast också en tidsangivelse om att husbilsparkering inte är tillåten nattetid. Samma gäller bussar och lastbilar!
Möjligen hårddrar vi husbilister i Sverige ställplatsbegreppet till viss del utifrån hur ställplatser fungerar i Tyskland. Vi kanske inte är observanta på att vår svenska "omvärld" inte är jämförbar bla mot de tillämpningar/regelverk som vi tror oss ha och som vi vill bygga vidare på just i Sverige (än så länge i varje fall ... ).

Kanske måste vi husbilister vidga vyerna betr parkering, trots allt så fungerar det ganska bra i Sverige redan som det är! En alltför ensidig syn på att P1 = P2, kan möjligen leda till att svenska myndigheter "känner sig tvingade" att harmonisera sig med andra länder som t.ex Tyskland "betr parkeringsbegreppet"!
Med ovan sagt - jag önskar mig själv nya spartanska centrala stpl (3 x 9 m), allt annat har vi ju redan i Sverige i någon form (ofta gratis)! I de fall någon central plats också kan pass för husvagnar så ser jag inga nackdelar eller att det skulle förhindra "samarbete inom ramen för RMS = inga motsatser"!
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Jag vill bara informera om några saker.

För det första så är HBK sedan flera år remissinstans till transportstyrelsen, och svarar naturligtvis på dom frågor som dyker upp.

För det andra så svarar vi naturligtvis på Näringsdepartementets remiss avseende förändringar i trafikförordningen, vägmärkesförordningen mm.

HBK behöver alltså inte alls vara med i någon organisation som RMF för att vara med och lämna vår egen uppfattning i en fråga. Det är för övrigt över 80 st remissinstanser som svarar på denna och det är både föreningar och myndigheter.

/Leif
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Vems ärenden går RMF

Citat:
RMF har idagarna svarat på den remiss som kommit oss tillhanda från Näringsdepartementet.

I vårat svar har vi b.la. markerat att den gamla skylten med husvagn på skall tas bort och ersättas med en husbil enligt Europeisk modell.
Vi har även formulerat svaret på det viset att ingen fordonstyp är utelämnad.
Vi har svarat med "fordon med bostadsutrymme" vilket vi menar innefattar alla typer av fordon likaväl husvagn,husbil,camper eller ombyggda bussar

MVH
K-E
Ordförande RMF

Vad har Hbk svarat på denna remiss?

/Jocko
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Får man då fråga vad HBK svarat näringsdepartementet i denna fråga, om vi nu är remissinstans?
Förövrigt tycker jag att förslaget verkar stolligt med en skylt, om husvagnsskylten försvinner hur skyltar man en plats där man inte vill ha husvagnar?


Lars

Jocko hann före
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Citat:
RMF har idagarna svarat på den remiss som kommit oss tillhanda från Näringsdepartementet.

I vårat svar har vi b.la. markerat att den gamla skylten med husvagn på skall tas bort och ersättas med en husbil enligt Europeisk modell.
Vi har även formulerat svaret på det viset att ingen fordonstyp är utelämnad.
Vi har svarat med "fordon med bostadsutrymme" vilket vi menar innefattar alla typer av fordon likaväl husvagn,husbil,camper eller ombyggda bussar

MVH
K-E
Ordförande RMF

Vad har Hbk svarat på denna remiss?

/Jocko

Då gäller det väl också långtradare som oftast har såväl säng(ar) som möjlighet att laga mat mm.
Bara detta bevisar hur tokig idén är.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Nå er jo jeg Norsk, og ordet "fordon", er det det samme som kjøretøy?.

Som nordmann har jeg aldri definert en campingvogn som fordon(kjøretøy), men som en tilhenger.

Mao en husvagn er i min definisjon ikke ett fordon med bostadsutrymme. Men istedet en tilhenger med bostadsutrymme, mao en separat boenhet adskilt fra fordonet/kjøretøyet.

men mulig min Norsk ikke samsvarer med det Svenske språk. :)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Krister nu tror jag det blev lite snurrigt.

Låt oss konstatera att RMF är ett riksförbund för Mobil Fritid, som består av 13 medlemmar. 9 av dessa medlemmar är renodlade husbilsklubbar och som bör har exakt samma mål och behov som vi själva representerar.

Skulle vi gå med så blev det 10 renodlade husbilsklubbar, som rimligen tar hand om agendan i föreningen eftersom vi husbilsklubbar då är 10 av 14, helt egen majoritet om det skulle behövas.

Du skriver:
Husbilsklubben 1 röst, riktigt om vi är medlem
RMF 1 röst, FEL har självklart ingen röst, det är ju förbundet!
SCR 1 Röst, FELhar självklart ingen röst eftersom man inte är medlem.

Viktigt att vi håller oss till fakta i en diskussion som denna. Det finns vissa inom klubben som hela tiden vill blanda in SCR i diskussionen, troligen för att blodtrycket skall stiga hos vissa. Men låt oss en gång för alla konstatera att SCR är inte medlem och kommer aldrig att bli, åtminstone så länge RMF har nuvarande statuter.

Den som säger att vi kan påverka bättre genom att stå vid sidan, sitta på läktaren, förstår jag faktiskt inte.

Jag skall försöka förklara hur jag ser på det.
Kent har egentligen svarat på det mesta.

Scr är en organisation som helst inte vill ha ställplatser.
Men om det blir så, då vill man ha in dom i sin organisation. Och för att få det så är man beredd att köra över sina egna medlemmar, genom att ändra på användningssättet av husvagnbeståndet.
Och släppa in dom på ställplatser.

Rmf är en paraplyorganistion med en något splittrad inriktning.
Och om det stämmer som det står i någon tråd att avgiften är 1kr per medlem som varje klubb har med sig, med ett maxtak på 5000 kr.
Då ser jag en organisation som hela tiden får slåss med sin ekonomi och för sin existens.
På samma gång som man lovat nästan en ställplats i veckan fram till 2020.

Hbk är en stark organisation med en bra ekonomi, en mycket bra hemsida, medlemmar med husbilsintresse, en drivande kommungrupp,sponsring av ställplatser, medlemsträffar, mm.

Varför skulle vi gå in i en organisation som är svagare än oss själv.
För att neutralisera oss själv?

Med tre aktörer finns det tre röster.

Som jag ser det så hade Rmfs husbilsklubbar varit på rätt spår om dom, för att arbeta med frågor som gagnar husbilsåkarna, hade lierat sig med oss.

Och som Rivera skriver om remisser.
Det är klart vi skall använda alla kanaler vi kan.

Detta är mitt svar från min horisont.
Krister. :)
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Vems ärenden går RMF

Jeg syntes diskusjonen om hvilke fordonstyper som skal stå på en stellpllatz preges for mye av svart/hvitt tenking. Jeg mener at alle fordonstyper skal ha adgang til Stellplatsen, men tidsbegrenset lengde av oppholdet. Nye Stellplatser bør bygges så alle fordonstyper får plats. Jeg tenker her på fritidsfordon. De som har behov for å stå lengre tid kan anvende en campingplass eller fricampe.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Vems ärenden går RMF

"Som jag ser det så hade Rmfs husbilsklubbar varit på rätt spår om dom, för att arbeta med frågor som gagnar husbilsåkarna, hade lierat sig med oss"

På vilket sätt har Hbk sträckt ut handen till Rmf?

/Jocko
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Vems ärenden går RMF

Citat:
RMF har idagarna svarat på den remiss som kommit oss tillhanda från Näringsdepartementet.

I vårat svar har vi b.la. markerat att den gamla skylten med husvagn på skall tas bort och ersättas med en husbil enligt Europeisk modell.
Vi har även formulerat svaret på det viset att ingen fordonstyp är utelämnad.
Vi har svarat med "fordon med bostadsutrymme" vilket vi menar innefattar alla typer av fordon likaväl husvagn,husbil,camper eller ombyggda bussar

MVH
K-E
Ordförande RMF

Vad har Hbk svarat på denna remiss?

/Jocko

Vad har RMF med det att göra. Ni går ju ändå er egen väg. Vet du vad CC har svarat?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Vems ärenden går RMF

Rättelse av mitt inlägg 40:

I denna fråga är vi fyra parter vilka bör träffas vid förhandlingsbordet.

1. SCR - tar tillvara campingägare och stugägares intressen mot ökad vinst vilket i sig är självklart. :wink:

2. RMF - tar tillvara allas intresse för mobil fritid vilket är en omöjlighet. Gör det dessutom självsvåldigt och påstår att det är i husbilsåkarnas intresse vilket det har visat sig att det inte alls är. RMF har ingen egen ekonomi, osäkert var deras lojalitet ligger och personligen fattar jag inte vilken nytta dom gör för oss. :confused:

3. CC - tar tillvara medlemmarnas fritidsintresse på ett alldeles utmärkt sätt med bl a egan campingplatser och många aktiviteter att välja på. Dessutom en hel del rabatter och förmåner. Vi är inte själva med men kan ändå med varm hjärta rekomendera CC för de som behöver deras fina utbud.

4. HBK - tar tillvara husbilsåkares särskilda intresse med styrelsen i spetsen och kommungruppen mera operativt samt med medlemmarna bakom sig. Nu håller en framtidsgrupp på att bildas och min förhoppning är att dom ska lyckas lika bra med att komma på ideér som för husbilslivet framåt. :)

Bäst av allt hade väl varit om HBK och MHCS hade gått ihop. :)

Självklart ska husbilsklubben vara en remiss-instans för husbilsfrågor. :)

Lika självklart är alla välkomna i klubben under förutsättning att vi bibehåller vår husbilsprofil. :)

:) :)
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Hbk är en stark organisation med en bra ekonomi, en mycket bra hemsida, medlemmar med husbilsintresse, en drivande kommungrupp,sponsring av ställplatser, medlemsträffar, mm.

Varför skulle vi gå in i en organisation som är svagare än oss själv.
För att neutralisera oss själv?

Krister. :)

Nämen va bra, då behöver inte vi vara med när de andra små aktörerna stakar ut framtiden !
Vi är ju så stora och starka så vi klarar oss helt själva.
// Janne
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Vad har RMF med det att göra. Ni går ju ändå er egen väg. Vet du vad CC har svarat?

Det var ett märkligt svar på frågan som både jocko och jag ställt, RMF har inget med HBKs svar det stämmer, vad cc svarat står väl klart och tydligt då de ingår i RMF så man får väl tro att de står bakom uttalandet i första inlägget.

Lars
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen