• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vems ärenden går RMF

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Fick följande citat, som är inlagt på Allt om Husvagn och Campings forum:

RMF har idagarna svarat på den remiss som kommit oss tillhanda från Näringsdepartementet.

I vårat svar har vi b.la. markerat att den gamla skylten med husvagn på skall tas bort och ersättas med en husbil enligt Europeisk modell.
Vi har även formulerat svaret på det viset att ingen fordonstyp är utelämnad.
Vi har svarat med "fordon med bostadsutrymme" vilket vi menar innefattar alla typer av fordon likaväl husvagn,husbil,camper eller ombyggda bussar

MVH
K-E
Ordförande RMF
Om detta blir verklighet är det stor risk att kommunerna kommer att använda sig av den skylten för att överkryssad sättas upp på alla parkeringar i centrum.
Vilka kommuner vill en en"campingplats" mitt i tätorten?

Detta är precis det agerande som jag har befarat från RMF, det visar tydligt att man inte vill förbättra för husbilsturismen utan snarare motarbetar man alla de som arbetar för fler citynära husbilsplatser. :mad:

Kanske ger detta en förklaring till varför HBK-styrelsen har valt att stå utanför den organisationen?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vems ärenden går RMF

Fick följande citat, som är inlagt på Allt om Husvagn och Campings forum:


Om detta blir verklighet är det stor risk att kommunerna kommer att använda sig av den skylten för att överkryssad sättas upp på alla parkeringar i centrum.
Vilka kommuner vill en en"campingplats" mitt i tätorten?

Detta är precis det agerande som jag har befarat från RMF, det visar tydligt att man inte vill förbättra för husbilsturismen utan snarare motarbetar man alla de som arbetar för fler citynära husbilsplatser. :mad:

Kanske ger detta en förklaring till varför HBK-styrelsen har valt att stå utanför den organisationen?
Jag förstår inte felet att ändra skylten till EU standard till en husbil och att det skall gälla både husbil o husvagn. Om detta skull vara en förklaring till att styrelsen skall stå utanför kan jag inte hålla med om, för hade styrelsen varit med i detta remissarbete hade dom också kunnat påverka svaret i riktning som passar HBK eller har jag så fel?? Vi kommer ändå att ha motstånd från campingägare om våra ställplatser. Det finns en bra information om att Ystad skall utöka sina ställplatser och satsa även på utländska husbilsturister (kolla i Ystads Allehanda) hittar inte länkem just nu. Vi har ju i och för sig debatterat detta i flera andra trådar men intresset verkar hålla i sig eller hur Gunnar.
Ha de gott, //Tommy
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vems ärenden går RMF

Här finns en liten smart "luring" i RMF:s skrivning:

"RMF har idagarna svarat på den remiss som kommit oss tillhanda från Näringsdepartementet.

I vårat svar har vi b.la. markerat att den gamla skylten med husvagn på skall tas bort och ersättas med en husbil enligt Europeisk modell."

Var har de hittat den Europeiska modellen?

Jag tycker precis tvärtom! I Europa skiljer man ännu tydligare mellan husbilar och husvagnar än i Sverige!

Jappe (just nu på Camping Bahia bland både husvagnar och husbilar)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Gunnar håller helt med dig om att det troligen inte är någon kommun som vill ha en campingplats i centrum.

Ärligt talat har jag själv lite svårt att bedöma sakfrågan dvs. konsekvensen av att man byter ut skylten med husvagn, till en med husbil.

Men skulle konsekvensen bli som du ger uttryck för, ja då är det allvarligt för oss.

Men då blir din avslutning på ditt inlägg, citat; "Kanske ger detta en förklaring till varför HBK-styrelsen har valt att stå utanför den organisationen?" Fullständigt obegripligt för mig!

Det står på vår hemsidans första sida;
"Vi i Husbilsklubben.se vill gemensamt värna om medlemmarnas
informationsutbyte samt verka för att skapa större förståelse för husbilsturismen
hos myndigheter och andra i vårt land genom information och kontakter."


För mig är det här en klar signal att vi måste agera inifrån, styra upp debatten i den riktning som passar oss och vår husbilsturism. Kan knappast vara någon omöjlig uppgift när redan 10 av 13 medlemmar redan idag är helt inriktade på husbilar och våra behov.

Tydligen ser vi fallgropar, som de andra har missat och det måste ju självklart belysas och komma upp på bordet!

Nu har tydligen RMF i alla fall tagit över ledartröjan från oss och vad jag förstår har man blivit remissinstans, som jag vill minnas vi var tidigare. Därför kanske vi måste arbeta för att RMF delas upp i 2 delar, en för den traditionella campingen och vår husbilsturism, som egentligen inte har så mycket gemensamt.

Det här är ett internt forum och helt oavsett hur kloka och inspirerande inlägg som kommer fram här, så är det fortsatt ett internt forum, som ger mycket begränsade ringar på vattnet utanför HBK.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vems ärenden går RMF

En sak är i alla fall tydligt, RMF går inte husbilsfolkets ärenden. Hur man sen skall hantera detta är nog en svårare fråga. Bli medlem i RMF eller avsätta tid och pengar för att själva driva en aktiv påverkan på beslutsfattare.
Med tanke på att det i alla fall idag finns betydligt fler husvagnar (än husbilar), och deras betydligt större behov av markyta, gör i alla fall mig betänksam till liggande förslag. Håller nog med om att den variant som praktiseras i Tyskland verka mest vettigt. (Husvagn på camping, ställplats för husbil)

I vilket fall som helst så skulle i alla fall jag, ifall jag hade en husvagn, föredra att stå på en camping med all dess faciliteter och använda dragfordonet för mera centrumnära besök.:)


(På ställplatsen i Greven, Tyskland är det t.ex. förbud mot släp även om man kommer med husbil.)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vems ärenden går RMF

Svar till decker, har du någosin haft en husvagn att dömma av ditt inlägg att du hade föredagit camping, tyder på okunskap om vad en husvagn är eller hur dom fungerar, varför skulle inte dom ha nytta av en ställplats, ett ärligt svar på den frågan.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vems ärenden går RMF

Jag förstår inte felet att ändra skylten till EU standard till en husbil och att det skall gälla både husbil o husvagn.

Möjligt att den skylten är en EU-standard, men i utlandet avser den endast husbilar, Wohnmobil, Autocaravan, Bobil, Autocamper etc, och inte husvagnsekipage.

Jag vet att kommunpolitiker har svårt att se skillnaden på husbilar och husvagnsekipage och de vill gärna se det som att dessa har samma behov av service, därför hänvisar de vanligtvis husbilsturisterna till campingplatser. Finns tyvärr även medlemmar i HBK som har den synen.

När de som kallar sig för att företräda husbilsägarna gör samma sak så sparkar de undan fötterna på de som kämpar för att få kommunerna att tillåta parkering för husbilsturisterna nära centrum i tätorten.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Vaför behöver inte en husvagn en ställplats utan skall hänvisas till camping platser mot sin vilja,

Man bör självklart inte generalisera, men var sätter man gränsen? Ibland måste man använda och accepterar att det är vad majoriteten gör som får avgöra.

Visst finns det husvagnsåkare, som har ett resebeteende som påminner det som husbilsturisten har och tvärtom, husbilsåkare som som är traditionella campare med sin husbil.

Men jag tror att jag har bra på fötterna när jag påstår att majoriteten av oss husbilsåkare, har en mobil fritid som på avgörande sätt skiljer sig från den vanliga husvagnsåkarens camping.

Nu till något som inte PK. Tror att det finns en oro från kommuner att t.ex. anlägga gratis ställplatser i kommunernas centrum som är öppna även för husvagnsåkare, typ irländska asfaltläggare.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vems ärenden går RMF

Som i allting annat finns det alltid undantag. Men vill nog påstå att det är nog bara en liten klick av dom som har husvagn som förflyttar sig lika ofta som vi med husbil.

Som jag skrivit tidigare anser jag fortfarande att en organisation för husbilar endast ska innehålla renodlade husbilsklubbar, då kan det inte uppstå intressekonflikter.
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Vems ärenden går RMF

Tack Ekan!
//Birgittha
icon14.gif
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Vems ärenden går RMF

Trådskaparen har aktualiserat frågan om vems ärenden RMF går.

Inlägg i tråden och min egen övertygelse talar för att det bästa sättet att försöka påverka beslut som omfattar även vår fritidssyssla, är att göra det så nära som möjligt de stora aktörerna och då på lika villkor, dvs i detta fall som medlem i RMF. Detta utesluter heller inte andra "grupperingar".
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Rmf går inte vårt ärende som jag ser det.
Det är upp till den som driver ställplatsen att avgöra om att också låta husvagnar att parkera.
Detta genom att använda en skylt för husbil och en skylt för husvagn.
Det är inte en Camping organisation som skall tvinga fram ett sådant krav för att få kallas ställplats.
Då man också vill ändra det svenska namnet Husbilsplats till det mer neutrala namnet ställplats.
Eftersom Husbilsplats berättar om vem platsen är till för.

Och jag är också bekymrad om hur vi gör med asfalts vagabonderna från Irl.
Krister. :mad::mad::mad:
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vems ärenden går RMF

Vi har en ställplats i skåne nämligen Tosteberga där samsas bde HB och HV jag har inte hört några klagomål på det, det fungerar jätte bra med båda slagen där.

den platsen använde vi mycket även under husvagnstiden,
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen