• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för dieseln!

F

F.d. 12736

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Detta om diesel har uppmärksammats även på TV; SVT, deras text TV finns information.
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Har du koll på att du köper diesel med rätt beteckning? Skall vara enligt EU:norm DIN 590. I Tyskland
är det angivet på varje pump, dock ej i Sverige. därför kanske det fuskas här!

Framgår av instruktionsboken. Din 590 är svavelfri
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varning för dieseln!

Mer om dieselproblemet:

Jag har diskuterat med ÅFA, där vi har klubbens drivmedelsrabatter. Vare sig på Såifa eller IDS stationer går det få reda på om dieseln är tillblandad med RME eller inte (och inte heller syns det på fakturan vad slags diesel man köpt). Målsättningen är att all diesel skall blandas ut med RME!

På hemmaplan har jag lyckats förhandla mig till lika god (=dålig) rabatt hos företaget "Hällberg & son" som servar åkerinäringen lokalt, med automatstationer i bl.a. Östersund, Svenstavik, Sveg och Ljusdal. Där får man besked om vad man tankar: Diesel Promil = fossilbaserat, oblandat. Diesel Biomil = tillblandning av 2% RME.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Varning för dieseln!

Jag har pratat med en båtägare och tidigare lastbilsåkare angående dieselproblem som beskrivits i inläggen. Han berättade att detta är inget nytt fenomen. Båtägare gör klokt i att tömma tanken vid längre stillestånd. Han menade att receptet för husbil som står still vintertid är att tanka fullt o blanda sprit i tanken. Spriten gör att ev eventuellt kondensvatten som då bildas binds till drivmedlet.
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Jag tankar alltid fullt på hösten innan avställningen, blandar inte in något i dieseln. Bilen står still i nästan 6 månader och hittills har jag inte fått de problem som beskrivs. Har någon som gör som jag fått problem?
 
F

F.d. 2719

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Hej alla!

Jag har med stort intresse tagit del av denna "bakteriedebatt" både här och i SVT och senast i söndagens DN.
När det framkommer ett ämne i ett forum så kommer alltid många teorier fram och man får mycket tips och trix, hokus pokus och allt vad det blir :)
Vi säljer själva, sedan en kort tid tillbaka, en produkt som tagits upp här i forumet, en produkt som jag nu själv vet fungerar.

Att sprit och tillsatser gör att kondens binds osv är inte det som tar död på bakterien. Bakterien trivs i vatten men den lever av bl a bio-tillsatser och kol som finns i bränslet. På marknaden finns även tillsatser som ska ta död på bakterien i tablettform, även i dessa samma som i själva bränslet så finns det kol vilket bakterien mår gott av.
Jag har läst i olika säkerhetsdatablad där man ser vilka råvaror som finns i produkten och en av dessa produkter som finns på marknaden innehåller nästan enbart fotogen vilket inte har maximalt motstånd emot bakterierna.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Ursäkta att man sticker fram hakan igen och går på en ny smäll.. Men hur f-n kan ni som åker dieselfordon till lands eller sjöss acceptera att det är helt ok att man måste köpa en tillsats att slå i drivmedlet för att det inte ska ruttna typ. Med det priset är det väl helt odiskutabelt att det ska vara ett fungerande färdigt bränsle man köper? Vem går till bolaget och köper en flaska Chivas Regal och sedan går till djuaffären och köper aktivt kol så man kan rena det hela och dricka det? När ingen reagerar så lär knappast petroleumbolagen göra något åt det, ni fixar ju det själva för en extra kostnad och bekymmer utan att klaga. Klaga lika mycket som ni gör på bensinpriset (trots att ni åker diesel) så kanske det händer något. Vi har en konsumentlag i Sverige som säger att det är minst ett års garanti på det man köper, ofta två år. Om dieseln inte håller att lagras i ett år så bör den falla inom konsumentgarantin tycker jag. 100 liter diesel är 1400:- idag och det kan man köpa en tv för som har garanti..
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Varning för dieseln!

jag tror att om man försöker hålla tanken full hela tiden så eliminerar man kondensen
Så fort jag ställer min bil är den fulltankad
Eller har jag fel??
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varning för dieseln!

Rätt, ju fullare tank desto mindre fuktig luft i tanken som kan kondenser och bilda vatten som samlar sig i tankens botten.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Och experterna säger att man ska tappa ur tanken för att slippa det hela. Vore det inte bättre att dom sålde ett drivmedel som håller?
Det där med full tank och kondens fungerade förut, idag är det nya problem. Alger som livnär sig på kol. Om man accepterar det så är det tom tank som gäller, accepterar man det inte så är det klaga som gäller.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varning för dieseln!

Jag har aldrig haft problem med dieseln. Det är möjligt att jag har haft tur eller beror det på att jag dessutom byter bränslefiltret en gång om året.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Jag har aldrig haft problem med dieseln. Det är möjligt att jag har haft tur eller beror det på att jag dessutom byter bränslefiltret en gång om året.

Det har inte dom jag tidigare skrivit om heller haft. Men i år fick ett antal det, det kanske är din tur nästa gång? Skitet är så grovt att det täpper till sugröret från tanken och då hjälper inga filterbyten då dom sitter efter felstället.
Varför skriver jag mer om det här?.. Jag tar min bensinhusbil och åker problemfritt istället även om den är gammal.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Jag tycker man skall ta detta på allvar. Är det som Kölis skriver att måste köpa en tillsats för att dieselbränslet ska fungera utan tillväxt på längre förvaring så tycker jag att vi HBK med våra ca 2000 medlemmar centralt bör anmäla detta till konsumentombudsmannen omgående.
Det är sannerligen inte lätt att som enskild privatperson förhandla med bolagen som säljer drivmedel, det har jag provat vid ett tidigare haveri. Alla inkopplade tekniker vid den reparationen skyllde felet på drivmedlet. Min kostnad vid det tillfället blev ca 40.000 kr. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/111274

Jag pumpar numera tanken tom vid avställning. Nytt bränslefilter och bränsle samt ny motorolja vid uppstart för sommarens resor, kanske lite överdrivet men jag vet då att allt är fräscht. Om nu det hjälper?

/Lars
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Varning för dieseln!

Detta brev skickade jag till OKQ8.



Det kommer en massa varningar från husbilsägare att disel med RME skitar sig om det finns lite vatten i tanken och att det sker bakterietillväxt med igensättning av filter som följd. Vi är ju många som har bilen stående över vintern och rådet till oss är ju att ha tanken full för att undvika kondens.

Vad har OKQ8 i sin diesel? Enligt instruktonsboken ska vi ha beteckningen DIN 590, varför har ni inte denna märkning vid pumparna?

Jag köper ofta diesel vi Abborravik i Eksjö på OKQ8.

Jag vill veta vad det är för bränsle ni säljer där.


Jag fick följande svar.


OKQ8 har 5% FAME inblandning i sin diesel liksom mig veterligen alla andra oljebolag i Sverige (FAME halten sänks däremot något under vintern).
5% FAME inblandning är tillåtet enligt Svensk Standard och Europeisk Standard och det är dieselns standard som hänvisas till i din instruktionsbok.
Det jag kan råda dig till är att undvika vatten och föroreningar så kommer du inte att ha några problem framöver.
Det kan tilläggas att detta är något som vi introducerade hösten 2006.

Liknande diskussioner förs av båtfolk och jag har klippt in vårt bemötande på DN´s artikel som publicerades för någon vecka sedan.

Är diesel som säljs på Sveriges bensinstationer en fara för båtfolket?

I upprepade artiklar under året har det diskuterats om faran med att köra fritidsbåtar, utrustad med dieselmotorer, på den diesel som säljs via bensinstationer. Faran påstås vara att dieseln är låginblandad med 5% FAME. Detta skulle därför medföra att dieseln är mer känslig för det klimat som råder på sjön samt att bränslet skulle skadas av lagringen under de 6-7 månader som fritidsbåtar ligger stilla på land.





OKQ8 har noggrant följt debatten och genom egna utredningar undersökt om det föreligger ett ökat problem. Vi konstaterar att vi inte kan finna de problem som debatten gör gällande och inte heller finns det statistik från sjöräddande myndigheter eller organisationer som stödjer att driftstoppen på sjön har ökat under de två senaste säsongerna.

Den diesel som OKQ8 säljer på samtliga stationer i landet uppfyller både Svensk standard och Europastandard och är därmed accepterad av världens samtliga motortillverkare.

Motorer och bränsle som används på sjön måste alltid behandlas med mer omsorg än i fordon på väg eftersom ett motorstopp på sjön får så mycket större konsekvenser än ett stopp på väg. Av det skälet har alltid den förutseende sjömannen haft ett bra förebyggande underhåll och i detta rekommenderas alltid ett byte av bränslefilter varje år. Dessutom bör filtret vara vattenfrånskiljande och gärna vara något större än vad motsvarande filter är om motorn sitter i ett fordon.

I övrigt så har dagens moderna och miljövänliga dieselbränsle kommit för att stanna och med normalt underhåll så kommer dieseln att ge en lång och trygg drift i varje dieselmotor.


Mvh Georgi

Teknisk Service och Utveckling
OK-Q8 AB

Som ni ser svarde man inte på alla frågor och inget om hur jag undvuker vatten i tanken.
När vi ställer av bilen har vi haft tanken full, vi hade inga problem förra året men då skedde
sista tankningen 22 december 2006.
2007 tankade vi sista gången före avställning 24 oktober. Dom säger inte när dom minskar inblandningen bara att det är mindre över vintern.
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Läste i senaste numret av Trailer att det finns ett bekämpningsmedel mot bakterietillväxt i tanken som heter bio-protect 2.

Enligt artikeln har medlet använts av yrkessjöfarten och offshoreanläggningar sedan 1985 och nu börjat säljas av Swedols butiker till landkrabbor. (Swedol.se)

Jag tänker som tidigare tanka fullt på hösten och låta tanken stå över vintern utan tillsatser, det har funkat för mig hittills. För den som haft problem kanske detta kan vara något.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Detta verkar vara ett riktigt knepigt problem, mest för oss som relativt tidigt på hösten ställer av bilen ett halvår och har lärt sig att ha tanken full över vintern. OM det nu uppstår driftsstörningar på försäsongen i maj eller så, lär det inte vara lätt för enskilde Svensson att föra talan mot tappen för den senaste tankningen, där man fyllde upp till fullt och blandade med det man tankat på annat håll.

OM man dessutom på eget bevåg, så gott man nu har förstått av diverse artiklar, annonser och annat, har hällt i diverse undermedel, som utlovat befrielse för alla problemen, så lär man stå sig mycket slätt i sin plädering mot den aktuella tappen. Då lär de hävda att man förstört deras soppa, som annars är så bra och problemfri.

Det är nästan så man önskar att man inte läst Kölis´ inlägg - det är jobbigt när någon krånglar till tillvaron med en massa fakta!!!!!
 
Senast redigerad av en moderator:

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Varning för dieseln!

Olje bolagen är väl medvetna om algproblemen och tar inget annsvar i frågan,även verkstäderna har uppmärsammat detta och nya bilar med garanti som får problem med spridare,pumpar m m där kan garantin upphöra om det kan påvisas att det är relaterat till dieseln.Jag har varit i kontakt med Statoil där vi tankar ca 2 000 000 liter/år och har då naturligtvis en personlig kontaktman (fint va) jag framförde då mina klagomål om dieseln då våra bilar stannar ute efter vägarna med dyra jour utryckningar tillföljd och min fråga var då om jag kan vidare fakturera kostnaden på Statoil, men se det går inte då det är miljön det gäller.När jag köper miljödäck på Euromaster och dessa inte håller kvaliten då står Euromaster för de kostnader som uppstår + nya däck.Jag tycker Oljebolagen bör ta sitt ansvar varför inte slå i algmedel i produktionen ?? f ö så fick jag 2 FLASKOR ALGMEDEL hemskickat av Statoil räcker till ca 800 liter (mycket generöst).Jag har nu bytt olje bolag men problemet kvarstår./ Claes
 
Toppen