• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleinsprutning FIAT

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.061
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Bra att veta.

Idag lyste den lilla "röda motorn" på instrumentpanelen, indikerande fel i bränsleinsprutningen. Det har hänt en gång tidigare, men då "gick det över" av sig själv.

Symptom: kraftlös motor

Då vi hade turen förbi Bengt i Ö, så körde vi in och fick snabbt tag i en verkstadskille. Snabbt och elegant kunde han med sin dator finna felet i fjärde insprutningsmunstycket.

Felet bestod i att kontakterna glappade och det räckte att spänna dem så var allt i ordning igen.

MEN MEST INTRESSANT: Detta är ett vanligt fel, som FIAT skickat ut meddelande om, förekommande på såväl 05, 06 som 07or.

Bra att veta och lätta att åtgärda ute skogen med en liten skuvmejsel.

Bästa hälsningar till er alla.

Håkan
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

Tack för ditt inlägg. Detta borde ju alla husbilssäljare upplysas om för många gånger är det kanske dom man pratar med först. Jag har samma problem och har fått tipset av en här att det räcker att spraya med kontaktspray.
Det har hänt ganska många gånger att bilen stannat men den har genst startat igen. detta har gällt stopp vid rödljus eller vid stoppskylt. Tre gånger har det hänt vid uppväxling och bara senaste gången har varningslampan tänts. När vi kom till verkstaden hade den dock slocknat så några värden gick inte att få fram.
Jag undrar bara hur du spänner denna kontakt för mina sitter med en grå plastsko och jag förmodar att man ska kunna ta bort dom genom att trycka på den lilla tunga som sticker ut men jag har inte lyckats ta bort dom. Man är ju rädd att plasten inte håller om man tar i för hårt.
Jag har en 2007 JTD 100 hk.

Campinghälsningar Curt.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.061
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

Riktigt, plastskon skall dras ut, och inne i denna sitter metallkontakten som skall spännas.

Riktigt hur man får loss plastskon vet jag inte. Jag tittade bara på!!! Men det var en fördel att lossa kablarna som ligger över, och trångt är det.

Det rörde sig inte om korrosion utan glappkontakt.

Hälsningar

Håkan
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

Hej!

Ringde i dag på morgonen till Tomas på kundmottagningen BE-GE BIL i Vetlanda, fick ställa ner bilen där i dag. Dom bytte mitt expansionskärl som ju inte funkat sedan jag fick bilen (nivåmätaren) och så tittade dom på kontakterna vid insprutningen.
Det var lätt att ta bort dom. Tryck ner den lilla plasttungan och sedan får man lirka vänster-höger medan man drar ut dom. Det sitter en bra tätning i dom så något vatten borde inte komma in där. Nu har dom spänt eller tryckt ihop metallklämmorna som sitter i den lossade kontakten.
Jag tyckte att bilen drog bättre och jag blev överraskad när jag släppte gasen före en rondell, den motorbromsade inte som den gjort förut.

Jag undar, om man nu har haft lite dålig kontakt och motorn är inställd efter detta borde man göra en ny inställning nu sedan kontakterna sitter ordentligt fast?

Än en gång vill jag ge beröm till verkstaden i Vetlanda, Tomas är en pärla som alltid
gör sitt bästa för att hjälpa en.

Campinghälsningar Curt. :music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

Någon ny inställning av motorn behöver du inte göra, går inte heller att göra. Den styrs av en ECM (electronic control module, dator) som samlar informationen från motorns givare och styr motorn efter det som behövs för tillfället. Om lampan inte lyser så är allt ok!
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

Hej!

Se mitt inlägg ovan och åtgärden som gjordes.
Onsdagen den 29 augusti hade jag kört 120 mil utan problem men den morgonen dog bilen i en rondell i Degerfors. På torsdagen dog den ett antal gånger vid rödljus i Jönköping. Problemet är alltså inte löst. Bilen går bra på tomgång men i pådraget tappar den kraft och om man väntar med att gasa kan den komma så småningom.
Någon mer som har samma problem?

Campinghälsningar Curt. :music-icon: :music-icon: :music-icon:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

För mig låter det som någon av slangarna från turbon har lossnat eller läcker. Det brukar dock höras som ett väsande från motorn.
 
F

F.d. 25016

Guest
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

Fick liknande problem på min 2,8JTD på autobahn förra sommaren. Körde ut från en rastplats och mitt under accelerationen så dog motorn! Det gick att starta igen men så fort man gav gas och försökte accelerera så tvärdog motorn. Lyckades ta mig till nästa avfart i krypfart och hittade som tur var en verkstad som tog sig an felet. För verkstadskillen var det ingen tvekan vad som var problemet. Nytt bränslefilter hämtades av verkmästaren hos närmaste detaljist och monterades. Så efter 2h och till det humana priset 80€ så var man på väg igen. Filtret var bytt vi senaste servicen 500 mil tidigare så det borde inte ha inträffat men problemet har i alla fall inte inträffat igen så det får väl anses löst.

/Micke
 
F

F.d. 6362

Guest
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

Hej på er alla i husbilsklubben!

Intressant Forum och intressant klubb! Vi har just blivit medlemmar.

Åker sedan två år tillbaka en liten smidig husbil - Adrias vanmodell på Fiat och är mycket nöjda! Men just nu är vi bedrövade. Sedan två veckor står vår vardagskamrat och långresevän - vi använder den både i jobbet och till nöjesresor - på Lillåns Bil AB i Örebro. Detta efter att bilen totaldött med lysande motorlampa i en vägkorsning när en av oss var på väg hem från ett jobb. Gick inte att starta om och fick bärgas.

Verkstaden har haft problem med att hitta felet. Motorn får inte bränsle som den ska. Med startgas går den den. Första diagnosen var att det var en backventil i bärnslesystemet, men icke, och nu efter ivriga konsultationer med Fiat centralt är budet att det är en bränslepump. Den har nu skickats efter från Italien. Är det någon av er andra Fiatägare som råkat ut för något som liknar det här? Har någon erfarenhet av just den här verkstaden?

Vi har förstås ringt återförsäljaren, Fiat centralt och vårt försäkringsbolag. Garantin gick ut i juni i år (bilen är en 2005:a). Återförsäljaren säger att det är försäkringsbolagets sak, alternativt Fiats. Fiat säger att eftersom bilen är importerad som husbil så är det återförsäljaren sak. Vi har maskinföräsäkring men försäkringsbolaget säger inget ännu, eftersom verkstaden inte lyckats fastställa orsaken.

Det irriterande är att vi sitter i Finspång, bilen är i Örebro och vår ordinarie verkstad, Bossings bil som vi är mycket nöjda med, är i Linköping. Så vi börjar bli lite matta... Några råd ni som är mer erfarna vill ge oss?

Hälsar Mållan
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

Jag hade en Fiat 2,8 idTD som dog vid 2800mil... även fast bränslefilter och vatten avskiljare var minutiöst servade. Det kostade mig 40.000kr att få den vid liv igen och det blev nog min sista fiat.
När felet slutligen konstaterats var det matarpumpen som kaviterat, små metallflisor hade lossnat från pumpens kamskivor och satt igen startspärrens magnetventil och samtliga spridare som skurit.
Orsaken var enligt Bosch och Fiat service att bränslet ej hade tillräcklig smörjande egenskap och nekade garanti.
OK/Q8 -miljödiesel / Trygg hansa företagsförsäkringar påstod att bränslet uppfyllde gällande norm.
Mitt dåvarande försäkringsbolag Trygg Hansa hade då ej maskinförsäkring på lätta lastbilar.

Så det blev att byta både det ena och det andra som ni förstår.

Det är nog inte fler fel på Fiat än andra bilar, men deras serviceorganisation i Sverige och bilarnas anpassning till svenska vinterförhållanden var då när detta hände 2003 under all kritik.
/Lars
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

Mållan.

Vi har ägt en sådan Fiat-Adria Van, tror den även kallades Twin.

Vi körde drygt 5000 mil i ca 15 månader, och då började Fiatdelen krångla med frambromsbelägg som lossnat och låg på mot skivan, framhjulslager som började låta illa, och som inte fanns i Sverige, pga av Svenska Fiats, eller Ohlssonbolagen eller Italienska Bils (vet ej exakt vad företaget heter - men ligger i Uppsala), fullständigt obefintliga logistik. Vi fick vänta tre veckor på framhjulslager från Italien. Varför ?

Jo, bilen var för ny enligt FIAT !!!!!!

Att skicka med kurirpost - icke sa Nicke...

Det var vår andra FIATbaserade bil som frambromsarna havererat på efter 5000 mil.

Den senaste pga att jag bromsat för sällan enligt FIATverkstaden.

Efter det sa vi aldrig mer FIAT - främst pga den kundovänliga attityd som visades centralt samt en närmast obefintlig reservdelshållning. Jodå, visst fick jag höra vid kontakt med den sk garantiansvarige - att "det är ju en importbil bla, bla, bla". Husbilarna verkar vara för dessa herrar något som katten släpat in.

Tänk på att du enligt konsumentköplagen, om varan är köpt av svenskt företag, och bilen levererades efter 2005.04.01 har 36 månaders reklamationsrätt.

Dvs ett år längre än den frivilliga tvåårsgarantin.

Stå på dig - annars anmäl till ARN.

DS
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

Hej vil åter föreslå en fel fiat sida mercedes fel sida och även andra märken felsida
mvh danne
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.847
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fel på Fiat.

Dan,

I Husbilsdoktorn kan man lägga in fel som hör till Chassie och/eller Husbilsfabrikat och även årsmodell.
Detta skapades just för det ändamål du efterfrågar dvs. för att kunna få underlag på feltyper fördelat på chassie o fabrikat.

Tyvärr föredrar många i stället att använda forumen för att diskutera fel och då går man ju miste om ett sätt att sortera upp felen.
 
F

F.d. 6362

Guest
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

Hej Hundvakten (snygg hund förresten, vi har en blandis själva), Lasse Hymer och Håkan!

Tack för era, om än inte glädjande, så ändå mycket intressanta svar när det gäller problemen med bränsletillförseln på vår Adria TWIN! Det värmer alltid litet att tillhöra en grupp som haft eller har problem, än att vara helt ensamma! Dessutom tackar vi för moraliskt stärkande "stå på er"!

Och Håkan tack för tipset om tanken med Husbilsdoktorn. Vi hade inte hunnit orientera oss ännu i detta rätt omfattande forum...

Så hur är då läget? Den bränslepump som beställdes via FIAT från Italien fanns inte på lager någonstans och inte heller kunde FIAT svara på när den skulle kunna levereras. Detta är mycket märkligt med tanke på hur många FIAT-bussar det rullar på vägarna...!? Vår Adria TWIN är ju i stort sett en varubuss men lite förstorad och inredd på ett annat sätt...

Efter upprepad kontakt med återförsäljaren och sedan med importören, Adria i Tenhult, FIAT och förstås verkstaden i Örebro är nu en ny pump beställd direkt från Bosch i Tyskland. Vi får hoppas att detta fungerar. Vår TWIN har nu stått tre veckor på verkstaden. Men vi hoppas innerligen att den ska rulla senare denna vecka...

Hur det går med garanti och sådant vet vi inte ännu, men vi står på oss!

Tack! Hälsar Mållan
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

För uppdatering se inlägg nr 7.

Efter detta har verkstaden i Vetlanda konstaterat att säkerhetsventilen för det höga dieseltrycket löser ut och att bilen därför får för lite bränsle. Beslutet blev därför att beställa en ny ventil och under denna vecka har man bytt den. När jag i dag hämtade bilen skulle den vara OK och vid deras provkörningar gått perfekt. När jag i dag tog bilen kall vid verkstaden förekom samma problen, så fort jag skulle lägga i trean tappade den kraft och axade inte. Killen som gjort reparationen följde med och körde ca en mil, inte ett spår av problem, resan tillbaka till verkstaden körd jag, inget problem. När jag sedan åkte från verkstaden stannade motorn vid start i en gatukorsning. Sedan körde jag milen hem utan problem och jag kunde inte framkalla felet fast jag försökte upprepade gånger.

Vid samtal med Dungens husbil som haft liknande problem på ett par uthyrningsbilar, där Lillåns verkstad just nu arbetar med en av dom, tror man att det är ett grundfel i datorn, dom har konstaterat att datorn på denna modell, 2,2 100 hk, inte går att programmera om utan förmodligen måste bytas.

Ett problem är att när felet uppstår och lampan på panelen tänds för insprutningsfel så visar inte den inkopplade verkstadsdatorn någon indikering alls.

Finns det någon som hört något liknande eller har erfarenhet?

Curt.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

curtax>
Testa att lägga ur "antispinn", det kan vara den som tror att du gör en burnout ibland!
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

Hej och tack för inlägget.

Jag tror jag sett någon liknande information tidigare men jag är väldigt osäker om det finns på denna bil att den har ABS ser jag men i övrigt finns det inga klara uppgifter om det finns något mer kontrollsystem.

Min bil är en Mc Louis Steel 464 2007 års modell med 2,2 motor 100 hk. Någon kanske vet vad den har för specifikation?

Vad jag förstår så är denna modell nu ersatt med 462 och ingår inte längre i sortimentet.

Vad jag kan se på Mc Louis hemsida så ingår ASR som jag tolkar som antispinn, endast i de bilar som har 130 hk, inte i de med 100 hk.

Curt.
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

Mållan.

Vi har ägt en sådan Fiat-Adria Van, tror den även kallades Twin.

Vi körde drygt 5000 mil i ca 15 månader, och då började Fiatdelen krångla med frambromsbelägg som lossnat och låg på mot skivan, framhjulslager som började låta illa, och som inte fanns i Sverige, pga av Svenska Fiats, eller Ohlssonbolagen eller Italienska Bils (vet ej exakt vad företaget heter - men ligger i Uppsala), fullständigt obefintliga logistik. Vi fick vänta tre veckor på framhjulslager från Italien. Varför ?

Jo, bilen var för ny enligt FIAT !!!!!!

Hej, harr en Twin 05 o bytte vänster fram hjuls lager nyligen p.g.a. ljud lagret annars i skick men fanns rost på ytan därför ljud vid hastigheter 80 - 100 kmh bilen har gått 65000 km. Lagret är ju inte Fiat tillverkad utan används av andra märken också så det var lagervara hos tillbehörs affären lager + arbete ca. 250 euro.
Annars inga större bekymmer med vår tredje Fiat.
Leif
 
F

F.d. 25070

Guest
Sv: Bränsleinsprutning FIAT

Hej och tack för alla tips om möjliga elfel.
Jag har 2 st Fiat Ducato en -00 med 2,8 itd Eura mobil 585 LS på. Den går som en klocka.
En långmilare 38000 mil -01 med 2,8 JTD-motor, maxi-skåp som vi använder som crossbuss och för firmans transporter. Den har varit en riktig racerbil snabb och dragvillig med husvagn på. Den började plötsligt en dag att hacka utan att vi kunde finna felet. Insprutningslampan tändes ibland.
Jag sökte då hjälp på Fiat fullserviceverkstäder enligt serviceboken de två närmaste verkstäderna vägrade med hänvisning till att de ej jobbade med lastbilarna.
En tredje verkstad jobbade två timmar med bilen varefter de förklarade att de inte trott bilen var så ny. De hade ingen verkstadsdator till den.
Jag ringde generalagenten och fick kopplingscheman för att försöka finna elfelen själv, men lyckades inte.
Ringde på nytt generalagenten och frågade om det inte fanns någon service i Sverige. Nja blev svaret den är under uppbyggnad med utbildning o.s.v.
Blev också uppmanad att ringa Landvetters Bil som då 2005 skulle vara bäst på Fiat i Sverige enligt generalagenten.
På Landvetters Bil svarade verkmästaren att om jag varit så dum att jag importerat en bil med elfel på så kunde de inget göra åt det. Den typen av fel var så besvärliga att lokalisera att de aldrig kunde belasta kunden med hela kostnaden för arbetad tid. De var därför inte intresserade av min bil eftersom den inte var köpt hos dem.
Nytt samtal till genaralagenten med frågan. Vem har tillverkat komponenterna till motorns insprutningssystem? Svar det är Boschkomponenter.
Därför blev det till att beställa tid på en Boschverkstad. Innan bilen kom in på denna verkstad hade pumpen (av commonrail-typ) havererat/sprängts och fyllt insprutningsmunstyckena med skrotbitar. Boschverkstaden bytte pump och spridare samt fann ett elfel med en skadad kabel.
Nu i höstas 8000 mil senare hackar bilen igen och lampan tänds ibland. Bilen stod 8 veckor på Bosch-verkstaden, men de hittade inte felet. Resostaten på gaspedalen byttes för att den gav en felaktig sinuskurva. Hackandet plus nya fel tillkom bilen blev nu även svårstartad och den går ej att köra lika fort som tidigare (max 120 mot tidigare 160 km/tim).
Min Boschverkstad i Lidköping har tyvärr blivit uppköpt av en husvagns/bils-firma för att jobba med utrustning. Därmed slutade duktiga och motorkunniga medarbetare. Var finner man nu en bra serviceverkstad för Fiat Ducato? Jag är tacksam för alla tips.
Läget är akut och det är dyrt att spränga pumpar för att bilen ej får rätt service i tid. Fiat bygger jättebra slitstarka motorer, men elsystemet och servicen vid elfel måste bli mycket bättre.
Lennart Nilsson
 
Toppen