• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vems ärenden går RMF

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Vems ärenden går RMF

Ber om ursäkt Lars. Svaret var inte riktat till dej och det är styrelsen som kommer att svara på din fråga.

Jag blir bara så himla irriterad när RMF's ordförande tränger sig på och försöker styra HBK från ett paraplyperspektiv. Just nu finns det absolut inget positivt med RMF i husbilslivet.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Vems ärenden går RMF

Det kan väl inte anses vara för mycket begärt att vi medlemmar snabbt och enkelt kan få ta del av HBK formuleringar i samband med att HBK remissvar avgetts i HBK namn. Kanske de finns lättillgängliga här på forumet och att jag inte hittat dem? Eller är det så att någon ur styrelsen just nu håller på att "gräva" fram dem för att svara flera frågeställare i denna tråd?
Ja...jag vet inte, men det vore intressant att som medlem få läsa vad HBK formulerat i olika remissvar.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Vems ärenden går RMF

Ber om ursäkt Lars. Svaret var inte riktat till dej och det är styrelsen som kommer att svara på din fråga.

Jag blir bara så himla irriterad när RMF's ordförande tränger sig på och försöker styra HBK från ett paraplyperspektiv. Just nu finns det absolut inget positivt med RMF i husbilslivet.

Det var inte Rmf s ordförande det var ett citat som jag gjorde
för att kunna ställa frågan,
/Jocko

(Citatet från första inlägget i denna tråd)
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

HBK:s styrelse arbetar just nu med att formulera vårt svar på remissen, därför har vi inte lagt ut detta.

Men så mycket kan jag säga att det finns redan ett vägmärke för husvagnar som behöver ändrad definition. Dessutom ska vi ha synpunkter på hur det nya märket med en husbil på ska definieras.

/Leif
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

HBK:s styrelse arbetar just nu med att formulera vårt svar på remissen, därför har vi inte lagt ut detta.

Men så mycket kan jag säga att det finns redan ett vägmärke för husvagnar som behöver ändrad definition. Dessutom ska vi ha synpunkter på hur det nya märket med en husbil på ska definieras.

/Leif

Mycket glädjande att läsa.
En enkel fråga: När blev vi remissinstans till näringsdepartementet?
Skulle det låta sig göras att lägga ut remissförfrågan på forumet?
Så har vi gjort tidigare därför frågan.
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
"Hotet" SCR/RMF- vår frihet

För att stärka vår frihet har jag förslag som jag i tidigare inlägg lagt fram:

Skapa en bra kontakt/samarbete med:

*F-Campingarna, som jag sett flera hålla en "normal" nivå på hyra av egen gräsplätt. En ide vore att kontakta samtliga och erbjuda en länk på vår sida om dom har ett maxpris för husbil på säg 150:-.

*Gästhamnarnas riksförbund .. RGS Riksföreningen Gästhamnar Sverige - Gästhamnsguiden

*En stor bensinkedja för att ordna latrintömning på deras stationer (ev sponsring) ..minst en i varje kommun

*Samarbete med golfklubbar

///Niclas
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Av de "märkesklubbar" som är med i RMF, hur många är fristående? Det finns ju signaler på att bakom många märkesklubbar ligger ett företag i branschen. Om det är så i några fall så är det fler som liknar PR-husbilsklubb. Hur självständiga är dessa klubbar? Jag vet inte svaret utan undrar i största allmänhet. För mej är HBK som ideell förening den mest intressanta klubben pga av att den är ideell.

Att RMF valt att döpa sej till riksförbund tycker jag att man inte ska lägga för mycket i, vi kan i morgon starta något nytt och kalla det riksförbund även om det bara är grannen och jag själv...

Frågan om vi ska vara med i RMF eller ej verkar vara känslig och det finns många inlägg både för och emot. Dock tycker jag att många i denna tråden gjort ett riktigt bra arbete att verkligen förklara sin inställning för eller emot. Dom lite längre och ingående inläggen hjälper till så mycket mer att få en egen uppfattning än inlägg bestående av enstaka meningar eller citat som är en liten del av ett inlägg. För mej har denna tråden varit den bäst hållna i ämnet tack vare er som lagt ner er lite extra.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vems ärenden går RMF

Jag vill bara informera om några saker.

För det första så är HBK sedan flera år remissinstans till transportstyrelsen, och svarar naturligtvis på dom frågor som dyker upp.

För det andra så svarar vi naturligtvis på Näringsdepartementets remiss avseende förändringar i trafikförordningen, vägmärkesförordningen mm.

HBK behöver alltså inte alls vara med i någon organisation som RMF för att vara med och lämna vår egen uppfattning i en fråga. Det är för övrigt över 80 st remissinstanser som svarar på denna och det är både föreningar och myndigheter.

/Leif

Om så är fallet skulle i alla fall jag (som är dåligt insatt) få reda på vilka frågor som remissats till HBK & vad vi svarat. Detta har naturligtvis protokollförts & borde gå att länka till i denna tråd.


Bennie
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

"Som jag ser det så hade Rmfs husbilsklubbar varit på rätt spår om dom, för att arbeta med frågor som gagnar husbilsåkarna, hade lierat sig med oss"

På vilket sätt har Hbk sträckt ut handen till Rmf?

/Jocko

Jocko i denna tråden finns ett antal inlägg som kan ses som utsträkta händer till husbilsklubbarna i Rmf.
Och den iden ser jag inte som en omöjlighet.
Jag till och med tror på iden och är beredd att stötta den som medlem.
Krister. :)
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Vems ärenden går RMF

Jag tycker om det sista raden i ditt svar,men min fråga var,
vad har styrelsen gjort för att bli inbjuden,eller bjuda in RMF till
diskussion om husbilslivet,

/Jocko
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vems ärenden går RMF

Om så är fallet skulle i alla fall jag (som är dåligt insatt) få reda på vilka frågor som remissats till HBK & vad vi svarat. Detta har naturligtvis protokollförts & borde gå att länka till i denna tråd.


Bennie

Här finns ett svar
http://www.husbilsklubben.se/forums/t57057/

Det som finns ligger under HBK Information och en del diskussioner under HBK Diskussion.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: "Hotet" SCR/RMF- vår frihet

Tack för bra förslag!

Några av punkter bearbetas redan, gästhamnarna och golfklubbar är något som redan finns många i vår ställplatslista och som Kommungruppen har med i sitt arbete.

Bensinbolag har under åren bearbetats i flera omgångar med dåligt resultat.

Fricampingar vet inte jag om något gjorts eller ej och kan därför inte ge mer svar än så om.

Vill åter inbjuda alla med bra idéer och tankar att bli medlemmar i Kommungruppen så att vi blir tillräckligt många för att klara av att ta hand om alla bra idéer. Använd Kontakta oss och ange intresse för att delta i Kommungruppen.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vems ärenden går RMF

Kära vänner, har nu läst igenom alla inläggen och är glad för att tonen är fortfarande god. Hoppas den inte förändras av mina tankar.

Om det nu stämmer är kanske 50 eller kanske till och med 80% procent av CC's husbilsägare med även i HBK. Om då HBK skulle vara med i RMF och vid en eventuell fråga CC och HBK ha olika åsikter, var står man då???

Även om jag inte tycker om det ser jag det som att man i denna fråga får vara lite egoist. Vill vi ha centrumnära ställplatser är jag övertygad om att det är lättare att få detta om det endast gäller för husbilar. Så att kräva att det även ska gälla husvagnar tror jag försämrar våra möjligheter radikalt.

Utan att veta tror jag inte på att CC's husvagnsmedlemmar sätter husbilsintresse så högt upp agendan. Än en gång, har själv haft husvagn och gillade det när barnen var små. Därför vet jag att det är två helt skilda sätt att leva mobil fritid på.

Med en dåres envishet vidhåller jag bestämt att det ska vara rena husbilsklubbar i en sådan här sammanslutning. Detta är också tankegångarna i styrelsen och den som lever.........

Sen håller jag med Krister att ekonomin är väsentlig. Kan bara säga att vi har i år lagt ut mer pengar för vår kommungrupp än vad RMF får in i årsavgift, inte helt oväsentligt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vems ärenden går RMF

Som tidligere aktiv i Bobilkomiteen i Norsk Caravan Club som samarbeidet med den tilsvarende sentrale gruppe i CC så har jeg litt erfaring om konflikten. Etter press fra campingplass og husvogn grupperinger ble det på årsmøte i 2008 vedtatt at alle frågor vedrørende husbiler skulle behandles av teknisk komite campingplasser og bobil/husbil gruppene avvikles umiddelbart. Jeg gikk noe senere ut av NoCC og ser ikke CC som en klubb for meg.

CC sin målsetning er klart definert i et ønske om CityCamp - små sentrumsnære campingplasser for husvogner og husbiler, og krav om at alle slike plasser tilrettelegges for husvogner!

RMF sitt svar på remis om skilt gjennspeiler CC sin holdning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vems ärenden går RMF

For andre norske her i HBK - detfinnes ikke noe tilsvarende begrep i Norge til den svenske definisjonen av Fordon. Fordon dekker allt som kan trille på hjul på vei ;)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vems ärenden går RMF

Vi är med i husbilsklubben för att vi tycker att det vi får ut av medlemskapet stämmer bäst med hur vi vill leva vårt husbilsliv.
En klubb som har som inriktning att värna om att utöka och stödja nya husbilsplatser... med en mängd individualister som åker runt i Europa och hemavid och skaffar sig erfarenheter i verkliga livet och delger sina erfarenheter...det är värt hur mycket som helst.

Jag vet... och tror att ingen annan organisaton (riksförbund) eller vad man vill kalla sig... kommer i närheten av det engagemang som finns inom den här klubben...
man kan ha synpunkter på hur vissa delar sköts inom klubben (har själv ingen koll på det) men en del tycks ha klara åsikter.
Fine... men jag ser fram emot vad framtidsgruppen skall komma med.

Jag har stuckit ut hakan förut och gör det igen...det är vad du och jag gör själva, och inom HBK och kommungruppen... för att skapa nya ställplatser och påverka lokalt mot entreprenörer, hamnar, etc och lämna medborgarförslag till kommuner som kommer att ge resultat i slutänden.
Inte vad en byråkrati skapar.
Vi har över 10 000 medlemmar som tänker själva , låt oss fortsätta med det.
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Vi är med i husbilsklubben för att vi tycker att det vi får ut av medlemskapet stämmer bäst med hur vi vill leva vårt husbilsliv.
En klubb som har som inriktning att värna om att utöka och stödja nya husbilsplatser... med en mängd indivualister som åker runt i Europa och hemavid och skaffar sig erfarenheter i verkliga livet och delger sina erfarenheter...det är värt hur mycket som helst.

Jag vet... och tror att ingen annan organisaton (riksförbund) eller vad man vill kalla sig kommer i närheten av det engagemang som finns inom den här klubben... man kan ha synpunkter på hur visa delar sköts inom klubben (har själv ingen koll på det) men en del tycks ha klara åsikter.
Fine... men jag ser fram emot vad framtidsgruppen skall komma med.

Jag har stuckit ut hakan förut och gör det igen...det är vad du och jag gör lokalt och mot entreprenörer, hamnar och medborgarförslag till kommuner som kommer att ge resultat.
Inte vad en byråkrati skapar.
Vi har över 10 000 medlemmar om tänker själva , låt oss fortsätta med det.

Bra skrivet, ett stort tack. För dom som verkligen vill realisera planer så finns Kommungruppen på två sätt. För det första gå med i gruppen och få stöd av andra likasinnade när ni genomför ert projekt. För det andra, det finns de som inte vill vara med i Kommungruppen av olika skäl, men kontakta då någon enskild medlem i Kommungruppen så kan vi säkert bidra med en del saker för att underlätta just ditt projekt. Var inte fega, använd Kontakta oss alt en av Kommungruppens medlemmar. Ni ser vilka vi är omni i höger kanten går till Arbetsgrupper och klickar på Kommungruppen. Vi behöver er och kanske behöver ni oss!?!?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

HBK:s styrelse arbetar just nu med att formulera vårt svar på remissen, därför har vi inte lagt ut detta.

Men så mycket kan jag säga att det finns redan ett vägmärke för husvagnar som behöver ändrad definition. Dessutom ska vi ha synpunkter på hur det nya märket med en husbil på ska definieras.

/Leif


Remisstiden gick ut 10/1!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen