• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klassindelning av fordon

Chrimon

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021
RMF´s svar ” fordon med bostadsutrymme ” verkar nog inte så genomtänkt.
En husvagn är ju inget fordon, är man generös i bedömningen kan man kanske räkna ett ekipage med dragbil och släp som ett ”fordon”. Det betyder att nästan alla långtradare, med eller utan släp, kan parkera där. Dessutom kan inte en husvagnsägare koppla från husvagnen och tex. åka och handla eftersom en ensam husvagn knappast kan ses som ett fordon. Det måste finnas bättre sätt att markera att även husvagnar kan ställas upp, tex. dubbla tavlor.
Då finns det ett val för den som upplåter området.
Dessutom är det underbart att se hur tråden viker av och till slut handlar om remissinstanser. :);)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vems ärenden går RMF

Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon. Altså täcker begreppet Fordon både Husbilar och Husvagnar, så RMFs svar verkar OK.
Åke
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

I detta fordon som är svärsonens arbetsplats finns ett bostadsutrymme i hytten.
Med sängar, tv, kaffebryggare, platta att laga mat på, kyl, värmeanl. mm.

Fordon med bostadsutrymme, kommer ju att omfatta även denna fordonstyp.Enligt Rmfs förslag.
DSCN1255.JPG

DSCN1254.JPG
(Företagsnamnet på bilen har inget med ämnet att göra och bilderna används bara som exempel.)

Mvh. Krister. :)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vems ärenden går RMF

Krister Ursula 18
Din svärsons bil ser inte ut som någon bil med karosserikod 22 skåp-bostadsinredning. Det brukar vara ombyggda Vanar o likn.
Åke
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Jag har inte heller den karosserikoden på min husbil.
På platsen där karosserikoden ska stå finns inga uppgifter alls.
Krister.
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vems ärenden går RMF

Krister
Din bil är säkert en PB2 med karosskod 08, till husbilar ombyggda bilar har karosskod 22 , God Natt!
Åke
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vems ärenden går RMF

Gå in under min profil, där finns mitt reg. nr. För den som är intresserad.
Gå sedan in på transportstyrelsen och fråga på annat fordon.
Då kan man se att under uppgifterna för karosserikod att inget finns skrivet.

Ursäkta för min utsvävning i tråden.
Godnatt från en enveten. :)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vems ärenden går RMF

God Morgon! Krister, Det står Campingbil SA i ditt reg. "Fordon för särskilda ändamål". Din bil är ju en PB2 därför kan du titta på Karosserikoder i Transportstyrelsens info. för "Personbil" med bostadsinredning" och där står det kod 08. Att dom sedan inte satt dit någon skylt eller slutat med detta, har jag ingen aning om varför, på min husbil står det men det är en äldre bil. Jag har även en till husbil ombyggd Chevavan reggad som lätt lasbil med kod. 22.
Jag hoppas tråden står ut med utvikningen.
Åke
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Klassindelning av fordon

Det jag vill med mina inlägg är visa svårigheten med gränsdragningen när alla som innefattas av meningen "fordon med bostadsinredning" skall dela på samma skylt.
När det sen bara kommer att gälla för vissa fordon.
Fordon med stora olikheter och skillnader.

Hur skall man förklara detta för våra turister från Bulgarien, Irland, Frankrike och övriga Europa vars husbilar ofta är lastbilar.
Och då på ställplatser/husbilsplatser som oftast är obemannade.

Jag ser själv en klar fördel med en skylt för just husbilar och en skylt (som redan finns) för husvagnar.

På denna sidan från Svepark.som bland annat behandlar parkering husbil husvagn, där skriver man om detta med specifik skylt för enbart husbilar.

Parkering för husbilar och husvagnar. 2013-02-18

Krister.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Klassindelning av fordon

Håller nog med om att ordalydelsen är solklar, "fordon med bostadsinredning".:)
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Klassindelning av fordon

Varför inte "personbil med bostadsinredning"?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.633
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Klassindelning av fordon

[FONT=&quot]Vid årsskiftet 2012/2013 fanns 65 635 husbilar registrerade i Sverige. Av dessa var 33 745 registrerade som lastbil, medan 31 890 var registrerade som personbil. Eftersom livslängden hos en husbil är mycket lång, kommer det "inom överskådlig framtid" att finnas ett stort antal lastbilsregistrerade husbilar i trafik. [/FONT]
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Klassindelning av fordon

Tack för ditt informativa svar. Då förstår jag problemet bättre...även om jag hade på känn att det är där skon klämmer...delvis :)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Klassindelning av fordon

Håller nog med om att ordalydelsen är solklar, "fordon med bostadsinredning".:)

Bostadsinredning är inte så solklart.
PB2: för fordon som försetts med permanent bostadsinredning (husbil) Kan vara allt mellan dubbeldäckad buss till miniskåpbil plus vanliga husbilar.
Lastbil: med skåp-bostadsinredning kod 22 kan vara äldre husbil eller bil som försetts med bostadsinredning. Olika P-regler kan gälla. Lätt eller tung.
Inte helt lätt att hitta på ett vägmärke som täcker båda grupperna.
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Klassindelning av fordon

Är det så att övriga länder är det "Fordonskategori M1 / Personbil" som gäller.

/Leif
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Klassindelning av fordon

PB2 finns endast i Sverige. Det är svårt med lagar och tolkningar bara här på HBK tolkar olika personer olika. I min lilla värld som inte är så stor borde det finnas 2 skylar. En med ett P och en husvagn och en med ett P och husbil.

Här måste man förmodligen vara blind för att inte fatta oavsett språk så fattar nog de flesta.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Klassindelning av fordon

Når jeg forflytter min husvagn ved hjelp av mover, er det da et slepfordon eller motorfordon ? Husvagnen er ikke koplet til bilen, men forflyttes ved hjelp av egen elektromotor. Det hadde vært fint om det kunne kommet en felles europeisk betegnelse på de ulike fordon.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Klassindelning av fordon

Ikke lett dette med definisjoner.
For meg spiller det ingen rolle hva definisjonene er. Jeg vil ikke parkere og overnatte en natt til, på en stellplass hvor jeg risikerer å få en campingvogn og personbil som nabo, har opplevet dette nok ganger nå.

Så om HBK jobber aktivt for å holdet ett skille på dette, samme hva definisjonene er, så er jeg både med og for. :)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Klassindelning av fordon

Varför inte "personbil med bostadsinredning"?

Formuleringen som RFM använder sig av är just "fordon med bostadsinredning" det är varken jag eller någon annan i tråden som kan ta åt sig äran av en så diffus beskrivning för att ett fordon skall få stå uppställd på en ställplats. Men visst vore begreppet "husbil" den ultimata lösningen.:)

(Skall vara RMF naturligtvis.)
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.846
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Klassindelning av fordon

"Bil med bostadsinredning" bör det nog vara annars får inte alla lastbils eller bussregistrerade husbilar stå där.
Att införa ett nytt fordonslag som heter Husbil är nog inte så troligt när PB 2 finns.
Benämningen Husbil kan ändå användas för bil med bostadsinredning, precis som Husvagn redan används som benämning på ett "släpfordon med bostadsinredning".

"Fordon med bostadsinredning" kan väl även betyda villavagn eller?

Nej det är nog viktigt att skilja på märken för Husbilar och Husvagnar så att den som upplåter platsen kan avgöra vilket som ska tillåtas med hänsyn till de lokala omständigheterna.
 
Toppen