• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vems ärenden går RMF

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vems ärenden går RMF

Kära vänner, har nu läst igenom alla inläggen och är glad för att tonen är fortfarande god. Hoppas den inte förändras av mina tankar.

Om det nu stämmer är kanske 50 eller kanske till och med 80% procent av CC's husbilsägare med även i HBK. Om då HBK skulle vara med i RMF och vid en eventuell fråga CC och HBK ha olika åsikter, var står man då???

Även om jag inte tycker om det ser jag det som att man i denna fråga får vara lite egoist. Vill vi ha centrumnära ställplatser är jag övertygad om att det är lättare att få detta om det endast gäller för husbilar. Så att kräva att det även ska gälla husvagnar tror jag försämrar våra möjligheter radikalt.

Utan att veta tror jag inte på att CC's husvagnsmedlemmar sätter husbilsintresse så högt upp agendan. Än en gång, har själv haft husvagn och gillade det när barnen var små. Därför vet jag att det är två helt skilda sätt att leva mobil fritid på.

Med en dåres envishet vidhåller jag bestämt att det ska vara rena husbilsklubbar i en sådan här sammanslutning. Detta är också tankegångarna i styrelsen och den som lever.........

Sen håller jag med Krister att ekonomin är väsentlig. Kan bara säga att vi har i år lagt ut mer pengar för vår kommungrupp än vad RMF får in i årsavgift, inte helt oväsentligt.

Håller med dej att tonen är god som den skall vara i en debatt. Precis som du med en dåres envishet håller på ditt, så är jag en dåre åt andra hållet som tycker det är bättre att påverka inne ifrån än utanför. Kan i grunden förstå att du vill ha en renodlad Husbilsklubb där alla som företräder husbilar ingår.

Jag har en annan inställning och uppfattning. Har även haft husvagn och kört runt med den i Europa under många år. Trots jag börjar komma till åren gillar jag det rörliga friluftslivet om det sedan sker med husbil eller husvagn spelat mej ingen roll. Huvudsaken folk kommer ut i Sverige och Europa och får uppleva vad som finns att erbjuda. Men på något sätt försöker vi strypa för husvagnar att få ta del av detta utbud, då de i nuläget för det mesta erbjuds campingplatser. Skall vi får fler turister till Sverige, och det vill väl alla för det tjänar vi på. Vi måste kanske tänka i nya banor.

Och du JanneEkan ses vi någon gång bjuder jag på något gott att dricka, så kanske vi kan ventilera våra åsikter och andra får självfallet deltaga. Alltid roligt och trevligt debattera på ett sakligt och trevlig sätt. Mitt enda inlägg i denna fråga.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vems ärenden går RMF

Som exempel: Försök få in en husvagn på husbilsparkeringen i Hässleholm.
Ja varför skulle inte det gå, den parkeringen är alltid tom så det skulle vara enkelt att få inn en normal Husvagn där.
Hur många i klubben har använt den parkeringen eller sk ställplats förutom jag och jag tala om att den fungerar och hade även fungerat till en husvagn,

det är mitt svarpå din fråga.
mvh Bertil
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Mycket glädjande att läsa.
En enkel fråga: När blev vi remissinstans till näringsdepartementet?
Skulle det låta sig göras att lägga ut remissförfrågan på forumet?
Så har vi gjort tidigare därför frågan.

Följande husvagns- och husbilsanknutna fanns med i sändlistan (utskicket är daterat 7/10):
Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF)
Riksförbundet Mobil Fritid (RMF)
Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation (SCR)

Utskicket omfattade:
Sammanfattning och läsanvisningar (4 sidor)
Författningsförslag (61 sidor)
Kommentarer till förslagen (39 sidor)
Konsekvensutredning (41 sidor)
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Eftersom det finns funderingar runt remisstiden, så vill jag bara informera om att vi efter kontakt med regeringskansliet naturligtvis får lämna vårat svar.

Man är naturligtvis intresserade av att få så många synpunkter som möjligt.

Leif
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Mycket glädjande att läsa.
En enkel fråga: När blev vi remissinstans till näringsdepartementet?
Skulle det låta sig göras att lägga ut remissförfrågan på forumet?
Så har vi gjort tidigare därför frågan.

Lasse, vi har alldeles nyligen blivit remissinstans till Näringsdepartementet. Därför fanns vi inte med när remissen skickades ut, men vi får nu trots det svara på densamma.

Leif
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Följande husvagns- och husbilsanknutna fanns med i sändlistan (utskicket är daterat 7/10):
Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF)
Riksförbundet Mobil Fritid (RMF)
Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation (SCR)

Utskicket omfattade:
Sammanfattning och läsanvisningar (4 sidor)
Författningsförslag (61 sidor)
Kommentarer till förslagen (39 sidor)
Konsekvensutredning (41 sidor)

Även CC finns med.
Krister.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Eftersom det finns funderingar runt remisstiden, så vill jag bara informera om att vi efter kontakt med regeringskansliet naturligtvis får lämna vårat svar.

Man är naturligtvis intresserade av att få så många synpunkter som möjligt.

Leif

Oooops! Det är inte bara att remisstiden har gått ut, det verkar också som ni har kontakt med fel departement, Regeringskansliet!??

Men det är klart HBK går direkt på "Chefen" istället för att kontakta det departement som bett att få in svaren, dvs. Näringsdepartementet! Eller har jag missat något?

Men det är klart Reinfeldt är Lööfs chef.

Ja, ja.....
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Oooops! Det är inte bara att remisstiden har gått ut, det verkar också som ni har kontakt med fel departement, Regeringskansliet!??

Men det är klart HBK går direkt på "Chefen" istället för att kontakta det departement som bett att få in svaren, dvs. Näringsdepartementet! Eller har jag missat något?

Men det är klart Reinfeldt är Lööfs chef.

Ja, ja.....



Hej

Tänk vad en lite felskrivning glädja :D
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Oooops! Det är inte bara att remisstiden har gått ut, det verkar också som ni har kontakt med fel departement, Regeringskansliet!??

Men det är klart HBK går direkt på "Chefen" istället för att kontakta det departement som bett att få in svaren, dvs. Näringsdepartementet! Eller har jag missat något?

Men det är klart Reinfeldt är Lööfs chef.

Ja, ja.....

Jag vet inte om du är ute efter att märka ord eller få oss i styrelsen att framstå som vi inte vet vad vi pratar om men så här är det.

Som information till dig så är regeringskansliet samlingsnamnet för allt som ligger under regeringen. Ett av departementen är Näringsdepartementet och det är dom som handlägger denna remiss eftersom infrastrukturfrågor ligger där. Och det är naturligtvis dom vi har samtalat med och det är också hos dom som HBK numera är en av ca 80st remissinstanser i sådana här frågor.

Sen ska vi väl alla i HBK vara glada för att vi numera har denna möjlighet att göra oss hörda.

/Leif
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Vems ärenden går RMF

Svara på en remiss får väl alla göra t.om enskilda personer. Att man är remissinstans betyder väl bara att man får remisser tillsänt sig med automatik.
Undrar sedan hur många husbilar som inte har en karosserikod i regbeviset som säger att karossen INTE är avsedd för campingändamål?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vems ärenden går RMF

Husbilsklubben skall nog i första hand hålla sig till just husbilsrelaterade frågor.:)
CC jobbar troligen för husvagns och campingplats frågor, allt annat ser jag nog för osannolikt.
 

Kennta o Tiina

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Boden
HBK-Nr
3071
Medlemskap
2022
Sv: Vems ärenden går RMF

Då dör alla ställplatser i centrum... Hur många kommuner vill ge mark i centrum till husbilar o husvagnar.. om det finns 10 platser för husbilar blir det bara 6 för husvagnar
Marken är dyr i centrum.

Kennta:confused:
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vems ärenden går RMF

Och du JanneEkan ses vi någon gång bjuder jag på något gott att dricka, så kanske vi kan ventilera våra åsikter och andra får självfallet deltaga. Alltid roligt och trevligt debattera på ett sakligt och trevlig sätt. Mitt enda inlägg i denna fråga.

Sådant erbjudande tar man emot på stående fot. Känner att vi har respekt för varandras ståndpunkt vilket jag uppskattar högt. (Gin o Tonic går bra ;))

Däremot gillar jag inte att man går enbart in för att lägga pinnar i brasan utan att innan deltagit i debatten. Väcker bara dåliga vibbar.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Vems ärenden går RMF

Svara på en remiss får väl alla göra t.om enskilda personer. Att man är remissinstans betyder väl bara att man får remisser tillsänt sig med automatik.
Undrar sedan hur många husbilar som inte har en karosserikod i regbeviset som säger att karossen INTE är avsedd för campingändamål?

Jag tror att Hbk inte är remissinstams än du och jag remissinstanser och kommer inte att bli det heller med den inställningen som vi har i dag.

vi måste vara mer öppna för samarbete

/Jocko
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vems ärenden går RMF

Lördag sena timmen så tvivlas det på att vi är remissinstans och alla kan tydligen svara på remisser. Alltså, den här tråden kan vi stänga ner och var och en kan nu svara på remissen. Har jag fattat det rätt.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Vems ärenden går RMF

Janne ordet remissinstans verkar vara rätt värdeladdat här vilket det inte borde vara då alla kan svara oavsett om man är en instans eller inte. Alltså den enda skillnaden är att man får remisser per automatik. Det viktiga är ju om man svarar eller inte.

Sedan sena timmen nja jag är i Georgestown Penang och är några timmar före er :):)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen